handdator

Visa fullständig version : Kör försiktigt.


LizaK
2012-12-14, 15:05
Jag är så otroligt less på människor som kör som idioter. Särskilt såhär års.
Är mycket väl medveten om att man vill hem såfort som möjligt då man jobbat/pluggat färdigt för dagen. Att pga en sådan anledning köra rally och riskera både sitt eget och andras liv är dock inte rätt.

Så snälla rara.. Sänk hastigheten.. Och använd för fan din jävla blinkers så att jag slipper att nästan köra på dig i tid och otid..

Pretorian
2012-12-14, 15:11
Och till er som kör i snigelfart bara för att det snöar... flytta på er så jag kommer hem!
http://bettercities.net/sites/default/files/insane-senior.jpg

312
2012-12-14, 15:46
Och använd för fan din jävla blinkers så att jag slipper att nästan köra på dig i tid och otid..

Håller med. Hur jävla svårt ska det vara att blinka er ur rondellen? För i helvete.

Morty
2012-12-14, 15:47
Det är ingen fara, 89% av alla bilförare anser sig vara bättre bilförare än resten.

Doggeh
2012-12-14, 15:48
Jävla idioter som kör 30-40 på 60-väg bara för att det är lite snörök. Folk kan ju köra på er!

PRound
2012-12-14, 16:17
Och ingen tailgating heller, tack.

su4ETyW6xho

Hemi
2012-12-14, 17:07
Körde från Norrland till Tyskland en gång och i Hamburg började det snöa mitt i natten, inte lite heller. Men jag blev omkörd av BMW, Mercedes och Audi, som verkade hålla samma fart, trots nyfallen blötsnö och is. Själv trodde jag att jag var van och kunde stoltsera med att köra i vinterväder men jag svängde av och tog in på ett sånt där depå-hotell längs autobahn. Kanske räddade det mitt liv, kanske var det de som var dumma, vet inte men det var rätt så läskigt att glidda fram där på blötsnön.

Pelle2
2012-12-14, 21:13
oftast testofyllda 18 åringar som nyss fått körkortet som kör som galningar och tycker att det är skitballt att sladda och spruta snö

Dennis93
2012-12-14, 23:55
Håller med. Hur jävla svårt ska det vara att blinka er ur rondellen? För i helvete.

Ärligt talat de stör mig nåt kopiöst att folk inte vet hur fan de ska blinka i rondellerna. Varför om man kör runt i rondellen och blinkar för det byter man inte och blinkar ut när man ska ut ur rondellen?

Asdf
2012-12-15, 00:04
Jag blir tokig på personer som inte blinkar vart de ska när de kör in i rondellen. Ickehögerblinkarna skapar födröjning i trafikrytmen, ickevänsterblinkarna är rent av livsfarliga nu i vintertider!

Yxel
2012-12-15, 00:23
oftast testofyllda 18 åringar som nyss fått körkortet som kör som galningar och tycker att det är skitballt att sladda och spruta snö

Nej, gubbar i 50 årsåldern med bmw audi och merca med 4x4 och tror deras bil ska rädda dem när de får sladd i 130-140 på e4an på isväglag.

Hörde av en kompis som körde bärgningsbil. Han fick hämta lika många 4x4-bilar som 2 hjulsdrivna bilar, skillnaden va att 4x4:orna låg längre ut i skogen...

Hemma Gymmaren
2012-12-15, 01:33
oftast testofyllda 18 åringar som nyss fått körkortet som kör som galningar och tycker att det är skitballt att sladda och spruta snö

Det är skitballt. Men allt som är ballt är oftast också farligt.

awesomooo
2012-12-15, 03:17
Nej, gubbar i 50 årsåldern med bmw audi och merca med 4x4 och tror deras bil ska rädda dem när de får sladd i 130-140 på e4an på isväglag.

Hörde av en kompis som körde bärgningsbil. Han fick hämta lika många 4x4-bilar som 2 hjulsdrivna bilar, skillnaden va att 4x4:orna låg längre ut i skogen...

Exakt. 4x4, antispinn och vinterdäck, då kan man ligga och trycka 140 på vintern. Värsta är när dessa förare kommer och lägger sig rätt bak i arslet på en själv.

clappen
2012-12-15, 11:28
haha, det värsta jag vet är när man ska åka hem/till från jobbet, det har precis börjat snöa lite lätt, det är mörkt ute, MEN det är plogat och således sommarväglag och fina spår att köra i, men ändå sitter dom här jävla idioterna och trycker i 60-70 på 100/110väg. Motorled, så ej 2filigt hela vägen. Blir fiiiiina långa ringelköer. Jävla idioter. Fan vad jag hatar er.

