handdator

Visa fullständig version : Tips volym ben


kArateAffe
2012-12-18, 22:57
Hej har tränat ett tag nu och börjar få panik , jag har nämligen storkben . Jag tränar ben lika mycket som resten 2ggr/vecka . Mina övningar är knäböj , vadpress benspark frontböj . Kör till jag mår illa men händer inte ett skit . Har ni några tips på bra övningar för volym . Siktar på 8-12 reps 1 uppvärmningsset 3 arbetssätt/övning

NNIF
2012-12-18, 23:03
kanske är det som är grejen, du tränar dem FÖR hårt. Stora muskler = längre återhämtningstid :)

kArateAffe
2012-12-18, 23:06
Jag förstår hur du menar men försöker verkligen få minst 48 timmar mellan tränar tex aldrig rygg med marklyft innan :-( börjar bli komplex nu . Jag är långt från grov övrigt men är rädd att man ser ut som en häger efter deff :-(

buten
2012-12-18, 23:06
jag kör:

Knäböj 5 set
1a settet vikt jag klarar ungefär 2 reps
2a 5 reps ~
3a 8 reps utan utlåsning
4e och 5e settet runt 12 reps utan utlåsning och bara tänka TUT och hålla kvar trycket i hela övningen

Sedan 3 set benspark
och 3 set baksida lår, 5 set vader
Samt progression nästan varje pass! 1 dag i veckan

Låren mäter väl runt 63-64cm och vaderna 39~på 84 kg 178cm

Fyllot
2012-12-18, 23:07
Kör tills du mår illa låter snarare som att återhämtningen blir lidande och då växer inte benen som dom ska.

Prova köra 2 pass i veckan där du ena kör 3-4 reps och det andra 8-10?

kArateAffe
2012-12-18, 23:22
Tack för tipsen , kanon

Birkharju
2012-12-18, 23:40
Böj 3 gånger/vecka. En dag du fokuserar på vanliga böj, en dag du fokuserar på pausböj och en dag där du fokuserar på dina svagheter i vanlig böj. Komplettera en dag med exempelvis lårcurl och/eller utfall. Det är min melodi, fast jag är mest ute efter styrka :)

Sniggel
2012-12-18, 23:44
Hur ser progressionen på benövningarna ut? Har vikterna gått upp lika mycket som övningarna för de andra kroppsdelarna?

Snömannen
2012-12-18, 23:51
Detta är säkert väldigt individuellt, men själv ökar jag bäst på gristunga lågreps för lår, medan vaderna svarar bättre på lite högre reps, typ 3x8-9. Kör samma frekvens och volym för låren som för överkroppen och ökar proportionerligt än så länge. Kör aldrig till fail och har alltid två dagars vila mellan passen. Skippar hellre ett pass än att köra två dagar i rad pga tidsbrist.

arthax
2012-12-19, 00:18
Affe,

ge smolov eller smolov jr en chans ;)

gustafffsson
2012-12-19, 00:58
Jag är kanske inte är mycket till hjälp men tunga knäböj 3-6reps är det jag har byggt bäst av,tror inte på högreps i tex knäböj för att de tar stopp i huvudet (iaf för mig) före de tar stopp i benen vilket gör att man kör för lätt eller för lite reps.och om man kör till fail eller verkligen 1ifrån fail med högrep så mår man så illa efteråt så resterande passet blir lidande.mina åsikter väger nog inte så tungt då jag fortfarande är nybörjare men hoppas jag bidragit till nåt iaf.

NNIF
2012-12-19, 03:35
48h är nog kanske för lite återhämtning dårå, i synnerhet om du kör tills du spyr etc.

limenka
2012-12-19, 04:03
Upplevde att benen växte bra av att böja 5 gånger i veckan. Vikter va på ca 50% på 4 av passen med 1-5 rep och ca 10 set. Ett av passen var maxvikter med samma repintervall och set. Iom vikterna så går det jädra snabbt och kan egentligen ses som väldigt lätt teknikträning eller vanlig promenad ;)

mikaelj
2012-12-19, 06:48
Detta är säkert väldigt individuellt, men själv ökar jag bäst på gristunga lågreps för lår, medan vaderna svarar bättre på lite högre reps, typ 3x8-9. Kör samma frekvens och volym för låren som för överkroppen och ökar proportionerligt än så länge. Kör aldrig till fail och har alltid två dagars vila mellan passen. Skippar hellre ett pass än att köra två dagar i rad pga tidsbrist.

Här med.

