handdator

Visa fullständig version : Låter mina macron realistiska?


MVP
2012-12-15, 14:18
Ska såklart testa själv men innan det tänkte jag bara höra hur ni tycker det låter med sunt förnuft. Vill gå upp 0,5-1kg / veckan i början då jag är underviktig. 190cm 76kg. 4200kcal, 160p. 400-500k. 100g fett. Hur låter det rent spontant? Jag tränar 3-4 ggr i veckan också

Nebuchadnezzar
2012-12-15, 14:34
Är det just fördelningen du vill ha feedback på? Inga fel på den. Energinivån är svår att kommentera utan att veta din förbrukning, men 0,5-1 kilo i veckan låter inte orimligt på det intaget.

MVP
2012-12-15, 14:45
Är det just fördelningen du vill ha feedback på? Inga fel på den. Energinivån är svår att kommentera utan att veta din förbrukning, men 0,5-1 kilo i veckan låter inte orimligt på det intaget.
Fördelningen och om kcal låter galet, många säger att det är bättre fylla ut med kolhydrater än fett. Blir man fetare av fett eller vadå? Sen undrar jag om ni brukar räkna av/plussa på dom dagarna ni tränar eller om ni har det redan inräknat i era 4200,5000 eller vad ni behövet

davidmage
2012-12-15, 15:02
Jag är övertygad om att vid överätning blir man fetare ju mer fett som ingår i kosten. Från egna erfarenheter av tidigare bulker har jag lagt på mig mera fett och mindre muskler/styrka när fettintaget har varit högre. Min nuvarande bulk består av enorma mängder protein och stärkelserika kolhydrater. Utesluter fett och fruktos eftersom de lättare lagras in som kroppsfett vid kcal-överskott.

Nebuchadnezzar
2012-12-15, 15:30
Fördelningen och om kcal låter galet, många säger att det är bättre fylla ut med kolhydrater än fett. Blir man fetare av fett eller vadå? Sen undrar jag om ni brukar räkna av/plussa på dom dagarna ni tränar eller om ni har det redan inräknat i era 4200,5000 eller vad ni behövet

Sist jag kollade fanns det korttidsstudier som visade att man blir "fetare av fett" vid överätning, men att det sannolikt jämnar ut sig över längre tid. inb4 tjing

Däremot föredrar jag kolhydrater därför att de faktiskt tillför något, träningsmässigt. Men det är ingen fara att äta den fettmängd du föreslår i förstaposten (400-500g kolhydrat på din kroppsvikt är ju definitivt mycket ändå). Du är dessutom nybörjare och underviktig enligt egen utsago så du behöver inte fokusera så mycket på finliret, utan se till att TRÄNA ordentligt medan du går upp i vikt och inte, som jag gjorde när jag började, äta upp dig 10 kilo för att du inte vill vara ett skelett och SEN komma igång med träningen. :)

Kcal-intaget låter inte "galet" men kan möjligtvis vara något i överkant (dvs närmare ett kilo i veckan än ett halvt), men det är som sagt svårt att veta utifrån endast din längd och vikt. Du kan ju köra på en 3800 om dagen eller så i en vecka och se vad som händer med din vikt, sen justera utifrån det.

Ristretto
2012-12-15, 18:38
Jag hade ätit mindre fett om jag skulle satsat på en så snabb viktuppgång.

MVP
2012-12-15, 20:07
Jag hade ätit mindre fett om jag skulle satsat på en så snabb viktuppgång.

Hur mycket och varför?

Eddie Vedder
2012-12-15, 20:49
varför?

Det skrev ju Nebuchadnezzar väldigt bra.

Ristretto
2012-12-15, 21:28
Det skrev ju Nebuchadnezzar väldigt bra.

Precis. Dessutom verkar det som att jag själv lägger på mig mindre fett vid uppgång i kombination med lågt fettintag. Men, det skulle lika gärna kunna bero på ökad TEF pga mer protein och kolhydrat, vilket leder till att det faktiska överskottet är mindre.

MVP
2012-12-16, 13:14
Hm okey, får väl dra in fettet då. Lite synd då fett brukar betyda gott och enkla kalorier : :)

312
2012-12-16, 13:40
Hm okey, får väl dra in fettet då. Lite synd då fett brukar betyda gott och enkla kalorier : :)

Eftersom att du är underviktig så tycker jag inte du behöver nojja så mycket över fett nu i början. Kanske kan du tänka på det lite i framtiden.

davidmage
2012-12-16, 15:19
Självklart om du är underviktig och inte har något emot att lägga på dig lite fett så ska du inte utesluta mat pga fettinnehåll.
Jag vet att detta är olika mellan olika individer. Äter jag fett av något slag blir jag alldelles för mätt, och håller mig mätt länge. Det brukar resultera i att jag inte klarar fylla på med alla kalorier som planerat. Jag brukar försöka hålla mig till lättätna kolhydrater tillsammans med mina överdrivna 400g protein, bara för att orka äta all mat.
Testa dig fram, har du tur är du en sån person som kan hälla i dig grädde och feta såser utan att man blir mätt i en evighet :)

MVP
2012-12-16, 15:49
Hehe ja, att komma över 80 på mina 190 skulle kännas bättre rent psykiskt. Är hellre 90kg med lite mage men förhoppningsvis lite vidd över axlarna än att vara tunnis för det är inte kul :(

daloatf
2012-12-16, 18:27
Tycker du ska testa nuvarande macros, och om du går upp för fort. Delvis 1kg i veckan så sänker du fettet till 1*kv.

Sniggel
2012-12-16, 18:50
Jag förstår att det kan finnas belägg för att hålla nere fettet vid viktuppgång. Om det faktiskt gör skillnad efter den mängd kolhydrat som krävs för att ha "konstant fulla" glykogendepåer är väl svårt att säg.
Nackdelen jag ser med låg mängd fett är att jag (personligen) har svårt att hitta en viktuppgångskost med så stor andel kolhydrat som jag inte mår dåligt på.

Nu är det inte ett problem för alla såklart men det viktigaste är nog att man mår så bra som möjligt under viktuppgången för att få bra resultat. Så man inte plågar sig själv "för att vara opti". För då är man långt ifrån just det.

stromming
2012-12-17, 01:00
Nackdelen jag ser med låg mängd fett är att jag (personligen) har svårt att hitta en viktuppgångskost med så stor andel kolhydrat som jag inte mår dåligt på.

Nu är det inte ett problem för alla såklart men det viktigaste är nog att man mår så bra som möjligt under viktuppgången för att få bra resultat. Så man inte plågar sig själv "för att vara opti". För då är man långt ifrån just det.

Håller med här. Noja inte över exakt vad du ska få i dig. Ät sånt du tycker är gott och som du vet att du mår bra av.