handdator

Visa fullständig version : Kolesterolhjälp!


mycketbrännvin
2012-12-18, 18:08
Hej jag minns inte värdena, men mitt bra och dåliga kolesterol var åt helvete, det "sammanlagda" var väl inte bra men inte akut, så undrar hur jag skall få ner det. Senaste gick jag ner en massa i vikt men tänker inte göra det nu är dessutom inte fet. Jag äter vanlig husmanskost mycket sällan hamburgare,chips osv, ganska hälsosamt överlag. Jag har funderat på att börja käka b3 vitamin, omega 3 äter jag redan men hur kan jag ändra på min vanliga kost? vad bör man undvika och vad är ok?

Förresten hur farligt är dåligt kolesterol, endel säger att det inte har så stor betydelse som många tror:confused:

Zorgus
2012-12-18, 18:55
Totalkolesterolet säger inte speciellt mycket. För mycket brännvin är dock en högst relevant riskfaktor.

mycketbrännvin
2012-12-18, 19:10
heheh har dock dragit ner brännvinet så det är nog inte orsaken. nej jag vet det, men dom andra var dåliga

LarsLasr
2012-12-18, 20:03
Röker du? Motionerar du? Högt blodtryck? Övervikt? Historia av hjärtproblem i släkten?

Ju fler ja du har på frågorna ovan desto värre är det med höga kolesterolnivåer. Om Gunde Svan hade haft högt kolesterol hade det nog inte varit särskilt allvarligt, om en 40-60årig man som röker, jobbar, ser på tv med en öl i handen och äter med en lagomt stor pondusmage där motionen består av att gå i trappor lite då och då har högt kolesterol är det inte lika bra.

Du får själv avgöra vart du ligger på skalan :)

mycketbrännvin
2012-12-18, 20:09
Röker ej. högt blodtryck? 140/genom nånting senast jag mätte betydligt lägre men ibland snuddar det till att vara högt. Problem i släkten? Ja till en viss del.


174cm 85-86kg, hobbybyggare lever ganska hälsosamt. Har dock diabetes.

Tack för svaret:)

Anders The Peak
2012-12-18, 20:16
Röker ej. högt blodtryck? 140/genom nånting senast jag mätte betydligt lägre men ibland snuddar det till att vara högt. Problem i släkten? Ja till en viss del.


174cm 85-86kg, hobbybyggare lever ganska hälsosamt. Har dock diabetes.

Tack för svaret:)

Träning och god kosthållning motverkar problemen.

Prata med dietist om kosten för att det inte ska bli fel.

Eddie Vedder
2012-12-18, 20:20
endel säger att det inte har så stor betydelse som många tror:confused:

Är det "helt åt helvete" så är det ju dock inte samma sak som att ligga strax över. Det som, med all rätta, kritiseras är att man skriver ut dyra läkemedel åt människor som mår bra men har någon enhet över ett allmänt gränsvärde.

mini me
2012-12-18, 20:34
Växtsteroler är bra att få i sig. Man har sett att ett intag om dagen hämmar kolesterol upptaget under hela dagen. Dock så återanvänder man mycket sv. Sitt kolesterol så det är bra om man får ut det man har i kroppen. Det kan du göra genom att äta lösliga fibrer som för med sig gallsalt ut i avföringen pch ser till att kroppen måste producera mer av sitt egna kolesterol. Så att lägga till tex vetekli till frukostgröten och använda becel istället för smör på mackan, så ska du se att väderna kommer ordna upp sig!

mycketbrännvin
2012-12-18, 20:51
Träning och god kosthållning motverkar problemen.

Prata med dietist om kosten för att det inte ska bli fel.

Har enligt mig en hyffsad kosthållning, kan dock förbättras

Är det "helt åt helvete" så är det ju dock inte samma sak som att ligga strax över. Det som, med all rätta, kritiseras är att man skriver ut dyra läkemedel åt människor som mår bra men har någon enhet över ett allmänt gränsvärde.

Nej, läkaren sa att det var sämre än man brukar se hos 60åringar

Växtsteroler är bra att få i sig. Man har sett att ett intag om dagen hämmar kolesterol upptaget under hela dagen. Dock så återanvänder man mycket sv. Sitt kolesterol så det är bra om man får ut det man har i kroppen. Det kan du göra genom att äta lösliga fibrer som för med sig gallsalt ut i avföringen pch ser till att kroppen måste producera mer av sitt egna kolesterol. Så att lägga till tex vetekli till frukostgröten och använda becel istället för smör på mackan, så ska du se att väderna kommer ordna upp sig!


Tack

tjing
2012-12-19, 00:48
är det "helt åt helvete" så är det ju dock inte samma sak som att ligga strax över. det som, med all rätta, kritiseras är att man skriver ut dyra läkemedel åt människor som mår bra men har någon enhet över ett allmänt gränsvärde.

+1

Tolkia
2012-12-19, 07:10
Titel hobbybyggare säger ju inte så mycket (vissa hobbybyggare här har ju tagit konditionsskräcken till oanade nivåer ;)). Motion/konditionsträning är något som rekommenderas till personer med dåliga blodfetter, så om du vet med dig att du nog skulle må bra av att röra på dig mer (typ promenader, cykling, löpning, simning etc.) så kan du prova det.