Viktor_Balck
2012-12-15, 11:49
haha, det värsta jag vet är när man ska åka hem/till från jobbet, det har precis börjat snöa lite lätt, det är mörkt ute, MEN det är plogat och således sommarväglag och fina spår att köra i, men ändå sitter dom här jävla idioterna och trycker i 60-70 på 100/110väg. Motorled, så ej 2filigt hela vägen. Blir fiiiiina långa ringelköer. Jävla idioter. Fan vad jag hatar er.

Cooling.

mattepatte
2012-12-15, 12:06
haha, det värsta jag vet är när man ska åka hem/till från jobbet, det har precis börjat snöa lite lätt, det är mörkt ute, MEN det är plogat och således sommarväglag och fina spår att köra i, men ändå sitter dom här jävla idioterna och trycker i 60-70 på 100/110väg. Motorled, så ej 2filigt hela vägen. Blir fiiiiina långa ringelköer. Jävla idioter. Fan vad jag hatar er.

Bråttom hem varje dag?

Tricce
2012-12-15, 12:33
Koppla ur DTC´n och njuta av bakhjulsdriften är det bästa med vintern.

KlopFer
2012-12-15, 13:35
Bråttom hem varje dag?

Inte vill man sitta i bilen iallafall

Dennis93
2012-12-15, 15:38
Incident jag fick beskåda/nästan vara med i nu på vägen hem.
Finns en trevägskorsning som halvt ligger i en nedförsbacke nära mig, jag står på ena sidan där det är plant och på andra sidan har en annan stannat där det lutar lite nedåt för honom. So far so good. Sen ser jag en Suv komma åkandes bakom den andra bilen och jag känner direkt att det här kommer inte sluta bra, han börjar bromsa men det finns inte en chans i världen att han skulle hinna stanna innan han åker in i den andra bilen så han väjer ut bredvid honom, får sladd och touchar i den stillastående bilen och glider vidare mot mig... Självklart står en bil bakom mig så jag kan inte backa heller... Så jag sitter där och väntar på det härliga ljudet av plast som går i bitar, men som tur va så stanna hans bil precis framför mig.
Han fick skamset åka och byta papper med den andra bilen han toucha, jag hade god lust att säga några väl valda ord men mitt ansiktsuttryck lär väl sagt det mesta under tiden vi han titta på varandra när han gled mot mig. Jag var bara glad att jag slapp bli drabbad det är ett sånt jävla bök i onödan.

clappen
2012-12-15, 16:44
Inte vill man sitta i bilen iallafall

+1

det finns liksom ingen vits heller med att köra så sakta. Man tar bara upp massa tid för en herrans massa människor.

billmaier
2012-12-15, 17:03
Koppla ur DTC´n och njuta av bakhjulsdriften är det bästa med vintern.

+1

Har inte ångrat mig en enda gång att jag böt till RWD.

aijou
2012-12-16, 00:11
Det är ingen fara, 89% av alla bilförare anser sig vara bättre bilförare än resten.

Bilförare alltså... *screwy*

Ristretto
2012-12-16, 00:24
Håller med. Hur jävla svårt ska det vara att blinka er ur rondellen? För i helvete.

Det är jättesvårt när man kör jättefort. Man hinner helt enkelt inte.

MathiasF
2012-12-16, 00:27
Det är jättesvårt när man kör jättefort. Man hinner helt enkelt inte.

Släpp det krampaktiga greppet om ratten farfar så ska du se att du får vänsternäven fri till att trycka på spaken.

HMS Laestander
2012-12-16, 01:01
Generellt sett så är det ju febrilt svårt för folk att släppa pitten och istället sätta den handen till arbete med blinkers.

speedy83
2012-12-16, 01:02
Konstigt jag har kört ett par hundra mil runt om i landet senaste veckorna men inte någonstans har jag sett en bil köra fort utan snarare tvärtom, alla kör svinsakta, mitt i vägen och små bromsar mest hela tiden.

Vart ser ni dessa "fartdårar" eller anses man vara en sådan för att man kör i tillåten hastighet trots lite snö?

LizaK
2012-12-16, 02:34
Konstigt jag har kört ett par hundra mil runt om i landet senaste veckorna men inte någonstans har jag sett en bil köra fort utan snarare tvärtom, alla kör svinsakta, mitt i vägen och små bromsar mest hela tiden.

Vart ser ni dessa "fartdårar" eller anses man vara en sådan för att man kör i tillåten hastighet trots lite snö?

Jag syftade på folk som ligger en bra bit över hastighetsbegränsningarna..
Sniglar är lika irriterande de, för de retar verkligen upp folk & t.ex får dem att göra agressiva omkörningar som de säkert annars aldrig skulle göra.

Cilia
2012-12-16, 09:55
Generellt sett så är det ju febrilt svårt för folk att släppa pitten och istället sätta den handen till arbete med blinkers.

och dom som blinkar tror att det är en hjälp för dom att svänga på ratten så dom sätter på den samtidigt som dom svänger. Att det skulle vara till en hjälp för medtrafikanterna och att man blinkar innan man svänger verkar dom inte ha fattat.

I stort sett varje gång jag undrar om det inte är en rattfyllerist framför mig så visar det sig sen vara en man som pratar i mobiltelefon. Ibland är det en kvinna men oftast en man. Hur svårt kan det vara och köpa ett headset om man inte klarar av att hantera båda sakerna samtidigt?

shadowfire
2012-12-16, 10:01
och dom som blinkar tror att det är en hjälp för dom att svänga på ratten så dom sätter på den samtidigt som dom svänger. Att det skulle vara till en hjälp för medtrafikanterna och att man blinkar innan man svänger verkar dom inte ha fattat.

I stort sett varje gång jag undrar om det inte är en rattfyllerist framför mig så visar det sig sen vara en man som pratar i mobiltelefon. Ibland är det en kvinna men oftast en man. Hur svårt kan det vara och köpa ett headset om man inte klarar av att hantera båda sakerna samtidigt?

Har noterat samma sak, fast nog fördelat lika över båda kön - och på raksträckor/motorväg - så jag tror ärligt inte att headset är lösningen. Det underlättar såklart i rondellkörning o svängar, men det stora problemet är nog inte att folk inte har båda händerna på ratten - utan att de är så pass engagerade i samtalet att de tappar koncentrationen på bilkörningen.

Brukar vara detsamma när man stannar vid ett trafikljus och ser att ett (oftast) par i bilen framför diskuterar. Det gestikuleras osv inne i bilen och mycket riktigt är det inte mycket av bilkörningen som fungerar därefter heller.

Kryss
2012-12-16, 10:10
Jag blir tokig på personer som inte blinkar vart de ska när de kör in i rondellen. Ickehögerblinkarna skapar födröjning i trafikrytmen, ickevänsterblinkarna är rent av livsfarliga nu i vintertider!

Man blinkar vid filbyte i rondell och när man ska lämna rondellen.

Ristretto
2012-12-16, 10:12
Släpp det krampaktiga greppet om ratten farfar så ska du se att du får vänsternäven fri till att trycka på spaken.

Vilken ratt? Min cykel har ett styre.

shadowfire
2012-12-16, 10:15
Man blinkar vid filbyte i rondell och när man ska lämna rondellen.

Ja det är inget krav på att blinka om man ska till vänster, men det underlättar rejält när man kommer fram till en rondell med rull och försöker avgöra om bilen till vänster i rondellen ska av före eller efter ens infart. Så varm rekommendation är att visa att man ska runt hela skiten så kan inkommande bilister bromsa i god tid.

ceejay
2012-12-16, 10:29
Eller om alla bara blinkar när de ska ut så vet man att bilen ska runt om den inte blinkar.

delta_mats
2012-12-16, 10:36
Eller om alla bara blinkar när de ska ut så vet man att bilen ska runt om den inte blinkar.

Inte alltid du ser om bilen blinkar ut när du står och väntar, därför underlättar det mycket om man även blinkar vänster, för detta ser man tydligt.

Frantic
2012-12-16, 11:00
Vart ser ni dessa "fartdårar" eller anses man vara en sådan för att man kör i tillåten hastighet trots lite snö?

I diket.

/Räddningstjänsten.

"Ojdå, jag visste inte att det var så halkigt" har jag hört rätt många gånger de senaste veckorna.

Kryss
2012-12-16, 11:25
Ja det är inget krav på att blinka om man ska till vänster, men det underlättar rejält när man kommer fram till en rondell med rull och försöker avgöra om bilen till vänster i rondellen ska av före eller efter ens infart. Så varm rekommendation är att visa att man ska runt hela skiten så kan inkommande bilister bromsa i god tid.

