handdator

Visa fullständig version : Program - hur ändra?


Quazar
2012-12-14, 19:02
Jag kör kroppen uppdelat på 2 pass och sedan 1 pass kondition. Oftast blir det 6 pass i veckan så kroppen körs igenom 2 gånger.

Pass 1:
Bröst: bänkpress, sne bänkpress med hantlar och flies (eller vad den heter. ser ut som man kramar någon med raka armar)

Axlar: Trycker stång från axlar och rakt upp.

Triceps: Rep som jag trycker nedåt med överarmarna intill kroppen.

Mage: Korta situps på vinklad bänk + benlyft från samma vinklad bänk.


Pass 2:

Rygg: Stillasittande "chins" i maskin, drag mot bröstet i maskin (tvärtemot bänkpress alltså), lyft av överkropp i maskin (svankträning)

Axlar: Dra upp stång till hakan från navelhöjd

Nacke: Dra upp stång från under navel till över navel med bara nackmusklerna

Ben: Knäböj, sittande trycka upp ben från nedåtböjda till raka (maskin), sittande trycka ner ben från raka till nedåtböjda (maskin), klämma ihop låren (maskin)

Biceps: Oftast hantlar bara stå rakt upp och köra curls.


Vad tycker ni om detta upplägg? Jag har kört det ett par månader nu och vill byta ut lite övningar men vet inte till vilka, förslag? Vaderna anser jag att jag får av löpningen/innebandyn om ni noterade att de inte fanns med.

LillisJ
2012-12-14, 19:05
klämmaihoplåren-maskinen är helt värdelös enligt mej, även kallad 'abductor'. Ger mej bara kramp.. :D

Inget annat går att säga eftersom att du inte skrivit hur många reps/set du kör.

Quazar
2012-12-14, 19:43
kör den då jag åker mycket sporthoj på somrarna och det är skönt att ha lite styrka i just knipmomentet när man måste bromsa hårt eller accelerera fort.

Jag kör i princip alltid 3 set och 8 reps. Ibland 6 reps och ibland 10-12 men oftast 8.

Knäböj blir dock lite mer då jag kör uppvärming på 40+60kg innan jag kör 3 set och sen ett set nedvarvning för att klämma ur det absolut sista.