handdator

Visa fullständig version : 5-split schema för volym


coloz
2012-12-16, 13:44
Vad tror ni fungerar bäst?'

Att jag kör i denna ordning:
Mån: Ben
Tis: Axlar
Ons: Vila
Tors: Bröst
Fre: Rygg
Lör: Vila
Sön: Armar

Tror ni muskelgrupperna hinner få trillräcklig återhämtning?

Eller ska jag köra detta under en åttadagarsperiod?:

Dag1: Bröst
Dag2: Ben
Dag3: Vila
Dag4: Rygg
Dag5:Axlar
Dag6: Vila
Dag7: Armar och mage
Dag8: Vila

mitt mål är att bygga volym och jag vill gärna träna så många dagar i veckan som möjligt. tacksam för hjälp!

coloz
2012-12-16, 20:54
ingen? :(

Fyllot
2012-12-16, 20:57
träna muskeln 2 gånger i veckan istället för 1.

Rullande 3-split vore något för dig min son.

Jeml
2012-12-16, 20:59
kör 7-dagars period. du kan köra 5 dagar i streck om du vill och vila 2.

coloz
2012-12-16, 21:13
träna muskeln 2 gånger i veckan istället för 1.

Rullande 3-split vore något för dig min son.

Har kört rullande 3-split som du skriver under en lång tid och tänkte testa på något nytt. Kan träna ungefär 5-6 gånger i veckan

Fyllot
2012-12-16, 21:15
Har kört rullande 3-split som du skriver under en lång tid och tänkte testa på något nytt. Kan träna ungefär 5-6 gånger i veckan

Hur blev det med resultaten? Vad är anledningen till att du vill ändra? Att träna muskeln 2 gånger istället för 1 är bättre.

coloz
2012-12-16, 21:16
kör 7-dagars period. du kan köra 5 dagar i streck om du vill och vila 2.

Mån: Ben
Tis: Axlar
Ons: Vila
Tors: Bröst
Fre: Rygg
Lör: Vila
Sön: Armar

Som detta alltså? Det så som jag undrar över är om jag kan träna hårt varje pass utan att det blir en negativ effekt? Tex att jag tar ut mig ordentligt på tisdagen när jag tränar axlar och sedan kötta på igen under torsdagen när jag träna bröst...?

coloz
2012-12-16, 21:18
Hur blev det med resultaten? Vad är anledningen till att du vill ändra? Att träna muskeln 2 gånger istället för 1 är bättre.

Har väl fått helt okej resultat men anledningen till att jag vill byta är att jag vill testa på något nytt schema och se vad jag får för resultat utav det :)

Jeml
2012-12-16, 21:20
Mån: Ben
Tis: Axlar
Ons: Vila
Tors: Bröst
Fre: Rygg
Lör: Vila
Sön: Armar

Som detta alltså? Det så som jag undrar över är om jag kan träna hårt varje pass utan att det blir en negativ effekt? Tex att jag tar ut mig ordentligt på tisdagen när jag tränar axlar och sedan kötta på igen under torsdagen när jag träna bröst...?

nej det kanske inte är optimalt med bröst efter axlar, jag kör 5split nu också så här.

bröst+vader
rygg+mage
axlar
ben+mage
armar+vader

det funkar bra, jag kör 5 dagar i streck. du kan ju köra samma ordning fast slänga in vilodagar där du känner för.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fyllot
2012-12-16, 21:21
Har väl fått helt okej resultat men anledningen till att jag vill byta är att jag vill testa på något nytt schema och se vad jag får för resultat utav det :)

Om 2 ggr/veckan är bättre än 1ggr borde du då inte ändra nuvarande upplägget istället? Förlåt om jag är tjatig min son *hug*

Jeml
2012-12-16, 21:24
Om 2 ggr/veckan är bättre än 1ggr borde du då inte ändra nuvarande upplägget istället? Förlåt om jag är tjatig min son *hug*

varför är det givet att 2ggr/vecka är bättre än 1gång? samt vad är det bättre för?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fyllot
2012-12-16, 21:31
varför är det givet att 2ggr/vecka är bättre än 1gång? samt vad är det bättre för?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/

De studier som finns på området pekar mot att en frekvens på 2-3 gånger i veckan är överlägset en lägre frekvens

Jag bytte själv från 1 gång till 3 och blev stålmannen.

Pretorian
2012-12-16, 21:36
Jag bytte själv från 1 gång till 3 och blev stålmannen.

Är det du på bilden?

coloz
2012-12-16, 21:47
nej det kanske inte är optimalt med bröst efter axlar, jag kör 5split nu också så här.

bröst+vader
rygg+mage
axlar
ben+mage
armar+vader

det funkar bra, jag kör 5 dagar i streck. du kan ju köra samma ordning fast slänga in vilodagar där du känner för.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
gillar upplägget, ska testa det!

http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/

De studier som finns på området pekar mot att en frekvens på 2-3 gånger i veckan är överlägset en lägre frekvens

Jag bytte själv från 1 gång till 3 och blev stålmannen.

jag har också hört att det ger bättre resultat av att köra igenom alla muskler 2ggr i veckan men vill som sagt testa på något nytt och bra.

hur hinner du köra igenom kroppen 3 gånger i veckan ? :)

coloz
2012-12-17, 13:01
bump....

