handdator

Visa fullständig version : M.Samuelsson Träning för ökad massa & styrka


ShippEn
2012-12-18, 22:47
Såg nyss på en dokumentär om Magnus Samuelsson, om hur han tränar, äter m.m.

Han nämnde att han körde ungefär 8x2 och sedan två tunga 2x2 sett för att öka i massa samt styrka.

Är det någon som kör på nått liknande sett eller någon som vet mer om denna metod?

NNIF
2012-12-18, 22:48
8x2, är det setxreps eller tvärtom?

jokem
2012-12-18, 22:48
Träna och ät bra mat = Success!

ShippEn
2012-12-18, 22:49
Tvärtom.

Svagochstark
2012-12-18, 22:49
NNIF

Tvärtom bör det vara.

Intressant upplägg, kanske värt att testas.

ShippEn
2012-12-18, 22:51
NNIF

Tvärtom bör det vara.

Intressant upplägg, kanske värt att testas.

Tyckte likadant när han berätta om det, ska definitivt testas så fort man blir frisk igen.

Fyllot
2012-12-18, 22:53
Finns 1000 upplägg med framgång detta är inget revolutionerande.

mikaelj
2012-12-18, 22:55
Lyft tyngre än vad du gjorde förra månaden. Då blir du stark. Tvärsimpelt.

Finns inga genvägar.

ShippEn
2012-12-18, 22:56
Finns 1000 upplägg med framgång detta är inget revolutionerande.

Ingen här som har påstått detta?:smash: Är bara intresserad av mer fakta av just detta upplägg.

Latissimus Dorsi
2012-12-18, 23:01
Lyft tyngre än vad du gjorde förra månaden. Då blir du stark. Tvärsimpelt.

Finns inga genvägar.

Mhm +1 tror inte 2x8 eller 8x2 är skillnaden mellan muskler och inga muskler.

snelhest
2012-12-18, 23:03
hur grov är samuelsson då? Han är väl mer stark än grov? Skulle hellre lyssna på Cutler.

mikaelj
2012-12-18, 23:10
hur grov är samuelsson då? Han är väl mer stark än grov? Skulle hellre lyssna på Cutler.

Jag skulle inte lyssna på någon som använt extra testosteron.

Svagochstark
2012-12-18, 23:14
Lyft tyngre än vad du gjorde förra månaden. Då blir du stark. Tvärsimpelt.

Finns inga genvägar.

Du har rätt men frågan är ju hur man blir starkare. Det går liksom inte bara att gå till gymmet och öka 1-2 reps/ 2,5 kg/pass.

Populistiskt.

ShippEn
2012-12-18, 23:15
-Post ändrad

Fyllot
2012-12-18, 23:15
Du har rätt men frågan är ju hur man blir starkare. Det går liksom inte bara att gå till gymmet och öka 1-2 reps/ 2,5 kg/pass.

Populistiskt.

Därför kör man beprövade program där det står svart på vitt hur man går tillväga.

filmjölk
2012-12-18, 23:55
Du har rätt men frågan är ju hur man blir starkare. Det går liksom inte bara att gå till gymmet och öka 1-2 reps/ 2,5 kg/pass.

Populistiskt.

Du börjar programmet med att underskatta dig själv litegrann. tex. klarar du 3*3 på 100kg börjar du på 85, nästa pass, 90, sedan 95, 100 sedan hoppas du att du på något magiskt sätt har ökat till 105. Det har du kanske inte, och bommar, då börjar du om lite tyngre än sist på 90 istället för 85.

Så fortsätter du tills du bommar igen och börjar om ett snäpp högre hela tiden. Kommer du till det stadiet där du börjar om på samma vikt som du slutar är det dags att radikalt ändra upplägg.

MackeJuve
2012-12-18, 23:55
Funkar sannerligen, kör det om du känner dig motiverad. Att det skulle vara bäst att träna precis som han förespråkar tvekar jag över. Du får ta i betäkning att du kollar på ,en gång i tiden, världens starkaste man, som tränar/tränade för att bli sinnessjukt stark.

Men låter ju kul att variera få och många reps, även om jag föredrar att göra detta i cykler.

spas
2012-12-19, 11:02
hur grov är samuelsson då? Han är väl mer stark än grov? Skulle hellre lyssna på Cutler.

