handdator

Visa fullständig version : Köra fort?


LizaK
2012-12-14, 16:55
Kör du vanligtvis för fort?

pellep
2012-12-14, 16:58
lol ja, på utvalda sträckor självklart.
på 30-sträckor försöker jag dock köra barnsligt sakta.

Kischen
2012-12-14, 16:58
Kör du vanligtvis för fort?

Nä, runt 1,5-2 timmar för att jag ska hinna med passet, snacka skit osv.

Fyllot
2012-12-14, 16:58
ALLTID för fort på 70-väg och uppåt.
ALDRIG för fort på 30-50 eftersom 99% av all laser sker på just dom sträckorna. Över.

LizaK
2012-12-14, 17:00
Nä, runt 1,5-2 timmar för att jag ska hinna med passet, snacka skit osv.

Humor :D!

Rikard Jansson
2012-12-14, 17:01
Det är därför de kallar mig 2-sekundersmannen, och inget annat!

Yes
2012-12-14, 17:02
Nä, jag brukar ha kontroll.

Fatalist
2012-12-14, 17:03
Nej, med ett undantag: E6:an låg tom och öde i somras när jag körde till götet och då brassade jag på lite med kompisens A6:a som låg så fint på vägen.

LizaK
2012-12-14, 17:06
Själv kryper jag alltid fram där det är 30. På vägar nära villaområden och dylikt kör jag försiktigare.
Är det motorväg brassar man på en del, men håller alltid avstånd, ser upp med avfarter samt använder blinkers.. Och är det dålig sikt/dylikt (eller snutkontroller :D) kör jag givetvis inte för fort.

Okej
2012-12-14, 17:10
Gasar på lite extra utanför dagis för att imponera på småflickorna, hoppas på ragg lixom

edit: nu fick jag ett arg pm haha, det var alltså ett så kallat skämt, ni behöver inte ringa jouren :D

Måsse
2012-12-14, 17:12
Gasar på lite extra utanför dagis för att imponera på småflickorna, hoppas på ragg lixom

lol

ont: Knappt aldrig fortare än 30-35.

Holmeros
2012-12-14, 17:20
I regel alltid lite för fort, 30-vägar är ett undantag. 50-vägar varierar, tycker jag det är ok att köra för fort så gör jag det.

Det värsta jag vet är folk som kör alldeles för långsamt. När jag körde hem från Lund häromdagen så var det litegranna snö på vägen. Inte speciellt halt, men tro fan att det ändå gick i 50-60 km/h på 110 väg. Kom igen!

awesomooo
2012-12-14, 17:30
Kör väldigt mycket stadstrafik och då blir det oftast några km/h under begränsningarna eftersom det är så förbannat mycket bilar. Annars håller jag hastighetsbegränsningarna, bortsätt från motorvägen där man kanske ligger 10 km/h för mycket.

Upptaget
2012-12-14, 17:36
Alldeles för ofta, till och med inom jobbet.. Håller dock alltid hastigheten vid 30 sträckor!

blondyz
2012-12-14, 17:41
Ibland. Hastighetsbegränsningar är bara ett sätt att definiera "för fort". Så det beror på hur man tolkar det. Finns situationer där du kan hålla dig väl inom hastighetsbegränsningen men det ändå går för fort, beroende på andra omständigheter. Det finns tillfällen då man rimligtvis kan köra en bra bit över hastighetsbegränsningen. Tumregeln är väl att hålla sig under begränsningen och använda förnuftet.

delta_mats
2012-12-14, 17:55
I princip alltid. Men jag är bättre på att köra bil än de flesta andra också, ja det är provocerande att läsa men det skiter jag i. Sen blir jag även lätt arg på klåpare som kör för sakta eller bara helt enkelt är dålig på att köra bil, det är dessa som är en trafikfara.

Olegh
2012-12-14, 19:07
Det är ovanligt, men det händer att man hamnar +5-10 på mätaren vissa 70 och 90-sträckor.

Olegh
2012-12-14, 19:10
I princip alltid. Men jag är bättre på att köra bil än de flesta andra också, ja det är provocerande att läsa men det skiter jag i. Sen blir jag även lätt arg på klåpare som kör för sakta eller bara helt enkelt är dålig på att köra bil, det är dessa som är en trafikfara.