Anders The Peak
2012-12-19, 09:18
Jag tror Sverker kan ge goda råd i ämnet om TS är diabetiker typ 1 eftersom problematiken kommer per automatik av diabetes pga att kolesterolet inte omsätts/används på rätt sätt.

Sverker
2012-12-19, 18:21
Kan inte ge några bra råd till andra. Jag har själv mycket låga blodfetter och blodtryck under 120/75.

Min egna lösning är att alltid ha låg fettprocent. Mycket träning och allmänt aktiv. Äter mycket fet fisk, viss mängd grönsaker och frukt.

mycketbrännvin
2012-12-19, 18:33
Jo det hälper att ej vara fet. Har ett fysiskt jobb men lite motion skadar aldrig=/Få se om dom har sjunkit alls om ett par månader. Med hobbybyggare menar jag att jag tar träningen seriösare än dom flesta

tjing
2012-12-19, 18:47
Lägg till konditionsträning om du bara gymmar.

Mer fiskolja, grönsaker etc.

Bort med enkla sockerarter.

Bozar
2012-12-20, 17:57
Röker ej. högt blodtryck? 140/genom nånting senast jag mätte betydligt lägre men ibland snuddar det till att vara högt. Problem i släkten? Ja till en viss del.


174cm 85-86kg, hobbybyggare lever ganska hälsosamt. Har dock diabetes.

Tack för svaret:)

140 som systoliskt tryck är lite småhögt men inte alarmerande.

Har du diabetes ska du verkligen se upp, ni har inte bara sockret att bekymra er över utan även att LDL-kolesterol tenderar att vara små och farligare. Se till att du har ett jämnt blodsocker och lågt HBA1C. Blodsockret är det viktigaste vad gäller riskprevention för diabetiker.
Undvik stora mängder kolhydrater, i synnerhet snabba, bukfetma samt härdat fett och transfetter så kommer du långt om du håller dig i form med träning. Att äta antiinflammatoriskt kan vara av värde också och då är omega 3 rätt viktigt.

Vem är det du går och kollar dig hos? Begär en fullständig riskprofil med högkänsligt CRP, Apo-kvot, Kolesterol, LDL(eller Non HDL), HDL och Triglycerider.

mycketbrännvin
2012-12-20, 18:15
Strävar efter att hålla ett bra blodsocker, ja försöker undvika allt det där. Nästan allt var bra förutom LDL och HDL=/ Iofs är det inte direkt värdelns hälsosammaste grej att försöka bygga muskler heller. nåja få sei februari om värdena ändrats

Bozar
2012-12-20, 18:23
Strävar efter att hålla ett bra blodsocker, ja försöker undvika allt det där. Nästan allt var bra förutom LDL och HDL=/ Iofs är det inte direkt värdelns hälsosammaste grej att försöka bygga muskler heller. nåja få sei februari om värdena ändrats

LDL och HDL är inga bra mått på risk utan apokvoten, LDL är en beräknad markör som egentligen inte säger särskilt mycket alls. Är apo-B lågt och LDL högt så kan du i det närmaste strunta i LDL.

mycketbrännvin
2012-12-20, 18:28
LDL och HDL är inga bra mått på risk utan apokvoten, LDL är en beräknad markör som egentligen inte säger särskilt mycket alls. Är apo-B lågt och LDL högt så kan du i det närmaste strunta i LDL.

Jasså? vad är apokvot? Triglyceriderna hade jag problem med för men var ok nu minns jag. vilka andra blodfettsvärden bör man håll akoll på?

tjing
2012-12-20, 19:01
Ett tips är att dra ner på kolhydraterna en aning och höja fettet.

Old Nick
2012-12-20, 19:58
Alltså... Det går ju inte direkt att säga någonting om du inte ens vet vad du hade för värden. Att det var "nåt som var dåligt" säger ju ingenting. Vem vet, du kanske i själva verket har bra blodfettsprofil och en alarmistisk läkare som gillar att skriva ut medicin?

Ta reda på provsvaren innan du går vidare.

mycketbrännvin
2012-12-20, 20:32
Du kan ha rätt. Måste kolla nästa gång. sen vet jag inte hur farligt ett högt kolesterol är i verkligheten är faran överdriven? Tack för alla tips i tråden, det uppskattas

Bozar
2012-12-21, 09:46
Jasså? vad är apokvot? Triglyceriderna hade jag problem med för men var ok nu minns jag. vilka andra blodfettsvärden bör man håll akoll på?

Apokvoten mäter halter av två apoproteiner, Apo a och Apo b, de sitter på HDL och LDL partiklar och binder dessa till deras respektive receptorer och är den bästa kvantitativt representiva analysen vi har i sverige för koncentration av faktiska lipoproteiner.
Har du bra (låga) triglycerider så talar det att du har normalstora LDL och det är bra.

Sverker
2012-12-21, 17:14
Varje tråd om kolesterol blir snabbt förvirrande om alla möjliga strukturer PÅ micellerna. Är det inte mer intressant att undersöka och styra vart kolesterolet hamnar och hur man förhindrar att det oxideras ?


Alltså att öka omsättningen av kolesterol och arbeta med antioxidanter för att förhindra att kolesterolet oxideras *.

Hur ser blodkärlen ut på normalviktiga som är aktiva och som håller en blandad kost med "rätt" mängd antioxidanter ?






( * ) Vilket är ännu mer förvirrande eftersom vi inte ens vet hur det oxideras. Bara att det förlorar sin löslighet och form:confused: