handdator

Visa fullständig version : Luciaturken


Sidor : [1] 2

Silencer
2012-12-13, 19:58
Ni trodde det var nog nu, men nej, det blir värre. Jag får en hjärnblödning. Nu går jag och sätter en yxa i dörren hos SVT. Det här är som en krigsförklaring.

1ogB2AV8ULg

Proxy
2012-12-13, 20:02
http://25.media.tumblr.com/tumblr_med6veIenp1rqt0kqo1_500.jpg

Oljeblixten
2012-12-13, 20:03
Med tanke att det blev ramaskri för ett par år sedan då luciatåget hade några röda "daladräkter" av något slag så kan jag ju bara tänka mig reaktionerna på detta!

Haha, helt jävla underbart är detta, nu kan jag gotta mig i att folk sitter och grinar över det här. :d

Okej
2012-12-13, 20:04
Fan vad dåligt.

312
2012-12-13, 20:07
Hahaha, vad fan?! :laugh:

Trouble
2012-12-13, 20:07
Alltså, varför??

DJJOHANSSON
2012-12-13, 20:08
Varför har pepparkaksgubben en massa ljus i håret?

Trouble
2012-12-13, 20:10
varför har pepparkaksgubben en massa ljus i håret?

hahah!!

Spettet
2012-12-13, 20:10
Oh hell no..

Fatalist
2012-12-13, 20:11
Vad är det som är så hemskt? Att det är töntig musik? ;)

Rikard Jansson
2012-12-13, 20:11
inb4 "skulle inte pepparkaksgubbarna förbjudas?"

Latissimus Dorsi
2012-12-13, 20:11
fyfan vad jag skrattade

Ronn
2012-12-13, 20:16
Vackra luciakostymer på sångarna.

grisbil3n
2012-12-13, 20:22
jelp

BlötSnö
2012-12-13, 20:24
Hiphopen brukar väl alltid sampla skiten ur allt möjligt.
Det här är väl inte värre än när Latin Kings plockade bitar från "Idas Sommarvisa" eller valfri amerikansk artist norpar en slinga från Bach?

tjing
2012-12-13, 20:26
Vilket jävla skämt.

Hans rap var dessutom keff.

Det är fan en skymf mot julhögtider. Klippet börjar med julkänsla och sedan kommer random dude och pajar hela skiten med lågstadierap. Det här luktar integrationsprojekt lång väg.

filmjölk
2012-12-13, 20:32
Visst är det fantastiskt med mångkultur.

Control_61
2012-12-13, 20:32
Hahahahahahahaha vad i hela friden är det som händer...

tp_88
2012-12-13, 20:36
Herregud.

Latissimus Dorsi
2012-12-13, 20:38
Visst är det fantastiskt med mångkultur.

i feel you bro :( *spy*

Silencer
2012-12-13, 20:39
Det här gör mig nästan lika upprörd som folk som kippar!

Oljeblixten
2012-12-13, 20:40
Alltså orka lacka på saken? Haha, jag vill ha Kartellen i nästa luciatåg!

OtUn-Ccb-DU

Amfksp
2012-12-13, 20:42
Själv skulle jag vilja se sebbe staxx brinna upp hos kaminmannen när han gjorde sin första filmroll.

Tricce
2012-12-13, 20:42
Ääääh vafan skönt med lite rapp till jul ey?

foUwcrbXM2s

Control_61
2012-12-13, 20:43
Alltså orka lacka på saken? Haha, jag vill ha Kartellen i nästa luciatåg!

OtUn-Ccb-DU

Sebbe Staxxx.. Mannen som kan mordhota en partiledare och veckan efter sitta i nyhetsmorgon och snacka om sina nya projekt!

Oljeblixten
2012-12-13, 20:44
Sebbe Staxxx.. Mannen som kan mordhota en partiledare och veckan efter sitta i nyhetsmorgon och snacka om sina nya projekt!

Teflonmannen!

Amfksp
2012-12-13, 20:47
Sebbe Staxxx.. Mannen som kan mordhota en partiledare och veckan efter sitta i nyhetsmorgon och snacka om sina nya projekt!

Det är ju synd om honom, han har haft det svårt hemma. Alla vet ju hur svårt barnskådisar har det. Dessutom var den ju jimmie åkesson han mordhotade, det är ok då.

Sarwien
2012-12-13, 20:52
RIP Sverige.

Oljeblixten
2012-12-13, 20:54
RIP Sverige.

Känner du hur hela din identitet som svensk blev tagen ifrån dig nu?

Matsa
2012-12-13, 21:00
Hahaha! Såg ni att det är en kille som rappar i förgrunden?

Tricklew
2012-12-13, 21:00
Ännu en tråd där mitt nya favoritklipp passar in.

E7gP1xgRDJ4

nim
2012-12-13, 21:01
Nu är det muslimernas tur att bjuda på lite Skrillex mitt i bönen i valfri moské.

Pudzianovski
2012-12-13, 21:02
Fy fan. Det är ju nästan så man vill rösta på SD. Katastrof med andra ord.

*popcorn*

StarkaUlf
2012-12-13, 21:02
http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/007/423/untitle.JPG

Okej
2012-12-13, 21:05
Ännu en tråd där mitt nya favoritklipp passar in.

E7gP1xgRDJ4

Wtf? House?!

