handdator

Visa fullständig version : Söker tips på bröstövning....


MicheG
2012-12-17, 23:53
...som ej hämmar rörligheten.

Söker alltså en eller flera övningar för att underhållsträna brösten utan att varken spä på framåtrotation av axlarna(i allt för stor skala), samt hålla igång rörligheten.

Är väl medveten om att det är en svår fråga, så alla tips uppskattas mycket.

mikaelj
2012-12-18, 00:03
Hantelövningar där du sträcker ut fullt borde minimera risken, men helt kan du inte bli av med det.

Hydlee
2012-12-18, 00:10
Hantelövningar där du sträcker ut fullt borde minimera risken, men helt kan du inte bli av med det.

+1

Stretcha brösten efter passet också, säger väl sig självt.

NNIF
2012-12-18, 08:44
börja kör knäböj lowbar med smal handfattning, då måste du vara rörlig som en tok i bröstkorgen!

pezrulezhaakon
2012-12-18, 17:03
MicheG

Bröstövningar med fullt träningsbart ROM med god teknik i kombination med ryggövningar och bättre kroppsmedvetenhet.

Snömannen
2012-12-19, 00:02
Komplettera med någon övning för baksida axlar, tex facepulls, så minskar nog risken för framåtrotation.

Ang bröst; Jag har slutat använda stången och kör uteslutande hantelpress med full rom. Kan ju inte vara nån nackdel att nyttja hela rörelsebanan.

Latissimus Dorsi
2012-12-19, 00:12
börja kör knäböj lowbar med smal handfattning, då måste du vara rörlig som en tok i bröstkorgen!

Och frontböj med mixat grepp. Tror jag.

NNIF
2012-12-19, 03:36
Och frontböj med mixat grepp. Tror jag.

nej

MicheG
2012-12-19, 11:58
Tack för tipsen. Ska prova och utvärdera.

Degpekka
2012-12-19, 12:29
Vad är bakgrunden till detta? Obalans eller? Olika flyes-övningar där fokus ligger på ordentligt sträck i botten istället för kontraktion. Kan med fördel avslutas innan armarna kommer ihop helt om du kör med hantlar. Variera vinkel på bänken/positionen på kroppen om du kör i kabelkross.

MicheG
2012-12-19, 18:42
Vad är bakgrunden till detta? Obalans eller? Olika flyes-övningar där fokus ligger på ordentligt sträck i botten istället för kontraktion. Kan med fördel avslutas innan armarna kommer ihop helt om du kör med hantlar. Variera vinkel på bänken/positionen på kroppen om du kör i kabelkross.

Obalans mellan fram och baksida tillsammans med 3st diskbråck(på rad) i bröstryggen. Får vara väldigt selektiv med de övningarna som jag gör för att motverka framåtrotation. Minsta fel kan ge förjävliga smärtor.

Har nu tillsammans med naprapat, sjukgymnast kommit till en punkt där kroppen fungerar och vill nu försiktigt underhålls träna brösten för att inte bli en planka och den enda riktiga riktlinjen jag har är att all träning ska bygga på rörlighet.

okiol
2012-12-20, 02:51
från MAQ-programmet finns det en bra övning: (jag fattade det som att du ville ha en övning som tränade väldigt mycket i "hela rörelsen")

händerna på lådor/plintar, fötterna på ribbstol, när du klarar 3x12 st är det bara att flytta upp ett steg till. Man kan flytta upp rätt långt och fortfarande träna bröst.

alla (typ) MAQ-övningar är utformade för att träna rörlighet och styrka (och kroppskontroll/balans) samtidigt.

Supermicke
2012-12-20, 11:05
av nyfikenhet, hur fick du diskbråcken i bröstryggen? Det kan väl inte vara så vanligt där kan man tycka.

Wormzie
2012-12-20, 11:42
av nyfikenhet, hur fick du diskbråcken i bröstryggen? Det kan väl inte vara så vanligt där kan man tycka.

Det är vanligare än man tror, dock ger de oftast lindrigare symtom.

MicheG
2012-12-20, 15:11
från MAQ-programmet finns det en bra övning: (jag fattade det som att du ville ha en övning som tränade väldigt mycket i "hela rörelsen")

händerna på lådor/plintar, fötterna på ribbstol, när du klarar 3x12 st är det bara att flytta upp ett steg till. Man kan flytta upp rätt långt och fortfarande träna bröst.

alla (typ) MAQ-övningar är utformade för att träna rörlighet och styrka (och kroppskontroll/balans) samtidigt.

Låter mycket intressant, ska testas.

av nyfikenhet, hur fick du diskbråcken i bröstryggen? Det kan väl inte vara så vanligt där kan man tycka.

Det är vanligare än man tror, dock ger de oftast lindrigare symtom.

Det är väldigt vanligt med diskbråck, kanske inte lika vanligt med 3 stycken på raken i bröstryggen. Däremot så är det väldigt små diskbråck som sinom tid kommer läka.

Kombinationen tävla flera år i motocross, en dålig rygg som går i familjen och hård träning är väll det som har varit grundläggande. Dock så ligger mina problem främst muskulärt.