handdator

Visa fullständig version : Tillfrågade att agera avelshane till lesbiskt par


ryss
2012-12-18, 21:54
Godkväll folket!

Jag sitter här och äter min kvällskvarg och funderar på vad jag nyss blivit erbjuden. Precis som topic lyder så har jag alltså blivit tillfrågad att vara avelshane till ett lesbiskt par. Detta kommer ske mot betalning(svart)(snela banna mig inte jag er inte rasist:PPP) och jag undrar därför en ganska viktig detalj som lite avgör mitt beslut i denna fråga.

Skulle den i paret som då blir gravid med barnet etc. Senare kunna hävda att jag är pappan och har lämnat henne? DNA-testet visar ju självklart att jag är fadern och kan dem då på så sätt lura mig till att betala underhållningsbidrag då tills barnet blivit vuxen?

Tacksam för svar

Tomas W
2012-12-18, 21:59
Varför gör man det "svart"? Finns det några regler som förbjuder det och därav?
Tror inte det är så smart att göra utan papper om ansvar osv..

Tediiieee
2012-12-18, 22:00
Cool story bro.


Gör det inte.

LarsLasr
2012-12-18, 22:00
Tänkte ni gå via spermabank eller vanligt samlag?

Privata donationer eller heminseminationer[1] är de som sker utan inblandning av offentliga kliniker. Heminseminationerna ökar
I privata donationer behöver inte de offentliga klinikernas regler om t ex friskhet, motivationer eller max antal barn per donator gälla.[1] En privat donator är inte i lag befriad från underhållsskydd, utan avhållsamheten från barnet från donatorn sida är då snarare en förhandling direkt med mottagaren.

De par som mottar donerade spermier uppmanas att berätta för barnet hur det kommit till, barnet kan sedan söka upp den klinik där donationen utförts. Donatorn har inga skyldigheter gentemot barnet, och heller inga rättigheter.

Zorgus
2012-12-18, 22:01
Troligen ja,
http://www.dn.se/nyheter/sverige/spermadonator-ska-betala-underhall

Sniggel
2012-12-18, 22:02
Nej fyfan skriv något kontrakt.

Jens.Andersson
2012-12-18, 22:03
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10681488.ab

filmjölk
2012-12-18, 22:10
Jag vill erinra mig att en kille i precis din sits blev underhållningsskyldig när senare det lesbiska paret bröt upp (Kvinnor kan personlighetsförändras enormt när en relation tar slut, världens goaste tjejer kan bli själviska, hämndlystna monster som tar varje chans att sabba för sin omvärld - det kan innefatta dig och hon kan mycket väl försöka driva en process mot dig) .

Du får helt enkelt göra en slags lista med fördelar och nackdelar.

tex:

Fördelar: Du hjälper två trevliga tjejer att bli föräldrar, du gör en i grunden god och osjälvisk gärning (nåja, du vill ju ha betalt...), fyll på...

Nackdelar: oavsett vad så är du egentligen barnets pappa du kan i framtiden komma att sörja att du inte får vara pappa till ditt eget barn, du kan ev. bli underhållsskyldig, fyll på...

Sen räknar du ihop fördelar och nackdelar, sedan slänger du lappen och skiter i listan och fattar det beslutet du känner starkast för. Ja eller Nej.

cero
2012-12-18, 22:11
Nyfiken; Varför valde dem dig?

Filmjölk: Eller så skriver man på ett avtal som gör att man inte blir underhållsskyldig?

Kischen
2012-12-18, 22:15
Vad du kommer ångra dig om du senare ser att "ditt" barn hamnar i kläm.

Bara en undrar, du har inga egna barn? Med egna barn skulle du tänka efter 29 ggr minst. Mest troligt skulle det inte ens komma på fråga.

Jens.Andersson
2012-12-18, 22:23
Filmjölk: Eller så skriver man på ett avtal som gör att man inte blir underhållsskyldig?

Kan man det?

filmjölk
2012-12-18, 22:24
Nyfiken; Varför valde dem dig?

Filmjölk: Eller så skriver man på ett avtal som gör att man inte blir underhållsskyldig?

Hur håller ett sådant avtal, upprättat privat mellan tre individer, om det även framkommer att det förekommit ekonomisk kompensation för tjänsten?

Kalla mig pessimisst, men jag tror att TS mycket väl kan komma att bli underhållsskyldig. Dessutom kommer det troligen bita honom i arslet om en sisådär 10-15år när det på något sätt framkommer till hans egen framtida fru och barn att han redan är pappa men inte berättat det och det blir drama. Dessutom är det hög risk för ett annat scenario, barnet som är en dotter växer upp utan kontakt med pappa, träffar en äldre pojkvän, blir själv gravid fort, och vips så har TS gjort sin egen dotter gravid som en slags ofrivillig Josef Fritzl. Osannolikt? Inte alls, det är bara lagen om alltings jävlighet.

Amfksp
2012-12-18, 22:25
Detta kan gå så jävla snett. Har ni inte kontrakt kan du väl åka på ett underhåll a 350 000+
Du får knappast ta betalt för detta legalt(Och om det nu är legalt lär du få starta firma och skatta fört), så ett kontrakt kan gott och väl vara ogiltigt/sätta dig ännu mer i skiten
Tänk efter 100 ggr sen kontaktar du advokat om du nu vill gå vidare.

ryss
2012-12-18, 22:26
Tacksam för alla svar hittills! Anledningen till att det görs svart är för att kvinnan i relationen som ska föda är papperslös i Sverige så dyker hennes namn upp åker hon väl ut ur landet, eller hur det nu funkar, tror det var anledningen iaf.

Svar på några frågor här. Jag är 21 och nej jag har inga egna barn.

filmjölk
2012-12-18, 22:33
Efter närmare eftertanke. Nej! Gör det inte. Det är för mycket drama runt hela situationen med papperslöshet, din låga ålder, betalning mm mm.

Jag vet att du är sugen på att knewla lite och tjäna pengar och tror du gör något fint...men Nej! Bara lita på mig här. Nej!


NEIN!

cero
2012-12-18, 22:34
Kan man det?

Det måste man väl kunna göra i samband med spermadonation? Inte blir alla som donerar sperma underhållsskyldiga om barnet lämnas ensam? Sen kan man ju alltid göra upp om ev svarta pengar privat.

Mental
2012-12-18, 22:35
Nej, man kan inte avtala bort ett faderskap.

