handdator

Visa fullständig version : Kasein bygger inte?


Axii
2012-12-14, 15:17
Hej!

Fick höra att kasein inte bygger muskler utan hindrar katabolism, dvs bryta ner musklerna.

Nu snackar jag om mat och inte pulver.

Kvarg, keso, osv innehåller kasein, dvs bygger inte proteinet från kvarg och keso muskler, utan det är protein från kött tex kyckling och fisk som bygger?

Är detta sant?

Tacksam för svar!

King Grub
2012-12-14, 15:21
Det stämmer att kasein inte stimulerar proteinsyntesen signifikant, dvs uppreglerar den över normala nivåer. Däremot kan det användas till fullo i den normala, pågående muskeluppbyggnaden till fullo.

Axii
2012-12-14, 15:26
Det stämmer att kasein inte stimulerar proteinsyntesen signifikant, dvs uppreglerar den över normala nivåer. Däremot kan det användas till fullo i den normala, pågående muskeluppbyggnaden till fullo.

Men jag fattar inte proteinsyntesen, vad är det bra om den är över normala nivåer.

Om man ska äta mellan kött eller kvarg efter träning vilket ska man ta då?`

Antar att innan sömn är det kvarg som gäller, och på morgonen är det kött/vassle, efter en lång tags fastande.

Pepz
2012-12-14, 15:39
bör kanske tilläggas att proteinsyntesen uppregleras kraftigt av träning. och den uppregleringen är rimligvis den viktigaste jämfört med den från aminosyror/vassle

bara min åsikt

Nutrid
2012-12-15, 02:19
bör kanske tilläggas att proteinsyntesen uppregleras kraftigt av träning. och den uppregleringen är rimligvis den viktigaste jämfört med den från aminosyror/vassle

bara min åsikt

Vadå din åsikt? ^^

Fyllot
2012-12-15, 11:14
Men jag fattar inte proteinsyntesen, vad är det bra om den är över normala nivåer.

Om man ska äta mellan kött eller kvarg efter träning vilket ska man ta då?`

Antar att innan sömn är det kvarg som gäller, och på morgonen är det kött/vassle, efter en lång tags fastande.

Långsamt protein förutom efter träning. Om det sen gör att du blir grov som Coleman bara för att du väljer vassle före kasein har jag svårt att se.

benaciii
2012-12-15, 12:01
Hej!

Fick höra att kasein inte bygger muskler utan hindrar katabolism, dvs bryta ner musklerna.

Nu snackar jag om mat och inte pulver.

Kvarg, keso, osv innehåller kasein, dvs bygger inte proteinet från kvarg och keso muskler, utan det är protein från kött tex kyckling och fisk som bygger?

Är detta sant?

Tacksam för svar!

Det är därför man rekomenderar kassein som mellanmål/nattmål. För att inte hamna i ett katabolt tillstånd.

IronBug
2012-12-15, 12:07
Det är därför man rekomenderar kassein som mellanmål/nattmål. För att inte hamna i ett katabolt tillstånd.

Hur mycket kasein ska man äta per kg kv för att vara optimal då?

benaciii
2012-12-15, 12:09
Hur mycket kasein ska man äta per kg kv för att vara optimal då?

Du behöver väl inte äta ett enda gram om det är så. Jag svarade bara på vad det är tänkt för.

Sniggel
2012-12-16, 18:55
Tycker som Pepz ungefär. Styrketräning förskjuter den genomsnittsliga proteinsyntesen uppåt (nyckelfaktor). Tillräckligt med protein dagligen ser till att nedbrytningen hålls på en vettig nivå (vare sig det handlar om ökad syntes eller minskad nedbrytning) och därmed skapas en positiv proteinbalans.