Det som är provocerande är att du ser det som en ursäkt till att köra för fort. Huruvida du är en bättre förare än genomsnittet spelar ingen roll.

Det låter också oroväckande att du låter dig själv bli irriterad på andra trafikanter och deras förehavanden.

delta_mats
2012-12-14, 19:12
Det som är provocerande är att du ser det som en ursäkt till att köra för fort. Huruvida du är en bättre förare än genomsnittet spelar ingen roll.

Det låter också oroväckande att du låter dig själv bli irriterad på andra trafikanter och deras förehavanden.

Japp, mycket oroväckande!

Olegh
2012-12-14, 19:17
Snälla delta_mats, sluta hetsa upp dig i trafiken! Annars kommer jag inte kunna sova inatt!

Jockefoten
2012-12-14, 19:17
Ja, dessvärre.

delta_mats
2012-12-14, 19:19
Snälla delta_mats, sluta hetsa upp dig i trafiken! Annars kommer jag inte kunna sova inatt!

Roadrage i princip varje dag.

dauit
2012-12-14, 19:21
nej eftersom jag inte har körkort än, när jag väl får körkortet kommer jag köra enligt skyltarna tills jag känner mig hyffsat säker för att öka på(om situation tillåter det då)

Fishtank
2012-12-14, 19:35
+20 på allt förutom 30.
Vi har en väg i stan som borde vara 50/70 men är 30 så där håller jag 50.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Alfers
2012-12-14, 19:44
Alltid.
Körde förbi en trafikolycka för ett par år sedan där en mopedist hade krockat och dog, låg blod över hela vägen.
Då kände jag att det är fan inte ofta man har så bråttom att det är värt risken.
Kan man förlåta sig själv om man kör ihjäl någon för att man skulle spara 40sekunder när man skulle köpa mjölk.
Behöver inte ens vara någon annan man kör ihjäl, man kan få punka och sladda in i ett träd, då vill inte jag sitta där i rullstolen sen och tänka "om jag ändå bara hade hållit hastigheten"

edit: ligger dessutom nära mittlinjen för att folk inte ska kunna köra om och köra för fort.
Ibland när jag möter någon som kör mycket för fort blinkar jag med helljusen så att dom ska tro att det är en poliskontroll. Dom bromsar, tackar och ser glada ut och jag tänker att jag kanske har räddat livet på någon.

MathiasF
2012-12-14, 19:48
Jag kör aldrig över 40, då vitnar knogarna när jag krampaktigt greppar ratten *spy*

Okej
2012-12-14, 19:52
edit: ligger dessutom nära mittlinjen för att folk inte ska kunna köra om och köra för fort.


Sjukt irriterande. Du alltså. Vad gör du om det sitter en höggravid kvinna i bilen som vill köra om som ska möta upp ambulansen halvvägs? Eller någon som är skadad? Det är inte ditt jobb att bestämma hur fort andra kör, speciellt inte när du knappast vet vilken anledningen är

billmaier
2012-12-14, 19:55
På områden med begränsningen 50 och mindre kör jag sällan för fort, medan på 60 och uppåt brukar det bli nästan alltid minst 10-20km/h över.

Tomas W
2012-12-14, 19:56
Ne, stör mig på folk som skryter om att de alltid kör för snabbt på vägarna.

MathiasF
2012-12-14, 20:05
Ne, stör mig på folk som skryter om att de alltid kör för snabbt på vägarna.

Brukar folk skryta för dig om hur fort de kör, bor du i en norrländsk småort? *rolleyes*


Alltid.
Körde förbi en trafikolycka för ett par år sedan där en mopedist hade krockat och dog, låg blod över hela vägen.
Då kände jag att det är fan inte ofta man har så bråttom att det är värt risken.
Kan man förlåta sig själv om man kör ihjäl någon för att man skulle spara 40sekunder när man skulle köpa mjölk.
Behöver inte ens vara någon annan man kör ihjäl, man kan få punka och sladda in i ett träd, då vill inte jag sitta där i rullstolen sen och tänka "om jag ändå bara hade hållit hastigheten"

edit: ligger dessutom nära mittlinjen för att folk inte ska kunna köra om och köra för fort.
Ibland när jag möter någon som kör mycket för fort blinkar jag med helljusen så att dom ska tro att det är en poliskontroll. Dom bromsar, tackar och ser glada ut och jag tänker att jag kanske har räddat livet på någon.