Det utgår från barnets rätt till föräldrar, inte till mannens eller kvinnas rätt till barn.
Ev underhåll ska ju vara till barnet.

Och det är varken svårt eller processigt, pekas du ut som fader kommer man göra ett faderskapstest som binder dig till barnet och det är bara att börja slanta.
Har du ett avtal som säger att du ska slippa är det värt exakt ingenting.

ceejay
2012-12-18, 22:47
Papperslös? Trollar du eller måste du verkligen göra en tråd om detta?

Jens.Andersson
2012-12-19, 00:18
Det måste man väl kunna göra i samband med spermadonation? Inte blir alla som donerar sperma underhållsskyldiga om barnet lämnas ensam? Sen kan man ju alltid göra upp om ev svarta pengar privat.

Vid donation så ska du vara anonym.

Nej, man kan inte avtala bort ett faderskap.

Det utgår från barnets rätt till föräldrar, inte till mannens eller kvinnas rätt till barn.
Ev underhåll ska ju vara till barnet.

Och det är varken svårt eller processigt, pekas du ut som fader kommer man göra ett faderskapstest som binder dig till barnet och det är bara att börja slanta.
Har du ett avtal som säger att du ska slippa är det värt exakt ingenting.

Tack för infon.

cero
2012-12-19, 00:27
Vid donation så ska du vara anonym.

Nej, man kan inte avtala bort ett faderskap.

Hur går detta ihop? Ett anonymt faderskap?

MathiasF
2012-12-19, 06:45
Tacksam för alla svar hittills! Anledningen till att det görs svart är för att kvinnan i relationen som ska föda är papperslös i Sverige så dyker hennes namn upp åker hon väl ut ur landet, eller hur det nu funkar, tror det var anledningen iaf.

Svar på några frågor här. Jag är 21 och nej jag har inga egna barn.

Och tjejerna är i din ålder, skaffar barn för att rädda ett halvtrasigt förhållande?

Gör inte det, du tackar oss sen.

Mental
2012-12-19, 06:47
Hur går detta ihop? Ett anonymt faderskap?

När man donerar via klinik.

filmjölk
2012-12-19, 06:52
Vilken ruggigt låg respekt de har för TS. Att skaffa barn är något stort, och de vill muta en vad jag gissar rätt omogen och kanske inte den skarpaste kniven i lådan - kille till att göra en papperslös lesbian gravid.

Mental
2012-12-19, 07:54
Vilken ruggigt låg respekt de har för TS. Att skaffa barn är något stort, och de vill muta en vad jag gissar rätt omogen och kanske inte den skarpaste kniven i lådan - kille till att göra en papperslös lesbian gravid.

Jag tycker man ska skilja på att skaffa barn och på att donera spermier.

Och muta? "En muta är en gåva, en tjänst eller annan förmån som överlämnas till en tjänsteman eller annan makthavare." Möjligen då makten över sitt kön/sina spermier. Jag ser det mer som runklön. (Det måste vara ett relativt nytt ord?)

olle lindblad
2012-12-19, 08:02
Länken om Örebrofallet har redan lagts upp här. Det räcker med att läsa den.

Mental
2012-12-19, 08:27
får du mer än 648000kr så gör det, annars är det en stor risk.

Vad baserar du summan på?

eiri
2012-12-19, 08:30
oj tänkte inte på att han haft 3 barn, 1300 per barn antar jag det är nu ? 280k då ungefär?

Adama
2012-12-19, 08:34
Det är så jäkla illa att den ena lesbianen ens kan välja att hoppa av sitt föräldraskap, som om att man har skaffat en hund ihop och tycker det är jobbigt att gå ut med den.

Anja Pärsson är ju en sådan här mamma nu men antar att även hon kan välja att hoppa av om de gör slut om något år eller så?

Mental
2012-12-19, 08:35
oj tänkte inte på att han haft 3 barn, 1300 per barn antar jag det är nu ? 280k då ungefär?

Det är väl var minimibeloppet landar. Men det är inte så enkelt.

"Hur beräknas underhållsbidraget?
Underhållsbidraget ska bestämmas med hänsyn till barnets behov av underhållsbidrag och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ni föräldrar ska själva komma överens om underhållsbidragets storlek utifrån ert barns behov och er ekonomiska situation."

Dvs har herr donator en hög inkomst och fru mottagare en låg kan herr donator få dega betydligt mer än 1300kr månaden.

Mental
2012-12-19, 08:37
Det är så jäkla illa att den ena lesbianen ens kan välja att hoppa av sitt föräldraskap, som om att man har skaffat en hund ihop och tycker det är jobbigt att gå ut med den.

Anja Pärsson är ju en sådan här mamma nu men antar att även hon kan välja att hoppa av om de gör slut om något år eller så?

Ja, det finns ju inga biologiska band till mamma-2. Utöver att inte ha några skylldigheter så har hon heller inga rättigheter, som föräldrarledighet, och kan inte göra några anspråk på vårdnad eller umgänge mm.
Så vore jag den ickefödande lesbianen skulle jag se till att adoptera min "halva" av barnet så att säga.

Herman H
2012-12-19, 08:40
För ett par år sen (kanske mer än ett par...) så kom en man överens om att donera till ett lesbiskt par, det användes en kaffekopp, en slang och en tratt till själva "görandet".
Allt var frid och fröjd tills barnet föddes och frågan kom upp angående faderskapet och en av kvinnorna hasplar ur sig att det var "den" mannen som var far till barnet och vips så åkte han på underhåll fast kvinnorna fortfarande bodde tillsammans.

Det är farligt det där alltså... det kan bli jävligt dyrt!

Mental
2012-12-19, 08:42
För ett par år sen (kanske mer än ett par...) så kom en man överens om att donera till ett lesbiskt par, det användes en kaffekopp, en slang och en tratt till själva "görandet".
Allt var frid och fröjd tills barnet föddes och frågan kom upp angående faderskapet och en av kvinnorna hasplar ur sig att det var "den" mannen som var far till barnet och vips så åkte han på underhåll fast kvinnorna fortfarande bodde tillsammans.

Det är farligt det där alltså... det kan bli jävligt dyrt!

Hej och välkommen till tråden. Det har avhandlats i ett antal inlägg och det länkas även till två artiklar. ;)

Pepz
2012-12-19, 08:42
hänvisar till min signatur

Mental
2012-12-19, 08:43
Allt löser sig med styrkelyft!

