handdator

Visa fullständig version : Det räckte tydligen inte med pepparkaksgubbarna..


D-Crawler
2012-12-14, 15:11
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article15933831.ab

Scratch89
2012-12-14, 15:14
Tänk om någon hade blivit kränkt! Eller inte hade kunnat tänka själva.

sandstorm
2012-12-14, 15:14
Innan vi får en precis likadan tråd till bör alla uppmärksamma att det är Disney som har klippt bort saker.

D-Crawler
2012-12-14, 15:16
Innan vi får en precis likadan tråd till bör alla uppmärksamma att det är Disney som har klippt bort saker.

True, men det är själva "konceptet" med att man börjar förbjuda/ta bort saker hit och dit som stör mig. Det verkar ju vara en världstrend just nu.

PowPow
2012-12-14, 15:20
Asså. Så lång diskussion, och folk har fortfarande inte fattat att pepparkaksgubbar inte är förbjudna?

Spettet
2012-12-14, 15:21
*facepalm*:smash:*gah!**grr**screwy*

Fatalist
2012-12-14, 15:22
Vad är det för kränkande med en svart docka? Det är en docka i färgen svart? Har någon ens blivit kränkt? Ta bort tomten för han är vit? :)

312
2012-12-14, 15:22
Men herregud vad töntigt. Suck.

Tricklew
2012-12-14, 15:25
Alla ni som var upprörda över rapparen och/eller den svarta Lucian är en del av denna problematiken, så gratulationer, bra jobbat. Hoppas era familjer förskjuter er.

Morty
2012-12-14, 15:26
Åh nej Disney har tagit bort rasistiska nidbilder! Jag är extremt kränkt; jag kräver rasistiska nidbilder i mitt julfirande!!!11

ChuckTesta
2012-12-14, 15:30
Asså. Så lång diskussion, och folk har fortfarande inte fattat att pepparkaksgubbar inte är förbjudna?

Jag tror att du är den enda som tror att någon tror att pepparkakor är förbjudna. Du tjatade om det i förra tråden, tjatar om det i den här också.

Alltså, ingen tror att pepparkakor är förbjudna.

312
2012-12-14, 15:30
Åh nej Disney har tagit bort rasistiska nidbilder! Jag är extremt kränkt; jag kräver rasistiska nidbilder i mitt julfirande!!!11

Hur är det rasistisk? För att den är svart?

eternallord
2012-12-14, 15:31
Åh nej Disney har tagit bort rasistiska nidbilder! Jag är extremt kränkt; jag kräver rasistiska nidbilder i mitt julfirande!!!11

hur i hela friden är leksaker rasistiska?

Mestalla
2012-12-14, 15:36
Jag blev kränkt när mitt favoritfotbollslag åkte ur superettan, vem ska jag kontakta så att dom får tillbaka sin plats i seriesystemet?

Dessutom blev jag sjukt kränkt igår när jag satt och kolla på tv och kände mig tjock samtidigt som jag såg en ännu tjockare människa än mig äta en pizza och drack en öl, vem ska jag kontakta för att få bort sånt från tv-tablån?

Dessutom, varför är det ok att någon på detta forumet heter blekfet men om jag hade hetat negertjockis hade det förmodligen inte varit ok? JAG ÄR KRÄNKT ÄNDA IN I SJÄLEN!


Hejdå.

Oxe
2012-12-14, 15:37
hur i hela friden är leksaker rasistiska?

För morty tycker det så klart...

redbrigade
2012-12-14, 15:44
Det är inte att dockan är svart som är problemet, utan att det är en gammal nidbild av svarta.

Edit* tydligen så har Kalle Anka censurerats ett antal gånger så det är inget nytt

Morty
2012-12-14, 15:46
Hur är det rasistisk? För att den är svart?

hur i hela friden är leksaker rasistiska?

För morty tycker det så klart...

Dockorna bär rasistiska nidbilder. Dockan är i sig inte rasist (döh?).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blackface

Stephen Mowbray, chef för programinköp på SVT, säger att han accepterar Disneys beslut och att SVT inte har planer på att visa den gamla versionen.

– De levererar Kalle Anka varje år till 40 olika länder och på förfrågan sade de att de ville anpassa Kalle Ankas jul från 1930- till 2000-talet och andra delar av världen, säger Stephen Mowbray till SVT:s webb.

– Jag accepterar det och tycker det är okej.

En som tycker beslutet är mer än okej är författaren och programledaren Lena Sundström.

– Så enkelt – vill vara 2012 istället för 1930. Disney tar bort fördomsstereotyper från Kalle Anka, skriver hon på twitter.

Okej
2012-12-14, 15:52
Patetiskt.

eternallord
2012-12-14, 15:57
Det är inte att dockan är svart som är problemet, utan att det är en gammal nidbild av svarta.

Vem säger att det är en nidbild? Det är en docka, varken mer eller mindre. På samma sätt som 88an black eller negerboll inte är rasistiska bara för att några PK-mongon blir stötta så är inte detta heller rasistiskt. Det bara är. Bara är en svart docka.

spoonchest
2012-12-14, 15:58
Åh nej Disney har tagit bort rasistiska nidbilder! Jag är extremt kränkt; jag kräver rasistiska nidbilder i mitt julfirande!!!11

Eller hur? I don't get what all the oväsen in my facebook-feed is all about.
Kul kuriosa var att det tydligen levereras tomteverkstan i 40 länder till jul. Det var mer än jag visste.

