handdator

Visa fullständig version : Från "SL böj" till OL Böj. Vad väljer man? videos..


emi23j
2012-12-14, 16:25
Okej.

Jag har två problem.

1. "Blir" det en s k buttwink när jag böjer? (ibland ser det ut som det, ibland ser det inte ut som det, jag har personligen svårt att avgöra).

2. OL eller SL böj, hur väljer man?

Lite vidare utveckling på problem bilden.
Jag har väl alltid kört någon form av SL böj, även om den kanske inte är helt SL-aktig men mer SL än OL har det nog varit. Dock så har jag på senaste tiden känt att jag har svårt att komma framåt (tog personbästa i somras med 155) men känns ändå som att utveckling gått extremt segt. Hur som helst, det må vara. Men idag så bestämde jag mig för att pröva dra ihop fötterna lite, till en mer OL-liknande böj, efter att ha tittat och funderat lite grand på hur jag väljer att stå när jag markar och det kan kanske vara mer fördelaktigt för mig att stå smalare..
Nåja, idag var i alla fall första gången jag prövade köra med smalare stance Och det kändes så mycket bättre rent rörlighetsmässigt. Inga problem med höfter och rent generellt kändes det mycket skönare och än med min vanliga böj stil. Men men, vänder mig till kolozzeum för att få lite input på hur det ser ut rent tekniskt sätt. Vilken av stilarna kräver mer arbete rent tekniskt för att gå framåt?

Här är i alla fall dagens böj, och nedan följer från någon månad tillbaka.

xVxs8c9q9HI

JYW4BDMKuQc


Äldre clips.

8WmRSJLV18U

2tAbWPojlwQ

7mLHfro-Pcw


Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa till=)

mikaelj
2012-12-14, 16:29
Ländryggen i rak i alla klipp. Jag ser ingen skillnad på någon av klippen. Alla är med stången högt.

Vad som är bäst för dig är individuellt. Prova dig fram. Jag är markant svagare när jag flyttar upp stången.

rooz
2012-12-14, 16:34
Det beror väl på målet med din knäböj. Ska du tävla i SL och lyfta så tungt du bara kan, borde en SL-stil vara att föredra.

Personligen ökade jag ganska bra av att flytta ned stången (Low-bar) ist för en hög stångplacering.

Jag är för stel, har långa lårben, ämnar att lyfta maximal vikt samt står gärna ganska bredbent när jag böjer, därför kör jag en "SL-stil".

Nu får gärna någon som kan något skriva.

Torsk_ole
2012-12-14, 16:41
Du vinkar med vänster hand när du böjer :d

emi23j
2012-12-14, 16:42
Ländryggen i rak i alla klipp. Jag ser ingen skillnad på någon av klippen. Alla är med stången högt.

Vad som är bäst för dig är individuellt. Prova dig fram. Jag är markant svagare när jag flyttar upp stången.

Kanske känns som en större skillnad än vad det är.

Men den stor skillnaden (som jag ser det) är "stancen". Det är väl kanske 15-20 cm smalare på den "nya" stilen.

har faktiskt aldrig prövat att köra "low bar".

emi23j
2012-12-14, 16:44
Du vinkar med vänster hand när du böjer :d

Sjukt. de kanske kan förklara problemet varför stången ibland inte ligger horisontellt. Aldrig ens tänkt på det tidigare. Uppskattat!

Torsk_ole
2012-12-14, 16:48
Sjukt. de kanske kan förklara problemet varför stången ibland inte ligger horisontellt. Aldrig ens tänkt på det tidigare. Uppskattat!

Det är en del som gör det. Ser rätt kul ut. Typ *hej hej :d*

blondyz
2012-12-14, 17:47
Kanske känns som en större skillnad än vad det är.

Men den stor skillnaden (som jag ser det) är "stancen". Det är väl kanske 15-20 cm smalare på den "nya" stilen.

har faktiskt aldrig prövat att köra "low bar".

Tips är att iaf. prova lowbar. Inte så längesedan jag själv aldrig provat, eller snarare kunnat få till en bekväm lowbar. Shoulder dislocations har hjälpt mig där, och har svårt att tänka mig att gå tillbaka till high, dels tycker jag low är bekvämare och dels lyfter jag väsentligt tyngre vikter. Värt att prova iaf.

Vad gäller "stancen" så märker jag personligen störst skillnad i hur jag vinklar fötterna (och därmed benen).. Står jag brett, som jag brukar, vinklar jag ut fötterna ca 45 grader, står jag smalare så pekar tårna mer rakt fram. Vet inte vad som är "bäst" och det skiljer sig säkert, alla är vi olika. Jag kör på det jag tycker är bekvämast.