D Andersson
2012-12-19, 08:44
Tipsa polisen om var den illegala invandraren finns istället.

ARMSTARK
2012-12-19, 08:48
Gå till doktorn och klipp kablarna, sen sätter du på tjejerna varje dag. "Konstigt att vi aldrig blir gravida så mycket som vi gökar" :thumbup:

feyin
2012-12-19, 08:48
Om du får en trekant för besväret är det iallafall värt att överväga.

DU kan ju råka lägga satsen någon annanstans. "Oj, nä vi får prova igen imorgon."

Mental
2012-12-19, 08:49
Gå till doktorn och klipp kablarna, sen sätter du på tjejerna varje dag. "Konstigt att vi aldrig blir gravida så mycket som vi gökar" :thumbup:

Något säger mig att lesbianer är ungefär lika sugna på att göka med TS som du själv är. (nu utgår jag lite fräckt från att du inte är sugen, men om du är det så ber jag om ursäkt!)

Tomas W
2012-12-19, 08:55
Rätt så dominerande "Nej, gört det int" bland svaren :D.

AronP
2012-12-19, 09:02
Jag sällar mig till Nej-gruppen. Poll?

Beelz
2012-12-19, 09:37
Det beror ju helt på hur mycket pengar du får!

Wain
2012-12-19, 10:40
Det beror ju helt på hur mycket pengar du får!

Eventuell underhåll +50% låter rimligt imo.
cofffee

pragmatist
2012-12-19, 10:52
Förslag: http://www.storkklinik.dk/se/

hurril
2012-12-19, 10:58
Tror det kan bli svårare med själva faktumet att du inte träffar ditt/ dina barn. Om du ska göra detta bör du göra det som barnets far så pass att du får träffa det/ dem. Det behöver du ju inte ha något knepigt förhållande med kvinnorna för att kunna genomföra.

LeBron
2012-12-19, 11:05
Hjälper du en "babbe" få uppehållstillstånd efter alla dina främlingsfientliga inlägg? :D

burkmannen
2012-12-19, 11:06
Hur är det med barnets uppväxt med bi-föräldrar? Mobbning? Är det viktigt med två olikkönade föräldrar för att få en så god uppväxt som möjligt?

Mental
2012-12-19, 11:09
Hur är det med barnets uppväxt med bi-föräldrar? Mobbning? Är det viktigt med två olikkönade föräldrar för att få en så god uppväxt som möjligt?

Vi borde förbjuda skillsmässor med, för barn med skilda föräldrar kan mobbas för det, och då ska vi inte ens tala om de med white trashföräldrar, stackars barn....

David Brent
2012-12-19, 11:10
Vi borde förbjuda skillsmässor med, för barn med skilda föräldrar kan mobbas för det, och då ska vi inte ens tala om de med white trashföräldrar, stackars barn....

Enklare att förbjuda barn.

burkmannen
2012-12-19, 11:13
Vi borde förbjuda skillsmässor med, för barn med skilda föräldrar kan mobbas för det, och då ska vi inte ens tala om de med white trashföräldrar, stackars barn....

Jag frågade eftersom det brukar alltid komma upp snack om liknande. Tänkte om det fanns studier och på andras åsikter eller erfarenhet inom ämnet. Att ha en manlig idol till exempel.

ARMSTARK
2012-12-19, 11:21
Hur är det med barnets uppväxt med bi-föräldrar? Mobbning? Är det viktigt med två olikkönade föräldrar för att få en så god uppväxt som möjligt?

Risken för mobbning är nog stor, särskillt i tonåren. Men å andra sidan är risken lika stor om föräldrarna är jättefeta, alkoholister eller annat som går att anmärka på.

God uppväxt, det tror jag inte är någon som helst skillnad på. Bra föräldrar är bra föräldrar, oavsett vad de gör i sängen och med vem.

Thelvino
2012-12-19, 11:26
Jag frågade eftersom det brukar alltid komma upp snack om liknande. Tänkte om det fanns studier och på andras åsikter eller erfarenhet inom ämnet. Att ha en manlig idol till exempel.

http://www.regeringen.se/sb/d/135/a/608

Det spelar ingen som helst roll, barn hittar förebilder överallt.

Thelvino
2012-12-19, 11:27
Risken för mobbing beror ju på hur ni andra uppfostrar era barn. Uppfostra era barn!

FOSHO
2012-12-19, 11:35
Tror som alla andra här, eller jag är snarare övertygad om att du TS kommer få betala underhåll. Min erfarenhet av kvinnor är att de inte har några spärrar när det gäller vad som är rätt för just dem. Så hur skulle det i deras värld vara fel att kräva en Vit förtryckande man (så många flator generaliserar om svenska män) på underhåll?
När det dessutom är för en så god sak som att uppfostra ett barn med två mammor. Nej de ser sig själva som hjältar.

Dessutom! Om du skulle få faderskapslängtan och faktiskt vill träffa din lilla knodd så kan du glömma det. De kommer kämpa med näbbar och klor, dessutom är de två och bättre på att ljuga än du är på att värja dig.

Så kort och gott, det är en LOSE LOSE situation.

filmjölk
2012-12-19, 11:48
Hjälper du en "babbe" få uppehållstillstånd efter alla dina främlingsfientliga inlägg? :D

Jag gissar att det inte rör sig om en babbe utan istället någon britt/amerikan/australiensiska som lever något slags resande- hippe-vegan-nomadliv, blivit himastormande kär i en Svenska och två månader senare beslutat sig om att bli gravid.

Mental
2012-12-19, 12:01
Dessutom! Om du skulle få faderskapslängtan och faktiskt vill träffa din lilla knodd så kan du glömma det. De kommer kämpa med näbbar och klor, dessutom är de två och bättre på att ljuga än du är på att värja dig.



Utöver korkade generaliseringar om hur lesbiska ser på män, har du även fel till att man skulle vara rättslös. Är man biologisk fader kan det kostateras med ett faderskapstest, och sedan har man samma skylldigheter OCH rättigheter som vilken annan biologisk fader som helst.

filmjölk
2012-12-19, 12:07
Jag sätter 20kr. på att den papperslöse som vill bli gravid inte alls är lesbisk, utan bisexuell och har en historia av psykiatriska diagnoser, går igång på massiv drama och med jämna mellanrum bryter upp med allt och flyttar till ett nytt land.