Fishtank
2012-12-14, 16:01
Ska vi vara ärliga så är dockan underbart rolig.
Den som ska anspela på Judar hade jag knappt noterat men jag kommer sakna den tuffa svarta lilla dockan som skriker Mommey. 3:47 om någon är intresserad.

Jm_HUhHKWC0#t=3m47s

baggard
2012-12-14, 16:02
Ännu mer rädda-för-att-trampa-någon-på-tårna-och-se-ut-som-rasist problem.. Så löjligt. Förstärker bara rasismen

redbrigade
2012-12-14, 16:06
Vem säger att det är en nidbild? Det är en docka, varken mer eller mindre. På samma sätt som 88an black eller negerboll inte är rasistiska bara för att några PK-mongon blir stötta så är inte detta heller rasistiskt. Det bara är. Bara är en svart docka.

Om du tycker att man ska få säga negerboll så inser jag att det inte är lönt att diskutera med dig.

Men kolla upp lite om rasismen mot svarta i USA och vad "black face" är så kanske du förstår varför det censureras.

Grahn
2012-12-14, 16:10
Är inte spec mkt för att förändra historien för att göra den rumsren i nuet, jag tror inte det är rätt väg framåt heller för den delen.

Fast jag hade iofs aldrig ens reflekterat över att dockan med skägg och stor näsa skulle vara en stereotyp jude, dock rätt förskonad från att höra spec mkt fördomar om judar där jag växte upp så aldrig ens reflekterat över det.

Måsse
2012-12-14, 16:15
Fånigt att folk retar sig på detta imo. Ännu fånigare med folk som fortsätter säga n*gerboll. Alla vet att folk som säger så gör det enbart för att provocera.

stridis
2012-12-14, 16:24
Länka inte till aftonslasket.:smash:

Oljeblixten
2012-12-14, 16:28
Jag är mer sur för att de tog bort den utomordentliga scenen då Kalle anka går lös med ett maskingevär!

Jens.Andersson
2012-12-14, 16:31
Jag är mer sur för att de tog bort den utomordentliga scenen då Kalle anka går lös med ett maskingevär!

Och när långben får ström i sig. Nu sitter han med en majskolv och i nästa
scen har han en skål popcorn. Förstör julefriden i min själ.

PixelMiner
2012-12-14, 16:34
Jag är mer sur för att de tog bort den utomordentliga scenen då Kalle anka går lös med ett maskingevär!

Varsågod:
miEi3F8s8H8

Okej
2012-12-14, 16:36
Hatar när sånt här händer av lite olika anledningar:

1. Jag är en vanemänniska som inte gillar förändringar, har käkat kebabpizza utan variation nu sen jag föddes i princip
2. Jag älskar stereotyper och alla skämt kring det

Men värst av allt...

3. Folk som endast tack vare internet nu kan ta del av den offentliga debatten, detta gäller bägge parter. Det är pinsamt att se korkade argument uppradade efter varandra, ingen hade lyssnat om ni försökt debattera på torget men nu tvingar ni oss andra titta. Sluta, det är pinsamt.

Men till frågan vi alla väntat på...
Q. - Hur reagerade DU på detta Okej?
A. - Meh.. cofffee

Vinter
2012-12-14, 16:44
Jag är mer sur för att de tog bort den utomordentliga scenen då Kalle anka går lös med ett maskingevär!

Men det var ju inget uppenbart ras-relaterat så det slank förbi obemärkt.

Kischen
2012-12-14, 16:48
Länka inte till aftonslasket.:smash:

Ett jävla kränkande otyg cofffee

Robbmeister
2012-12-14, 16:55
http://seriewikin.serieframjandet.se/images/thumb/1/1b/Ko-floyd_gottfredson.png/180px-Ko-floyd_gottfredson.png

Jag har alltid trott att den svarta dockan var någon klarabella liknande figur.
Men rasistisk skulle jag inte kalla den svarta dockan för den ser inte vidare mänsklig ut, och det enda jag tycker den har gemensamt med en svart person är just färgen. Och en väldigt stor del av alla kalle anka karaktärer är svarta. Och om man tänker efter så finns det mer rasism i kalle anka. Skottar t.ex framställs som snåla och giriga.

Vinter
2012-12-14, 17:04
http://seriewikin.serieframjandet.se/images/thumb/1/1b/Ko-floyd_gottfredson.png/180px-Ko-floyd_gottfredson.png

Jag har alltid trott att den svarta dockan var någon klarabella liknande figur.
Men rasistisk skulle jag inte kalla den svarta dockan för den ser inte vidare mänsklig ut, och det enda jag tycker den har gemensamt med en svart person är just färgen. Och en väldigt stor del av alla kalle anka karaktärer är svarta. Och om man tänker efter så finns det mer rasism i kalle anka. Skottar t.ex framställs som snåla och giriga.