När han var på top var han nått jävulskt grov.

ARMSTARK
2012-12-19, 11:15
När han var på top var han nått jävulskt grov.

Ja, jag tror nog att han dwarfade Cutler på den tiden, i ren storlek, både på längden och bredden.

watertouch
2012-12-19, 11:24
Har dvd.n Swedish power by Magnus Samuelsson. Står inte nånstans året den är från men gissar att jag köpte den en 2005...

Han kör låga reps men verkar inte maxa... Som jag förstår det tränar han ofta i sin lada, kanske inte läge att maxa bänk då...

Men jag är mer ute efter greppträning, han klämde lite på en coc3a och mosa en 33cl läskburk...

ShippEn
2012-12-19, 11:46
hur grov är samuelsson då? Han är väl mer stark än grov? Skulle hellre lyssna på Cutler.

Jay Cutler är ca: 1.70-1.75m lång, samuelsson är 2.0m lång.

Med tanke på längden så ser Cutler grovare ut.

Rahf
2012-12-19, 11:48
Du börjar programmet med att underskatta dig själv litegrann. tex. klarar du 3*3 på 100kg börjar du på 85, nästa pass, 90, sedan 95, 100 sedan hoppas du att du på något magiskt sätt har ökat till 105. Det har du kanske inte, och bommar, då börjar du om lite tyngre än sist på 90 istället för 85.

Så fortsätter du tills du bommar igen och börjar om ett snäpp högre hela tiden. Kommer du till det stadiet där du börjar om på samma vikt som du slutar är det dags att radikalt ändra upplägg.

Det här är ett förenklat, men väldigt bra, sätt att beskriva progression. Man ska hela tiden sträva efter att förbättra sina resultat, då jäklar händer det grejer.

stromming
2012-12-19, 12:51
Jay Cutler är ca: 1.70-1.75m lång, samuelsson är 2.0m lång.

Med tanke på längden så ser Cutler grovare ut.

... Om de nu inte råkar stå bredvid varandra

drift
2012-12-19, 13:11
hur grov är samuelsson då? Han är väl mer stark än grov? Skulle hellre lyssna på Cutler.

http://www.fuertesyrobustos.com/images/stories/MagnusSamuelsson/msamuelsson05.jpg

Jo nej jag tycker att snubben är sjukt tanig. Han är bara drygt 2 meter lång dessutom. Inte ett dugg grov. /[ironi]

arthax
2012-12-19, 13:28
Du har rätt men frågan är ju hur man blir starkare. Det går liksom inte bara att gå till gymmet och öka 1-2 reps/ 2,5 kg/pass.

Populistiskt.

Det finns ju knappast något mirakelprogram, däremot så tror jag att många tyvärr går till gymmet utan en plan. Man går dit och kör sina bänkpress på den vikten man brukar, och ibland är man stark och vågar testa att höja lite. Nästa pass är också lite planlöst och lyfts utan en tanke. Detta är vanligt på det gymmet jag är på.

Jag tror att många kan vinna på att följa ett program med inbyggd progression tills man lär hur det fungerar med ökningar som sker varje pass/vecka/månad/periodisering etc.

Ät mat, sov bra och följ ett program, ex. SS3x5, 5/3/1, smolov beroende på vart du är i din träningskarriär (novice, intermediate, advanced) och läs under tiden litteratur och utbilda dig själv.

Dyrgripen
2012-12-19, 13:32
Jag skulle inte lyssna på någon som använt extra testosteron.

Det roliga är att du kan inte bevisa att varken Cutler/Samuelsson har dopat/dopar sig :)

HMS Laestander
2012-12-19, 13:37
Länk till dokumentären?

Slurf
2012-12-19, 13:44
Det roliga är att du kan inte bevisa att varken Cutler/Samuelsson har dopat/dopar sig :)

Det roliga är att han inte behöver bevisa det.

MackeJuve
2012-12-19, 14:05
300 kg i bänkpress som pb för Samuelsson. Är det raw eller med tröja tror ni?

