handdator

Visa fullständig version : Laptopköp inför kommande mellandagar


Victuhh
2012-12-16, 13:01
Tjena, tänkte shoppa mig en laptop nu i mellandagarna men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Har lagom datorvana men förstår mig inte på processorer och grafikkort och så, men tror inte detta spelar så stor roll nu eftersom jag mest ska använda datorn till facebook, kolozzeum, skolarbete, film och lättare steam-spel. :smash:

Min fråga är då, hade tänkt ge mellan 4-5k är det något märke man ska hålla sig ifrån där kvalitén är sådär?

Tack :d

C.E.J.
2012-12-16, 13:06
Jag har inte mycket att bidra, men jag köpte laptop för några dar sen och fick tipset av mikaelj att hålla mig till Intel-processor; många billiga datorer har AMD, vilket tydligen inte är jättebra. Tycker prisjakt.nu är bästa sidan för att hitta dator, gå in där och kolla efter laptops som kostar max 5000kr och har Intel-processor, verkar finnas 387st sådana.

Lachrillo
2012-12-16, 13:11
http://www.tricom.se/PartDetail.aspx?q=p:5230584;c:100839
ASUS i5, 4GB ram, 500GB HD, GT610M (X53SD-SX214V)

själv har jag en Republic of Gamer ASUS G53.. rätt så bra datorer, har inte svikit mig än iaf..

Victuhh
2012-12-16, 13:17
http://www.tricom.se/PartDetail.aspx?q=p:5230584;c:100839
ASUS i5, 4GB ram, 500GB HD, GT610M (X53SD-SX214V)

själv har jag en Republic of Gamer ASUS G53.. rätt så bra datorer, har inte svikit mig än iaf..

Det är väl inte värt att shoppa nu om man kan hitta billigare efter jul?

Olegh
2012-12-16, 13:27
Ska man göra ett klipp på en bärbar dator är det inte lönt att vänta på mellandagsrean. Mellandagsreorna i elektronikbranschen innebär inte bätte priser än i de vanliga kampanjerna, eftersom priserna så pass hårt pressade redan. Möjligtvis slänger man in lite fler lockvaror.

Det enda sättet är att vara påläst och finkamma nätbutikerna/prisjakt några gånger i veckan om man vill ha så mycket som möjligt för pengarna.

Andy.da.wohoo
2012-12-16, 22:19
Ska man göra ett klipp på en bärbar dator är det inte lönt att vänta på mellandagsrean. Mellandagsreorna i elektronikbranschen innebär inte bätte priser än i de vanliga kampanjerna, eftersom priserna så pass hårt pressade redan. Möjligtvis slänger man in lite fler lockvaror.

Det enda sättet är att vara påläst och finkamma nätbutikerna/prisjakt några gånger i veckan om man vill ha så mycket som möjligt för pengarna.

+1

Det ända tipset är att vänta så länge som möjligt för att få en så bra maskin till så lågt pris som möjligt. Fast då finns det nyare och bättre osv....

Fyllot
2012-12-16, 22:25
Vad du än gör så håll dig så långt borta från MAC som du kan min son. Tack och lov är din budget tillräckligt låg....

Dreas
2012-12-16, 22:27
Mellandagsrean kommer troligen inte ge dig något vettigt.

Jag hade haft koll på diverse erbjudanden nu före jul alternativt väntat till efter nyår då det ska komma nya burkar med Win 8. Då borde du kunna få ett vettigt pris på en ny dator.

jego
2012-12-16, 22:37
Vad du än gör så håll dig så långt borta från MAC som du kan min son. Tack och lov är din budget tillräckligt låg....

Är medveten om att man kan få betydligt mer för pengarna när man köper PC och att det är hutlösa priser på mac men måste ta apple i försvar här.
Sedan jag köpte min macbookpro för 4 år sedan har jag aldrig behövt göra något med datorn, allt har bara fungerat. Hade inte riktigt samma upplevelse på mina tidigare PC datorer.

Men som sagt den passar mina behov. Är säkert värdelös om man är mer datorkunnig, spelar eller gör mer avancerade saker.

wessmen
2012-12-16, 22:45
Vad du än gör så håll dig så långt borta från MAC som du kan min son. Tack och lov är din budget tillräckligt låg....