Jag tror nästan att det är genetiskt.

gohardorgohome
2012-12-20, 16:14
Mina ben började svara hyffs när jag höjde repsantalet till 15+ på benen. Finns inget bättre än högreps knäböj när man får kriga sig igenom setet då huvudet inte vill.

mvh

Jeml
2012-12-20, 17:16
Mina ben började svara hyffs när jag höjde repsantalet till 15+ på benen. Finns inget bättre än högreps knäböj när man får kriga sig igenom setet då huvudet inte vill.

mvh

+1 högreps (jag kör runt 10 dock, sällan så mkt som 15 men ibland) men det är ju vanligt att köra runt 5reps.

begränsad vila upplever jag ger mkt till benen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

MorfiusBaltzar
2012-12-20, 18:37
Hej har tränat ett tag nu och börjar få panik , jag har nämligen storkben . Jag tränar ben lika mycket som resten 2ggr/vecka . Mina övningar är knäböj , vadpress benspark frontböj . Kör till jag mår illa men händer inte ett skit . Har ni några tips på bra övningar för volym . Siktar på 8-12 reps 1 uppvärmningsset 3 arbetssätt/övning

Jaddu du kan ju skriva här exakt hur dina sista 3 ben pass såg ut så ska farbror Moffe hjälpa dig.

Sniggel
2012-12-20, 20:54
Upplevde att benen växte bra av att böja 5 gånger i veckan. Vikter va på ca 50% på 4 av passen med 1-5 rep och ca 10 set. Ett av passen var maxvikter med samma repintervall och set. Iom vikterna så går det jädra snabbt och kan egentligen ses som väldigt lätt teknikträning eller vanlig promenad ;)

Jag har liknande erfarenheter. Dock har jag inte kört lika ofta men de flesta av passen var submaxvikter.
Många har dock problem med att hålla igen och bränner därför ut sig istället för att köra det på ett vettigt sätt.

limenka
2012-12-20, 22:31
Jag har liknande erfarenheter. Dock har jag inte kört lika ofta men de flesta av passen var submaxvikter.
Många har dock problem med att hålla igen och bränner därför ut sig istället för att köra det på ett vettigt sätt.

Det gäller att inte vara viktkåt såklart. Det kanske är lättare att begränsa vikterna om man använder böjen som uppvärmning eller kör frivändningar där vikterna oftast är mycket låga :)

kArateAffe
2012-12-20, 22:34
Tack för alla tips , nu ska det testas

Sniggel
2012-12-20, 22:39
Det gäller att inte vara viktkåt såklart. Det kanske är lättare att begränsa vikterna om man använder böjen som uppvärmning eller kör frivändningar där vikterna oftast är mycket låga :)

Eller så kompenserar folk genom att höja repsen så det blir tufft ändå ("jag kör lättare").

kArateAffe
2012-12-20, 22:44
Moffe så här ser det sista ut
Uppvärmning löpband 5 min
Uppvärmning/inkörning knäböj utan vikt 15 rep
Arbetspass knäböj 10 reps
Arbetspass knäböj 10 reps hjälp 2 sista
Arbetspass knäböj 10 reps hjälp 3 sista
Uppvärmning/inkörning ben curl 15 rep lätt
Arbetspass ben curl 10 reps
Arbetspass ben curl 8 reps
Arbetspass ben curl 8 reps hjälp 2 sista
Vader sittande i Smith uppvärmning 15 reps
Arbetspass vader 10 reps
Arbetspass vader 10 reps
Arbetspass vader 8 reps
Superset vader till stop

kArateAffe
2012-12-20, 22:45
Stretch efter varje pass , fokuserar på att spänna muskeln ordentligt i maskinerna , fokuserar med andning ordentligt . Varierar knäböjen med frontböj

limenka
2012-12-20, 22:52
Eller så kompenserar folk genom att höja repsen så det blir tufft ändå ("jag kör lättare").

Ja precis. Det blir fel ändå *screwy*

StarkJohan
2012-12-21, 15:39
Det här benprogrammet av Matt Kroc kan vara värt att pröva om volym är det du är ute efter.
http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/12_weeks_to_ridiculous_wheels

benaciii
2012-12-21, 19:22
Börja med att föruttrötta i bensparken. kör lite dropsset. Sen går du på böjjen, högre reps som sagt. gärna 10-15. Var INTE viktkåt. träna baksidan lika mycket.