Jeml
2012-12-17, 13:13
gillar upplägget, ska testa det!



jag har också hört att det ger bättre resultat av att köra igenom alla muskler 2ggr i veckan men vill som sagt testa på något nytt och bra.

hur hinner du köra igenom kroppen 3 gånger i veckan ? :)

ja testa o se hur de funkar.

helkropps pass 3ggr eller halvkropp 6ggr :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

smeander
2012-12-17, 13:45
Vad tror ni fungerar bäst?'

Att jag kör i denna ordning:
Mån: Ben
Tis: Axlar
Ons: Vila
Tors: Bröst
Fre: Rygg
Lör: Vila
Sön: Armar

Tror ni muskelgrupperna hinner få trillräcklig återhämtning?

Eller ska jag köra detta under en åttadagarsperiod?:

Dag1: Bröst
Dag2: Ben
Dag3: Vila
Dag4: Rygg
Dag5:Axlar
Dag6: Vila
Dag7: Armar och mage
Dag8: Vila

mitt mål är att bygga volym och jag vill gärna träna så många dagar i veckan som möjligt. tacksam för hjälp!

Strunta i vilan, då får muskeln vila i 4 dygn vilket räcker gott och väl.


Sent from a cordless device.

ReXi
2012-12-17, 16:49
Kör såhär, det gör jag just nu. Känner att jag blir lite övertränad, pga dålig sömn men annars är det bra.

Mån: Bröst
Tis: Rygg
Ons: Ben
Tor: Axlar
Fre: Armar
Lör: Vila/Cardio
Sön: Vila/Cardio

Dribinho
2012-12-17, 16:57
Vad tror ni fungerar bäst?'

Att jag kör i denna ordning:
Mån: Ben
Tis: Axlar
Ons: Vila
Tors: Bröst
Fre: Rygg
Lör: Vila
Sön: Armar

Tror ni muskelgrupperna hinner få trillräcklig återhämtning?

Eller ska jag köra detta under en åttadagarsperiod?:

Dag1: Bröst
Dag2: Ben
Dag3: Vila
Dag4: Rygg
Dag5:Axlar
Dag6: Vila
Dag7: Armar och mage
Dag8: Vila

mitt mål är att bygga volym och jag vill gärna träna så många dagar i veckan som möjligt. tacksam för hjälp!

Är själv inget större fan av splits annat än halvkropp eller möjligtvis Push/Pull/Ben men läste nyss följande artikel (rykande färsk):
http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/a_tried_and_true_bodybuilding_program_template

I artikeln ovan har du och andra bra förslag på både 4 och 5 splits.

Om någon upprörs av att sidan säljer kosttillskott kan jag nämna att de är sjukt overpriced. Beställ ifrån Kolo istället.

Mvh

coloz
2012-12-17, 19:41
Är själv inget större fan av splits annat än halvkropp eller möjligtvis Push/Pull/Ben men läste nyss följande artikel (rykande färsk):
http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/a_tried_and_true_bodybuilding_program_template

I artikeln ovan har du och andra bra förslag på både 4 och 5 splits.

Om någon upprörs av att sidan säljer kosttillskott kan jag nämna att de är sjukt overpriced. Beställ ifrån Kolo istället.

Mvh

grymt! ska definitivt testa det

wcanka
2012-12-18, 07:17
Checkade också in artikeln på T-nation. Såg att det fanns några knepiga termer, så jag tänkte att jag skriver in hur jag tolkade dem här. Någon som har bättre koll, eller har jag rätt? :)


Rygg
Vertical pull = chins/latsdrag
Lift/Row = Stångrodd,t-bar row.

Axlar
Vertical press = Olika typer av pressar mot taket.
Abdutction = Ingen aning

Dribinho
2012-12-18, 08:44
Checkade också in artikeln på T-nation. Såg att det fanns några knepiga termer, så jag tänkte att jag skriver in hur jag tolkade dem här. Någon som har bättre koll, eller har jag rätt? :)


Rygg
Vertical pull = chins/latsdrag
Lift/Row = Stångrodd,t-bar row.

Axlar
Vertical press = Olika typer av pressar mot taket.
Abdutction = Ingen aning

"Abduction, in functional anatomy, is a movement which draws a limb away from the median sagittal plane of the body. It is thus opposed to adduction."

wcanka
2012-12-18, 08:50
"Abduction, in functional anatomy, is a movement which draws a limb away from the median sagittal plane of the body. It is thus opposed to adduction."

Hmm.. Kan du ge exempel.på en övning? :)

Anders The Peak
2012-12-18, 08:54
Det här kan vara bra att tänka på när man lägger upp träningen (http://www.telegraph.co.uk/health/dietandfitness/3316284/Theres-a-quicker-way-to-get-into-shape.html#)

Gym rats are wasting their time, says new research - fast and furious is better