För att en gång för alla klargöra det hela.
Blackface är en rasistisk stereotyp som var vanlig i USA fram till slutet av segregationen. Därför kan den vara kontroversiell.
Disney USA har då beslutat att ta bort det i sina filmer.

Robbmeister
2012-12-14, 17:05
För att en gång för alla klargöra det hela.
Blackface är en rasistisk stereotyp som var vanlig i USA fram till slutet av segregationen. Därför kan den vara kontroversiell.
Disney USA har då beslutat att ta bort det i sina filmer.

Aha, jag är inte så värst insatt i sånt där. Men att ta bort dom scenerna gör knappast så stor skillnad. Det klipps väl bort ca 10 sekunder på sin höjd.

Nielsen
2012-12-14, 17:07
En video som behandlar ämnet på ett bra sätt i min mening. (http://thatguywiththeglasses.com/videolinks/team-nchick/nostalgia-chick/37277-shorts-coal-black-and-de-sebben-dwarfs)

Måsse
2012-12-14, 17:09
Och om man tänker efter så finns det mer rasism i kalle anka. Skottar t.ex framställs som snåla och giriga.

Är det verkligen rasism?

Fyllot
2012-12-14, 17:14
Är det verkligen rasism?

Nej det är en fördom och det är inte olagligt eller i det här fallet rasistisk.

Hemi
2012-12-14, 17:17
Jag tycker det inte är så otroligt mycket att bråka om när filmerna fortfarande är visas. Annars kan man ju se dem som "Historiska dokument" men Disney kanske inte vill förknippas med en gammal syn* från 30 talet då filmen visas varje jul i Sverige t ex. Man vet om det i USA och det har skrivits artiklar om den svenska Disney-julen i tidningar. Jag kommer osökt in på Tintin, Herge dog innan hans egna inte direkta favoritalbum "Tintin i Kongo" var på tapeten för nid och rasism. Han bytte själv ut scener under hans aktiva tid i hans enligt eget utsago första riktiga album "Tintin i Amerika", där en svart mor försöker tysta sin ylande baby som Tintin tror är Milou.

*Edit, titta också på hur det såg ut i USA under denna tid.

Stefan J
2012-12-14, 17:18
Handen på hjärtat, hur många av er har noterat (både som barn och/eller vuxna) att den dockan är minsann en nidbild av svarta! Jag har det då inte. Detta är ju bara trams! När jag blir kung ska jag spetsa alla PK-nissar/nissor på pålar som bildar en allé till mitt transylvanska slott!

Grazzafukkinrazzi
2012-12-14, 17:20
För att en gång för alla klargöra det hela.
Blackface är en rasistisk stereotyp som var vanlig i USA fram till slutet av segregationen. Därför kan den vara kontroversiell.
Disney USA har då beslutat att ta bort det i sina filmer.

Blackface? Den har inte ens läppar ö.h.t. och den har t.o.m. en nos. Vilket skulle göra leksaken mer till en hund än ett blackface.

Hemi
2012-12-14, 17:23
Angående Blackface så skall man veta att karikatyrer finns i "svarta" länder också. Fast det verkar vara en specifik stil som fanns i Disney mm som ser likadan ut varje gång. Fast värre exempel på blackfaces finns fortfarande idag i Latinamerika där man kan se det på skyltar osv. USA och Europa ligger i lä.

Hackenschmidt
2012-12-14, 17:30
Rasistbegreppet har blivit extremt urvattnat och det fortsätter hastigt i denna riktning. Undra ifall detta kommer leda närmre eller längre bort från en rationell, icke-känslostyrd operationalisering av begreppet så småningom?

Vinter
2012-12-14, 17:31
Blackface? Den har inte ens läppar ö.h.t. och den har t.o.m. en nos. Vilket skulle göra leksaken mer till en hund än ett blackface.

Dags att fixa glasögon? halva ansiktet utgörs ju av läppar.

Tomten
2012-12-14, 17:36
Ska vi vara ärliga så är dockan underbart rolig.
Den som ska anspela på Judar hade jag knappt noterat men jag kommer sakna den tuffa svarta lilla dockan som skriker Mommey. 3:47 om någon är intresserad.

Jm_HUhHKWC0#t=3m47s

Undrar varför herr patrik "ni sliter själen ur mig" kinapuffen lundberg inte har anmält den där där filmen till DO ännu. Lite längre in i klippet så framträder ju ett gäng stereotyper nidbilder av kineser... VARFÖR ÄR INGEN UPPRÖRD ÖVER DET?!?!?!?!??!?!??!?!?!

edit: gå till 4:39 om ni vill se det upprörande segmentet.

http://hd.se/mer/2011/09/13/ni-sliter-sjalen-ur-mig/

Stefan J
2012-12-14, 17:38
Hehe: Klippet med den blonda flickan med rosa klänning är, enligt Linda Andersson kommunikationsansvarig på Disney Norden: "stereotyp på ett negativt sätt mot personerna som potentiellt ser ut så”.

Jag tycker att Piff och Puff är en negativ stereotyp mot håriga män med stora framtänder, överdimensionerade ögon och röd näsa.