EDit: Variera din träning oxå. :)

NNIF
2012-12-21, 19:24
farmers walk och yoke-race... bra skit

kArateAffe
2012-12-21, 20:33
Nu skall det byggas ben , tack alla

MorfiusBaltzar
2012-12-21, 21:24
Moffe så här ser det sista ut
Uppvärmning löpband 5 min
Uppvärmning/inkörning knäböj utan vikt 15 rep
Arbetspass knäböj 10 reps
Arbetspass knäböj 10 reps hjälp 2 sista
Arbetspass knäböj 10 reps hjälp 3 sista
Uppvärmning/inkörning ben curl 15 rep lätt
Arbetspass ben curl 10 reps
Arbetspass ben curl 8 reps
Arbetspass ben curl 8 reps hjälp 2 sista
Vader sittande i Smith uppvärmning 15 reps
Arbetspass vader 10 reps
Arbetspass vader 10 reps
Arbetspass vader 8 reps
Superset vader till stop

Inte konstigt att du har ben som en pojke om du tränar som en pojke.

Har hållt på och deffat nu i kanske 1 halv månad men kan skriva ner mitt senaste Ben Pass.

Jag kör inga uppvärmnings set för att jag Stretchar alltid efter träningen vilket förbereder musklerna jag Stretchar inför nästa veckas pass.

Insida Lår i tjej stolen:

Set 1 - 80Kg x 12
Set 2 - 80Kg x 12
Set 3 - 80Kg x 12

Utsida Lår i tjej stolen:

Set 1 - 80Kg x 21
Set 2 - 80Kg x 21
Set 3 - 80Kg x 21

Magasinet går bara upp till 80Kg sen finns det en annan maskin där man kan köra samma övning men med ett ben åt gången och där är viktmagasinet på 60Kg så kan totalt komma upp i 120Kg där. Ska börja köra den när jag når upp i 24 Reps.

Sittande Vadpress:

Set 1 - 120Kg x 12
Set 2 - 120Kg x 12
Set 3 - 120Kg x 12
Set 4 - 120Kg x 12
Set 5 - 120Kg x 12
Set 6 - 120Kg x 12
Set 7 - 120Kg x 12
Set 8 - 120Kg x 12
Set 9 - 120Kg x 12

Några Set kör jag egentligen på 80Kg per Ben och 12 Reps per Ben men skriver 120Kg istället för antalet Set jag kör på 1 Ben varierar. 120Kg är viktmagasinet på och kör det med båda benen men det har börjat bli för lite så börjar köra 1 ben i taget nu och ska ta 6 utav seten och köra i Benpressen istället så jag får lite variation.

Benspark med 2 Sekunders håll på toppen (när man har spik raka ben):

Set 1 - 100Kg x 12
Set 2 - 100Kg x 12
Set 3 - 100Kg x 12

Viktmagasinet om jag minns rätt gick upp till nånstans mellan 130-140Kg sen när jag har kommit tillbaks till det så får jag börja köra 1 Ben åt gången.

Bencurl i sittande med fria vikter eller liggandes:

9 Set med olika vikter och varje set har 12 Reps

Och kommer inte ihåg vad jag körde för vikter där sist men tror det va nånstans på 35-45Kg, kan köra mer men tappade motivationen sist.

Benpress med fria vikter i släde 330Kg Vikter + 20Kg Släde = 350Kg

Set 1 - 350Kg x 25
Set 2 - 350Kg x 25
Set 3 - 350Kg x 25
Set 4 - 350Kg x 25
Set 5 - 350Kg x 25
Set 6 - 350Kg x 25

Sådär ser mitt Schema ut för ben och kommer antagligen när vikterna börja ta slut öka setsen eller repsen på övningarna eller lägga till extra övningar. :hbang:

mikaelj
2012-12-21, 21:26
Moffe så här ser det sista ut
Uppvärmning löpband 5 min
Uppvärmning/inkörning knäböj utan vikt 15 rep
Arbetspass knäböj 10 reps
Arbetspass knäböj 10 reps hjälp 2 sista
Arbetspass knäböj 10 reps hjälp 3 sista
Uppvärmning/inkörning ben curl 15 rep lätt
Arbetspass ben curl 10 reps
Arbetspass ben curl 8 reps
Arbetspass ben curl 8 reps hjälp 2 sista
Vader sittande i Smith uppvärmning 15 reps
Arbetspass vader 10 reps
Arbetspass vader 10 reps
Arbetspass vader 8 reps
Superset vader till stop

Hur kan du göra dina arbetsset direkt från att göra oviktade knäböj? Det låter som att du är jättesvag. Om det är så behöver du bli betydligt starkare. För att få större muskler måste du överbelasta musklerna.

Börja med att föruttrötta i bensparken.