Hur känns det att vara konstant bajsnödig? domnar känslan någonsin bort?

Alfers
2012-12-14, 20:06
Sjukt irriterande. Du alltså. Vad gör du om det sitter en höggravid kvinna i bilen som vill köra om som ska möta upp ambulansen halvvägs? Eller någon som är skadad? Det är inte ditt jobb att bestämma hur fort andra kör, speciellt inte när du knappast vet vilken anledningen är

Förhoppningsvis har dom vett nog att visa det genom att tex blinka med helljusen, tuta, vinka osv. aldrig varit med om det hittils.

Mitt jobb? Nej, absolut inte, det finns folk som vet bättre än mig och dig vilken hastighet som är lämplig på vilka vägar.
Det är så fiffigt uttänka så att dom sedan skruvar upp skyltar som visar det.
Om alla sedan följer dom skyltarna så blir det aldrig några problem.

Tomas W
2012-12-14, 20:08
Brukar folk skryta för dig om hur fort de kör, bor du i en norrländsk småort? *rolleyes*

Nej, men när det händer ogillar jag det.

MathiasF
2012-12-14, 20:09
Förhoppningsvis har dom vett nog att visa det genom att tex blinka med helljusen, tuta, vinka osv. aldrig varit med om det hittils.
Gå med röd lykta framför och varna för hästlös vagn?

Mitt jobb? Nej, absolut inte, det finns folk som vet bättre än mig och dig vilken hastighet som är lämplig på vilka vägar.
Det är så fiffigt uttänka så att dom sedan skruvar upp skyltar som visar det.
Om alla sedan följer dom skyltarna så blir det aldrig några problem.

*popcorn*

gratefuldead
2012-12-14, 20:50
Varför kör ni för fort egentligen? Tiden man tjänar på kortare sträckor är så marginell så det spelar liksom ingen roll såvida man inte kör dubbla hastigheten. Tycker det är så otroligt onödigt att köra för fort såvida man inte har en legitim anledning vilket är i stort sett aldrig.

Beelz
2012-12-14, 20:51
Nej, det kostar bara mer pengar i bensin och eventuella böter plus att du inte direkt sparar någon tid. Kommer oftast ikapp fortkörare vid närmsta stoppljus, avfart eller rondell...

billmaier
2012-12-14, 20:52
Varför kör ni för fort egentligen? Tiden man tjänar på kortare sträckor är så marginell så det spelar liksom ingen roll såvida man inte kör dubbla hastigheten. Tycker det är så otroligt onödigt att köra för fort såvida man inte har en legitim anledning vilket är i stort sett aldrig.

För att det är jävligt tråkigt att köra jämt 80 på en fin torr väg med en bra bil.

gratefuldead
2012-12-14, 20:53
För att det är jävligt tråkigt att köra jämt 80 på en fin torr väg med en bra bil.

Är det verkligen så mycket roligare att köra 20kmh fortare?

billmaier
2012-12-14, 20:54
Är det verkligen så mycket roligare att köra 20kmh fortare?

Jo, man hålls dessutom mer alert då man kör lite fortare.

Oxe
2012-12-14, 20:56
edit: ligger dessutom nära mittlinjen för att folk inte ska kunna köra om och köra för fort.

Opassande, det där är ju en sak som ökar olycksrisken...

Beelz
2012-12-14, 20:59
Jo, man hålls dessutom mer alert då man kör lite fortare.

jämför två scenarion: en förare som är normalt alert och kör i 70, den andra är "mer alert" och kör i 90 och ett hinder uppenbarar sig framför bilen. Vem tror du har störst chans att klara sig?

Fishtank
2012-12-14, 21:00
Jag kör fortare för att väglaget är bra och riskökningen är minimal med en riktig bil och uppmärksamhet.
Vi hade 110 på vägarna här för 3 år sen, nu har vi 80. Vägarna har blivit bättre pga mer reparationer men hastigheten har sänkts.