Latissimus Dorsi
2012-12-14, 17:39
http://seriewikin.serieframjandet.se/images/thumb/1/1b/Ko-floyd_gottfredson.png/180px-Ko-floyd_gottfredson.png

Jag har alltid trott att den svarta dockan var någon klarabella liknande figur.
Men rasistisk skulle jag inte kalla den svarta dockan för den ser inte vidare mänsklig ut, och det enda jag tycker den har gemensamt med en svart person är just färgen. Och en väldigt stor del av alla kalle anka karaktärer är svarta. Och om man tänker efter så finns det mer rasism i kalle anka. Skottar t.ex framställs som snåla och giriga.
Inte kan man kränka vita *bs*

Stefan J
2012-12-14, 17:40
Inte kan man kränka vita *bs*

Jovisst kan man det!

Klippet med den blonda flickan med rosa klänning är, enligt Linda Andersson kommunikationsansvarig på Disney Norden: "stereotyp på ett negativt sätt mot personerna som potentiellt ser ut så”.

Ignatius72
2012-12-14, 17:42
Jovisst kan man det!

Klippet med den blonda flickan med rosa klänning är, enligt Linda Andersson kommunikationsansvarig på Disney Norden: "stereotyp på ett negativt sätt mot personerna som potentiellt ser ut så”.

Men om folk ser ut så...hur fan kan det bl kränkande? Då borde det ju vara kränkande att man tar bort dem.

Hemi
2012-12-14, 17:44
Undrar varför herr patrik "ni sliter själen ur mig" kinapuffen lundberg inte har anmält den där där filmen till DO ännu. Lite längre in i klippet så framträder ju ett gäng stereotyper nidbilder av kineser... VARFÖR ÄR INGEN UPPRÖRD ÖVER DET?!?!?!?!??!?!??!?!?!

edit: gå till 4:39 om ni vill se det upprörande segmentet.

...

Ja, man kan ju undra. Jag ställde mig den frågan själv i UK då de har pratat och filmat om slaveri de senaste åren, mycket pga av att man kommit fram till att det finns fler slavar idag i form av trafficking än under kolonialtiden. Det skall t ex finnas 12 000 slavar bara i London. Trots det så var den stora slaveriutställningen i UK nästan helt fokuserad på hur europeer har förslavat afrikaner, förr.

Edit, också med tanke på hur de i samma veva har bytt namn på saker och bilder mm. pga rasism.

Grazzafukkinrazzi
2012-12-14, 17:44
Dags att fixa glasögon? halva ansiktet utgörs ju av läppar.

Jaha...ja men är det på så vis.

http://i.imgur.com/wYSJe.jpg

Ja, men då har de ju glömt ett blackface!

http://www.magicalears.com/clipart/Classic%20Characters/Goofy/goofy-2.gif

arthax
2012-12-14, 17:45
"stereotyp på ett negativt sätt mot personerna som potentiellt ser ut så”.

Det kan ju appliceras på vem som helst?!*gah!*
Så jävla skitnödigt allt är.

Stefan J
2012-12-14, 17:47
Det kan ju appliceras på vem som helst?!*gah!*
Så jävla skitnödigt allt är.

Jepp. Jag tycker att alla bilder på mig utgör en negativ stereotyp av mig själv! Var anmäler jag?

arthax
2012-12-14, 17:50
Jepp. Jag tycker att alla bilder på mig utgör en negativ stereotyp av mig själv! Var anmäler jag?

Tycker att vi anmäler till DO på stört!

Jag tänker lämna in en anmälan i förebyggande syfte som direkt anmäler och granskar all kommande bilder som potentiellt kan likna mig i framtiden.

Dags att dra till Schweiz - direkt demokrati für alle!

Latissimus Dorsi
2012-12-14, 17:51
Jepp. Jag tycker att alla bilder på mig utgör en negativ stereotyp av mig själv! Var anmäler jag?

http://www.do.se/ min gode vän

edit:

anmäl mig COME AT ME BRO :d

http://i46.tinypic.com/349798h.png

Hemi
2012-12-14, 17:56
Om ett företag som Disney väljer att ta bort scener så får de väl göra det, de skäms och vill ha en modern bild av sig själva. Men trippar man på tå för mycket, som man ibland gör i USA, anser jag, kan det ses som patronisering i stället.

Alkro
2012-12-14, 18:23
Hur som haver kommer jag inte sörja "Kalle Ankas jul". Det är en rätt trist tradition som är oerhört överskattad. Ett gäng Disneytrailers som spelas år efter år med taskig dubbning, hur i allsin dar har detta för många kunnat bli en så viktig tradition?

feyin
2012-12-14, 18:34
SNArT FåR Vi VäL inTe VaRa SvEnskaR LäNgre?!?!3+02945358902345829381023+491+03924 eftersom ett företag med huvudkontor i usa har ändrat någonting i sin egen produkt

Herr Oberst
2012-12-14, 18:59
Jaha, jag som tyckte figurerna var charmiga och söta.
Men nu har Disney utbildat mig och nu vet jag bättre. Folk som råkar ha liknande utseende måste alltså tas bort.

Sokrates696
2012-12-14, 19:01
Bara de inte taffsar på "Karl-Bertil Jonssons Julafton", min favorit.