FOSHO
2012-12-19, 13:05
Utöver korkade generaliseringar om hur lesbiska ser på män, har du även fel till att man skulle vara rättslös. Är man biologisk fader kan det kostateras med ett faderskapstest, och sedan har man samma skylldigheter OCH rättigheter som vilken annan biologisk fader som helst.

Så du menar att kvinnor inte brukar överdriva och hitta på i vårdnadstvister?

Mental
2012-12-19, 15:58
Så du menar att kvinnor inte brukar överdriva och hitta på i vårdnadstvister?

Ja? Har du någon statestik eller är det bara egen erfarenhet?
Jag tror inte kvinnor är mer benägna att ljuga än vad män är. Det är nog rätt hugget som stucket.

Nikodemus
2012-12-19, 16:02
haha vilken best of tråd...

FOSHO
2012-12-19, 16:03
Ja? Har du någon statestik eller är det bara egen erfarenhet?
Jag tror inte kvinnor är mer benägna att ljuga än vad män är. Det är nog rätt hugget som stucket.

*kissass*

Mental
2012-12-19, 16:07
Så det är bara baserat på egna erfarenheter?
Eller syftade du bara på att jag stavade fel på statistik?

FOSHO
2012-12-19, 16:08
Så det är bara baserat på egna erfarenheter?
Eller syftade du bara på att jag stavade fel på statistik?

http://vårdnadstvist.com/statistik-om-vardnadstvister/

Mental
2012-12-19, 16:20
Står inget där om hur många som ljuger?

FOSHO
2012-12-19, 16:25
Står inget där om hur många som ljuger?

Jag ger mig, du har 100% rätt.

RYSS go ahead, du har inget att oroa dig för :d

Amfksp
2012-12-19, 16:29
Ja? Har du någon statestik eller är det bara egen erfarenhet?
Jag tror inte kvinnor är mer benägna att ljuga än vad män är. Det är nog rätt hugget som stucket.

Däremot kan man se på antalet vårdnadstvister som går i kvinnors fördel. jag anser att kvinnor och män är generellt lika lämpade att vara föräldrar, trots det vinner kvinnor en majoritet av vårdnadstvisterna.

Detta gör att man har oddsen mot sig som man i vårdnadstvist och är något man väldigt gärna vill slippa.
EDIT. såg nu att statistik postats.
Detta är något feministorganisationer(som påstår att de står för jämställdhet) sällan tar upp.

ryss
2012-12-19, 18:35
Om någon moderator känner sig manad för att lägga upp en poll får hen mer än gärna göra det! Det är inte någon "babbe" som det handlar om det är en ganska välbärgad äldre kvinna som jag tror är mer än väl kapabel till att ta hand om barnet. Du som påpekade att jag skrivit främlingsfientliga inlägg har blandat ihop mig med någon annan :)

Det där med att det kommer vara tufft för MIG att gå vidare i livet utan kontakt med barnet etc. bryr jag mig inte om. Har sett till att andra tjejer gjort aborter när jag varit i farten och det har inte berört mig ett dugg, om nu det kan vara någon slags liknelse.

ryss
2012-12-19, 18:39
Sorry för dubbelpost men måste också tillägga att jag kompenseras väl och jag gör ju inte mycket mer än att faktiskt idkar samlag med en kvinna. Oerhört många som säger nej i frågan(är det någon som tyckt jag ska genomföra det?). Fortsätt gärna komma med fler insikter det är väldigt intressant och ger mig lite mer perspektiv på det hela. Ganska lätt att bli blind när det är mycket pengar inblandat.

stolpskott
2012-12-19, 18:40
Hjälper du en "babbe" få uppehållstillstånd efter alla dina främlingsfientliga inlägg? :D

Du tänker på "ryssen". Han är bannad tror jag.

FOSHO
2012-12-19, 18:43
Sorry för dubbelpost men måste också tillägga att jag kompenseras väl och jag gör ju inte mycket mer än att faktiskt idkar samlag med en kvinna. Oerhört många som säger nej i frågan(är det någon som tyckt jag ska genomföra det?). Fortsätt gärna komma med fler insikter det är väldigt intressant och ger mig lite mer perspektiv på det hela. Ganska lätt att bli blind när det är mycket pengar inblandat.

Jag tycker du gör en välgärning, men gå till en jurist så du är skyddad ändå utifall att :)

David Brent
2012-12-19, 18:48
Sorry för dubbelpost men måste också tillägga att jag kompenseras väl och jag gör ju inte mycket mer än att faktiskt idkar samlag med en kvinna. Oerhört många som säger nej i frågan(är det någon som tyckt jag ska genomföra det?). Fortsätt gärna komma med fler insikter det är väldigt intressant och ger mig lite mer perspektiv på det hela. Ganska lätt att bli blind när det är mycket pengar inblandat.

Men hur mycket är "kompenseras väl". Det du riskerar är underhållsskyldighet som handlar om hundratusentals kronor. Inget jag skulle ta lättvindigt på.

ViktorC
2012-12-19, 19:04
Hur är det med barnets uppväxt med bi-föräldrar? Mobbning? Är det viktigt med två olikkönade föräldrar för att få en så god uppväxt som möjligt?

Nu talar jag från egen erfarenhet, ja det kan bli jobbigt, finns alltid skitungar som ska jävlas. Men som sagt gäller det även barn med överviktiga/skilda/alkoholist föräldrar.

Fatalist
2012-12-19, 19:14
Du är med 99% sannolikhet ett troll.

Den återstående sannolikhetspercentilen utgörs av situationen "en ung vilsen man": snälla för allt i världens skull du tror väl inte seriöst att det någonsin i någon verklighet eller situation är en god idé att göra en papperslös kvinna havande mot löfte att hon tillsammans med en lesbisk kvinna som har ett förhållande med en papperslös kvinna ska ta hand om detta barn.

Om vi sätter dig åt sidan (redan där tar det naturligtvis egentligen stopp) så bär du i sådana fall ansvaret för att föda ett barn in i en värld där den ena föräldern är papperslös, och den andra föräldern är tillräckligt korkad för att anse det vara en god idé att ta ett barn in i denna värld tillsammans med en papperslös flykting och en lättlurad man. En man som i juridisk mening fram till barnets 18-årsdag kommer att vara underhållsskyldig vad som än lovats eller skrivits på papper.