Mac är helt överlägset, det säger sig själv.
Ett helt operativsystem anpassat för hårdvara, annat än pc det.

Fyllot
2012-12-16, 22:46
Mac är helt överlägset, det säger sig själv.
Ett helt operativsystem anpassat för hårdvara, annat än pc det.

MAC är anpassat för kvinnor och män som sätter design före funktion. Över.

Amfksp
2012-12-16, 22:47
MAC är anpassat för kvinnor och män som sätter design före funktion. Över.

Ja, prestanda per krona är inte äpplets starka sida, men snygga är dom.

Olegh
2012-12-16, 22:47
Mac är helt överlägset, det säger sig själv.
Ett helt operativsystem anpassat för hårdvara, annat än pc det.

Vänligen, sluta trolla eller skriv om sådant du inte kan.

Detta är dessutom fel tråd.

eternallord
2012-12-16, 23:03
Ja, prestanda per krona är inte äpplets starka sida, men snygga är dom.

Prestanda på pappret eller i praktiken? Min användarerfarnhet av Mac-datorer har varit oändligt mycket mer positiv än PCs, oavsett vad specsen säger. Det gäller allt från vardagsanvändande till prestandakrävande musikinspelning och filmproduktion.

wessmen
2012-12-16, 23:19
Vänligen, sluta trolla eller skriv om sådant du inte kan.

Detta är dessutom fel tråd.

Inget trolleri här inte. Det finns en anledning till att mac är överrepresenterat när det kommer till bild/film/filhantering.

Apple är överlägset optimerat till dess hårdvara. Just av den anledningen kan man aldrig jämföra hårdvara rakt av, det är som att jämföra en pc mot en konsol.

Jag har pc, men bara för det kan jag inte vara opartisk.

Löpsko
2012-12-17, 00:14
Något med SSD i sig, annars är de bara att ta en imo.

Morty
2012-12-17, 00:28
Försök att få en med:

i5
4GB ram
SSD-disk

Då är den garanterat snabb!

Dreas
2012-12-17, 07:47
Inget trolleri här inte. Det finns en anledning till att mac är överrepresenterat när det kommer till bild/film/filhantering.

Apple är överlägset optimerat till dess hårdvara. Just av den anledningen kan man aldrig jämföra hårdvara rakt av, det är som att jämföra en pc mot en konsol.

Jag har pc, men bara för det kan jag inte vara opartisk.Det beror mer på att Microsoft inte säljer datorer. Det har de ju dock börjat med och från folk som köpt sådana låter det väldigt bra.

fabiansthlm
2012-12-17, 08:57
Sweclockers forum brukar ge bra svar:
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/

Personligen skulle jag vänta tills mellandagarna, om det nu inte brådskar?


Även om det är stenhård prispress gissar jag att det ligger lite överlager på några modeller som tillverkarna vill kränga ut.
Hittar du något intressant jämför du mot prisjakt´s prishistorik för att se om det är ett bra pris eller "fejk-REA".

LoveMachine
2012-12-17, 09:16
Jag skulle helt subjektivt kika på nånon av ASUS laptops. Min förra, en UL30A, är jag riktigt nöjd med. Att köpa riktigt hög prestanda är sälla särsklit prisvärt när det kommer till laptops. Dessutom så brukar alla fräsiga grafikkort och liknande gör att batteritiden blir löjligt kort. Så istället för att vara bärbar så blir den flyttbar mellan väggurtag.

Den här (http://www.dustin.se/product/5010655353/asus-zenbook-ux32a-ci3-1-8-4gb-500-24-ssd-13-3-w8/#intcmp=searchProvider_dacsa) har en kompis köpt och med undantag för att den kommer med Window 8 så var han nöjd. Annars skulle jag kolla på lite äldre modeller från UL- och UX-serierna där det finns en hel del prisvärt.

Snobbe
2012-12-17, 10:01
Ni som kan tänka er att lägga ner lite mer pengar borde kolla in http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761548 Asus UX32VD

IPS skärm som är äckligt fin, I7 och bra grafikkort för att vara en laptop.

Den har även en cool SSD/vanlig HDD disk som jag hört lite delade meningar om men jag tycker verkar coolt (den cachar det du använder till SSDn om jag fattat det rätt).