MackeJuve
2012-12-19, 14:08
300 kg i bänkpress som pb för Samuelsson. Är det raw eller med tröja tror ni?

Raw enligt Wikipedia i alla fall..

Fyllot
2012-12-19, 14:11
300 kg i bänkpress som pb för Samuelsson. Är det raw eller med tröja tror ni?



Med eller utan målade vikter?

rooz
2012-12-19, 14:22
Det roliga är att du kan inte bevisa att varken Cutler/Samuelsson har dopat/dopar sig :)

vE6uegoRiFk

Kål
2012-12-19, 14:38
http://www.fuertesyrobustos.com/images/stories/MagnusSamuelsson/msamuelsson05.jpg

Jo nej jag tycker att snubben är sjukt tanig. Han är bara drygt 2 meter lång dessutom. Inte ett dugg grov. /[ironi]

Satan vad Jay hade dwarfat Samuelsson. Killen längst till höger väger väl åtminstone 40kg mindre än Jay.

filmjölk
2012-12-19, 15:07
Jag tror aldrig Magnus har lyft några 300kg i bänkpress, ej heller några 270*2 ( i den filmen är det 230*2) Jag vill erinra mig att när jag såg honom på vad-det-nu-hette som numera är SATS kungsportsplatsen i GBG att jag såg honom bänka, tng, utan rövlyft 2*3 på 230. Då var han nog i sin peak med. Vilket kanske ger ett hypotetiskt max med stopp på vad...240? Däromkring? Vad tror bänkfantomerna? Han var även ruggigt stark över huvudet, inte som Savickas mfl, men har för mig att han låg på 180 i stockpress, vilket nog bara Anders Johansson och Årsjö nånsin kunnat matcha i Sverige.

Bänkpressen var/är helt ohemult starkt, men långt ifrån några 300.

Lillpajken94
2012-12-19, 20:23
Det roliga är att du kan inte bevisa att varken Cutler/Samuelsson har dopat/dopar sig :)

Det ända roliga är att du skämmer ut dig om du hävdar motsatsen. :)

Fyllot
2012-12-19, 20:26
Satan vad Jay hade dwarfat Samuelsson. Killen längst till höger väger väl åtminstone 40kg mindre än Jay.

Tror du Samuelsson och Cutler tränar likadant? Samuelsson är ett levande bevis på att man inte behöver göra 10-14reps för att få volym...skulle se ut som en ståtlig riddare bredvid lilla Cutler.

Kål
2012-12-19, 20:53
Tror du Samuelsson och Cutler tränar likadant? Samuelsson är ett levande bevis på att man inte behöver göra 10-14reps för att få volym...skulle se ut som en ståtlig riddare bredvid lilla Cutler.

Vad yrar du om? Har inte skrivit något om hur de tränar olika.

MackeJuve
2012-12-19, 22:59
Med eller utan målade vikter?

Tills du bevisar motsatsen; utan målade vikter.

Jag tror aldrig Magnus har lyft några 300kg i bänkpress, ej heller några 270*2 ( i den filmen är det 230*2) Jag vill erinra mig att när jag såg honom på vad-det-nu-hette som numera är SATS kungsportsplatsen i GBG att jag såg honom bänka, tng, utan rövlyft 2*3 på 230. Då var han nog i sin peak med. Vilket kanske ger ett hypotetiskt max med stopp på vad...240? Däromkring? Vad tror bänkfantomerna? Han var även ruggigt stark över huvudet, inte som Savickas mfl, men har för mig att han låg på 180 i stockpress, vilket nog bara Anders Johansson och Årsjö nånsin kunnat matcha i Sverige.

Bänkpressen var/är helt ohemult starkt, men långt ifrån några 300.

Dina argument falerar ju lite när du skriver saker som du har för dig att du sett honom vid ett tillfälle, att han nog var på sin peak då, att du har för dig saker. Hans lyft är om man kollar 270*2-videon helt utan stopp och med rövlyft. Förstår inte riktigt argumentet om målade vikter heller, givetvis ser jag färgskillnaden men vad är det som säger att det inte är vikter av ett annat fabrikat eller att dom bara är slitna?