Vi har en väg som är byggd för att kunna reservlanda plan på, enormt bred och helt platt. Det är 70 där, sträckan är 4 mil.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

billmaier
2012-12-14, 21:09
jämför två scenarion: en förare som är normalt alert och kör i 70, den andra är "mer alert" och kör i 90 och ett hinder uppenbarar sig framför bilen. Vem tror du har störst chans att klara sig?

Använder mej själv som exempel:

Kör jag jämt 80 på en 80-väg då det är bra väglag, bra sikte och bra bil blir jag lite slapp och uttråkad och inte så uppmärksam.
Om jag däremot kör +20km/h så blir jag medveten om riskerna och därmed följer med trafiken mycket noggrannare och allt som händer längre fram.

Okej
2012-12-14, 21:13
jämför två scenarion: en förare som är normalt alert och kör i 70, den andra är "mer alert" och kör i 90 och ett hinder uppenbarar sig framför bilen. Vem tror du har störst chans att klara sig?

Kör man fortare hinner man åka förbi platsen innan älgen hinner ut!!!111

http://fc08.deviantart.net/fs70/f/2012/221/1/3/fuck_you_science____by_darkanimewink-d5afi78.jpg

Yes
2012-12-14, 21:14
Varför kör ni för fort egentligen? Tiden man tjänar på kortare sträckor är så marginell så det spelar liksom ingen roll såvida man inte kör dubbla hastigheten. Tycker det är så otroligt onödigt att köra för fort såvida man inte har en legitim anledning vilket är i stort sett aldrig.
För att hastighetsgränserna är så lågt satta att man utan problem kan hålla dem i snöstorm.

Chilla mamma
2012-12-14, 21:27
Kör man fortare hinner man åka förbi platsen innan älgen hinner ut!!!111
:d

Aldrig för fort på 30-väg
Ibland lite fortare på 50 väg och uppåt, beroende på hur mycket pengar jag har till bensin.
Något som stör mig ENORMT är folk som ska ligga och slicka mig i arslet trots att jag håller hastighetsbestämmelserna, eller tom lite över.

Olegh
2012-12-14, 21:35
:d

Aldrig för fort på 30-väg
Ibland lite fortare på 50 väg och uppåt, beroende på hur mycket pengar jag har till bensin.
Något som stör mig ENORMT är folk som ska ligga och slicka mig i arslet trots att jag håller hastighetsbestämmelserna, eller tom lite över.

+1. Håll avstånd för helvete. Lägg till fortkörare som förväntar sig att man ska köra ut i vägrenen när som helst. Erbjuder inte trafikförhållandena någon jättebra möjlighet att köra om så bedömer jag när det är lämpligt att underlätta din omkörning.

gratefuldead
2012-12-14, 21:46
Jag kör fortare för att väglaget är bra och riskökningen är minimal med en riktig bil och uppmärksamhet.


Hur mäter du uppmärksamhet? Är alla verkligen så uppmärksamma när dom kör fort? Svårt att få det att vara försvarbart.

För att hastighetsgränserna är så lågt satta att man utan problem kan hålla dem i snöstorm.

Kan alla hålla det utan problem? Hur bedömer man vem som kan göra det? Det blir en subjektiv bedömning som inte alltid blir helt rätt. Men visst, det går säkert att hålla hastigheten utan att köra av vägen i snöstorm, men även utan att köra på någon?

Att hålla hastigheten är sällan för din egen skull, utan snarare för att du inte ska ha ihjäl någon annan.

Yes
2012-12-14, 22:08
Kan alla hålla det utan problem? Hur bedömer man vem som kan göra det? Det blir en subjektiv bedömning som inte alltid blir helt rätt. Men visst, det går säkert att hålla hastigheten utan att köra av vägen i snöstorm, men även utan att köra på någon?

Att hålla hastigheten är sällan för din egen skull, utan snarare för att du inte ska ha ihjäl någon annan.
Alla klarar det inte. Jag väljer bara en hastighet där jag har kontroll på situationen, med viss avvägning mot risken att bli stoppad. Jag förespråkar inte ansvarslöshet. Däremot anser jag att hastighetsbegränsningarna många gånger är krystade. Sedan förespråkar jag även att andra tar ansvar och kör med gott omdöme, istället för att stirra sig blinda på regler.

