handdator

Visa fullständig version : Övergången från deff till bygg


Candydarling
2012-12-17, 08:28
Hejsan!

den siste Januari är min 4 månaders långa deff över och förhoppningsvis kommer jag till dess ha tappat 9kg totalt. Hitills är 6kg borta.

Väl i februari sedan tänker jag påbörja min första uppbyggnadsperiod, sm jag kommer få hjälp med utan en duktig vän som själv tävlar i CBB och är kunnig på området.

Det jag är nyfiken på är hur man gör när man går från en diet till en byggnadsperiod. Trappar upp maten långsamt långsamt? Min deff kommer sista månaden att vara helt keto, dvs inga kolhydrater alls nästan. Iaf under 20g/dag. Hur gör jag med dm sedan? Är det bara att börja dunka kollisar eller är det också något som bör trappas upp långsamt?

312
2012-12-17, 08:33
Jag tror det är bra att ta runt två veckor på balans först innan man börjar bulka. Som du sa, trappa upp maten lite grann. :)

REDaction
2012-12-17, 08:54
Definitivt rekommenderat att ligga på balans i ett par veckor. Har du tålamodet kan du gör så att du lägger till 100-200 kalorier per vecka tills du når balans och därefter ligga på balans en period. Har själv gjort på det sättet och dom där extra kalorierna varje vecka ger en väldig skillnad i energi då kroppen gått på sparlåga under en längre period samtidigt som jag fortsätter se förbättringar i formen trots att det känns som jag avslutat deffen då jag bara äter mer och mer för varje vecka som går. Bra för motivationen och känns betydligt vettigare än att börja äta som en tok direkt :)

Sniggel
2012-12-17, 17:09
Jag tror det är vettigt att öka intaget med ett begärnsat antal hundra kcal i 1-2 veckor innan man fortsätter att höja.
Om man t ex legat på 1500 kcal på deff vid avslut kan man höja till 1800 kcal i 1 vecka. Vilket kanske fortfarande är ett nätt underskott. Sedan höja till 2100 kcal i 1 vecka och fortsätta så tills man hamnat på kaloriöverskott.
Det är tråkigt att göra så men jag misstänker att manhar nytta av det :P

Lychgate
2012-12-17, 17:12
Plusettar övriga. Öka succesivt.

Jeml
2012-12-17, 17:15
när jag gick av deffen senast höjde jag kalorierna succsecivt efter vad vågen visade, (jag såg till att max gå upp 0,2-0,3kg/vecka).

Efter nästa deff tror jag att jag höjer med 100kcal/dag från 2000kcal till 3000kcal och sen får jag se hur vikten ter sig. Förmodligen kan jag ligga på 3000kcal ett tag men kommer såsmåning om behöva höja till 3500-4000kcal gissar jag.

the_matsson
2012-12-17, 20:45
Det kan vara värt att poängtera att små energiöverskott/-underskott generellt är att rekommendera om du har tid och tålamod till det.

I jämförelsen av ett par hundra kcal i överskott per dag jämfört med t.ex. 1000 kcal i överskott varje dag så kommer det senare att resultera i att mer av din viktuppgång består av fett.

Ville bara flika in med det. ;)

z_bumbi
2012-12-18, 12:13
När du börjar äta kolhydrater så kommer du att öka vikt ganska snabbt första veckan så räkna bort det från viktuppgången. Efter det tycker jag också det kan vara vettigt att ligga något så när stilla ett tag om du inte har nått en nivå som är tävlingsdeff. Då är det istället direkt dumt att ligga kvar så lågt under en längre period om du inte måste pga en till tävling.

tjing
2012-12-18, 13:34
Det kan vara värt att poängtera att små energiöverskott/-underskott generellt är att rekommendera om du har tid och tålamod till det.

I jämförelsen av ett par hundra kcal i överskott per dag jämfört med t.ex. 1000 kcal i överskott varje dag så kommer det senare att resultera i att mer av din viktuppgång består av fett.

Ville bara flika in med det. ;)

Vem har å andra sidan sagt att man måste äta 1000 kcal överskott varje dag. Ponera istället att överskottet sker t ex träningsdagar och består mestadels av protein och kolhydrater.

Jag skulle säga att folk i regel är för oflexibla med kcal-intag. Har man bestämt sig för 300 kcal överskott så följer man av någon anledning det exakt hela tiden. Det orsakar ju mest huvudbry.

nitz
2012-12-18, 14:24
Vem har å andra sidan sagt att man måste äta 1000 kcal överskott varje dag. Ponera istället att överskottet sker t ex träningsdagar och består mestadels av protein och kolhydrater.

Jag skulle säga att folk i regel är för oflexibla med kcal-intag. Har man bestämt sig för 300 kcal överskott så följer man av någon anledning det exakt hela tiden. Det orsakar ju mest huvudbry.

Jag håller faktiskt med dig tjing, ska jag upp i vikt (jag räknar inte aktivt kalorier) så äter jag så att jag sett över en längre tid går upp den vikten jag vill.
Jag tycker det fungerar bra för min del iaf.

Reaper123
2012-12-18, 15:59
Nu verkar dom flesta vara inne på samma linje som jag själv. Så varför inte dela med mig av hur jag gjorde när jag efter deff nr 3 i ordningen faktiskt lyckats bibehålla formen?

Tisdagen vecka 46 avslutade jag min deff och valde att den veckan fortsätta med samma kcalin under veckan men sänka kcalut för att låta kroppen få vila lite (tränade rätt mkt som man ser på "förbränning").

Från vecka 47 så var tanken att börja lungt, alltså ett svagt kcalöverskott och sedan inom "en snar framtid" ha som mål att ligga på +0,5-1kg/mån.

Så här ser det siffermässigt ut efter 5 veckor "post deff":
v. 46: 82,01 kg (-1,12) Kcaldiff: -3700 (Började med kreatin 14/11)
v. 47: 82,51 kg (+0,50) Kcaldiff: +-0
v. 48: 84,13 kg (+1,62) Kcaldiff: +400
v. 49: 84,33 kg (+0,20) Kcaldiff: +1900
v. 50: 84,49 kg (+0,16) Kcaldiff: +1000

Som synes så styr jag kcaldiffen med aktivitetsnivån. V. 49 blev lite uppfuckad pga en fylla så målet var +1000 där men allt annat än katastrof :D

Nu nojjar jag troligen extra mycket, men siktar på "lean massing"/"lean bulk" och orkar seriöst inte ens tänka på att ev behöva deffa än en gång så därav ett väldigt försiktig upptrappning!

uf_74
2012-12-18, 21:41
Definitivt rekommenderat att ligga på balans i ett par veckor. Har du tålamodet kan du gör så att du lägger till 100-200 kalorier per vecka tills du når balans och därefter ligga på balans en period. Har själv gjort på det sättet och dom där extra kalorierna varje vecka ger en väldig skillnad i energi då kroppen gått på sparlåga under en längre period samtidigt som jag fortsätter se förbättringar i formen trots att det känns som jag avslutat deffen då jag bara äter mer och mer för varje vecka som går. Bra för motivationen och känns betydligt vettigare än att börja äta som en tok direkt :)

Du menar väl 100-200 kcal extra per dag?