Men det finns säkert nått att censurera där med om man är skitnödig.

/Tommy.

Exdiaq
2012-12-14, 19:04
http://www.magicalears.com/clipart/Classic%20Characters/Goofy/goofy-2.gif

Jag hade rejält mellanrum samt framstickande framtänder när jag var mindre. Något jag rätt ofta blev kallad "bäver" för i mellanstadiet.

Bort med Långben!

Ganymedes
2012-12-14, 19:06
Bara de inte taffsar på "Karl-Bertil Jonssons Julafton", min favorit.

Men det finns säkert nått att censurera där med om man är skitnödig.

/Tommy.

Tja, ungen är ju kommunist. Det kränker nog någon.


Ärligt talat, allt det här panikcensurerandet resulterar ju bara i att stärka de riltiga rasisternas sak. Undrar hur många icke-rasister som ledsnat på tramset och proteströstar på SD nu.

Ps. Tjuren Ferdinand är solklart gay. Hoppad inte bögarna börjar känna sig lika lättkränkta som vi vita gör _åt_ de svarta...

Alfers
2012-12-14, 19:59
Fy fan, jag får snart en hjärnblödning av allt det här.
All tv blir snart som i montessoriskolorna där barnen får en helt blank docka och ska fantisera ett ansikte på den.

Okej
2012-12-14, 20:04
Det intressanta nu är se hur media väljer att göra med den här gruppen http://www.facebook.com/pages/R%C3%B6r-inte-Kalle-Ankas-jul/229661120499856?fref=tck

I vanliga fall brukar man ju slänga in en artikel när någonting sprids snabbt på Facebook, typ "Bosse fick för många nötter i sin snickers - hyllas på nätet med 20 000 gillningar"

redbrigade
2012-12-14, 20:13
Det intressanta nu är se hur media väljer att göra med den här gruppen http://www.facebook.com/pages/R%C3%B6r-inte-Kalle-Ankas-jul/229661120499856?fref=tck

I vanliga fall brukar man ju slänga in en artikel när någonting sprids snabbt på Facebook, typ "Bosse fick för många nötter i sin snickers - hyllas på nätet med 20 000 gillningar"

Haha fyfan vilken grupp! kommentarerna är verkligen "lilla" Sverige...

hugok
2012-12-14, 20:20
Den rappande idioten i luciatåget kändes mest patetiskt enligt mej, men jag brydde mej inte mycket eftersom lucia aldrig varit något jag varit ett stort fan av ändå. Men att börja klippa och klistra i Kalle Ankas julafton är ju hädelse i högsta grad för mej.

Borde dom inte gå på Aladdin också, där morde ju finnas ett dussintals mindre smickrande stereotyper för araber.

hugok
2012-12-14, 20:26
Tycker verkligen synd om alla invandrare i Sverige som behöver ta massa skit på grund av att ett gäng idiotiska svenskar ska tävla i vem som hittar flest rasistiska figurer i gamla klassiker.

LizaK
2012-12-14, 20:29
Lika bra att börja sända Bonde öker fru och Antikrundan 24h/dygn. Det verkar fan vara de ända programmen som inte folk brusar upp över nuförtiden..

Tragiskt med all panik kring skitsaker.

Det går ju att ta illa upp på allting bara man försöker. T.ex. Tomten i Tomteverkstaden.. Som "bossar" över små dvärgar och utnyttjar stackars djur för att förflytta sig. Omg diktator!

frambogir
2012-12-14, 20:49
Sådana nidbilder vill jag nog vara utan i mitt julfirande.

Stefan J
2012-12-14, 22:42
http://www.do.se/ min gode vän

edit:

anmäl mig COME AT ME BRO :d

http://i46.tinypic.com/349798h.png

Ahahahaha!

feyin
2012-12-14, 22:44
Vad har Disney (USA) med svensk politik att göra?????

Fyllot
2012-12-14, 22:48
Vad har Disney (USA) med svensk politik att göra?????

Har vi fått det bekräftat att det rör sig om hela världen eller endast DISNEY NORDEN?

Dreas
2012-12-14, 22:55
Vad har Disney (USA) med svensk politik att göra?????Inte ett jota men SDare har väl aldrig varit speciellt logiska av sig heller?


:D

feyin
2012-12-14, 23:23
Har vi fått det bekräftat att det rör sig om hela världen eller endast DISNEY NORDEN?
I vilket fall som helst känns det efterblivet att skylla på att den där jävla Sverige!!!111 (Vem är det?) har gått för långt när det är Disney som är boven i dramat.

Vinter
2012-12-14, 23:24
Jag ser att vi har en tävling på gång, SM i moralpanik och kollektiv neuros.

Just nu är det dött lopp mellan PK-sidan och SD-sidan.

Men det är fortfarande några veckor kvar på året, så det kommer troligtvis upp något nytt ämne som kommer skava i underlivet på endera parten. Kanske vi får en mörkhyad nyårstalare? En klassisk matine som tagits bort i tv(som ingen egentligen ser på längre pga av att det finns online 24/7), eller kommer någon av skvallerblaskorna publicera en artikel som sätter fart på fantasin?
Spänningen är olidlig.