Vad är poängen med föruttröttning? Kan bara se det som något en dopad individ gör för att inte riskera att slita sönder muskelfästen som inte hängt med i muskelutvecklingen.

kArateAffe
2012-12-21, 22:53
Hmm , i första arbets passet så kör jag relativt lätta vikter typ i knäböj första setet ex 80 kg
Andra 110 kg

kArateAffe
2012-12-21, 22:54
Men jag är fruktansvärt svag i benen , fattar faktiskt inte det , tränade Thai boxning rätt många år och hade bra tryck då , men nu är man svag som skit

mikaelj
2012-12-21, 23:30
Men jag är fruktansvärt svag i benen , fattar faktiskt inte det , tränade Thai boxning rätt många år och hade bra tryck då , men nu är man svag som skit

Det behöver inte nödvändigtvis vara benstyrkan som brister när du utför en knäböj. Det är en komplex flerledsövning där du behöver styrka och stabilitet i många muskelgrupper på kroppen.

Inge Enveten
2012-12-21, 23:37
Vad är poängen med föruttröttning? Kan bara se det som något en dopad individ gör för att inte riskera att slita sönder muskelfästen som inte hängt med i muskelutvecklingen.


Har du testat det?

En tanke är att man känner musklerna arbeta bättre.

Latissimus Dorsi
2012-12-21, 23:39
Som du ser har alla här olika metoder, du bör prova dig fram för att se vad du svarar bäst på. Och då kanske lite mer än två veckor per träningssätt.

mikaelj
2012-12-21, 23:45
Har du testat det?

En tanke är att man känner musklerna arbeta bättre.

Då handlar det inte om föruttröttning utan muskelaktivering. Även om man gör liknande saker är det syftet jag ifrågasätter.

benaciii
2012-12-22, 03:45
Då handlar det inte om föruttröttning utan muskelaktivering. Även om man gör liknande saker är det syftet jag ifrågasätter.

Beror väl på hur mycket du tar i för att det ska bli muskeluttröttning. Kör du 5set tunga arbetsset benspark innan böj, bör du vara rejält trött i lårmuskelaturen.

mikaelj
2012-12-22, 10:50
Beror väl på hur mycket du tar i för att det ska bli muskeluttröttning. Kör du 5set tunga arbetsset benspark innan böj, bör du vara rejält trött i lårmuskelaturen.

...vilket jag inte ser poängen med.

petersson
2012-12-22, 11:02
Gör ett seriöst försök att bli stark i böj. Fixa till fungerande teknik och träna djupa böjar 5-6 set två dagar i veckan. Då kommer låren automatiskt att växa till sig lite.

benaciii
2012-12-22, 11:03
...vilket jag inte ser poängen med.

Nej jag förstår det. men gå och pröva istället.

mikaelj
2012-12-22, 11:16
Nej jag förstår det. men gå och pröva istället.

Jag har självklart prövat och kom till slutsatsen att det saknar mening. Kan du motivera?

Tyrwing
2012-12-22, 11:17
Nej jag förstår det. men gå och pröva istället.

Detta fungerade indirekt ganska bra för mig. Chinsräcket var upptaget så jag körde mina hantelroddar istället, efteråt vid chinsen så kände jag bättre kontakt i latsen.
Hurvida det är effektivt kan jag inte svara på då det var första gången men ändå.

Jorgen
2012-12-22, 11:23
Jag har självklart prövat och kom till slutsatsen att det saknar mening. Kan du motivera?

Så slutsatsen är att du inte gillade det, alltså är det dåligt?
Med tanke på din motivering, så behöver nog ingen annan motivera varför dom gör det. ;)

Eller, jag kan motivera. Jag har provat och kom till slutsatsen att det fyllde en funktion.

benaciii
2012-12-22, 11:25
Så slutsatsen är att du inte gillade det, alltså är det dåligt?

Med tanke på din motivering, så behöver nog ingen annan motivera varför dom gör det. ;)

Eller, jag kan motivera. Jag har provat och kom till slutsatsen att det fyllde en funktion.

du tog orden ur munnen på mig :)
Tack.

svenbanan
2012-12-22, 11:50
Eller, jag kan motivera. Jag har provat och kom till slutsatsen att det fyllde en funktion.

Mäh!

Han frågar ju efter vad det fyller för funktion att trötta ut musklerna innan knäböjen.

Vilken funktion kom du då fram till att det fyllde?

Har du sagt A kan du väl lika gärna säga B. Annars är ju motiveringen hyfsat kass...

Jorgen
2012-12-22, 11:54
Mäh!

Han frågar ju efter vad det fyller för funktion att trötta ut musklerna innan knäböjen.

Vilken funktion kom du då fram till att det fyllde?

Har du sagt A kan du väl lika gärna säga B. Annars är ju motiveringen hyfsat kass...