Och så korkad är du inte, för du är läskunnig. Du kan omöjligen fortfarande fundera över detta efter alla inlägg över mitt.

eternallord
2012-12-19, 19:23
Jag vill veta hur mycket pengar dom har erbjudit :D

Fatalist: 你什么时候要去中国? 去学习还是旅行?

Rikard Jansson
2012-12-19, 19:23
Jag vill veta hur mycket pengar dom har erbjudit :D

Fatalist: 你什么时候要去中国? 去学习还是旅行?

shi

Mental
2012-12-19, 19:41
Däremot kan man se på antalet vårdnadstvister som går i kvinnors fördel. jag anser att kvinnor och män är generellt lika lämpade att vara föräldrar, trots det vinner kvinnor en majoritet av vårdnadstvisterna.

Detta gör att man har oddsen mot sig som man i vårdnadstvist och är något man väldigt gärna vill slippa.
EDIT. såg nu att statistik postats.
Detta är något feministorganisationer(som påstår att de står för jämställdhet) sällan tar upp.

Ja, problemet är att man utgår från anknytning. Oftast har mamman spenderat mer tid med barnet och barnet har således knutit an hårdare till modern, om det krävs enskilld vårdnad blir det oftast hon som får den. Detta löser sig när män tar ut lika mycket föräldrardagar som kvinnor, då bör barnet ha lika stark anknytning. Dock har historiskt sett mannen jobbat och kvinnan varit hemma med barnet, och då får även kvinnan vårdnaden vid tvist.

LeBron
2012-12-19, 21:45
Du tänker på "ryssen". Han är bannad tror jag.

****- Andra gången det händer! Förra gången var det marti-kainen & lainen!

Tryman
2012-12-20, 08:35
Ja, problemet är att man utgår från anknytning. Oftast har mamman spenderat mer tid med barnet och barnet har således knutit an hårdare till modern, om det krävs enskilld vårdnad blir det oftast hon som får den. Detta löser sig när män tar ut lika mycket föräldrardagar som kvinnor, då bör barnet ha lika stark anknytning. Dock har historiskt sett mannen jobbat och kvinnan varit hemma med barnet, och då får även kvinnan vårdnaden vid tvist.

Attityden på mitt jobb (kvinnodominerat) var att kvinnan ska välja hur länge hon vill vara hemma och mannen får det som blir över. Krävs alltså även en attitydsförändring från kvinnor (om man ska generalisera som man gör med männen) för att de ska tas ut lika mycket föräldrardagar.

Lachrillo
2012-12-20, 08:54
Mysig tanke kanske, men inte värt det utan kontrakt osv osv...

Mental
2012-12-20, 08:57
Attityden på mitt jobb (kvinnodominerat) var att kvinnan ska välja hur länge hon vill vara hemma och mannen får det som blir över. Krävs alltså även en attitydsförändring från kvinnor (om man ska generalisera som man gör med männen) för att de ska tas ut lika mycket föräldrardagar.

Och den kommer inte komma utan krav från männen. På samma sätt som kvinnor kämpar för lika löner måste män kämpa för lika rätt till barnen.

Att sitta snällt och vänta på en attetydförändring hos kvinnor är lika dödfött som för de kvinnor som snällt sitter tyst och väntar på en attetydförändring hos män när det gäller klassiska kvinnofrågor.

Vill man ha en förändring får man kämpa för den.
En bra start är att ta den disskutionen innan man skaffar barn, och om hon är av åsikten att hon ska ha en stor del av föräldrarledigheten bör man fundera på om det är någon man vill ha barn med.

Mental
2012-12-20, 08:59
Mysig tanke kanske, men inte värt det utan kontrakt osv osv...

Kontrakt?

Du kan skriva hur många papper du vill, du kringår inte lagen för det.

"Ja men jag har ett papper här som säger att jag inte är ansvarig för faderskapet", sorry grabben, men det är ditt DNA, du betalar.

sweetkarolina
2012-12-20, 09:00
Sorry för dubbelpost men måste också tillägga att jag kompenseras väl och jag gör ju inte mycket mer än att faktiskt idkar samlag med en kvinna. Oerhört många som säger nej i frågan(är det någon som tyckt jag ska genomföra det?). Fortsätt gärna komma med fler insikter det är väldigt intressant och ger mig lite mer perspektiv på det hela. Ganska lätt att bli blind när det är mycket pengar inblandat.

Jag gillar idén, men då är det ju inte jag som riskerar underhåll och sånt. Go for it! *popcorn*

rooz
2012-12-20, 09:03
Men förfaen.

Ta pengarna och producera barnet bara. Så kan du få gnälla sen när du får betala underhåll.

Tryman
2012-12-20, 09:26
Och den kommer inte komma utan krav från männen. På samma sätt som kvinnor kämpar för lika löner måste män kämpa för lika rätt till barnen.

Att sitta snällt och vänta på en attetydförändring hos kvinnor är lika dödfött som för de kvinnor som snällt sitter tyst och väntar på en attetydförändring hos män när det gäller klassiska kvinnofrågor.

Vill man ha en förändring får man kämpa för den.
En bra start är att ta den disskutionen innan man skaffar barn, och om hon är av åsikten att hon ska ha en stor del av föräldrarledigheten bör man fundera på om det är någon man vill ha barn med.

Jag håller med. Vi män har dock en svårare kamp då våra frågor fortfarande avfärdas med så är det inte. Det händer inte med lönefrågor på samma sätt.

Mental
2012-12-20, 10:49
Jag håller med. Vi män har dock en svårare kamp då våra frågor fortfarande avfärdas med så är det inte. Det händer inte med lönefrågor på samma sätt.

Du tror inte kvinnor avfärdas med "så är det inte" när de påtalar diskriminering? :) Tror inte vår kamp är svårare, vi är bara betydligt mindre vana att kämpa för en rättighet.

filmjölk
2012-12-20, 12:25
Jag hade kanske kunnat tänka mig att donera till ett par eller en singelkvinna om de är några jag verkligen tycker om, men inte alls på de premisserna TS har. Med i tanken hade funnits att jag hade saknat ett barn som jag egentligen skall vara pappa åt, vart beredd att det faktiskt kan bli så att jag måste betala underhåll, att barnet - när som helst även om det så är 30år senare har rätten att få reda på vem jag är och ha en relation med mig, vart beredd på att sakna, må dåligt och redo att ta mitt ansvar.