Årskrönikan sätter jag som ett säkert kort, där kan vi få en vinnar i årets tävling.

Herr Oberst
2012-12-15, 00:10
Vad har Disney (USA) med svensk politik att göra?????

Tydligen en del verkar det som

Fyllot
2012-12-15, 01:42
Är det rätt att klippa bort figurerna ur Kalle Anka?

Totalt antal röster: 143,321 på Aftonbladet.

Ja: 4.91%


Nej 95.09%

Vet inte när jag såg ett såpass högt deltagande i en omröstning på Aftonbladet. Däremot vågade man inte göra samma sak med rapen i luciatåget konstigt nog.

Tricce
2012-12-15, 01:53
Jag ser att vi har en tävling på gång, SM i moralpanik och kollektiv neuros.

Just nu är det dött lopp mellan PK-sidan och SD-sidan.

Men det är fortfarande några veckor kvar på året, så det kommer troligtvis upp något nytt ämne som kommer skava i underlivet på endera parten. Kanske vi får en mörkhyad nyårstalare? En klassisk matine som tagits bort i tv(som ingen egentligen ser på längre pga av att det finns online 24/7), eller kommer någon av skvallerblaskorna publicera en artikel som sätter fart på fantasin?
Spänningen är olidlig.

Årskrönikan sätter jag som ett säkert kort, där kan vi få en vinnar i årets tävling.

Chansen att vi får en muslimsk julvärd är rätt stor, hur ska vi överleva det?! ;)

Hemi
2012-12-15, 03:04
Efter en del sokningar forstar jag att det inte bara ar I den har filmen man censurerat. Aven andra produktionsbolag i USA har klippt bort scener med svarta, eller scener dar man anser att man driver med stereotyper. I bland gar man for langt, som sagt, tycker jag, da det blir patronisering i stallet.

Cilia
2012-12-16, 13:32
Jag tror många i Sverige har svårt att se nidbilderna. Vi har inte samma historia och har därmed inte referensramarna som man har i USA. Jag tror att många inte förstår skillnaden i att dockan säger mammy istället för mommy t ex.

För övrigt så förstår jag inte hur så många kan bli upprörda över att man klipper i filmen. Tror få skulle upptäckt det om inte pressen lyft fram det. Vad jag förstår är det ändringar titt som tätt i den där julrepertoaren.

Fyllot
2012-12-16, 13:36
Har vi fler exempel på ändringar av denna karaktär? Att man inte sänder Snövit ex är inte vad det handlar om utan att det jämt och ständigt ska hittas anledningar att censurera pga ras, religion eller ideologi. Över

2012 är året då grytan av censur kokade över....över

Tolkia
2012-12-16, 13:53
För övrigt så förstår jag inte hur så många kan bli upprörda över att man klipper i filmen. Tror få skulle upptäckt det om inte pressen lyft fram det. Vad jag förstår är det ändringar titt som tätt i den där julrepertoaren.
I filmen från 2000 fanns, enligt en bekant som nyss tittat på en gammal videoinspelning tillsammans med barnen, ingen av dockorna med.

Jag tror f.ö. som du att vi i Sverige kan ha lite svårt att förstå just den här nidbildavnegergrejen, eftersom vi inte har samma bakgrund som t.ex. USA.

Okej
2012-12-16, 14:03
I filmen från 2000 fanns, enligt en bekant som nyss tittat på en gammal videoinspelning tillsammans med barnen, ingen av dockorna med.

Jag tror f.ö. som du att vi i Sverige kan ha lite svårt att förstå just den här nidbildavnegergrejen, eftersom vi inte har samma bakgrund som t.ex. USA.

Rätta mig gärna om jag har fel för detta är bara spekulationer, men vi som svenskar har väl köttat både danskar och norrmän på löpande band men påpekar och skrattar gärna åt deras dumhet + att vi tar vartenda tillfälle i akt att trycka ned dom big bro-style?

Exdiaq
2012-12-16, 14:32
Rätta mig gärna om jag har fel för detta är bara spekulationer, men vi som svenskar har väl köttat både danskar och norrmän på löpande band men påpekar och skrattar gärna åt deras dumhet + att vi tar vartenda tillfälle i akt att trycka ned dom big bro-style?

Försvenskningen utav Skåne i slutet av 1600-talet/början av 1700-talet var mindre trevlig. Trots det är det populärt att skämta om skånska stereotyper norr om Hallandsåsen.

Är jag butthurt för det? Inte det minsta.

Ronn
2012-12-16, 14:52
Rätta mig gärna om jag har fel för detta är bara spekulationer, men vi som svenskar har väl köttat både danskar och norrmän på löpande band men påpekar och skrattar gärna åt deras dumhet + att vi tar vartenda tillfälle i akt att trycka ned dom big bro-style?

Fast nu har ju svarta i USA varit föremål för förtryck och slaveri där bland annat nidbilder varit ett verktyg som aktivt använts för det syftet.

Amfksp
2012-12-16, 15:22
Fast nu har ju svarta i USA varit föremål för förtryck och slaveri där bland annat nidbilder varit ett verktyg som aktivt använts för det syftet.