Det är klart att motiveringen är kass. Lika kass som denna:
Jag har självklart prövat och kom till slutsatsen att det saknar mening.

mikaelj
2012-12-22, 12:06
Men min "motivering" var ju bara ett svar på frågan om jag hade prövat eller inte. Ni som säger att det finns en poäng med att göra så kan motivera varför ni gör det om ni nu rekommenderar det till andra. För själv hittar jag ingen anledning. Försök igen nu, Jörgen och benacii.
Postat via en mobil enhet

Jorgen
2012-12-22, 12:09
Men min "motivering" var ju bara ett svar på frågan om jag hade prövat eller inte. Ni som säger att det finns en poäng med att göra så kan motivera varför ni gör det om ni nu rekommenderar det till andra. För själv hittar jag ingen anledning. Försök igen nu, Jörgen och benacii.
Postat via en mobil enhet

Kan du motivera varför man inte bör göra det?

Försök igen nu. ;)

Rikard Jansson
2012-12-22, 12:10
Vill man fokusera på en muskel, t.ex. axlar, så kan man köra sidolyft före militärpress för att göra militärpressen till en nästan uteslutande axel-övning då axlarna ger ut långt före triceps p.g.a. pre-exhausten. Samma bör ju funka för t.ex. framsida lår för böj, om man bara vill träna framsida den dagen t.ex.

Anders The Peak
2012-12-22, 12:13
Vill man fokusera på en muskel, t.ex. axlar, så kan man köra sidolyft före militärpress för att göra militärpressen till en nästan uteslutande axel-övning då axlarna ger ut långt före triceps p.g.a. pre-exhausten. Samma bör ju funka för t.ex. framsida lår för böj, om man bara vill träna framsida den dagen t.ex.
Jag tycker inte att militärpress och sidolyft tar på samma area av muskeln...
Men självklart en bra uppvärmare för leden...

Rikard Jansson
2012-12-22, 12:13
Jag tycker inte att militärpress och sidolyft tar på samma area av muskeln...
Men självklart en bra uppvärmare för leden...

Det beror väl lite på utförandet på de två övningarna?

Anders The Peak
2012-12-22, 12:42
Det beror väl lite på utförandet på de två övningarna?
Visa:)

Rikard Jansson
2012-12-22, 12:50
Visa:)

Utåtriktade sidolyft + militärpress bakom huvudet med armbågar utåt? Om du menar att jag ska bokstavligt talat visa så är jag inte i gymmet just nu :)

rooz
2012-12-22, 13:17
Tunga böj har fått fart på mina stackars ben. Med en varierande reps intervall på 5-12 borde dom växa mera.

svenbanan
2012-12-22, 13:28
Kan du motivera varför man inte bör göra det?

Försök igen nu. ;)

Tror du behöver öva på att lära dig läsa.

Det var väl inte mikaelj som gav rådet att folk inte skulle trötta ut musklerna innan böj?

Så vad skulle han rimligen behöva motivera?

Han frågade efter vad anledningen till att de som gör detta (tröttar ut benen innan böj) är.

Har du någon motivering att komma med för du gärna dra den. Jag är också intresserad av vad denna motivering skulle kunna vara. För själv har jag ingen aning.

Men jag kanske måste motivera varför jag inte har någon aning först?

bear.flowertwig
2012-12-22, 13:34
Med muskler jag där jag har svårt att få riktigt bra kontakt eller känsla i kan jag absolut tycka att föruttröttning (i brist på bättre ord) kan funkar toppen. Observera att det då inte handlar om att köra skiten ut en musklelgrupp utan att med en lättare (ofta isolerande) övning köra ett betydligt högre repsantal (uppåt 20-30) för att "hitta muskeln" genom att fylla den med rejält med blod. Det kan gärna bli en mildare variant av pump.

Kim1003
2012-12-22, 13:37
Progression och övningen hacklift har fått mina ben att börja växa lite...

svenbanan
2012-12-22, 13:39
Med muskler jag där jag har svårt att få riktigt bra kontakt eller känsla i kan jag absolut tycka att föruttröttning (i brist på bättre ord) kan funkar toppen. Observera att det då inte handlar om att köra skiten ut en musklelgrupp utan att med en lättare (ofta isolerande) övning köra ett betydligt högre repsantal (uppåt 20-30) för att "hitta muskeln" genom att fylla den med rejält med blod. Det kan gärna bli en mildare variant av pump.

I min begreppsvärld innebär föruttröttning just att man kör skiten ur musklerna med nån isoleringsövning innan man går på själva huvudövningen.

