handdator

Visa fullständig version : Tonfisk - 18gr prot/100g eller 26gr prot/100g?


Vicish
2012-12-18, 23:11
Jag brukar käka eldorado tonfisk som enligt innehållsförteckningen innehåller 26gram protein per 100g tonfisk. Idag köpte jag coops tonfisk och enligt innehållsförteckningen innehåller tonfisken 18g protein per 100 g tonfisk. Tonfiskarten i båda förpackningarna är skipjack. Jag vet inte hur jag ska räkna när jag mäter mitt dagliga proteinintag.

Hur kan proteinmängden skilja sig? Räknar dem olika?

Räknar coop med oljan i innehållsförteckningen och eldorado gör det inte?

Om dem nu räknar olika, blir inte det problem för konsumenten som inte vet vad den får i sig?

Vunnis
2012-12-18, 23:14
http://www.fisk.se/sortiment/helkonserv/tonfisk/tonfisk-i-vatteskipjack-chunk?prod_id=297
Här visar dom ~23. Bara fetthalten som ändras om du ändrar till olja istället för vattenlag. *popcorn*

Vicish
2012-12-18, 23:16
http://www.fisk.se/sortiment/helkonserv/tonfisk/tonfisk-i-vatteskipjack-chunk?prod_id=297
Här visar dom ~23. Bara fetthalten som ändras om du ändrar till olja istället för vattenlag. *popcorn*

Tackar för snabbt svar! Hur kan dock proteinhalten skilja så mycket mellan tonfiskar? De är ju båda samma art. Förvirrad här.

Vunnis
2012-12-18, 23:19
Vet inte. Jag tyckte mest det var roligt att jag hittade en siffra till. Mitt emellan. :D

Vicish
2012-12-18, 23:20
Vet inte. Jag tyckte mest det var roligt att jag hittade en siffra till. Mitt emellan. :D

Nailed it ;)

Vunnis
2012-12-18, 23:22
Äter du så stora mängder tonfisk att det blir någon större skillnad? Annars kan du ju bara höfta och räkna på ~20g/100. Missar du 6 gram protein om dagen på ett intag av 300g om dagen gör det nog ganska marginell skillnad.

Vicish
2012-12-18, 23:25
Äter du så stora mängder tonfisk att det blir någon större skillnad? Annars kan du ju bara höfta och räkna på ~20g/100. Missar du 6 gram protein om dagen på ett intag av 300g om dagen gör det nog ganska marginell skillnad.

Haha nej riktigt så högt ligger jag inte men jag käkar runt 140 g protein om dagen och jag tar ej något proteinpulver eller dylikt. Alltid gillat mat :d. Då blir en burk tonfisk om dagen perfekt. Tror jag får göra som du säger och höfta lite men det vore intressant att veta hur olika tillverkare kan komma med så olika siffror.

vicarious
2012-12-19, 00:59
Om dem nu räknar olika, blir inte det problem för konsumenten som inte vet vad den får i sig?

bara om man är sjukt nojjig över vad/hur mycket man får i sig varje dag.

Andreas Lelli
2012-12-19, 01:06
Senast jag åt eldorados tonfisk var det delar av ögon/fjäll etc i den så kan tänka mig att skillnaden i kvalité spelar in för halten protein. Annars vet jag inte vad som egentligen skiljer.
Min burk Tonfisk i vatten från ica har för övrigt 24,8 gram protein per 100 gram. :)

watertouch
2012-12-19, 03:34
Senast jag åt eldorados tonfisk var det delar av ögon/fjäll etc i den så kan tänka mig att skillnaden i kvalité spelar in för halten protein. Annars vet jag inte vad som egentligen skiljer.
Min burk Tonfisk i vatten från ica har för övrigt 24,8 gram protein per 100 gram. :)

Hehe ja det gäller ju att köpa tonfisk i "bitar" och inte "salladstonfisk" som verkar vara nermalen rest produkter... Såg en doc om utfiskningen av haven, där dem visade Asiatbrudar som stod och rensade ut den ljusa delen av fisken, det andra åker ner i strimlaren antar jag... Men whata heck...

