handdator

Visa fullständig version : Vitamin-D nivåer är korrelerade med styrka hos friska män och kvinnor.


nyrjoh
2012-12-18, 13:08
25(OH) Vitamin D Is Associated with Greater Muscle Strength in Healthy Men and Women
GRIMALDI, ADAM S.1; PARKER, BETH A.1; CAPIZZI, JEFFREY A.1; CLARKSON, PRISCILLA M.2; PESCATELLO, LINDA S.3; WHITE, MICHAEL C.3; THOMPSON, PAUL D.1

Submitted for publication February 2012. Accepted for publication July 2012.

ABSTRACT

Purpose: The purpose of the study was to examine the relation between serum 25-hydroxy vitamin D (25(OH)D) levels and muscle strength in 419 healthy men and women over a broad age range (20–76 yr).

Methods: Isometric and isokinetic strength of the arms and legs was measured using computerized dynamometry, and its relation to vitamin D was tested in multivariate models controlling for age, gender, resting HR, systolic blood pressure, diastolic blood pressure, body mass index, maximal oxygen uptake (V•O2max,), physical activity counts, and season of vitamin D measurement.

Results: Vitamin D was significantly associated with arm and leg muscle strength when controlling for age and gender. When controlling for other covariates listed previously, vitamin D remained directly related to both isometric and isokinetic arm strength but only to isometric leg strength.

Conclusion: These data suggest that there may be a differential effect of vitamin D on upper and lower body strength. The mechanism for this difference remains unclear but could be related to differences in androgenic effects or to differences in vitamin D receptor expression. Our study supports a direct relation between vitamin D and muscle strength and suggests that vitamin D supplementation be evaluated to determine whether it is an effective therapy to preserve muscle strength in adults.

Hydlee
2012-12-18, 16:26
Ännu en anledning att dricka mellan/lätt-mjölk då.

Sniggel
2012-12-18, 17:43
Inte jättemycket d-vitamin i mjölk. Desto större anledning att åka på solsemester på vintern, ha utomhusaktiviteter på sommaren och/eller ta d-vitamintillskott.

ed1234
2012-12-19, 02:00
Jag kan tänka mig att sambandet förhåller sig såhär:
personer med mer d-vitamin i kroppen befinner sig oftare ute i solen>att ofta vara utomhus är ett tecken på att man lever ett aktivt liv>mer aktivitet ger större muskelmassa

Eller finns det någon anledning att tro att d-vitaminpiller skulle ge mätbart bättre styrketräningsresultat?

watertouch
2012-12-19, 04:15
Jag kan tänka mig att sambandet förhåller sig såhär:
personer med mer d-vitamin i kroppen befinner sig oftare ute i solen>att ofta vara utomhus är ett tecken på att man lever ett aktivt liv>mer aktivitet ger större muskelmassa

Eller finns det någon anledning att tro att d-vitaminpiller skulle ge mätbart bättre styrketräningsresultat?

Hur mycket sol får du mellan Oktober-Mars?...

Bumb
2012-12-19, 08:01
Jag började äta D vitamin-tillskott för några månader sen och måste säga att jag känner mig bra mkt piggare, och mina vikter i gymmet ökade en del vilket nu planats ut visserligen.

Om de beror helt o hållet på D vitaminet är ju svårt att säga, men lyckades övertala x antal kollegor börja med D vitamintillskott och även de säger sig känna sig piggare än innan.

Dock styrketränar inte dem regelbundet så styrkekorrelationen är svår o avgöra om den påverkades.

Nikodemus
2012-12-19, 08:23
... eller att personer som styrketränar oftare envisas med att äta d-vitamin

Anders The Peak
2012-12-19, 09:14
Ni är allt för dåligt pålästa i ämnet och bör inte spekulera i området.

Nikodemus
2012-12-19, 09:15
Ni är allt för dåligt pålästa i ämnet och bör inte spekulera i området.

*cupid*

watertouch
2012-12-19, 10:24
Ni är allt för dåligt pålästa i ämnet och bör inte spekulera i området.

Räcker det inte att läsa Vedders artikel på hans hemsida?

Den är ju intressant nu när det var på nyheterna för några dar sen, om hur dem forskar på ungarna i Norrland som äter "normalt" enligt livsmedelsverkets direktiv men har bristsymtom-

tjing
2012-12-19, 12:30
D-vitamin höjer testosteron vid brist på d-vitamin, som t ex vinterhalvåret. Dessutom är d-vitamin inblandat i kalciummetabolism, så det har effekter på styrka och anabolism.

frozzon
2012-12-19, 12:48
Ni är allt för dåligt pålästa i ämnet och bör inte spekulera i området.

låt dom, spelar väl dig ingen roll? :P

Bumb
2012-12-19, 16:01
Nej forum är ingen plats för diskussioner och erfarenheter, bara till för forskare med exakta faktum;)

ed1234
2012-12-19, 16:38
D-vitamin höjer testosteron vid brist på d-vitamin, som t ex vinterhalvåret. Dessutom är d-vitamin inblandat i kalciummetabolism, så det har effekter på styrka och anabolism.

Tror du att dessa effekter är såpass påtagliga att de kan ses som en betydlig orsak till sambandet ovan? Som exempel, blir en medelsvensson med d-vitamin-brist mätbart starkare(x antal kg) i benspark efter en tids supplementering ?

tjing
2012-12-19, 17:04
Ja, med all sannolikhet.

25(OH) Vitamin D Is Associated with Greater Muscle Strength in Healthy Men and Women.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22895376

Eddie Vedder
2012-12-19, 22:45
...befinner sig oftare ute i solen>att ofta vara utomhus är ett tecken på att man lever ett aktivt liv>mer aktivitet ger större muskelmassa

Confounders som man kontrollerat för framgår ju till och med i abstraktet.

Sen är det en tvärsnittstudie också och det får man inte glömma.