Det du beskriver känns inte riktigt som det. Utan mer som nån avancerad uppvärmning eller rörelseträning.

spoon
2012-12-22, 14:13
Både Jörgen och Benaci har ju byggt bra ben så jag litar på att dom är kunniga i det dom pratar om. Själv har jag aldrig testat att trötta ut benen innan böjen. Det skulle vara intressant att höra vad ni upplever för fördelar med att göra det :)

NNIF
2012-12-22, 14:55
det här med att föruttrötta quadsen innan böj.. för mig skulle jag hellre föruttrötta gluteus så att quadsen måste jobba %uellt mer i böjen :) förstår ni hur jag menar?

Jorgen
2012-12-22, 15:00
Både Jörgen och Benaci har ju byggt bra ben så jag litar på att dom är kunniga i det dom pratar om. Själv har jag aldrig testat att trötta ut benen innan böjen. Det skulle vara intressant att höra vad ni upplever för fördelar med att göra det :)

Jag har kört på många olika sätt och jag tror att alla har fyllt en funktion. Jag personligen tror inte att man skall snöa in på varken det ena eller det andra sättet att träna, utan att dom flesta sätt är under någon period "rätt".

Mina benpass har varierat från att bara köra böj, till att köra många set och övningar "omvänt", alltså benspark och lårcurl först och avsluta med böj och raka mark. Jag har kört få set, många set, tungt, många reps, supersetat, dropsetat. En hel del olika helt enkelt.

Mitt senaste benpass (var med shadowfire för övrigt) så körde vi benspark, sittande lårcurl, benpress, knäböj och raka marklyft, i den ordningen. Det var några veckor sedan, ett söndrigt ledband i vänsterfoten och decembercupen och Luciapokalen har ställt till det lite för mig med träningen sen dess.

Innan dess körde jag knäböj, raka marklyft och sittande lårcurl.
Eller knäböj, superset mellan benpress och hacklift, superset mellan benspark och sittande lårcurl, superset mellan raka marklyft och sissy squat och som avslut utfall.

spoon
2012-12-22, 15:04
Alla vägar leder till Rom :)

Utan att ha testat så känns det som ett bra sätt att orka med mer arbete på benen. Böj har ju en tendens att slita på skallen.

mikaelj
2012-12-22, 16:58
Alla vägar leder till Rom :)

Utan att ha testat så känns det som ett bra sätt att orka med mer arbete på benen. Böj har ju en tendens att slita på skallen.

Men då gör du rimligtvis det efter din knäböj, inte före.

Tror du behöver öva på att lära dig läsa.

Det var väl inte mikaelj som gav rådet att folk inte skulle trötta ut musklerna innan böj?

Så vad skulle han rimligen behöva motivera?

Han frågade efter vad anledningen till att de som gör detta (tröttar ut benen innan böj) är.

Har du någon motivering att komma med för du gärna dra den. Jag är också intresserad av vad denna motivering skulle kunna vara. För själv har jag ingen aning.

Men jag kanske måste motivera varför jag inte har någon aning först?

Precis så, tack. Jörgen och benacii läser slarvigt.

Trots det är så är min teori att föruttröttning är något som dopade gör för att de inte skall riskera att slita sönder ett muskelfäste, då de inte utvecklas lika fort som musklerna gör.

Men jag vill gärna höra en motivering av er som förespråkar det.

bear.flowertwig
2012-12-22, 17:36
Med muskler jag där jag har svårt att få riktigt bra kontakt eller känsla i kan jag absolut tycka att föruttröttning (i brist på bättre ord) kan funkar toppen. Observera att det då inte handlar om att köra skiten ut en musklelgrupp utan att med en lättare (ofta isolerande) övning köra ett betydligt högre repsantal (uppåt 20-30) för att "hitta muskeln" genom att fylla den med rejält med blod. Det kan gärna bli en mildare variant av pump.

I min begreppsvärld innebär föruttröttning just att man kör skiten ur musklerna med nån isoleringsövning innan man går på själva huvudövningen.

Det du beskriver känns inte riktigt som det. Utan mer som nån avancerad uppvärmning eller rörelseträning.

Vad i "i brist på bättre ord" och i min beskrivning var det som var oklart? Släpp ordet föruttröttning och läs vad jag skriver istället.

Jorgen
2012-12-22, 18:23
Precis så, tack. Jörgen och benacii läser slarvigt.

Trots det är så är min teori att föruttröttning är något som dopade gör för att de inte skall riskera att slita sönder ett muskelfäste, då de inte utvecklas lika fort som musklerna gör.

Men jag vill gärna höra en motivering av er som förespråkar det.

Du får läsa om min senaste post. :)

Och jag är inte dopad.

svenbanan
2012-12-23, 02:36
Vad i "i brist på bättre ord" och i min beskrivning var det som var oklart? Släpp ordet föruttröttning och läs vad jag skriver istället.

Varför ska jag släppa ordet föruttröttning?

