handdator

Visa fullständig version : Baljväxter - bönor, linser och såna grejer


HippSomHapp
2012-12-15, 23:47
Hej!

Baljväxter är lite av ett svart hål i min matlagningskunskap. Vad skall man göra med dessa? I kväll kokade jag ett lass med kidneybönor och imorgon blir det sojabönor. Dessa skall jag frysa in tills jag kommer på något att laga :)

Hittills har jag bara blandat ner bönor i olika maträtter ... t ex svarta bönor i tacofärsen, riktigt gott. Jag inbillar mig att man får med sig en del nyttigheter och sänker kostnaden på köttfärsen också.

Vad brukar ni göra med bönor och linser och såna grejer? Tacksam för era favoritrecept!

1684_
2012-12-16, 05:07
Massa....

Du kan mixa det till slät smet + kryddor + rått ägg och stek till biffar, käka som... smörgås :)
Du kan ha i sallader, soppor, maten överhuvudtaget.
Kokta sojavönor e gott med keso + banan skivor + russin!

Nils.R
2012-12-16, 11:06
Sojabönor är riktigt gott att rosta i ugn.
Kikärtor kan du göra hemgjord falafel eller houmus på.
Sen finns det mängder med bönsallader, linsgrytor etc etc

HippSomHapp
2012-12-16, 22:49
Massa....

Du kan mixa det till slät smet + kryddor + rått ägg och stek till biffar, käka som... smörgås :)
Du kan ha i sallader, soppor, maten överhuvudtaget.
Kokta sojavönor e gott med keso + banan skivor + russin!
Jo, problemet har väl varit att bestämma startpunkt. Men jag gjorde en tonfisksallad i dag med sojabönor. Smarrigt värre.

Dessutom gjorde jag en smörgåspåläggssmet av kidneybönor. Smakade ok vid avsmakningen. Får se hur det smakar imorgon till frukost!
Sojabönor är riktigt gott att rosta i ugn.
Kikärtor kan du göra hemgjord falafel eller houmus på.
Sen finns det mängder med bönsallader, linsgrytor etc etc
Rostade sojabönor var onödigt gott. Jag gjorde ca 3 dl tidigare idag och det är redan slut *popcorn*

Fler tips någon?