Men dem flesta av oss slevar väll ner burken med ett glas vatten...Limpa/rostbröd,majonäs,sallad o tonfisk=nice dock betydligt mer kcal...

watertouch
2012-12-19, 03:58
Om jag inte missminner mig helt så är Lidls tonfisk från Atlanten och icas från Stilla havet..
Gillar smaken bäst från Lidl vare sig det är vatten lr olja..

Reserverar mig för fel, men Icas har lite högre proteinhalt..(jag orkar inte gå ner och kolla min "stash" kl:04:00 o jämföra ;)

Kontaktade Livsmedelsverket med frågan om det fortfarande gällde en burk i veckan varpå tungmetaller.. Kommer inte på rak
arm svaret, mer än att det gick att äta mer... King Grub lr Vedder osv. kanske har bättre koll där än SLV...

Sen utfiskningen av haven osv gör att man kanske skulle välja nån annan fisk...

blondyz
2012-12-19, 04:18
Om jag inte missminner mig helt så är Lidls tonfisk från Atlanten och icas från Stilla havet..
Gillar smaken bäst från Lidl vare sig det är vatten lr olja..

Reserverar mig för fel, men Icas har lite högre proteinhalt..(jag orkar inte gå ner och kolla min "stash" kl:04:00 o jämföra ;)

Kontaktade Livsmedelsverket med frågan om det fortfarande gällde en burk i veckan varpå tungmetaller.. Kommer inte på rak
arm svaret, mer än att det gick att äta mer... King Grub lr Vedder osv. kanske har bättre koll där än SLV...

Sen utfiskningen av haven osv gör att man kanske skulle välja nån annan fisk...

Jag käkar 2 burkar av icas i vatten dagligen, och har gjort ett tag. Tycker den smakar riktigt bra faktiskt, ganska "köttig" smak, inte för salt, och bra konsistens.

Ang. tungmetall osv. så är väl tonfisk i sin rätta benämning svindyrt pga. utfiskning, det man får i burken är en annan sort. Skipjack, en mindre tonfisk som inte lever alls lika länge, och som reproducerar sig i vansinnig takt. Således löper den mycket liten risk för att förgöras, och den innehåller inte tungmetaller så som de stora, gamla tonfiskarna som lurkat i havet i evigheter gör.

Däremot har jag märkt något som blev ett litet huvudbry.. Varje burk jag skrapar ur så skrapar jag av plasten i burken på sina ställen. Är det BPA, och hur nojig behöver jag bli? Gillar verkligen min tonfisk, som studentmat är den grym.

watertouch
2012-12-19, 05:17
Ja jo det är ju skillnad på burkfisken och, grillade tonfsikbiffen... Sverige hade ju oxå tonfisk en gång i tiden, dem var inge större typ 2m i längd... USA modetrend sushi... *spy*

Angående konservburkarna så har jag industritekniskutbildning. Med det sagt så har jag ingen direkt aning;)... Vet att metaller släpper,bryts ner, rostar.=mindre bra...Skyddande hinna av nått slag, bättre...Ja!
Men annars i Medelhavsområderna så säljs tonfisk i glasflaskor...Kanske vore nått, lr en semester ner dit...:cool:

LizaK
2012-12-19, 11:37
Att tonfisken ligger i en metallburk är väl inte problemet - utan allt (framförallt kvicksilver) som fiskarna fått i sig under sin levnadstid...?

thebandit
2012-12-20, 08:50
Senast jag åt eldorados tonfisk var det delar av ögon/fjäll etc i den så kan tänka mig att skillnaden i kvalité spelar in för halten protein. Annars vet jag inte vad som egentligen skiljer.
Min burk Tonfisk i vatten från ica har för övrigt 24,8 gram protein per 100 gram. :)

Sluta ljug. Eldorados tonfisk är av hög kvalitet.

Du måste ha förväxlat den med Euroshoppers - där finns/fanns det fjäll i burken.

aldoschadewitz
2012-12-20, 13:22
köp utan olja och problemet är löst?

Vicish
2012-12-20, 16:15
köp utan olja och problemet är löst?

Båda märkena var i olja.