handdator

Visa fullständig version : "anterior tilt" av skuldran vid rodd, hur skulle du träna/töja för att åtgärda det?


exevision
2012-12-17, 20:42
Har under en period försökt åtgärda min instabilitet av högra skuldran.
Det har blivit mycket bättre. Har sällan ont i axeln eller så nu för tiden.
Men när jag gör tex stångrodd så tiltar ena skuldran betydligt lättare än den andra (har iof även det blivit bättre). Som så här:
HcabTYkwVDU

Tycker att chins och hantelrodd går lite bättre.
Gör jag band pullaparts så "släpper" högra skulderbladet mycket lättare och tidigare än det vänstra.

Tror jag fått detta av för mycket datorsittande och dålig hållning i vardagen och framförallt i jobbet (står i kassa).
Jag har en lätt skolios om det nu har någon betydelse. Känner mig möjligen lite stram i övre bröst. Den högra axeln har även stramare bakre ledkapsel. Kan jag vara stram i levator scapulae?
Kan även tillägas att när jag kör lite "för" tungt i marklyft så vill högra sidan av ryggen krumma eller snarare vrida ut sig (har även det blivit bättre). Men det kan ju även det ha att göra med någon svaghet i skuldran.
Så, vad skulle du göra för att få till detta helt och hållet?

Vicish
2012-12-17, 20:49
Om det har blivit bättre så gör du ju någonting rätt. Jag skulle dock kanske konsultera en sjukgymnast för att få ett mer exakt svar och som kan hjälpa dig noggrannare än vad vi på forumet kan. :)

exevision
2012-12-17, 22:23
Om det har blivit bättre så gör du ju någonting rätt. Jag skulle dock kanske konsultera en sjukgymnast för att få ett mer exakt svar och som kan hjälpa dig noggrannare än vad vi på forumet kan. :)

Jo, jag har varit hos en del sjukgymnaster och har fått en del tips. Har ju blivit bättre men vill ju bli 100% bra och stark i skuldran. De flesta saker kommer ändå från att jag själv studerat och läst mig till dem. Tänkte att jag ska boka en ny tid hos en sjukgymnast och ha med mig tankar och idér från forumet för att få en bra diskussion.

Hydlee
2012-12-17, 23:05
Träna nedre delen av trapezius+romboideerna. Möjligtvis även stretcha serratus anterior.

exevision
2012-12-18, 00:38
Möjligtvis även stretcha serratus anterior.

Det där ifrågasätter jag. Serratus motverkar ju tilten.

Hydlee
2012-12-18, 00:51
Det där ifrågasätter jag. Serratus motverkar ju tilten.

Nej en stram serrarus protraherar ditt skulderblad.


Ursprung: Framsida, insida av skulderbladet.
Fäste: De nio första revbenen.
Funktion: Protraherar, och stabiliserar samt vrider skulderbladet uppåt och utåt.
http://www.dintraning.se/muskel/48/M.-Serratus-Anterior.html

Scratch89
2012-12-18, 00:58
Hydlee har rätt. Fast jag skulle nog säga en svag serratus anterior. Lossnar skulderbladet så kan det bero på (utan inbördes ordning):

- Svag serratus anterior
- Svag trapezius inferior
- Stram ledkapsel
- Dålig funktion i rhomboideerna
- Dålig funktion/styrka i hela rotatorcuffen, främst supraspinatus

Kanske nåt mer som jag inte kommer på just nu. Vad säger din sjukgymnast? Har du fått övningar som stärker det som du är svag i? Problemet med att försöka träna sig förbi det utan att sätta in specifika åtgärder är att det inte löser något, utan kan förvärra situationen.

Hydlee
2012-12-18, 01:11
Hydlee har rätt. Fast jag skulle nog säga en svag serratus anterior. Lossnar skulderbladet så kan det bero på (utan inbördes ordning):

- Svag serratus anterior
- Svag trapezius inferior
- Stram ledkapsel
- Dålig funktion i rhomboideerna
- Dålig funktion/styrka i hela rotatorcuffen, främst supraspinatus


Svårt att se hur en svag serratus skulle vara orsaken i detta läge. En svag serratus hade snarare yttrat sig i att scapulan vingar ut under en armhävning eller en flexion i axelled.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vingscapula

Scratch89
2012-12-18, 01:29
Jag tittade på videon men fattar inte vad trådskaparen menar. Däremot skrev han att scapula släpper vid vissa övningar, precis som du säger. Så pratar vi om flera olika symptom nu, eller?