180 i logpress låter rimligt, Savickas har världsrekord på 220 idag. Men mannen hade ju en helt otrolig överkroppsstyrka, det var ju den och hans grepp som gjorde att han kunde vara lite sämre i marklyft och knäböj. Den 5:e i världen att certifiera sig för CoC#4, 140*4 i bicepscurl. Säger inget om hans bänkpress men en hel del om hans otroliga styrka. Ge mig bevis så erkänner jag mig besegrad, för jag ser inga anledningar till att han skulle myta om hans rekord eftersom han inte har något att bevisa.

Fyllot
2012-12-19, 23:02
Vad yrar du om? Har inte skrivit något om hur de tränar olika.

Satan vad Jay hade dwarfat Samuelsson. Killen längst till höger väger väl åtminstone 40kg mindre än Jay.

Det sa jag inte heller däremot så var din kommentar bedrövlig min son.

*rolleyes*

cc4
2012-12-19, 23:17
Det svenska rekordet var länge 170kg i stockpress och det delades av Magnus Samuelsson, Peter Rundberg, Danny Andersson samt Anders Johansson.
På Sveriges starkaste man kvalet i Munkedahl 2009 höjde Runberg det till 172,5kg.
Sen kom Johannes Årsjö in i bilden och sen dess har ingen fått vara i närheten av rekordet.
I skivande stund har Johannes rekordet på 185kg.

MackeJuve
2012-12-19, 23:31
Det svenska rekordet var länge 170kg i stockpress och det delades av Magnus Samuelsson, Peter Rundberg, Danny Andersson samt Anders Johansson.
På Sveriges starkaste man kvalet i Munkedahl 2009 höjde Runberg det till 172,5kg.
Sen kom Johannes Årsjö in i bilden och sen dess har ingen fått vara i närheten av rekordet.
I skivande stund har Johannes rekordet på 185kg.

Kul att det finns lite svenskhopp i alla fall. WSM var ju världens hype i Sverige under 90-tal, tidigt 2000-tal, till och med min mormor följde det. Det är verkligen sjukt spännande, 2006 är en sådan nagelbitare att jag inte finner ord. Pudinowzki har segern som i en liten ask, men helt plötsligt vaknar den amerikanske brandmannen Phil Pfister till liv och tar tävling efter tävling. Sista momentet är atlasstenara och Pfister måste vinna, vilket han gör med typ 0,3 sek. Hoppas det får mer utrymme i svensk media i framtiden, Årsjö är väl rätt ung.

BigNick
2012-12-19, 23:42
Ingen fanboy av Samuelsson eller strongman direkt men det är jävligt tragiskt med alla haters på detta forum som kryper fram varje gång hans namn nämns, ni är säkra på att han är dopad men samtidigt så kan han omöjligen ha tagit över 270 kg i bänk.. finns en hel del Übermänniskor då som tydligen har mycket bättre gener än Samuelsson.. styrkelyftseliten bland annat. Likt de flesta medlemmar på detta forum vet jag varken om han dopat sig eller bänkat 270+ men likväl uttalar sig många tvärsäkert om saker de inte vet.

Nu syftar jag inte bara på denna tråd dock, var mycket värre i en gammal tråd där folk spydde galla kors och tvärs.

NNIF
2012-12-19, 23:42
Förstår inte riktigt argumentet om målade vikter heller, givetvis ser jag färgskillnaden men vad är det som säger att det inte är vikter av ett annat fabrikat eller att dom bara är slitna?

finns vittnen till detta samt att ingen har sett honom upprepa prestationen

son of Zeus
2012-12-20, 01:14
Det svenska rekordet var länge 170kg i stockpress och det delades av Magnus Samuelsson, Peter Rundberg, Danny Andersson samt Anders Johansson.
På Sveriges starkaste man kvalet i Munkedahl 2009 höjde Runberg det till 172,5kg.
Sen kom Johannes Årsjö in i bilden och sen dess har ingen fått vara i närheten av rekordet.
I skivande stund har Johannes rekordet på 185kg.

vad är ditt pers i stocklyft? du är rätt stark där väl?

strikt
2012-12-20, 01:18
Magnus räknar man väl ändå som styrkelyftare =)

Så 8x2 måste man ju se som uppvärmning. Och sedan tungt!

