handdator

Visa fullständig version : En fråga gällande att bli "falsk" sambo.


timoat
2012-12-18, 14:55
Jag har ett litet dilemma, hade varit trevligt med lite insikt från koloiterna!

Jag kommer att börja studera igen efter sommaren i Stockholm, och som vi alla vet är lägenheter något av en bristvara.

Jag har en tjejkompis som bott utomlands en längre tid, och hon har hyrt ut sin lägenhet i andrahand till släkting. Nu har hyresvärden sagt att hon bara får hyra ut den tom maj, sen måste hon tillbaka och ta över den. Jag planerar flytta till sthlm i slutet av augusti. Kompisen har pojkvän utomlands, och har ingen lust att flytta tillbaka, ej heller har hon egentligen råd med dubbla hyror eller att flyga fram och tillbaka för att ha kvar lägenheten. Jag tänkte föreslå till henne att vi låtsas vara sambor för hyresvärden, och skriver mig på adressen/kontraktet där, sen kan hon flytta tillbaka till Frankrike, och jag bor själv i lägenheten. Sen kommer hon väl hem ett par gånger om året ändå, då hon bor där. Givetvis vill varken jag eller hon att hon skall förlora lägenheten, vilket är en risk om det hela uppdagas. Jag är skötsam och kommer inte ha fester eller annat som drar till sig uppmärksamhet.

Vad tror ni, är det gångbart, eller bara att glömma? Jag får själv lite bedrägerivibbar, lite greencard i usa där man gifter sig på låtsas.

Juxta
2012-12-18, 15:00
Jag har gjort det, fast tvärtom. Hyrde ut åt en tjej som jag sa var min flickvän då man inte fick hyra ut i andra hand. Det gjorde det naturligt att hon kom och gick lite som hon ville.

blondyz
2012-12-18, 15:02
Ptja, ta reda på så mycket info du kan om vad som gäller för att bo ihop på det viset. Jag tror inte att det kommer bli problem, men är inte jätteinsatt.

Frågan är vad som ska hända.. ska någon på något vis överbevisa er och sen gå till hyresvärden och säga hur det ligger till? Ska hyresvärden kicka ut er för att denne inte tror att ni är sambos? Det där med att inte dra uppmärksamhet är väl sådär. Ska du köra på detta så bete dig så "normalt" som möjligt, gör allt du annars hade gjort. Drar du hem en brud så är du otrogen mot din sambo, och grannen kanske skvallrar när hon kommer hem om de har en sådan relation, men det skiter du i eftersom du vet hur det ligger till.

Kan inte tänka mig att det finns gränser för hur mycket man måste vara på adressen för att räknas som sambo, men vem vet. Det är viktigt att du kan hantera frågor kring det du ska smyga med.

Fredszky
2012-12-18, 15:34
man kan väl vara sambo fast ha ett öppet förhållande?
dra hem alla brudar du vill, ens sexliv ska väl andra skita i.
om kontraktet hotas pga sånt beteende är det väl bara att gå till aftonbladet och känna sig krengt pga sin sexualitet

WHITEFOLKS
2012-12-18, 15:38
De är ju inte sambos så man kan inte säga "alla andra ska skita i ens sexliv".

timoat
2012-12-18, 15:42
Om trenden håller i sig kommer mina sexvanor inte att vara något hot mot skenet av det fiktiva förhållandet, det har det inte varit de senaste 10 åren iallafall, tyvärr...

Mental
2012-12-18, 15:46
Även ett fejkat samboskap kan bli juridiskt jobbigt om ni kommer i konflikt. Så även med en fejksambo skulle jag skriva ett samboavtal så det inte blir prat om bodelning när arrangemanget är slut

timoat
2012-12-18, 16:01
Även ett fejkat samboskap kan bli juridiskt jobbigt om ni kommer i konflikt. Så även med en fejksambo skulle jag skriva ett samboavtal så det inte blir prat om bodelning när arrangemanget är slut

Ja precis, mycket bra!Det hela måste nog gå genom hennes föräldrar först, och de känner ju inte mig.