handdator

Visa fullständig version : Träna, men äta dåligt samma dag?


TommyShogun
2012-12-17, 21:45
Ja, knske en dum fråga för vissa, men ny som jag är så har detta stört mig ett tag.

Säg att jag skulle jobba, och efter jobbet åka och träna. När ja kommer hem är ja trött, försöker äta så mycket men de blir inte så mycket som jag vill, just för att ja inte hinner få i mig allt innan jag ska sova.

Om jag däremot är ledig dagen efter, och hinner "äta ikapp", vad har de för verkan?

förstår ju att kroppen inte bygger allt natten efter träning, men hur stor är påverkan av att inte riktigt få i sig minimum av protein den dagen?

nitz
2012-12-17, 21:55
Ja, knske en dum fråga för vissa, men ny som jag är så har detta stört mig ett tag.

Säg att jag skulle jobba, och efter jobbet åka och träna. När ja kommer hem är ja trött, försöker äta så mycket men de blir inte så mycket som jag vill, just för att ja inte hinner få i mig allt innan jag ska sova.

Om jag däremot är ledig dagen efter, och hinner "äta ikapp", vad har de för verkan?

förstår ju att kroppen inte bygger allt natten efter träning, men hur stor är påverkan av att inte riktigt få i sig minimum av protein den dagen?

För att få en uppfattning om frågan, vad menar du med inte så mycket som du vill?

TommyShogun
2012-12-17, 22:25
För att få en uppfattning om frågan, vad menar du med inte så mycket som du vill?

Simpelt, under dagen så hinner jag inte äta så att jag uppfyller minimum för protein-intaget. jobb, träning, och dåligt med tid hindrar mig från att äta när ja vill, och vad jag vill.

KalleTeodor
2012-12-17, 22:27
Lär dig planera. dem flesta jobbar och tränar och lyckas äta ändå.

Fail to plan
Plan to fail

nitz
2012-12-17, 22:28
Simpelt, under dagen så hinner jag inte äta så att jag uppfyller minimum för protein-intaget. jobb, träning, och dåligt med tid hindrar mig från att äta när ja vill, och vad jag vill.
Om du vill få upp proteinintaget snabbt och enkelt kan du ju dricka några proteindrinkar?
Drick en redig proteindrink innan sömndags?

Vitlök
2012-12-17, 22:31
Mjölk+vassle. Justera mängderna för att passa kcal- och proteinbudget. Sov. Käka stor frulle.

massakay
2012-12-18, 07:17
Simpelt, under dagen så hinner jag inte äta så att jag uppfyller minimum för protein-intaget. jobb, träning, och dåligt med tid hindrar mig från att äta när ja vill, och vad jag vill.

Vad jobbar du med? Dåligt med tid brukar handla mer om dåliga prioriteringar och förberedelser!

Själv har jag två små barn och jobbar heltid i butik, oftast ensam, har bara en timmes lunch om dagen på 8 timmar. På lunchen tränar jag varje vardag i 50 min. Om jag inte skulle planera och förbereda mina dagar skulle jag inte få i mig mina 6-7 mål mat.

Pretorian
2012-12-18, 08:36
Det kan inte ta så lång tid att blanda en vassle-shake och sen dricka den. Men är den för kall och du dricker den för snabbt så kan det bli BRAIN-FREEZE
http://www.trekp.com/posters/gw002-brainfreeze.jpg

Sen får du planera din matlagning. Gör rejält med mat tidigt under veckan så du har matlådor att värma på kvällen.

z_bumbi
2012-12-18, 10:40
Det krävs ganska lite för att återhämta sig efter ett styrketräningspass så jag gissar att det inte spelar någon som helst roll.

TommyShogun
2012-12-19, 15:24
tack för förslagen, får införskaffa pulver då antar jag! :)

Reaper123
2012-12-19, 15:58
Nu måste du ju inte äta var 3:e timme för att få resultat av träning, om det var något i stil med det din tankebana gick (tänker på periodisk fasta).

Men vore nog lämpligt att få i sig större delen av näring omkring träning och kanske helst efter. Om du nu inte har nån aptit eller ork, så går ju flytande bra. Något som jag personligen tycker är smidigt är gjort och flingor/müsli eller olika sorters gröt och fungerar ypperligt som avslutande "kvällsmål" efter träningen! :)

Så ursäkten att du inte hinner äta köper jag ej!

tjing
2012-12-19, 16:11
Spelar knappast någon roll i längden.

Vitlök
2012-12-19, 19:34
Nu måste du ju inte äta var 3:e timme för att få resultat av träning, om det var något i stil med det din tankebana gick (tänker på periodisk fasta).

Men vore nog lämpligt att få i sig större delen av näring omkring träning och kanske helst efter. Om du nu inte har nån aptit eller ork, så går ju flytande bra. Något som jag personligen tycker är smidigt är gjort och flingor/müsli eller olika sorters gröt och fungerar ypperligt som avslutande "kvällsmål" efter träningen! :)

Så ursäkten att du inte hinner äta köper jag ej!
Magic right there! 500gram yoghurt+200gram müsli= 40gram protein/~1000kcal. Byt ut en del av yoghurten mot (/eller tillsätt) kvarg/keso för att ändra makro-fördelningen.
Tid att göra= Max 30 sekunder.
Tid att äta= Max 5 minuter.
Gott som fan!

z_bumbi
2012-12-19, 19:51
Men vore nog lämpligt att få i sig större delen av näring omkring träning och kanske helst efter.

Det beror på hur mycket man äter totalt. Får man t ex in 500-1000 kcal (beroende på totalintag och kroppsvikt) efter träningen så ser jag ingen som helst behov av mer vad gäller återhämtningen. Har man dessutom redan svårt att äta efter träningen så är det inte direkt smart att börja fokusera på att äta mer efter träningen när det inte spelar någon roll i det stora hela.