Dyrgripen
2012-12-20, 12:18
vE6uegoRiFk

Vad var poängen med den där videon? Han säger att det är steroider inblandat i sporten, inte att han tar det. Precis som att folk säger att det är steroider inblandat i powerlifting osv.

Men sen så är det ju självklart att dom trycker. Men du kan inte bevisa det :)

MackeJuve
2012-12-20, 12:19
ingen fanboy av samuelsson eller strongman direkt men det är jävligt tragiskt med alla haters på detta forum som kryper fram varje gång hans namn nämns, ni är säkra på att han är dopad men samtidigt så kan han omöjligen ha tagit över 270 kg i bänk.. Finns en hel del übermänniskor då som tydligen har mycket bättre gener än samuelsson.. Styrkelyftseliten bland annat. Likt de flesta medlemmar på detta forum vet jag varken om han dopat sig eller bänkat 270+ men likväl uttalar sig många tvärsäkert om saker de inte vet.

Nu syftar jag inte bara på denna tråd dock, var mycket värre i en gammal tråd där folk spydde galla kors och tvärs.

+1

cc4
2012-12-20, 13:13
Kul att det finns lite svenskhopp i alla fall. WSM var ju världens hype i Sverige under 90-tal, tidigt 2000-tal, till och med min mormor följde det. Det är verkligen sjukt spännande, 2006 är en sådan nagelbitare att jag inte finner ord. Pudinowzki har segern som i en liten ask, men helt plötsligt vaknar den amerikanske brandmannen Phil Pfister till liv och tar tävling efter tävling. Sista momentet är atlasstenara och Pfister måste vinna, vilket han gör med typ 0,3 sek. Hoppas det får mer utrymme i svensk media i framtiden, Årsjö är väl rätt ung.

Vore grymt kul om dom börjar sända Sveriges starkaste man igen. Gladiatorerna drog ju många tittare efter nästan 10års uppehåll och då borde ju SSM rimligtvis också göra det.
Finns många spännande finaler i wsm och nästa vecka börjar dom sända kvalen från wsm 2012 då ska allafall jag bänka mig i soffan *popcorn*
Årsjö är 27år och det är ungt i strongman sporten, han har många goda år kvar.



vad är ditt pers i stocklyft? du är rätt stark där väl?

På träning i början av sommaren gjorde jag 171kg på en grov stock och 175kg på mindre stock.
På Sveriges starkaste man finalen bommade jag 170kg men fick med mig 160kg och det är ju tävlings resultat som räknas när vi pratar Sverige rekord.

MackeJuve
2012-12-20, 13:28
Vore grymt kul om dom börjar sända Sveriges starkaste man igen. Gladiatorerna drog ju många tittare efter nästan 10års uppehåll och då borde ju SSM rimligtvis också göra det.
Finns många spännande finaler i wsm och nästa vecka börjar dom sända kvalen från wsm 2012 då ska allafall jag bänka mig i soffan *popcorn*
Årsjö är 27år och det är ungt i strongman sporten, han har många goda år kvar.



Okej vilken kanal? Nötte gamla strongmankval och finaler på TV för ett par månader sen, antar att det är den kanalen som gäller, minns inte vad den heter dock. 27 år är ingenting! De flesta grabbarna ligger ju på en bra bit över 30, grymt!

gunhamn
2012-12-20, 13:31
På träning i början av sommaren gjorde jag 171kg på en grov stock och 175kg på mindre stock.
På Sveriges starkaste man finalen bommade jag 170kg men fick med mig 160kg och det är ju tävlings resultat som räknas när vi pratar Sverige rekord.