En sådan altruistisk gärning måste bara garantera en plats i himmelriket:) (Förutsatt då att Gud inte upptäcker att jag eg. mutar honom)

Tryman
2012-12-20, 13:26
Du tror inte kvinnor avfärdas med "så är det inte" när de påtalar diskriminering? :) Tror inte vår kamp är svårare, vi är bara betydligt mindre vana att kämpa för en rättighet.

Inte alls i samma utsträckning. Lönekampen är mer uppmärksammad i media vilket gör att gemene man vet om problemet i helt annan utsträckning och de får medhåll. Därav har dom lättare.

Eddie Vedder
2012-12-20, 15:18
Inte alls i samma utsträckning. Lönekampen är mer uppmärksammad i media vilket gör att gemene man vet om problemet i helt annan utsträckning och de får medhåll. Därav har dom lättare.

Det är en ganska stark slutsats du drar där. Bara för att något är känt i media behöver det ju inte ge utslag i en faktisk löneförhandling. Dessutom kan du ju inte separera medias uppmärksamhet med en grupps kamp för att lyfta fram ett problem. De hänger ju ihop.

Men i övrigt håller jag även med dig i själva sakfrågan. Det finns massor av saker i samhället där män hamnar efter och är mer utsatta. Problemet är ju att "lösningen" verkar vara att sitta framför datorn och hata feminister istället för att göra något konstruktivt. Det är ju inte direkt feministers fel att män misshandlar varandra, att män super mer och tar mer risker i allmänhet och att pojkar halkar efter i skolan. Däremot har ju feminister lyckats få fram sina frågor mer på agendan och det är ju i så fall det man måste göra med mäns problem också. Fast det är ju trist att jobba konstruktivt när man kan sitta på arslet och bara hata. :)

Tryman
2012-12-20, 15:40
Det är en ganska stark slutsats du drar där. Bara för att något är känt i media behöver det ju inte ge utslag i en faktisk löneförhandling. Dessutom kan du ju inte separera medias uppmärksamhet med en grupps kamp för att lyfta fram ett problem. De hänger ju ihop.

Men i övrigt håller jag även med dig i själva sakfrågan. Det finns massor av saker i samhället där män hamnar efter och är mer utsatta. Problemet är ju att "lösningen" verkar vara att sitta framför datorn och hata feminister istället för att göra något konstruktivt. Det är ju inte direkt feministers fel att män misshandlar varandra, att män super mer och tar mer risker i allmänhet och att pojkar halkar efter i skolan. Däremot har ju feminister lyckats få fram sina frågor mer på agendan och det är ju i så fall det man måste göra med mäns problem också. Fast det är ju trist att jobba konstruktivt när man kan sitta på arslet och bara hata. :)

Det var inte bara medias uppmärksamhet utan just hur det ser ut runt fikaborden runt om i landet som jag syftade på. Det kan nog bara finnas ett fåtal som inte tycker lika lön för lika arbete därav får de lättare att lyfta sin agenda. De gånger jag försökt lyfta "pappa"-rollen som diskussion har jag fått "du har fel"-attityden tillbaka. Inte lika lätt att lyfta fram agendan då.

Sen betyder det inte att man får bättre slutresultat bara för att man har det lättare.

Krengt på nätet är ju populärt och enkelt sätt att få ut sin "agenda" även om jag tycker det är fel väg att gå.

(observera att jag inte hatar feminister och håller i stort sett med Mental i det han säger)

Amfksp
2012-12-20, 15:50
Det är en ganska stark slutsats du drar där. Bara för att något är känt i media behöver det ju inte ge utslag i en faktisk löneförhandling. Dessutom kan du ju inte separera medias uppmärksamhet med en grupps kamp för att lyfta fram ett problem. De hänger ju ihop.

Men i övrigt håller jag även med dig i själva sakfrågan. Det finns massor av saker i samhället där män hamnar efter och är mer utsatta. Problemet är ju att "lösningen" verkar vara att sitta framför datorn och hata feminister istället för att göra något konstruktivt. Det är ju inte direkt feministers fel att män misshandlar varandra, att män super mer och tar mer risker i allmänhet och att pojkar halkar efter i skolan. Däremot har ju feminister lyckats få fram sina frågor mer på agendan och det är ju i så fall det man måste göra med mäns problem också. Fast det är ju trist att jobba konstruktivt när man kan sitta på arslet och bara hata. :)

Problemet är snarare att folk tror att feminister står för jämställdhet och kämpar för att båda könen ska få lika rättigheter och slippa särbehandling i alla frågor pga kön.
Det är en propagandamyt och av alla feminister jag mött, har jag aldrig träffat någon som kämpat mot att kvinnor får sådana extrema fördelar i vårdnadstvister.

Feminister kämpar för kvinnors rättigheter, inte jämställdhet.

Eddie Vedder
2012-12-20, 15:51
Det var inte bara medias uppmärksamhet utan just hur det ser ut runt fikaborden runt om i landet som jag syftade på. Det kan nog bara finnas ett fåtal som inte tycker lika lön för lika arbete därav får de lättare att lyfta sin agenda. De gånger jag försökt lyfta "pappa"-rollen som diskussion har jag fått "du har fel"-attityden tillbaka. Inte lika lätt att lyfta fram agendan då.

Sen betyder det inte att man får bättre slutresultat bara för att man har det lättare.

Krengt på nätet är ju populärt och enkelt sätt att få ut sin "agenda" även om jag tycker det är fel väg att gå.

(observera att jag inte hatar feminister och håller i stort sett med Mental i det han säger)

Jag köper helt och hållet det fetmarkerade. Och som sagt, vi män måste ju kämpa för att få etablera fadersrollen som lika viktig. I maskulinitetsforskning som jag är inne i finns enormt med forskning om faderskap och det finns väldigt mycket insatser för att lyfta faderskapets värde för både barn, män och kvinnor. Men bara det faktum att det i Sverige är okej för en man att pussa sina barn och prata om hur mycket han älskar dem och vill vara med dem är ju en konsekvens av just den ideologin som så många hatar. Den som hatar allt som heter genus och samtidigt öppet älskar sina barn är väldigt inkonsekvent eftersom det är en väldigt modern företeelse. Tidigare har knappast "en riktig karl" kunnat vara känslosam och kärleksfull.