Vill man göra liknelse så hängde ju svenskar danska anhängare i skåne på löpande band, skåne/danmark-skämt är helt rumsrena dock.

Mago
2012-12-16, 15:31
Dålig jämförelse. Sverige/Norge/Danmark-beefen bör nog mer liknas med USA:s inbördeskrig i så fall, och sydstat vs nordstat är inte heller nåt vidare känsligt ämne.

Exdiaq
2012-12-16, 15:42
Dålig jämförelse. Sverige/Norge/Danmark-beefen bör nog mer liknas med USA:s inbördeskrig i så fall, och sydstat vs nordstat är inte heller nåt vidare känsligt ämne.

Ingen gör den direkta jämförelsen heller. Men det är de facto betydligt mer relevant för svenskar än vilket bagage ett land på andra sidan jordklotet släpar på. Oavsett hur många McDonalds i har i landet eller hur populärt Jersey Shore är.

Mig veterligen har Sverige eller svenskar haft en minimal (om ens någon?) inblandning i Triangelhandeln och de efterföljande hemskheterna.

Okej
2012-12-16, 15:56
edit: ne

Mago
2012-12-16, 15:58
Ingen gör den direkta jämförelsen heller. Men det är de facto betydligt mer relevant för svenskar än vilket bagage ett land på andra sidan jordklotet släpar på. Oavsett hur många McDonalds i har i landet eller hur populärt Jersey Shore är.

Mig veterligen har Sverige eller svenskar haft en minimal (om ens någon?) inblandning i Triangelhandeln och de efterföljande hemskheterna.

Jag är en supporter av jämförelser. Jag påpekade bara att det var en ganska dålig sådan.

Att vi bryr oss om USA är ju knappast exklusivt för frågor som dessa. Faktumet att vi bryr oss så mycket om USA är högst intressant att ifrågasätta, men det är väl egentligen en helt annan diskussion.

Ronn
2012-12-16, 15:58
Varför ska man ens göra en jämförelse i huvudtaget?

Mago
2012-12-16, 16:04
Varför ska man ens göra en jämförelse i huvudtaget?

För att det inbjuder till eftertanke, åsiktsprövning, att se saker från ett annat perspektiv, erbjuder chans till insikt, you name it.

Exdiaq
2012-12-16, 16:09
Sen kan jag ställa mig frågande till varför, om nu så är fallet vilket jag har svårt att tro, afrikaner eller människor med afrikansk bakgrund som bor i Sverige blir butthurt utav den s.k. nidbilden. Nästan uteslutande östafrikaner som bor i Sverige medan det var västafrikaner som ingick i Triangelhandeln och därefter fick leva under förtryck under lång tid i Nordamerika.

Ungefär lika logiskt som jag skulle ta illa vid mig utav en nidbild föreställande en serb, gjord utav en bosniak. Detta till trots att vi "etniska svenskar" förmodligen (?) har mer gemensamt med både serber och bosniaker än vad en somalier har med en nigeriansk ättling i USA har.

Mago
2012-12-16, 16:10
Sen kan jag ställa mig frågande till varför, om nu så är fallet, afrikaner eller människor med afrikansk bakgrund som bor i Sverige blir butthurt utav den s.k. nidbilden. Nästan uteslutande östafrikaner som bor i Sverige medan det var västafrikaner som ingick i Triangelhandeln och därefter fick leva under förtryck under lång tid i Nordamerika.

Ungefär lika logiskt som jag skulle ta illa vid mig utav en nidbild föreställande en serb, gjord utav en bosniak.

Brukar du bli misstagen för att vara serb och diskrimineras och förolämpas pga detta?

Tricklew
2012-12-16, 16:14
Brukar du bli misstagen för att vara serb

Händer ungefär en gång i månaden, ibland frågar de om jag är serb, men oftast frågar de vilken sorts invandrare/blatte jag är, beroende på deras ålder och etnicitet.

Kan inte påminna att jag blivit diskriminerad över detta dock.

Stefan J
2012-12-16, 16:18
I många fall blir man inte kränkt, man väljer aktivt att bli det.

Jag har polskt påbrå. Jag vet inte hur många bärplockarskämt jag hört i mitt liv eller skämt om hur det polska kavalleriet på sina hästar försökte stoppa tyskarnas pansarvagnar under andra världskriget. Det senare skulle kunna klassas som ganska grovt då många polska soldater dog. Inte fan blir jag kränkt. Jag skulle kunna välja att bli det, men varför?

Ronn
2012-12-16, 16:20
För att det inbjuder till eftertanke, åsiktsprövning, att se saker från ett annat perspektiv, erbjuder chans till insikt, you name it.

Det håller jag inte med om, vill man få insikt och förståelse för något bör man studera historiken där och inte jämföra med något helt annat, i det här fallet så används ju jämförelsen för att slippa förstå.

Exdiaq
2012-12-16, 16:24
Brukar du bli misstagen för att vara serb och diskrimineras och förolämpas pga detta?

Nej, har aldrig inträffat.

Brukar somalier eller andra östafrikaner personligen bli diskriminerade och förolämpade p.g.a. sitt ursprung eller är det en medfödd offerkofta media sätter på dessa och som sedan under personens uppväxt sakta men säkert transformeras till en tvångströja?