Doggeh
2012-12-14, 22:14
Ja.

delta_mats
2012-12-14, 22:15
När det är fint väglag och lite trafik kan jag ligga närmare dubbla tillåtna hastigheten, med hoj ännu fortare såklart. Det tycker jag är ganska kul.

gratefuldead
2012-12-14, 22:36
Alla klarar det inte. Jag väljer bara en hastighet där jag har kontroll på situationen, med viss avvägning mot risken att bli stoppad. Jag förespråkar inte ansvarslöshet. Däremot anser jag att hastighetsbegränsningarna många gånger är krystade. Sedan förespråkar jag även att andra tar ansvar och kör med gott omdöme, istället för att stirra sig blinda på regler.

Problemet är att man sällan ser på sig själv rent objektivt och kan således inte avgöra hurvida man har kontroll eller ej. Oftast tror man att man har mer kontroll än vad man faktiskt har, vilket kan vara ett riktigt stort problem.

Självklart ska man inte i alla fall stirra sig blint på regler då regler bara är något konstruerat och ofta är en riktlinje. Men när det gäller säkerhet för andra än en själv känns det som en riktlinje man bör följa. Anledningar att bryta mot trafikregler förutom att boosta ens eget ego finns sällan.

När jag var yngre tyckte jag det var helt okej och jävligt kul att bryta mot trafikregler. Men nu har ett par bekanta dött i trafiken och jag har själv varit med om viltolycka så det är inte lika kul längre. Det känns jävligt dumt och ännu dummare att försöka rättfärdiga att man kör för fort.

MtotheM
2012-12-14, 23:49
Anpassar hastigheten efter vägen. I Sverige tenderar det att bli snabbare än hastighetsbegränsningarna.

J.V
2012-12-15, 00:01
edit: ligger dessutom nära mittlinjen för att folk inte ska kunna köra om och köra för fort.Usch.

ducedo
2012-12-15, 00:15
Anpassar hastigheten efter vägen. I Sverige tenderar det att bli snabbare än hastighetsbegränsningarna.

Klockren beskrivning av läget. Vi har 70-vägar med mängder av skarpa svängar, backar och smala så att det knappt går att mötas. På andra ställen är det 70-vägar ute i ingenmansland med fri sikt och breda så att man kan köra fyra bilar i bredd. Av den anledningen så kan jag antingen köra 50 eller 90 på en 70-väg. Kör dock aldrig så fort att jag riskerar att bli av med körkortet.

Vid byar, städer och främst skolor (!) håller jag alltid hastighetsbegränsningen.

Fartman
2012-12-15, 03:26
På sommaren kör jag i regel för fort när man är utanför samhällen, det är ju rent löjligt att det råder samma hastighetsbegränsning på en torr och fin inlandslandsväg som mitt i mörkaste vintern när det är snö och halt. Vintertid händer det att jag ligger under hastighetsbegräsningen relativt ofta. Jag anpassar hastigheten efter väglaget kan jag säga, en ljus och torr sommarnatt ser jag inget moraliskt fel i att ligga i en 120-140km/h på samma landsväg som man får ligga i 90km/h på året runt oavsett mörker, ishalka och skit.
EDIT: Alfers och dylika borde ju få körkortet konfiskerat, det viktigaste för att förhindra olyckor är att man anpassar sig efter trafiken. Att det kanske innebär att man får släppa fram en "fartdåre" må så vara men det är jävligt mycket värre att hålla på och blockera och provocera fram en mycket sämre omkörning.

Alfers
2012-12-15, 10:55
EDIT: Alfers och dylika borde ju få körkortet konfiskerat, det viktigaste för att förhindra olyckor är att man anpassar sig efter trafiken.

Som jag skrev innan

Mitt jobb? Nej, absolut inte, det finns folk som vet bättre än mig och dig vilken hastighet som är lämplig på vilka vägar.
Det är så fiffigt uttänka så att dom sedan skruvar upp skyltar som visar det.
Om alla sedan följer dom skyltarna så blir det aldrig några problem.

Om det är 70 på vägen, han framför dig håller 70 och du håller 70 så är där ingen som behöver göra några farliga omkörningar.