Problemet är snarare att folk tror att feminister står för jämställdhet och kämpar för att båda könen ska få lika rättigheter och slippa särbehandling i alla frågor pga kön.
Det är en propagandamyt och av alla feminister jag mött, har jag aldrig träffat någon som kämpat mot att kvinnor får sådana extrema fördelar i vårdnadstvister.

Feminister kämpar för kvinnors rättigheter, inte jämställdhet.

Tack för att du bekräftar det jag skriver. :)

Silencer
2012-12-20, 15:54
Godkväll folket!

Jag sitter här och äter min kvällskvarg och funderar på vad jag nyss blivit erbjuden. Precis som topic lyder så har jag alltså blivit tillfrågad att vara avelshane till ett lesbiskt par. Detta kommer ske mot betalning(svart)(snela banna mig inte jag er inte rasist:PPP) och jag undrar därför en ganska viktig detalj som lite avgör mitt beslut i denna fråga.

Skulle den i paret som då blir gravid med barnet etc. Senare kunna hävda att jag är pappan och har lämnat henne? DNA-testet visar ju självklart att jag är fadern och kan dem då på så sätt lura mig till att betala underhållningsbidrag då tills barnet blivit vuxen?

Tacksam för svar

Du är underhållsskyldig för barnet och kan således bli krävd på pengar. Välkommen till det feministiska imperativet som styr västvärlden.

Mental
2012-12-20, 15:55
Du är underhållsskyldig för barnet och kan således bli krävd på pengar. Välkommen till det feministiska imperativet som styr västvärlden.

Det har noll och inget med kvinnor och feminism att göra utan handlar om barnets rättigheter.

Amfksp
2012-12-20, 15:55
"Tidigare har knappast "en riktig karl" kunnat vara känslosam och kärleksfull." Beror på vad man menar med tidigare. På 1700-talet var ju den känslosamme mannen med nära till poesi och tårar idealet.

filmjölk
2012-12-20, 15:56
Att en del kvinnor "vinner" i vårdnadstvister, bodelningar mm. kan nog härledas till att många män svarar på uppbrott med att få dålig självbild, depression och apati. "Jag skriver på vad som helst!" "Ta vad du vill!" etc etc. Medans kvinnor i de lägena är aktiva, agressiva och hämndlystna och kämpar för att sabba för mannen (även om de själva initierade skilsmässan ifrån världens snällaste man, tar de sig den rätten att hata sin fd och skylla allt som nånsin gått fel på honom).

Män orkar helt enkelt inte jävlas på samma sätt. Det har inget med att samhället hjälper kvinnor att göra, utan att män ofta ger upp efter en skilsmässa utan att ens försöka.

I stort sett alla par jag vet/känner som skiljt sig har det gått till såhär. Starka manliga män blir veka,ledsna och apatiska, snälla tjejer blir agressiva och hämndlystna som roffar åt sig allt de kan och lite till.

(Sedan efter skilsmässan är det klassiskt att kvinnan även dumpar ev. älskare (Män är generellt mindre benägna till otrohet än kvinnor är, är min övertygelse) och ägnar sig åt att ligga runt och festa i något år, medans mannen utan undantag gråter ett par månader, och går sedan in i en ny relation, med ett riktigt stolpskott till fruntimmer.)

Eddie Vedder
2012-12-20, 15:57
"Tidigare har knappast "en riktig karl" kunnat vara känslosam och kärleksfull." Beror på vad man menar med tidigare. På 1700-talet var ju den känslosamme mannen med nära till poesi och tårar idealet.

Tårar ja. Men inte kärlek till sina barn. Att lärda och/eller mäktiga män skulle gråta och vara melankoliska är inte samma sak. Det handlade inte om den känslosamhet jag pratar om, dvs kärlek till sin familj.

Mental
2012-12-20, 15:58
Att en del kvinnor "vinner" i vårdnadstvister, bodelningar mm. kan nog härledas till att många män svarar på uppbrott med att få dålig självbild, depression och apati. "Jag skriver på vad som helst!" "Ta vad du vill!" etc etc. Medans kvinnor i de lägena är aktiva, agressiva och hämndlystna och kämpar för att sabba för mannen (även om de själva initierade skilsmässan ifrån världens snällaste man, tar de sig den rätten att hata sin fd och skylla allt som nånsin gått fel på honom).

Män orkar helt enkelt inte jävlas på samma sätt. Det har inget med att samhället hjälper kvinnor att göra, utan att män ofta ger upp efter en skilsmässa utan att ens försöka.

I stort sett alla par jag vet/känner som skiljt sig har det gått till såhär. Starka manliga män blir veka,ledsna och apatiska, snälla tjejer blir agressiva och hämndlystna som roffar åt sig allt de kan och lite till.

(Sedan efter skilsmässan är det klassiskt att kvinnan även dumpar ev. älskare och ägnar sig åt att ligga runt och festa i något år, medans mannen utan undantag gråter ett par månader, och går sedan in i en ny relation, med ett riktigt stolpskott till fruntimmer.)


Normen i media tycks vara att mannen blir svartsjuk, klarar inte av att bli lämnad, slår frun sönder och samman. Ibland dödar han även barnen och kanske tillochmed sig själv. då kallas det familjetragedi.

filmjölk
2012-12-20, 16:01
Normen i media tycks vara att mannen blir svartsjuk, klarar inte av att bli lämnad, slår frun sönder och samman. Ibland dödar han även barnen och kanske tillochmed sig själv. då kallas det familjetragedi.

Visst går det nog till så ibland, men jag tror att normen är att mannen försöker vara juste och tillmötesgående såpass mycket att han låter sig tryckas ner helt i skorna, medans kvinnan jävlas på alla sätt hon kan. Även i de fallen där hon initierade skilsmässan.

Mental
2012-12-20, 16:17
Visst går det nog till så ibland, men jag tror att normen är att mannen försöker vara juste och tillmötesgående såpass mycket att han låter sig tryckas ner helt i skorna, medans kvinnan jävlas på alla sätt hon kan. Även i de fallen där hon initierade skilsmässan.

Det är inte min uppfattning, men jag har inte jättemycket data på området.
Tror att det är ganska hugget som stucket mellan könen.

Arslen tycks finnas utrustade med både snopp och snippa i ungefär samma utsträckning.

