handdator

Visa fullständig version : Långvarigt ryggproblem, idag small det.


memmeme
2012-12-15, 18:50
Kön: Man

Ålder: 21

Längd och vikt: 183/76

Smärtbeskrivning: Problemet sitter i korsryggen, verkar inte sitta vid musklerna utan mellan dem vid kotorna. Är som en dov stickande smärta som uppkommer då jag utför rörelser som böjjer korsryggen. Att sitta still eller ligga gör inte speciellt ont men jag kan inte plocka upp saker från golvet genom att böjja mig fram utan jag måste böjja på benen för att nå marken.

Problemet har existerat ett tag, hur det uppkom vet jag inte. Började dock få känningar när jag körde benböj och sen efter det gör det ont i alla övningar och rörelser som på något sätt aktiverar korsryggen. Tunga roddar kan man bara glömma och samma med marklyft. Benpress är också en väldigt jobbig övning.

Problemet var som borta trodde jag men när jag värmde upp i benböjjen stack det till och nu är smärtan värre än tidigare.

Vad och hur mycket tränar du? 4-5 gånger i veckan lyfter jag skrot.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Nej, köper inte sådan skit.


Kommer besöka en ortoped eller vad det kallas och få en diagnos. Ville först höra här på kolozzeum. Jag TROR att det har att göra med ostabilitet i bålen. Dvs mina magmuskler är för svaga och kan inte ge den stabilitet ryggen behöver. Finns det något sätt att testa detta?

Lychgate
2012-12-15, 19:01
Låter som försämrad rörlighet i höftleden då problemen kommer vid böj/benpress. Rent praktiskt innebär det att höften roterar bakåt vid djupt rörelsemoment och då rörligheten i höftleden är sämre övergår rörelsen i ryggraden.

memmeme
2012-12-15, 19:20
Låter som försämrad rörlighet i höftleden då problemen kommer vid böj/benpress. Rent praktiskt innebär det att höften roterar bakåt vid djupt rörelsemoment och då rörligheten i höftleden är sämre övergår rörelsen i ryggraden.

Vad för typ av åtgärd pratar vi om här?

Lychgate
2012-12-15, 19:25
Vad för typ av åtgärd pratar vi om här?

Öka rörligheten i höftleden genom teknikändring i träningen(för att undvika rörelse i ryggraden), sekundärt stretch.

Ryggproblemen kan "akut" hjälpas av massage.

kArateAffe
2012-12-18, 23:03
Ett tips är att när man är varm i kroppen så lägger du lägger di på golvet på sida och placerar en golfboll under skinkan , sedan rullar du saakta över tyngden på bollen du får vara försiktig och känna så att du träffar rätt (ledbandet) ofta kan det vara en kramp som sitter där som gör att höften roterar framåt . Denna övning släpper denna kramp