handdator

Visa fullständig version : Byta till digitalt ljud från pc -> förstärkare?


svag74
2012-12-15, 14:24
Om man lyssnar på musik och tittar på film från sin dator, är det någon hake med att byta till digitalt ljud (för att slippa dåliga inbyggda ljudkretsar på moderkortet)?

Inga digitala ingångar på min stereoförstärkare, men man kan ju köpa en USB-DAC för ~1000kr som verkar fullt duglig.

Frågan är om det blir bekymmer på något sätt med ljudformat och så?
Om jag ser en film med AAC-ljud i VLC, och skickar ut ljudet digitalt till en DAC, var sker avkodningen av ljudet?
Sker allt sådant i datorn, eller måste DAC/förstärkare externt ha stöd för AAC/DTS/AC3 o.s.v.???

Blir det något problem med att jag bara kör enkel stereo-setup?
Om jag skickar 6-kanaligt DTS-ljud digitalt ur datorn, blir det knas då, eller löser sig allt sådant i pc:n precis som när man kör analogt - man bara ställer in att man kör en stereosetup och så löser sig det automatiskt?

Xtreme-G
2012-12-15, 14:29
Jag är inte så insatt i ljud men DAC innebär väl Digital -> Analog Converter så det är väl den som måste kunna koda av ljudsignalen.

svag74
2012-12-15, 14:43
Jag är inte så insatt i ljud men DAC innebär väl Digital -> Analog Converter så det är väl den som måste kunna koda av ljudsignalen.

Ja det är det jag undrar om den måste, eller om det fortfarande sköts i datorn, innan ljudet skickas ut digitalt?

Ofta står ju inget särskilt om ljudformat och så på dessa enheter.
Om de var tvungna koda av alla tänkbara format skulle de ju specas med långa listor på allt man kan tänka sig?

Piranha
2012-12-15, 14:48
Finns digitala ljudkort för usb som har s/pdif.
'
http://images.thesiliconvalley.net/product/ty_022101-00030_c1b.jpg

välj gärna ett optiskt de elektriska kan brumma

svag74
2012-12-15, 14:59
Finns digitala ljudkort för usb som har s/pdif.
'
http://images.thesiliconvalley.net/product/ty_022101-00030_c1b.jpg

välj gärna ett optiskt de elektriska kan brumma

Typ samma sak som en USB-DAC då, som jag nämnde?
Jag har ju bara analogt in på min förstärkare, så digitalt hela vägen är inte av intresse. Bara att slippa ljudkretsarna i datorn, och alla störningar och dåliga omvandlingar som sker där tänkte jag.
Men min fråga kvarstår ju ändå, med ljudformat eller andra bekymmer man kan stöta på.

Piranha
2012-12-15, 15:01
Typ samma sak som en USB-DAC då, som jag nämnde?
Jag har ju bara analogt in på min förstärkare, så digitalt hela vägen är inte av intresse. Bara att slippa ljudkretsarna i datorn, och alla störningar och dåliga omvandlingar som sker där tänkte jag.
Men min fråga kvarstår ju ändå, med ljudformat eller andra bekymmer man kan stöta på.

ahhh finns med analoga utgångar också.

Mycke sladd bli det.

svag74
2012-12-15, 15:10
ahhh finns med analoga utgångar också.

Mycke sladd bli det.

Antingen en DAC utan så mycket i, eller ett USB-ljudkort som det här.
Kanske är samma sak i praktiken.

http://www.youtube.com/watch?v=e7FdIlPzeVQ

Men ja, en sladd från datorn till USB-DAC/USB-ljudkort, och sedan därifrån till förstärkaren. Så en sladd extra blir det.

PixelMiner
2012-12-15, 16:17
Ja det är det jag undrar om den måste, eller om det fortfarande sköts i datorn, innan ljudet skickas ut digitalt?

Ofta står ju inget särskilt om ljudformat och så på dessa enheter.
Om de var tvungna koda av alla tänkbara format skulle de ju specas med långa listor på allt man kan tänka sig?

Jepp, du måste skicka ut ljudet med en signal som kan avkodas av din förstärkare. Kollar man i manualerna så brukar det stå vilka typer av signaler som förstärkaren äter. Både vad gäller frekvenser (44.1KHz, 96.0KHz osv) och avkodare (Dolby, DTS, AC3 osv.). Sedan måste din ljuddrivrutin stödja någon av dessa. Vilket det ofta gör...

Finns digitala ljudkort för usb som har s/pdif.
välj gärna ett optiskt de elektriska kan brumma

Att överföra digitalljud med koaxialkabel istället för optiskkabel påverkar inte signalöverföringen nämnvärt. Däremot kan man få sk jordbrum (eng. Ground Loop Hum).

svag74
2012-12-15, 16:20
Jepp, du måste skicka ut ljudet med en signal som kan avkodas av din förstärkare. Kollar man i manualerna så brukar det stå vilka typer av signaler som förstärkaren äter. Både vad gäller frekvenser (44.1KHz, 96.0KHz osv) och avkodare (Dolby, DTS, AC3 osv.). Sedan måste din ljuddrivrutin stödja någon av dessa. Vilket det ofta gör...


Denna stödjer alltså enbart följande?
"Digital Theater Systems (DTS), Dolby Digital EX, EAX 4.0, OpenAL, EAX ADVANCED HD"

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=614252#extra

Inget om AC3 eller AAC eller ens mp3 där ju?
Eller innefattas ALLT mellan himmel och jord i någon av de listade?

EDIT: Eller denna DAC, som inte listar en enda ljudstandard.
Betyder det att analoga ljudet som kommer fram till förstärkaren inte kan spela upp något alls?
Eller sköts det ändå i datorn innan det kommer ut på en digital utgång (eller ett USB-ljudkort)?
http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/127871-nuforce_udac_2_svart

PowPow
2012-12-15, 18:37
ahhh finns med analoga utgångar också.


Då är det ju en dac.

PowPow
2012-12-15, 18:40
Använder cambridge dacmagic och har aldrig stött på någon patrull gällande ljudformat i alla fall. Flac, mp3, AAC, DTS mm. Allt fungerar. Fast jag är inte säker på hur :d

Det har visst släppts en ny dacmagic nu som ligger på lite över 3k, så kanske den gamla går att hitta begagnat i närheten av prisklassen du tittar på. Många som är nöjda med den.

svag74
2012-12-15, 19:37
Använder cambridge dacmagic och har aldrig stött på någon patrull gällande ljudformat i alla fall. Flac, mp3, AAC, DTS mm. Allt fungerar. Fast jag är inte säker på hur :d

Det har visst släppts en ny dacmagic nu som ligger på lite över 3k, så kanske den gamla går att hitta begagnat i närheten av prisklassen du tittar på. Många som är nöjda med den.

Aha. Men är en DAC, som man t.ex. kopplar i USB, i praktiken samma sak som ett ljudkort man stoppar i USB och får ut analog signal ifrån?

PowPow
2012-12-16, 10:53
Aha. Men är en DAC, som man t.ex. kopplar i USB, i praktiken samma sak som ett ljudkort man stoppar i USB och får ut analog signal ifrån?

Ja, det skulle man nog kunna säga. Tror jag.