Jag tyckte inget i det du skrev var oklart. Men att det inte handlade om just föruttröttning, vilket var det som det fiskades efter...

Det du beskrev handlade om nåt annat. Som jag inte har några problem att se vitsen med.

Vad är det du tror att jag inte håller med dig om?

svenbanan
2012-12-23, 02:40
Du får läsa om min senaste post. :)

Och jag är inte dopad.

Kan du inte berätta vad det är för positiva effekter man kan tänkas få med denna föruttröttning? Nu skriver du ju bara att du brukar träna på många olika sätt. Men varför? Är det för att det på nåt sätt gör det enklare att inte överträna, eller har det med prickskjutning av svaga muskelgrupper att göra?

Jorgen
2012-12-23, 08:57
Kan du inte berätta vad det är för positiva effekter man kan tänkas få med denna föruttröttning? Nu skriver du ju bara att du brukar träna på många olika sätt. Men varför? Är det för att det på nåt sätt gör det enklare att inte överträna, eller har det med prickskjutning av svaga muskelgrupper att göra?

Variation såklart.
Jag skrev även "Jag personligen tror inte att man skall snöa in på varken det ena eller det andra sättet att träna, utan att dom flesta sätt är under någon period "rätt""

NNIF
2012-12-23, 09:01
Variation såklart.
Jag skrev även "Jag personligen tror inte att man skall snöa in på varken det ena eller det andra sättet att träna, utan att dom flesta sätt är under någon period "rätt""

okej så det är mera att "man" gör det (föruttröttning) för sakens skull annat än att det finns någon som helst fysiologisk förklaring till varför man gör det och var/när det passar in i ens träning?

Jorgen
2012-12-23, 09:05
okej så det är mera att "man" gör det (föruttröttning) för sakens skull annat än att det finns någon som helst fysiologisk förklaring till varför man gör det och var/när det passar in i ens träning?

Inte "man" utan jag.

Och jag är inte tillräckligt utbildad för att kunna komma med en fysiologisk förklaring till varför. Jag tycker att det fyller en funktion, därmed inte sagt att jag alltid kör så, men det har jag ju skrivit i en tidigare post också.

Jag förstår inte meningen med att konstant köra samma övningar, i samma ordning, med samma repsantal. Men om nu folk tycker att det är kanon så har jag inga problem med det. Så länge man har roligt när man tränar och uppnår dom resultaten man vill är det bra.

svenbanan
2012-12-23, 11:39
Inte "man" utan jag.

Och jag är inte tillräckligt utbildad för att kunna komma med en fysiologisk förklaring till varför. Jag tycker att det fyller en funktion, därmed inte sagt att jag alltid kör så, men det har jag ju skrivit i en tidigare post också.

Jag förstår inte meningen med att konstant köra samma övningar, i samma ordning, med samma repsantal. Men om nu folk tycker att det är kanon så har jag inga problem med det. Så länge man har roligt när man tränar och uppnår dom resultaten man vill är det bra.

Åkej.

Jag tycker också om att byta övningar ibland, även set och reps samt ordningen på övningarna. Det gör jag av samma anledning, dvs omväxling förnöjer.

Största vitsen med att köra på samma övningar och repsantal/vikt är ju att man på ett väldigt enkelt sätt kan se progression. Dvs det är stimulerande och kul att se kurvan peka uppåt... Förhoppningsvis. ;)

Jag känner mig dock inte övertygad om att föruttröttning faktiskt har någon särskild positiv fysiologisk effekt.

Jorgen
2012-12-23, 15:15
Största vitsen med att köra på samma övningar och repsantal/vikt är ju att man på ett väldigt enkelt sätt kan se progression.

Hur får du progression om du alltid kör samma övningar, samma antal reps och samma vikt?

Grotesk
2012-12-23, 15:32
Något som mina ben svarade bra på var då jag körde extra mycket knäböj, typ 12set. Stegrade vikten hela tiden och reps mellan 6-12 beroende på känslan.

bear.flowertwig
2012-12-23, 15:56
Varför ska jag släppa ordet föruttröttning?

För att det intressanta var innehållet och betydelsen av det jag skrev, inte vad man kallar det. För att vara extra tydlig la jag dessutom till "i brist på bättre ord".

Jag tyckte inget i det du skrev var oklart. Men att det inte handlade om just föruttröttning, vilket var det som det fiskades efter...

Det du beskrev handlade om nåt annat. Som jag inte har några problem att se vitsen med.

Att debattera definitionen av föruttröttning är ju ett rätt ointressant stickspår. Du tycker uppenbarligen att det är något annat än vad jag skrev om. Jag håller inte med. Skit samma. Det var inte min poäng.