Edit: Kollade inte mer än på en av dina videos. Jag kan vara fel ute, eller petig, men händerna under stången? Testa att lägga de snett ovanifrån istället, aj, aj och åter aj om stången gungar till på högre vikter och du har händerna under för att stabilisera.

Anders The Peak
2012-12-14, 17:57
Den här visar varför man tränar ol-böj. Studera bottenläget. Jag tycker att du fortfarande kör traditionell böj.
jBvGvVw3R-Q

Bumb
2012-12-14, 18:05
Använder du stretchreflexen i bottenläget? Ser ut som du mera stop-böjer när man pausar i bottenläget.

Testa använd "bouncen" i bottenläget nästa gång. För mig har det hjälpt och skonat ryggen o lagt på mera vikt iaf.

NNIF
2012-12-14, 18:07
Den här visar varför man tränar ol-böj. Studera bottenläget. Jag tycker att du fortfarande kör traditionell böj.
[Y]

med OL böj brukar man avse stången högt upp = high bar

filmen du länka till kallas ryck-böj eller over head squat

NNIF
2012-12-14, 18:07
Använder du stretchreflexen i bottenläget? Ser ut som du mera stop-böjer när man pausar i bottenläget.

Testa använd "bouncen" i bottenläget nästa gång. För mig har det hjälpt och skonat ryggen o lagt på mera vikt iaf.

+1 precis vad jag tänkte skriva

dock sitter han och studsar i bottenläget, ala balistisk stretching

Anders The Peak
2012-12-14, 18:32
med OL böj brukar man avse stången högt upp = high bar

filmen du länka till kallas ryck-böj eller over head squat

Läskunnig eller inte :)

Studera bottenläget.
Att ha stången högt upp har inget med OL/SL böj att göra. Ta en frontböj då börjar du nå vad som kallas OL böj.

Anders The Peak
2012-12-14, 18:34
Använder du stretchreflexen i bottenläget? Ser ut som du mera stop-böjer när man pausar i bottenläget.

Testa använd "bouncen" i bottenläget nästa gång. För mig har det hjälpt och skonat ryggen o lagt på mera vikt iaf.

Jag är helt säker på att han inte klarar att gå ned i bottenläget med mer vikt oavsett om han studsar eller inte...

Bumb
2012-12-14, 18:38
Blir ju en mera explosiv rörelse och det är ju så väldigt många utför knäböj, sen när jag började med det har det enbart gett positivt. De allra flesta förespråkar ju att man ska använda stretchreflexen.


Bara testa o se, glöm inte att spänna buken och ryggen

NNIF
2012-12-14, 19:32
Studera bottenläget.
Att ha stången högt upp har inget med OL/SL böj att göra. Ta en frontböj då börjar du nå vad som kallas OL böj.

det håller jag med dig om, men det kallas för OL böj ändå

emi23j
2012-12-15, 12:37
Använder du stretchreflexen i bottenläget? Ser ut som du mera stop-böjer när man pausar i bottenläget.

Testa använd "bouncen" i bottenläget nästa gång. För mig har det hjälpt och skonat ryggen o lagt på mera vikt iaf.

Har kört lite mer stopp böj och ibland med studs i botten. Jag brukar ha problem att studsa direkt i botten med högre vikt. blir så att rumpan åker uppåt innan överkroppen och stången.

Den här visar varför man tränar ol-böj. Studera bottenläget. Jag tycker att du fortfarande kör traditionell böj.
jBvGvVw3R-Q

See your point.

Kräver ännu mer rörlighet. Men det du refererar till är väl ett ganska extremt exempel vad gäller OL böj? Möjligen att det är en "riktig" OL böj men oftast är det väl inte detta som kallas för OL böj bland de flesta även om det givetvis är en sådan.

Jag är helt säker på att han inte klarar att gå ned i bottenläget med mer vikt oavsett om han studsar eller inte...

Njae det gör jag nog kanske inte. just nu går jag så djupt jag kommer och det är ju ändå rätt djupt i min mening. Men uppskattar feedbacken!

LkpgOL
2012-12-17, 08:51
Stången högt. Minst en fotbredd mellan hälarna. Hela foten i golvet, sätt dig ner, håll ryggen. Res dig upp. Sluta vingla runt med knäna. Gå alltid så djupt du kan, utan att ryggen blir till en blöt ostbåge.