Sen i mer vältrafikerade rondeller blinkar det som en julbelysning och skapar bara mer förvirring när man inte snabbt kan avgöra om en bilist är på väg ur eller bara slaskblinkar vänster.

Om alla följde reglerna vore det ack så mycket tydligare.

speedy83
2012-12-16, 11:50
I diket.

/Räddningstjänsten.

"Ojdå, jag visste inte att det var så halkigt" har jag hört rätt många gånger de senaste veckorna.

Då rör det sig ju om idioter :)

smeander
2012-12-16, 12:18
Jag blir tokig på personer som inte blinkar vart de ska när de kör in i rondellen. Ickehögerblinkarna skapar födröjning i trafikrytmen, ickevänsterblinkarna är rent av livsfarliga nu i vintertider!

Det borde finnas lag på att använda körriktningsvisare i rondell, stör mig fruktansvärt på att folk inte använder dessa i rondeller. Efter att ha kört budbil i storstockholm i fyra år stör man sig dock på allting. Hatar folk som kör bil när jag är ute!

Frantic
2012-12-16, 12:29
Då rör det sig ju om idioter :)

Helt vanliga människor som överskattar sin körförmåga när det är halkigt.

Cilia
2012-12-16, 13:00
Det borde finnas lag på att använda körriktningsvisare i rondell, stör mig fruktansvärt på att folk inte använder dessa i rondeller. Efter att ha kört budbil i storstockholm i fyra år stör man sig dock på allting. Hatar folk som kör bil när jag är ute!

För just budbilsförare är de förare som man gärna har som modell när man vill visa på goda exempel.

MathiasF
2012-12-16, 13:51
Det borde finnas lag på att använda körriktningsvisare i rondell, stör mig fruktansvärt på att folk inte använder dessa i rondeller. Efter att ha kört budbil i storstockholm i fyra år stör man sig dock på allting. Hatar folk som kör bil när jag är ute!

Det är lag på att använda körriktningsvisare när du byter fil i allt trafik, t ex när du byter fil i rondell eller byter till en fil som går ut ur rondellen.
Om alla följer dessa enkla regler så underlättar det för alla, det som inte underlättar är när folk kör efter 3 olika sätt.
1. Inte blinka alls
2. Blinka efter föråldrade regler då rondell likställdes med korsning (ändrades eftersom det är direkt farligt och missvisande i trafiken men vissa klamrar sig fast vid detta och ser ut som tomtar som ligger längst ut i en flerfilig rondell och blinkar vänster)
3. De som blinkar korrekt.

Jag stör mig på människor som stör sig på andra i trafiken när de själva är de som sitter med 1974 års körkortsbok och svär och hyttar med näven åt alla andra. (och givetvis 50% av övrig trafik, folk kör som idioter)

Cilia
2012-12-16, 13:57
Sen har vi dom som försöker vara alltför vänliga i trafiken alt inte kan högerregeln och försöker lämna företräde trots att de har företräde. Det är inte vänlighet utan leder alltid till missförstånd.

Dennis93
2012-12-16, 14:29
Sen har vi dom som försöker vara alltför vänliga i trafiken alt inte kan högerregeln och försöker lämna företräde trots att de har företräde. Det är inte vänlighet utan leder alltid till missförstånd.

+1, Man sitter där och tänker 'Men KÖÖR då', så står båda där som idioter och väntar och när man tillslut tappat tålamodet o börjar köra Dååå får de självklart också fart på bilen...

mattepatte
2012-12-16, 14:36
Jag vet inte om vi bor i olika länder, men jag kör bil i Sveriges näst största stad iaf, och om ni slutar att fokusera så jävligt på hur andra kör hela tiden så ska ni se att det inte finns så mycket att bli frustrerad på, man kan faktiskt inte påverka hur de andra kör, verkligen inte genom att klaga på ett forum iaf.

Asdf
2012-12-16, 15:12
Man blinkar vid filbyte i rondell och när man ska lämna rondellen.

Ja vid dubbelfiliga och stora rondeller är ju detta fördelaktigt. Men man kan inte ha samma syn på det hela i en mindre rondell och särskilt inte i vinterväglag

Eller om alla bara blinkar när de ska ut så vet man att bilen ska runt om den inte blinkar.