På samma sätt som rabiata rasister, i sin rätta bemärkelse, förmodligen aldrig personligen blivit offer för någon form av svenskhat.

Mago
2012-12-16, 16:36
Nej, har aldrig inträffat.

Brukar somalier eller andra östafrikaner personligen bli diskriminerade och förolämpade p.g.a. sitt ursprung eller är det en medfödd offerkofta media sätter på dessa och som sedan under personens uppväxt sakta men säkert transformeras till en tvångströja?

På samma sätt som rabiata rasister, i sin rätta bemärkelse, förmodligen aldrig personligen blivit offer för någon form av svenskhat.

Om det aldrig inträffat dig så tycker jag att din jämförelse faller.

Många östafrikaner har nog personligen blivit diskriminerade eller förolämpade pga sitt ursprung och/eller utseende ja. Om de diskrimineras mer eller mindre pga påtvingad offerkofta vet jag inte.

Mago
2012-12-16, 16:51
Det håller jag inte med om, vill man få insikt och förståelse för något bör man studera historiken där och inte jämföra med något helt annat, i det här fallet så används ju jämförelsen för att slippa förstå.

Självklart bör man studera historiken, men det utesluter ju inte att man sedan försöker göra jämförelser med andra händelser.
Jag tror knappast att han gjorde jämförelsen för att slippa förstå. Den åskådliggjorde väl mer hur han såg på det, vilket bjöd in till kritik. Allt som leder till diskussion är bra. :)

Exdiaq
2012-12-16, 17:06
Om det aldrig inträffat dig så tycker jag att din jämförelse faller.

Många östafrikaner har nog personligen blivit diskriminerade eller förolämpade pga sitt ursprung och/eller utseende ja. Om de diskrimineras mer eller mindre pga påtvingad offerkofta vet jag inte.

Låter vettigt. Liknelsen att vara skåning och få utstå diverse kängor uppåt landet för både det ena och det andra är i så fall i allra högsta grad relevant. Tog främst serber/bosniaker som exempel för att det finns en distans till det hela hos gemene svensson, jämfört med skåning/upplänningar.

Det jag vill få fram är att den största delen av de som verkligen blir kränkta, vilket jag tror är få, inte hade blivit det om den nuvarande mediala miljön hade varit annorlunda, oavsett hur historien ser ut. Media sätter på offerkofta och förväntar sig att om man är annat en vit man så ska man bli kränkt av något och göra en höna av en fjäder.

Jag pratar alltså inte om diskriminering som reaktion på offerkoftan utan den medfödda offerkoftan slussar in dessa få i illusionen att de blir, de facto och objektivt sett, diskriminerade.

Kommer inte skriva mer, har redan skrivit för mycket för mitt eget bästa då jag börjar bli irriterad på pre-pubertala inlägg utav Ronn och hans gelikar vars abstrakta tankeförmåga verkar vara på samma nivå som en guldfisk vars hem är en 10x10cm helsvart plastlåda med tillhörande lock. Tycker du borde göra detsamma för du verkar vettig.

Ronn
2012-12-16, 17:11
Kommer inte skriva mer, har redan skrivit för mycket för mitt eget bästa då jag börjar bli irriterad på pre-pubertala inlägg utav Ronn och hans gelikar vars abstrakta tankeförmåga verkar vara på samma nivå som en guldfisk vars hem är en 10x10cm helsvart plastlåda med tillhörande lock. Tycker du borde göra detsamma för du verkar vettig.

Du verkar vara en riktigt fin och empatisk människa som bara har välmening i tankarna.

Cilia
2012-12-16, 21:45
Rätta mig gärna om jag har fel för detta är bara spekulationer, men vi som svenskar har väl köttat både danskar och norrmän på löpande band men påpekar och skrattar gärna åt deras dumhet + att vi tar vartenda tillfälle i akt att trycka ned dom big bro-style?

Inlägg som det här och liknande konfirmerar min tes ovan.

Asdf
2012-12-16, 22:41
I många fall blir man inte kränkt, man väljer aktivt att bli det.

Jag har polskt påbrå. Jag vet inte hur många bärplockarskämt jag hört i mitt liv eller skämt om hur det polska kavalleriet på sina hästar försökte stoppa tyskarnas pansarvagnar under andra världskriget. Det senare skulle kunna klassas som ganska grovt då många polska soldater dog. Inte fan blir jag kränkt. Jag skulle kunna välja att bli det, men varför?

Du har stoltheten i blodet därför :)
Det med kavalleriet var dock nytt! Lite fascinerande att som svensk skämta om det eftersom svenskarna i sig vartenda gång i krig fick storpisk av ett polskt kavalleri ;) även i numerärt överläge!

Men ja irriterad blir man! Fast kränkt njae

Hemi
2012-12-18, 21:01
I och med ett par elevers oacceptabla beteende not en svart lärare har en skola i Texas bannat sydstatsflaggan.
http://abcnews.go.com/US/wireStory/texas-school-board-bans-confederate-battle-flag-18003065#.UNDJHhx5fdE

Debatterna är igång liksom om peparkakorna, Lucia osv i Sverige.