Jag vände mig till TS och grundfrågan om benvolym och aktivering. Det jag beskrev är ett sätt som har funkat bra för mig att aktivera muskelgrupper där jag haft problem att få kontakt.

svenbanan
2012-12-23, 18:50
Hur får du progression om du alltid kör samma övningar, samma antal reps och samma vikt?

Inte sama repsantal och samma vikt. Mitt snedstreck "/" skulle betyda eller. Annars blir det svårt med progression... ;)

svenbanan
2012-12-23, 18:55
För att det intressanta var innehållet och betydelsen av det jag skrev, inte vad man kallar det. För att vara extra tydlig la jag dessutom till "i brist på bättre ord".


Att debattera definitionen av föruttröttning är ju ett rätt ointressant stickspår. Du tycker uppenbarligen att det är något annat än vad jag skrev om. Jag håller inte med. Skit samma. Det var inte min poäng.

Jag vände mig till TS och grundfrågan om benvolym och aktivering. Det jag beskrev är ett sätt som har funkat bra för mig att aktivera muskelgrupper där jag haft problem att få kontakt.

Vad tusan gnäller du om egentligen?

Vem debatterar kring definitionen av ordet? För mig är det glasklart att föruttröttning går ut på att trötta ut muskeln innan man tränar den med en annan övning.

Det du beskrev handlar mer om att få kontakt med och aktivera muskeln, eller hur?

Vad är problemet?

bear.flowertwig
2012-12-23, 20:44
Vad tusan gnäller du om egentligen?

Vem debatterar kring definitionen av ordet? För mig är det glasklart att föruttröttning går ut på att trötta ut muskeln innan man tränar den med en annan övning.

Det du beskrev handlar mer om att få kontakt med och aktivera muskeln, eller hur?

Vad är problemet?

Ditt problem tycks vara att du vägrar läsa och förstå innebörden i det jag skriver. Liksom att du hakar upp dig på ordet föruttröttning. Släpp det en gång för alla. Börjar bli tjatigt att påpeka.

Jag har hela tiden skrivit att syftet varit kontakt/pump/aktivering.

mikaelj
2012-12-23, 21:09
Även om du skriver det, fröken Fluortant, så är det andra som argumenterar för förutröttning - inte din definition för aktivering, utan just för uttröttning. Varför det skulle vara bra vill vi andra gärna veta. Den frågan är alltså inte ställd till dig.

TIMPA
2012-12-23, 21:11
Widowmaker i valfria övningar, = ben vill växa.

Sniggel
2012-12-23, 21:25
Widowmaker är jag tveksam till om jag haft någon nytta av. Men det går nog hand i hand med att jag inte verkar svara på högreps eftersom belastningen förmodligen blir för låg för att generera ett tillväxtstimuli. För många andra verkar det inte vara någon dum idé att iaf prova om man har problem med att få benen att växa.

RassK
2012-12-26, 00:04
det här med att föruttrötta quadsen innan böj.. för mig skulle jag hellre föruttrötta gluteus så att quadsen måste jobba %uellt mer i böjen :) förstår ni hur jag menar?

Nej. Quadriceps kan inte sträcka i höften. Kör du som du beskriver kommer bara röven faila först och få mer stimuli för tillväxt än andra muskler involverade i övningen. Alternativt kommer hamstrings ta över belastningen för att sträcka i höften.

Föruttröttar man quadriceps (med t.ex. benspark) så kommer quadriceps få mest stimuli då den failar långt innan andra muskler involverade i övningen. Förutsatt att man inte ändrar form och gör en annan sorts knäböj när man blir trött i quadsen (typ att man byter till goodmorning/SL-style för att få upp skiten).

NNIF
2012-12-26, 08:12
Nej. Quadriceps kan inte sträcka i höften. Kör du som du beskriver kommer bara röven faila först och få mer stimuli för tillväxt än andra muskler involverade i övningen. Alternativt kommer hamstrings ta över belastningen för att sträcka i höften.

Föruttröttar man quadriceps (med t.ex. benspark) så kommer quadriceps få mest stimuli då den failar långt innan andra muskler involverade i övningen. Förutsatt att man inte ändrar form och gör en annan sorts knäböj när man blir trött i quadsen (typ att man byter till goodmorning/SL-style för att få upp skiten).

det där blir nog väldigt många frestade att göra

RassK
2012-12-27, 22:36
det där blir nog väldigt många frestade att göra

Bra sagt.

BisonLGcrew
2012-12-28, 10:09
jag gillar högreps, 10 sista repsen blir extrema, istället för sista 3. Men det sitter mest i huvudet, jag brukar tänka mig att jag dör om jag inte kör klart eller nåt i den stilen.