WHITEFOLKS
2012-12-20, 16:19
Och när det gäller brott för straff? Är det för att de är så mycket bättre på att slåss för sin sak? :D

I allmänhet skulle jag tror att kvinnor väcker mer sympati och förståelse. Det finns ju även en hel del folk som vill ställa sig väl in med kvinnor, det är något vi delvis har fått med oss socialt/kulturellt (man ska vara snäll mot de) men även rent egoistiskt och biologiskt (vill knula).

Silencer
2012-12-20, 19:12
Det har noll och inget med kvinnor och feminism att göra utan handlar om barnets rättigheter.

Hur är det inte feminism när en kvinna i dagens Sverige ENKELT kan:

1) Skilja sig från sin make
2) Få den huvudsakliga vårdnaden om barnen
3) Träffa ny snubbe som hon flyttar ihop med
4) Suga ut pappan till barnen på underhåll

Hela systemet är konstruerat för att gynna "frigjorda" kvinnor ekonomiskt. Som man har du inget skydd. Skaffa inte barn, gift er inte och bli inte sambo. Om du gifter dig så skriv för fan äktenskapsförord.

Trouble
2012-12-20, 20:25
Om det är det omvända då? Om mannen skiljer sig och får 100% vårdnad av barnen - behöver kvinnan betala underhåll?

Eddie Vedder
2012-12-20, 20:46
Jag kan glädja vissa kränkta herrar i tråden med ett ganska färskt fall. Kvinnan blev slagen, flydde med sina barn och höll sig gömd. Hon förlorade all vårdnad av barnen eftersom hon undanhållit dem för pappan. Det finns problem i lagstiftningen som slår fel åt båda håll. Och ja, många män förlorar som sagt vårdnaden om bar som de borde få leva med.

Amfksp
2012-12-20, 20:48
Jag kan glädja vissa kränkta herrar i tråden med ett ganska färskt fall. Kvinnan blev slagen, flydde med sina barn och höll sig gömd. Hon förlorade all vårdnad av barnen eftersom hon undanhållit dem för pappan.

Detta är ju givetvis inte glädjande(om det nu verkligen var så). Det gör ju dock inte ett skit för alla tusentals pappor som förlorat vårdnaden just för att dom är av manligt kön.

Han var alltså dömd för misshandel och fick ändå vårdnaden? Eller hur vet du att hon blev spöad?

Eddie Vedder
2012-12-20, 20:51
Han var alltså dömd för misshandel och fick ändå vårdnaden? Eller hur vet du att hon blev spöad?

Japp. Det är förbjudet att en förälder håller sina barn borta från den andre så det föll på det.

Amfksp
2012-12-20, 20:53
Japp. Det är förbjudet att en förälder håller sina barn borta från den andre så det föll på det.

Byråkrati kan vara bra vidrigt.

Eddie Vedder
2012-12-20, 21:13
Byråkrati kan vara bra vidrigt.

Ja det kan slå väldigt fel. Hoppas barnen mår bra.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/skyddet-blev-nackdel-i-vardnadstvist

Nordström
2012-12-20, 21:32
Jag läste ganska nyligen om ett liknande fall där en kompis ställt upp och donerat sperma till ett lesbiskt par. Några senare separerade dem och killen blev skyldig att betala underhåll.....så, personligen skulle jag aldrig ställa upp.

LizaK
2012-12-21, 04:34
Gör ingenting förhastat.. Och absolut ingenting utan att skriva kontrakt..

Torwald
2012-12-21, 07:04
In b4 Mental påpekar att det inte kan avtalas om, för femte gången.

Mental
2012-12-21, 09:18
In b4 Mental påpekar att det inte kan avtalas om, för femte gången.

Åh you....

2 saker återkommer i tråden, folk som hört om Örebrofallet och folk som tror att man kan komma undan m.h.a ett kontrakt :)

grondahl
2012-12-21, 09:28
Hur är det inte feminism när en kvinna i dagens Sverige ENKELT kan:

1) Skilja sig från sin make
2) Få den huvudsakliga vårdnaden om barnen
3) Träffa ny snubbe som hon flyttar ihop med
4) Suga ut pappan till barnen på underhåll

Hela systemet är konstruerat för att gynna "frigjorda" kvinnor ekonomiskt. Som man har du inget skydd. Skaffa inte barn, gift er inte och bli inte sambo. Om du gifter dig så skriv för fan äktenskapsförord.

Hur är det utsugning att bidra till sitt eget barns försörjning?

Mental
2012-12-21, 11:37
Om det är det omvända då? Om mannen skiljer sig och får 100% vårdnad av barnen - behöver kvinnan betala underhåll?

Självklart, båda föräldrarna är underhållsskyldiga till barnet! Inte till varandra. Det är pengar som skall täcka de utgifter och kostnader som barnet har.
Om barnet studerar på gymnasium efter 18 års ålder kvarstår underhållsplikten, men går då direkt till barnet.

Fram till dess att barnet är myndigt går pengarna till vårdnadshavaren.

awesomooo
2012-12-21, 13:41
Fan vad grejer du får vara med om, sex med bilskoleläraren, erbjuden sex på gymmet, sålt sex och nu erbjuden att vara avelshane. Varför skulle man ens vilja tacka ja till det? Bättre att vara på den säkra sidan och slippa alla konsekvenser. Är det pengarna du vill åt? Du skulle aldrig ha köpt det där företaget när du var 21 år... :)

ryss
2012-12-21, 22:55
Fan vad grejer du får vara med om, sex med bilskoleläraren, erbjuden sex på gymmet, sålt sex och nu erbjuden att vara avelshane. Varför skulle man ens vilja tacka ja till det? Bättre att vara på den säkra sidan och slippa alla konsekvenser. Är det pengarna du vill åt? Du skulle aldrig ha köpt det där företaget när du var 21 år... :)

Ja, jag är extremt social kompetent i verkliga livet (läs bl.a. charmig, lite av ett unikum om man får säga så om sig själv) och är väl helt okej snygg. Enda anledningen skulle ju vara pengar och företaget jag köpte har inte gjort något annat än generera pengar till mig så det köpet ångrar jag verkligen inte. Mitt enda mål i livet är att bli rik. Jag är medveten om att jag upplevt en hel del spännande grejer i livet och varför bör jag sticka under stolen med det? Tycker svenskar generellt sett är så fruktansvärt tråkiga och jag tänker att vissa av mina berättelser kan vara roliga för andra att läsa men jag kanske har fel.