Sjukt bra ju! Vad är det du ligger efter Johannes i? är det i det mesta? klart i marken så ligger du lite efter men i stenarna lär ni va ganska lika? med tanke på att ni båda är helt sjuka i det...

tb1981
2012-12-20, 23:01
Ja, jag tror nog att han dwarfade Cutler på den tiden, i ren storlek, både på längden och bredden.

på längden men knappast på bredden va :D cofffee

cc4
2012-12-21, 00:52
Okej vilken kanal? Nötte gamla strongmankval och finaler på TV för ett par månader sen, antar att det är den kanalen som gäller, minns inte vad den heter dock. 27 år är ingenting! De flesta grabbarna ligger ju på en bra bit över 30, grymt!
Here it is, the official TV broadcast schedule, courtesy of IMG, with the latest ESPN amendments:

12/30/12 – ESPN
2:30-7:30pm ET – Episodes #1-10 (first air)

1/5/13 – ESPN
8:30-11pm ET à Episodes #1-5 (repeats)

1/6/13 – ESPN
2:30-7:30pm ET à Episodes #3-11 (repeats for Eps. 3-10; first air for Ep. 11)

1/12/13 – ESPN2
6pm-12am ET à Episodes #1-11 (first air on ESPN2)

1/20/13 – ESPN2
7-9pm ET à Episodes #9-11 (repeats)

2/3/13 – ESPN
6-10pm ET à Episodes #5-11 (repeats)


CHANNEL 5 – UK Broadcast

World's Strongest Man Qualifying Tour – Giant's Live
Qualifying 1 – Thursday 22nd November 20.00
Qualifying 2 – Thursday 29th November 20.00
Qualifying 3 – Thursday 6th December 20.00
Qualifying 4 – Thursday 13th December 20.00
Qualifying 5 – Thursday 20th December 20.00

The MET-Rx World's Strongest Man Final
WSM Heat 1 – Thursday 27th December 20:00
WSM Heat 2 – Friday 28th December 20:00
WSM Heat 3 – Saturday 29th December 20:00
WSM Heat 4 – Sunday 30th December 20:00
WSM Heat 5 – Monday 31st December 20:00
WSM Final – Tuesday 1st December 20:00

Om du inte har ESPN så brukar det komma upp på youtube ett par timmar efter att det sänts.

Sjukt bra ju! Vad är det du ligger efter Johannes i? är det i det mesta? klart i marken så ligger du lite efter men i stenarna lär ni va ganska lika? med tanke på att ni båda är helt sjuka i det...

Tack.
Johannes är en fruktansvär komplett strongman utan några sprickor i rustningen och han mer eller mindre leker med oss på sverige nivå.
Saningen är den att jag kan inte hota honom i någon gren förutom möjligtvis stockpressen men då får han inte bättrapå sitt max till nästa säsong.

Dyrgripen
2012-12-21, 11:43
Det ända roliga är att du skämmer ut dig om du hävdar motsatsen. :)

Jo, men det gör jag inte. Alltså jag hävdar inte motsatsen.

Men det jag skriver är helt rätt, Cutler är lika "Ren" som Samuelsson är "Ren"

KevinWest
2012-12-21, 14:21
Jo, men det gör jag inte. Alltså jag hävdar inte motsatsen.

Men det jag skriver är helt rätt, Cutler är lika "Ren" som Samuelsson är "Ren"

Fast det är bara spekulationer.
Kan vi bara skippa allt snack vem som är dopad eller inte?

De kan lika väl vara pedofiler, men det kommer vi heller aldrig få reda på om vi inte söker igenom deras webbhistorik. *kissass*

filmjölk
2012-12-21, 14:55
Vad hände med det smithbänkpress-liknande momentet (ofta med motorcycklar som vikt), max reps på 180-200kg som ofta var med förr? Det var fan en manlig gren med spännband som tryckte ner de tävlande i bänken så de varken kunde lyfta på stjärten eller brygga. Kan inte hitta på tuben, men Magnus och min idol och förebild Ljungberg var ruggigt bra i den disciplinen.

MackeJuve
2012-12-21, 15:05
Vad hände med det smithbänkpress-liknande momentet (ofta med motorcycklar som vikt), max reps på 180-200kg som ofta var med förr? Det var fan en manlig gren med spännband som tryckte ner de tävlande i bänken så de varken kunde lyfta på stjärten eller brygga. Kan inte hitta på tuben, men Magnus och min idol och förebild Ljungberg var ruggigt bra i den disciplinen.

Vet inte om jag har sett det. Men tycker att vissa utav momenten blev lite mycket ibland, de ändrade ju jämt och ständigt ok-grenen; ena tävlingen sprang man runt med två motorcyklar på axlarna, den andra med två kylskåp. Sjukt vingligt.