Hydlee
2012-12-18, 01:44
Ja det är ju lite svårt att se nåt på filmen eftersom han pratar om sin högra axel/skulderblad som ju är in mot väggen.. Symtomet som jag förstod det som är att han tappar scapulan framåt under roddövningar.

Hur går det för dig när du kör hög rodd och verkligen skall knipa ihop mellan skulderbladen? Måste du sänka vikterna för att klara av det?

Hydlee
2012-12-18, 02:30
http://www.nature.com/sc/journal/v46/n5/images/3102140f2.jpg

Jag missförstod nog din scapulas rörelse en aning! Jag googlade en bild av namnet du beskrev det som. "Anterior tilt" var inte riktigt den rörelsen av scapulan som jag tänkte mig (tänkte mig mer "upward"). Eftersom scapulan sticker ut i stil av en vingscapula så är det snarare en svag serratus ja. Håller fast vid traps/romb-träning, och lägger till serratus-träning då.

Tror inte det är en stram levator scapula eftersom skulderbladet då snarare skulle vara eleverat än tiltat.

Tyrwing
2012-12-18, 07:09
Kan låna tråden lite. Min högra skuldra glider gärna med armen när man utför rörelser. Tex får jag kämpa emot som tusan i bänkpress. Och i axelpress är det nästan omöjligt att skuldran inte glider utåt. Är det lägre trapz som är är klen för att hålla ner den? Den vingar inte ut alla utan sitter snarare apikad i axeln, til skillnad från vänster som ligger kvar utan problem

exevision
2012-12-18, 11:57
Hydlee har rätt. Fast jag skulle nog säga en svag serratus anterior. Lossnar skulderbladet så kan det bero på (utan inbördes ordning):

- Svag serratus anterior
- Svag trapezius inferior
- Stram ledkapsel
- Dålig funktion i rhomboideerna
- Dålig funktion/styrka i hela rotatorcuffen, främst supraspinatus

Kanske nåt mer som jag inte kommer på just nu. Vad säger din sjukgymnast? Har du fått övningar som stärker det som du är svag i? Problemet med att försöka träna sig förbi det utan att sätta in specifika åtgärder är att det inte löser något, utan kan förvärra situationen.

Jo, jag har fått en del övningar av sjukgymnasterna. Ska stärka cuffarna och serratus, samt köra på med roddar. Angående ledkapseln så sa två att jag inte skulle töja den, en var vääldigt fundersam/visste inte och en tyckte jag skulle vara försiktig när jag stretchade den.

Jag missförstod nog din scapulas rörelse en aning! Jag googlade en bild av namnet du beskrev det som. "Anterior tilt" var inte riktigt den rörelsen av scapulan som jag tänkte mig (tänkte mig mer "upward"). Eftersom scapulan sticker ut i stil av en vingscapula så är det snarare en svag serratus ja. Håller fast vid traps/romb-träning, och lägger till serratus-träning då.

Tror inte det är en stram levator scapula eftersom skulderbladet då snarare skulle vara eleverat än tiltat.

Ja, nu är vi på samma bana. Tycker jag fått upp en riktigt bra styrka i serratus så jag tror inte heller den är något direkt problem längre. Känns mer som traps och romberna.

Kan låna tråden lite. Min högra skuldra glider gärna med armen när man utför rörelser. Tex får jag kämpa emot som tusan i bänkpress. Och i axelpress är det nästan omöjligt att skuldran inte glider utåt. Är det lägre trapz som är är klen för att hålla ner den? Den vingar inte ut alla utan sitter snarare apikad i axeln, til skillnad från vänster som ligger kvar utan problem

Har även jag det problemet i bänkpress till viss del. I axelpress så har det blivit BETYDLIGT bättre!

exevision
2012-12-18, 12:33
Kanske rätt så mycket "sunt förnuft" här:
http://mattsiniscalchi.wordpress.com/2011/08/19/shoulder-health-do-bench-band-pull-aparts/

Scratch89
2012-12-18, 12:34
http://www.nature.com/sc/journal/v46/n5/images/3102140f2.jpg

Jag missförstod nog din scapulas rörelse en aning! Jag googlade en bild av namnet du beskrev det som. "Anterior tilt" var inte riktigt den rörelsen av scapulan som jag tänkte mig (tänkte mig mer "upward"). Eftersom scapulan sticker ut i stil av en vingscapula så är det snarare en svag serratus ja. Håller fast vid traps/romb-träning, och lägger till serratus-träning då.

Tror inte det är en stram levator scapula eftersom skulderbladet då snarare skulle vara eleverat än tiltat.

Då så, allt i sin ordning igen. :)