handdator

Visa fullständig version : Styrka/muskler


knuckles
2012-12-17, 17:12
Så jag har börjat läsa om muskler och vad de har med styrka att göra. Jag trodde att stora muskler betydde mer styrka? Om man vill ha styrka ska man antagligen köra mycket höga vikter med lite reps. Innebär då stora muskler inte enbart styrka och kan man få styrka då man deffar?

pezrulezhaakon
2012-12-17, 18:19
knuckles

För att förenkla det en aning så finns det två typer av hypertrofi. Sarkoplasmatisk och myofibrill hypertrofi.
Det förstnämnda behöver inte gå hand i hand med en styrkeökning, medan det andra i regel gör det.

Ökad styrka kan även bero på bättre funktion mellan hjärnan och musklerna, alltså bättre neuromuskulär fiberrekrytering och koordination.

Beroende på vilken typ av styrka man vill ha så kan man träna olika för de målen. Uthållig eller explosiv styrka. Nånstans däremellan hänger det också ihop.

Generellt sett så ger tyngre belastning och färre reps myofibrill hypertrofi, medan lättare belastning och fler reps ger mindre myofibrill hypertrofi och lite mer åt sarkoplasmatisk hypertrofi..

Inget av detta är heller hugget i sten.

knuckles
2012-12-17, 18:39
knuckles

För att förenkla det en aning så finns det två typer av hypertrofi. Sarkoplasmatisk och myofibrill hypertrofi.
Det förstnämnda behöver inte gå hand i hand med en styrkeökning, medan det andra i regel gör det.

Ökad styrka kan även bero på bättre funktion mellan hjärnan och musklerna, alltså bättre neuromuskulär fiberrekrytering och koordination.

Beroende på vilken typ av styrka man vill ha så kan man träna olika för de målen. Uthållig eller explosiv styrka. Nånstans däremellan hänger det också ihop.

Generellt sett så ger tyngre belastning och färre reps myofibrill hypertrofi, medan lättare belastning och fler reps ger mindre myofibrill hypertrofi och lite mer åt sarkoplasmatisk hypertrofi..

Inget av detta är heller hugget i sten.

Ok tack, tror jag fattar då. Så om man skulle jämföra - en typisk bodybuilder har mer uthållig styrka och exempelvis en boxare har en explosiv styrka? Konditionsträning/fys ger då uthållig styrka?

pezrulezhaakon
2012-12-17, 18:51
knuckles

Njae, det är snarare tvärtom mellan de olika personerna.
Det beror främst på muskelvolymen. Generellt sett så ju större man är desto mindre uthållighet.
Om två personer är lika stora så beror det på hur de har bedrivit sin träning, vem som är mest/minst uthållig eller explosiv.

Jag menar du ser inte nån långdistanslöpare som tampas med strongman-eliten lika lite som du ser en stor BB springa ultramaraton.
Man kan bli stor OCH uthållig OCH explosiv, men bara till en viss gräns, då båda världar konkurrerar med varandra.