handdator

Visa fullständig version : Fixar ej "pendlay rows" vad köra istället som är liknande muskelgrupper?


MVP
2012-12-15, 20:05
Håller på med sl 5x5 och pendley rows funderar verkligen inte. Trots att jag utför övningen korrekt känns den helt fel. Vilken övning är så lik som möjligt om man tänker belastning/muskelgrupper? Får nästan lite dåligt samvete att jag inte kör programmet efter hur det är tänkt men fungerar det inte är det ju så. Tänkte på hantelrodd? Är inte det nästan samma bara det att man kör en sida åt gången?

KlartHöger
2012-12-15, 20:22
Håller på med sl 5x5 och pendley rows funderar verkligen inte. Trots att jag utför övningen korrekt känns den helt fel. Vilken övning är så lik som möjligt om man tänker belastning/muskelgrupper? Får nästan lite dåligt samvete att jag inte kör programmet efter hur det är tänkt men fungerar det inte är det ju så. Tänkte på hantelrodd? Är inte det nästan samma bara det att man kör en sida åt gången?

Vad exakt är det som känns fel? Kan ju vara vart att testa sälrodd/bänkdrag istället. Jag upplever den som enklare rent teknikmässigt.

MVP
2012-12-15, 20:33
Vad exakt är det som känns fel? Kan ju vara vart att testa sälrodd/bänkdrag istället. Jag upplever den som enklare rent teknikmässigt.

Fruktansvärt obekväm ställning för mina giraff-ben sen spänner jag mig på fel sätt eller vad man ska säga i ryggen. Kan inte fokusera att pressa vikten när jag hela tiden tänker på hur obekvämt jag står

svenbanan
2012-12-15, 20:53
Fruktansvärt obekväm ställning för mina giraff-ben sen spänner jag mig på fel sätt eller vad man ska säga i ryggen. Kan inte fokusera att pressa vikten när jag hela tiden tänker på hur obekvämt jag står

Kan du inte ha stången i ett powerrack e.dyl så det inte blir så långt till golvet då? För det är väl det som är problemet, att du inte är rörlig nog i baksidan?

ceejay
2012-12-15, 20:53
Det krävs lite extra flexibilitet för att köra pendlay rows ordentligt.

KlartHöger
2012-12-15, 20:53
Fruktansvärt obekväm ställning för mina giraff-ben sen spänner jag mig på fel sätt eller vad man ska säga i ryggen. Kan inte fokusera att pressa vikten när jag hela tiden tänker på hur obekvämt jag står

Sittande rodd, high row? Sen kan du ju köra hantelrodd, precis som du säger.

arthax
2012-12-15, 21:00
Håller på med sl 5x5 och pendley rows funderar verkligen inte. Trots att jag utför övningen korrekt känns den helt fel. Vilken övning är så lik som möjligt om man tänker belastning/muskelgrupper? Får nästan lite dåligt samvete att jag inte kör programmet efter hur det är tänkt men fungerar det inte är det ju så. Tänkte på hantelrodd? Är inte det nästan samma bara det att man kör en sida åt gången?

Lägg några viktplattor under så stången kommer upp lite så att du lättare kan stå horisontellt med ryggen.

Och öva upp rörligheten.

Pepz
2012-12-15, 21:01
vanliga stångroddar

andeem
2012-12-15, 21:20
Hantelrodd ju.

blondyz
2012-12-15, 21:32
Sälrodd är bra som komplement tycker jag. Du får inte med ländryggen på samma sätt, men som komplement till exv. mark är den go. Stretcha dina lår också, så är problemet snart löst :)

10xKV
2012-12-15, 22:24
Fixa rörlighet för alla övningar i programmet kan vara bra att börja med, låter dryg nu men jag skadade mig väldigt mycket i onödan för att jag inte gjorde det själv. Så det är bara bra tips från min sida, hoppas dock du slipper skador alls!

krubkungen
2012-12-15, 22:39
Kabelrodd? Sittande rodd maskin med brett grepp?

Rusk
2012-12-16, 01:33
Hantelrodd är ett bra alternativ, en övning jag tar framför pendlay row alla dagar i veckan då jag vill ta ur korsryggen så mycket som möjligt ur ekvationen när jag tränar övre rygg.
Vill jag dock köra med stång så är detta en favorit ->

vT2GjY_Umpw

Hydlee
2012-12-16, 01:44
Är det latsen du vill åt så funkar chins(ev. viktade)/latsdrag också bra. Tar möjligtvis lite mindre på nedre delen av trapsen än roddarna.

Anders The Peak
2012-12-16, 11:03
Vad är det för fel att köra row i maskin och spara korsryggen samt isolera arbetet till rätt muskler.
Typ den här:
http://www.treadmillfactory.ca/product_images/1305756376-1_body-solid-seated-row-machine.jpg

Bumb
2012-12-16, 12:11
Tycker hantelrodd är kung, men stångrodden är svår teknikmässigt.
Känns också som man får ut mer av fria vikterna än maskiner.

Lindrian
2012-12-16, 12:18
Vad är det för fel att köra row i maskin och spara korsryggen samt isolera arbetet till rätt muskler.
Typ den här:
http://www.treadmillfactory.ca/product_images/1305756376-1_body-solid-seated-row-machine.jpg

Är väl inget fel med det. Jag gillar personligen att köra övningar som tränar så mycket som möjligt samtidigt. Om det innebär att jag måste arbeta upp min rörlighet, fine.

Sen konvergerar min träning även mot en del olympiska lyft vilket kräver att man är stark i exakt den positionen man gör en pendlay row i.

MVP
2012-12-16, 13:25
Tycker hantelrodd är kung, men stångrodden är svår teknikmässigt.
Känns också som man får ut mer av fria vikterna än maskiner.

Hantelrodd känns verkligen så mycket lättare teknikmässigt, vad är dom största skillnaderna? Verkar som man får med samma muskler

MVP
2012-12-16, 23:16
Inverted rows såklart !!

Morty
2012-12-16, 23:22
Gillar inte heller att stå helt statisk som man gör i en pendley row. Jag gör mina roddar scratch style men med lite cheat.

MVP
2012-12-17, 07:26
Gillar inte heller att stå helt statisk som man gör i en pendley row. Jag gör mina roddar scratch style men med lite cheat.

Typ skivstångsrodd?

NNIF
2012-12-17, 08:17
Vad är det för fel att köra row i maskin och spara korsryggen samt isolera arbetet till rätt muskler.
Typ den här:


för att maskiner är ... "g e y" ? :D

krellik
2012-12-17, 11:31
Välj en roddvariant, försök hitta ett utförande du håller konstant och arbeta dej upp i vikter.

Nån gång i bland utvärdera att formen inte tappats för mycket. Tveksamt om man behöver krångla till det mer på det programmet. ..

z_bumbi
2012-12-17, 11:50
välj en roddvariant, försök hitta ett utförande du håller konstant och arbeta dej upp i vikter.

Nån gång i bland utvärdera att formen inte tappats för mycket. Tveksamt om man behöver krångla till det mer på det programmet. ..

+1