handdator

Visa fullständig version : Crossfit-programmering


flyfisher
2012-12-17, 11:59
*Snälla låt den här tråden handla om crossfit-programmering, inte för/emot crossfit.
*Det finns andra trådar för det...tack så mycket...

Är väldigt intresserad av hur ni som tränar framgångsrikt inom crossfit gör er programmering för att komma dit ni vill, så klart har alla olika mål...

Hur lägger ni upp er träning ?
Kör ni i perioder med olika fokus på styrka/kondition ?
Träningen skall ju vara varierad och var finner ni era upplägg ?
Gör ni dem helt själva eller var hittar ni era favoriter ?

Jag planerar att 2013 köra 3-1-3, enligt crossfitjournals guide...

https://dl.dropbox.com/u/13259233/forum/programming.jpg

espeto
2012-12-17, 15:45
vad har du för utrustning och träningsbakgrund?
Jag lägger min röst på att följa någon färdig programmering som bygger på någon form av periodisering.
Problemet med att programera själv är att det är väldigt lätt att man undviker sina goats (övningar man är kass på).

vet inte om jag är speciellt framgångsrik, men jag följer invictus tävlings-programmering.
den har precis avslutat en lång styrkeperiod nu, men kommer att gå över i mer flås inför open.

flyfisher
2012-12-17, 17:05
vad har du för utrustning och träningsbakgrund?
Jag lägger min röst på att följa någon färdig programmering som bygger på någon form av periodisering.
Problemet med att programera själv är att det är väldigt lätt att man undviker sina goats (övningar man är kass på).

vet inte om jag är speciellt framgångsrik, men jag följer invictus tävlings-programmering.
den har precis avslutat en lång styrkeperiod nu, men kommer att gå över i mer flås inför open.

Jag tränar på gym med "crossfit-box" där det mesta finns, även välutrustat gym. Har lång träningsbakgrund och kunskap skulle jag vilja säga.

Har nu kört på bra under senaste året på gymmet och känner mig redo för crossfit. Vill ha en bra allmänfysik, kör en del motocross / enduro.

Stämmer nog som du säger att vid "eget upplägg" tar man nog genvägar.

Har tänkt mig att lägga styrkedagar på marklyft, knäböj och andra tunga övningar. Känner mig bekväm i de övningarna då jag gjort dem mycket.

Tycker det är svårt att finna den "gyllene vägen" med mitt träningsupplägg.

espeto
2012-12-17, 21:24
Ok!
Vilket gym är det? Om det är en box borde det ju finnas någon lokal programmering.
Du borde kunna börja där iaf :)

flyfisher
2012-12-21, 10:57
Ok!
Vilket gym är det? Om det är en box borde det ju finnas någon lokal programmering.
Du borde kunna börja där iaf :)

Jodå, boxen har en WOD-programmering som löper mån-fre.
Kommer köra den strikt under Januari, sen utvärdera för att
se om jag ska fortsätta på den, eller blanda om i den.

Invictus performance verkar bra som upplägg för mig.

svenbanan
2012-12-21, 15:33
OPT verkar ju ha en hel del vettiga grejer.

Iron claw
2012-12-21, 20:25
OPT verkar ju ha en hel del vettiga grejer.

Vad/vem är OPT??

huldz
2012-12-21, 20:56
OPT = James Fitzgerald, han vann det första crossfit games år 2007. Han driver ett coachingföretag och åker runt och föreläser (Kommer till crossfit Uppsala i vår).

Han lägger upp workouts på sin blogg http://optexperience.com/blog

svenbanan
2012-12-21, 21:37
^ Prexis