handdator

Visa fullständig version : Bygga högtalare and what not ELLER Vi som söker information och högtalarelement


MathiasF
2012-12-18, 21:42
Jag är lite småsugen på ett projekt i att bygga ett par egna, fina högtalare.
Alltså snygga grejer, inget hemmasunk med rollad spånskiva.

Problemet är dock, jag vet inget om olika märken på högtalarelement, vad är kvalitetsgrejer och var köper man dom?
Nu snackar vi inte 50 lök per högtalare, men några lökar kan man ju lägga på'rom.

Finns det ens kvalitetsgrejer att köpa (utan att köpa typ klipsch utbyteselement för 5000 stycket) eller bygger alla hemmabyggare bara budgetbyggen?

ekmanc
2012-12-18, 21:50
Om du inte är väldigt duktig eller gör det enbart för att det är kul så skulle jag rekommendera att du köper färdiga burkar, det kommer med största sannolikhet inte bli bra annars.

Element och annat har du här.
http://www.hifikit.se/

MathiasF
2012-12-18, 22:01
Om du inte är väldigt duktig eller gör det enbart för att det är kul så skulle jag rekommendera att du köper färdiga burkar, det kommer med största sannolikhet inte bli bra annars.

Element och annat har du här.
http://www.hifikit.se/

Jag är händig, så det är inte problemet.

Problemet är, är det värt det?
Jag vill alltså inte komma undan så billigt som möjligt utan bara ha ett personligt projekt.

Den största frågan är, är elementen på den sidan Lada eller Mercedes? (om vi ska tala i termer som jag förstår ;) )

ekmanc
2012-12-18, 22:10
Händig är bara en del av ekvationen, det svåra är att välja element och göra ett delningsfilter som blir riktigt bra och sen stämma av det mot din låda. Det kräver mer kunskap än man kan tro.

På sidan finns allt ifrån lada till mercedes så du bör kunna hitta något passande oavsett var du lägger din ambitionsnivå.

MathiasF
2012-12-18, 22:11
Åh andra sidan finns det en del snygga ena att köpa (ja det är viktigt).

Om vi ska svänga tråden lite åt det hållet, jag blir lite våt i brallan av Dali och Cantons pianolackade pjäser med vita exponerade element.
Så jag kanske förhastade mig lite när jag skapade den här tråden.

MathiasF
2012-12-18, 22:15
http://www.avsale.ru/product_images/Canton-Chrono-509.2-bl.jpg

http://www.hifikit.se/images/3187/900x600/elac_682walnut.jpg

agazza
2012-12-18, 22:17
Kolla i två kanal tråden istället. Det går utmärkt att bygga riktigt bra högtalare, ekmanC har bara lite högre standard än andra.

Jag letar själv efter något intressant men har bara hittat ett kitt jag vill ha, men det säljs inte till privatpersoner ännu

ekmanc
2012-12-18, 22:19
Klart det går men det är svårt som fan speciellt då man inte har verktyg för att simulera filter eller mäta upp sina olika modeller.

MathiasF
2012-12-18, 22:19
Kolla i två kanal tråden istället. Det går utmärkt att bygga riktigt bra högtalare, ekmanC har bara lite högre standard än andra.

Jag letar själv efter något intressant men har bara hittat ett kitt jag vill ha, men det säljs inte till privatpersoner ännu

Aa jag är rädd att jag inte riktigt har solid guld-trådar och baselement i elefanthud-standarden, eller åtminstone inte riktigt är beredd att betala för det.
Men frågan är om jag ska göra det eller inte, blev ganska sugen på ett par fina högtalare nu.:em:

ekmanc
2012-12-18, 22:39
Behövs inget guld eller annat exotiskt bara tre helt vanliga element så är det rätt svårt att sy ihop en låda med rätt volym och dämpning och ett delningsfilter som ger dig en jämn frekvensgång utan fasfel och med bra spridning.

Sir Anselm
2012-12-19, 07:50
Ett alternativ kan ju vara ett gör-det-själv-kit från Ino Audio. Hans piP kan man ju få antingen med färdigbyggd låda eller med ritning för hur lådan ska se ut.

Kolla på faktiskt.se för mer info.

agazza
2012-12-19, 10:33
Finns fruktansvärt mycket bra färdiga byggsatser, tyvärr är lådkonstruktionerna otroligt tråkiga, men det går ju att lösa ifall man är kreativ

sent from phone

martikainen
2012-12-19, 10:57
Läs lite här:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=247565

hahavaffan
2012-12-19, 13:13
Behövs inget guld eller annat exotiskt bara tre helt vanliga element så är det rätt svårt att sy ihop en låda med rätt volym och dämpning och ett delningsfilter som ger dig en jämn frekvensgång utan fasfel och med bra spridning.This.

Jag hade utgått från en erkänt bra design, och antingen köpt en byggsats eller kopierat den rakt av, med ALLT som man ska ha. Det går liksom inte att byta ut ett element mot ett som man tycker är snyggare, för de har troligtvis totalt olika parametrar vilket gör att allt annat än vad lådan är konstruerad för kommer låta mindre bra i den. Om man lägger mycket tid på det, och sätter sig in i simuleringar etc., eller blir vän med någon sköning på faktiskt.se eller minhembio.com, så skulle man ju kunna få fram en konstruktion som passar både ens designkrav och elementens parametrar. Inte lätt dock!

The_RobRoy
2012-12-19, 13:16
Jag minns en gammal tråd på minhembio om en kille som byggde sjukt snygga högtalarlådor av trästavar som han höll på och limmade ihop i en evighet. Blev riktigt snyggt tillslut.