Rondeller var avsedda att förbättra trafikrytmen så visst förutsätter man att Motsatt trafik alltid korsar ens körfält oavsett blinkers/ej så händer ju inget iallafall

Loke
2012-12-16, 17:08
Sen har vi dom som försöker vara alltför vänliga i trafiken alt inte kan högerregeln och försöker lämna företräde trots att de har företräde. Det är inte vänlighet utan leder alltid till missförstånd.

Så jäkla sant. Värst är det när man cyklar, det finns inget snällt med att släppa fram mig när jag redan saktat ner. Och eftersom man som cyklist alltid ser bilien innan bilen ser cykeln så kommer cyklisten alltid sakta ner tidigare för att vara på den säkra sidan.

Ibland blir jag till och med insläppt i rondeller. Jag slår vad om att detta är samma människor som vid andra tillfällen inte ser cyklister i rondellen.

shadowfire
2012-12-16, 17:27
Sen har vi dom som försöker vara alltför vänliga i trafiken alt inte kan högerregeln och försöker lämna företräde trots att de har företräde. Det är inte vänlighet utan leder alltid till missförstånd.

Det beror lite på situation, men ibland uppstår det faktiskt stockningar i korsningar där man måste frångå väjningsplikt och högerregel. Blev själv invinkad idag av en mötande bilist då jag skulle svänga vänster i en korsning. Han stannade och bromsade sitt led, men å andra sidan stod jag helt still pga mötande kö och bilarna bakom kom inte förbi mig heller - vilket resulterade i att rondellen bakom mig var precis grisnitad.

Så hans vänlighet resulterade i att han temporärt bromsade upp sin fil, men det löste upp proppen som var bakom mig och framför honom i rondellen.

Särskilt dessa tider i jultrafik och trängsel så behövs det ett antal icke skrivna regler för att få upp ett flyt. Ibland undrar jag verkligen om det är så klokt att införa rondeller precis överallt, vissa korsningar har ett sådant tryck från en dominant infart in i rondellen vilket mer eller mindre slår ut övriga två-tre rondellinfarter.

mattepatte
2012-12-16, 18:33
http://korkortonline.se/teori/

Frångå trafikreglerna ibland

100 % regelföljande i alla lägen är inte eftersträvansvärt. Enligt kursplanen för B-körkort ska du visa ”gott omdöme i samspelet med andra trafikanter”. En rimlig tolkning av detta är att reglerna ibland kan frångås.

Kugghjulsprincipen finns inte med i några lagtexter. Ändå rekommenderar Trafikverket, NTF och FMK att den används i vissa lägen.

När reglerna kan frångås

Något enkelt svar på när reglerna kan frångås finns inte, utan du måste göra en bedömning i varje enskilt fall. Här är dock 3 generella punkter som bör vara uppfyllda:

Trafiksituationen som helhet ska tjäna på det (till exempel smidig köminskning med kugghjulsprincipen).
Alla inblandade ska vara med på vad som sker (försiktighet, ögonkontakt och tydlighet).
Börja aldrig frångå reglerna genom att ”ta för dig”‚ utan var den som är generös och släpper fram någon.

Kryss
2012-12-16, 20:57
http://korkortonline.se/teori/

Ja, det där stämmer givetvis. Om du nu vill tillämpa det på diskussionen om rondellbeteende så köper jag det inte.

MathiasF
2012-12-17, 13:07
Så jäkla sant. Värst är det när man cyklar, det finns inget snällt med att släppa fram mig när jag redan saktat ner. Och eftersom man som cyklist alltid ser bilien innan bilen ser cykeln så kommer cyklisten alltid sakta ner tidigare för att vara på den säkra sidan.

Ibland blir jag till och med insläppt i rondeller. Jag slår vad om att detta är samma människor som vid andra tillfällen inte ser cyklister i rondellen.

Ja eller när man närmar sig någon som t ex snabbt bestämmer sig för att använda ett övergångsställe.
Det finns de som vinkar vidare dig direkt så du slipper tvärnita, sen finns det puckona som låter dig stanna bilen helt eller nästan helt innan de vinkar förbi dig med ett vänligt leende på läpparna.
GÅ MED DIG ISTÄLLET NÄR JAG REDAN HAR STANNAT BILEN IDIOT http://www.4smileys.com/smileys/violent-smileys/shooting-smiley.gif

Jag stör mig också på de som vänligt lämnar företräde och vinkar fram en... när man redan har företräde. *facepalm* ( i andra situationer)