Jag förstår inte hur man kan bli så provocerad av att någon håller håller en lagstiftad hastighet och vill att andra också gör det.
Haters gonna hate antar jag.

När man skaffar körkort så går man med på att följa gällande lagar och regler, hur töntiga man än tycker att dom är. Tycker man att dom är fel så får man engagera sig politiskt och starta fortkörningspartiet och övertyga folk om att man borde få köra fortare.
Går inte folk med på det så tough luck, du är inte den enda som är på vägen.

Spara ihop veckopengen och köp upp "dina" vägstäckor av kommunen eller börja köra på bana om du känner att det är något du måste ha utlopp för i bilen.

Förstår egentligen inte varför jag sitter här och skriver, dom som konsekvent kör för fort bryr sig inte om sunt förnuft och går inte att övertala att göra annorlunda.

Oxe
2012-12-15, 13:19
Kör du ens i 70 eller håller du mätaren på 70 ? Finns ju en massa riksmongon som ligger underhastighetsgränsen och stör trafiken, sen att dom försvårar för andra är ju inte acceptabelt

KlopFer
2012-12-15, 13:40
Rösta ja, men jag håller nog ändå hastigheten för min slöa volvo tillåter inte mycket mera.

Olegh
2012-12-15, 14:30
Som jag skrev innan



Om det är 70 på vägen, han framför dig håller 70 och du håller 70 så är där ingen som behöver göra några farliga omkörningar.

Jag förstår inte hur man kan bli så provocerad av att någon håller håller en lagstiftad hastighet och vill att andra också gör det.
Haters gonna hate antar jag.

När man skaffar körkort så går man med på att följa gällande lagar och regler, hur töntiga man än tycker att dom är. Tycker man att dom är fel så får man engagera sig politiskt och starta fortkörningspartiet och övertyga folk om att man borde få köra fortare.
Går inte folk med på det så tough luck, du är inte den enda som är på vägen.

Spara ihop veckopengen och köp upp "dina" vägstäckor av kommunen eller börja köra på bana om du känner att det är något du måste ha utlopp för i bilen.

Förstår egentligen inte varför jag sitter här och skriver, dom som konsekvent kör för fort bryr sig inte om sunt förnuft och går inte att övertala att göra annorlunda.

När man skaffar körkort får man också lära sig att andra bilister ute på vägarna är medtrafikanter, inte mottrafikanter (även om det upplevs som det senare). Det innebär att du är skyldig att minimera risken för att olyckor sker, t.ex. genom att låta bli att medvetet sabotera för fortkörare. Det är inte din uppgift.

speedy83
2012-12-15, 14:41
Kör i regel för fort anledningen är nog att jag tycker det är kul att köra bil och köra fort och jag kör också väldigt mycket bil varje dag (minst 10 mil) på öde landsvägar eller E-vägar. Den största trafikfaran är människor som inte kan köra bil utan konstant ligger under hastighetsbegränsningen och ofta försvårar för alla. Detta bidrar till irritation och leder till större chansningar vid omkörningar osv.

när jag håller låga hastigheter håller jag ofta på att köra av vägen för att jag totalt tappar koncentrationen. Kan kanske bero på att jag kört väldigt mycket bana/racing och därför har en höghastighetsvana.

Olegh
2012-12-15, 15:36
Kör i regel för fort anledningen är nog att jag tycker det är kul att köra bil och köra fort och jag kör också väldigt mycket bil varje dag (minst 10 mil) på öde landsvägar eller E-vägar. Den största trafikfaran är människor som inte kan köra bil utan konstant ligger under hastighetsbegränsningen och ofta försvårar för alla. Detta bidrar till irritation och leder till större chansningar vid omkörningar osv.

när jag håller låga hastigheter håller jag ofta på att köra av vägen för att jag totalt tappar koncentrationen. Kan kanske bero på att jag kört väldigt mycket bana/racing och därför har en höghastighetsvana.

Det stora problemet är att hastighetsbegränsningarna inte respekteras och att vårat "goda omdöme" inte alltid är så gott som vi tror. Kör man inte långsamt medvetet för att jävlas, så gör man rätt i att inte köra snabbare än vad man anser sig klara av.