Hackenschmidt
2012-12-13, 21:08
Börjar tro på någon slags konspiration där Aftonbladet, Expressen och SVT tillsammans försöker bidra till SDs väljarstöd.

clappen
2012-12-13, 21:11
http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/007/423/untitle.JPG

couldn't agree more

Amfksp
2012-12-13, 21:13
Hade jag inte redan sagt upp min TV-licens, så hade jag gjort det nu.

filmjölk
2012-12-13, 21:14
Snälla snälla Sverige, kan vi inte ha:

Nån Gangsta-rap som ny nationalsång?

Samt Denho Acar på femhundrakronorssedeln, Abdirizak Waberi som stadsminister, och tvångsgifta prinsessan Madelene med Mehdi Tayeb?

Tolkia
2012-12-13, 21:17
Jag ser inte problemet. Och då är jag både gammal, gammaldags och kristen med lång och gedigen bakgrund i olika luciasjungande körer.

Jockefoten
2012-12-13, 21:19
Jag ser inte problemet. Och då är jag både gammal, gammaldags och kristen med lång och gedigen bakgrund i olika luciasjungande körer.

Så säger du bara för att vara cool och provocera. :cool:

Amfksp
2012-12-13, 21:20
Jag ser inte problemet. Och då är jag både gammal, gammaldags och kristen med lång och gedigen bakgrund i olika luciasjungande körer.

Du tycker det är bra? Om du svarar nej på den frågan, så har du problemet där. Jag själv klarade 5 sekunder innan jag höll på att skämmas ihjäl. Jag, och många med mig förknippar luciafirande med stämningsfull sjönsång. inte rap, black metal eller swedish house mafia.

Herr Oberst
2012-12-13, 21:23
Om man på allvar menar att mångkultur är fint och bra kan man väl försöka visa det på ett värdigt sätt.

Men visst, jag som SD-sympatisör klagar ju knappast.

När ska vi få se en i SVT livesänd muslimsk högtid firas mixad med lite traditionellt svenska inslag? Tänk er några snapsdrickande/grisätande dansbandsdansande Svenssons iklädda folkdräkt och en midsommarstång eller dalahäst bredvid en eid-firande imam. :laugh:

Tolkia
2012-12-13, 21:24
Så säger du bara för att vara cool och provocera. :cool:
Ooops, redan genomskådad. :em:

Skämt åsido så ... ja, inte slås jag ju till marken av framträdandet tjusighet. Men det är ju på intet sätt värre, eller en större hädelse, än t.ex. när kyrkans luciatåg sjöng "Bella notte" Disney-style när jag var i tonåren. Och alla andra mindre lyckade grejer "innovativa" lärare, körledare och körmedlemmar hittat på. Att något är fult är ju inte detsamma som att det är anstötligt, en krengkning eller ett hot mot den svenska kulturen.

Jockefoten
2012-12-13, 21:26
Ooops, redan genomskådad. :em:

Skämt åsido så ... ja, inte slås jag ju till marken av framträdandet tjusighet. Men det är ju på intet sätt värre, eller en större hädelse, än t.ex. när kyrkans luciatåg sjöng "Bella notte" Disney-style när jag var i tonåren. Och alla andra mindre lyckade grejer "innovativa" lärare, körledare och körmedlemmar hittat på. Att något är fult är ju inte detsamma som att det är anstötligt, en krengkning eller ett hot mot den svenska kulturen.

Väl skrivet.

Silencer
2012-12-13, 21:26
Snälla snälla Sverige, kan vi inte ha:

Nån Gangsta-rap som ny nationalsång?

Samt Denho Acar på femhundrakronorssedeln, Abdirizak Waberi som stadsminister, och tvångsgifta prinsessan Madelene med Mehdi Tayeb?

:laugh:

Sverige 2022

filmjölk
2012-12-13, 21:28
Jag ser inte problemet. Och då är jag både gammal, gammaldags och kristen med lång och gedigen bakgrund i olika luciasjungande körer.

Det är eg. inte ett problem mer än att det ligger väldigt dåligt i tiden. En hel del Svenskar börjar reagera på att det inte är sådär väldigt Svenskt i Sverige längre, och att då blanda in en svartmuskig förortsrappare i en av de sista Svenska "bunkrarna" eller vad man nu vill kalla det - som Luciafirande representerar, tolkas som att man urinerar med hård stråle i ansiktet på allt som är Svenskt.

Silencer
2012-12-13, 21:29
Det är eg. inte ett problem mer än att det ligger väldigt dåligt i tiden. En hel del Svenskar börjar reagera på att det inte är sådär väldigt Svenskt i Sverige längre, och att då blanda in en svartmuskig förortsrappare i en av de sista Svenska "bunkrarna" eller vad man nu vill kalla det - som Luciafirande representerar, tolkas som att man urinerar med hård stråle i ansiktet på allt som är Svenskt.

Exakt. SVT hade likagärna kunna skicka ut ett pressmeddelande där det står:

"Allt som är svenskt ska bli mångkulturellt, om ni hittar något nytt kulturmärke att hålla fast vid så kommer vi markera mot det med mångkulturellt jippo."

Medusa
2012-12-13, 21:30
haha nu är det verkligen helt kört, dom gick hela vägen denna gången, otroligt sorgligt att se hur detta landet verkligen tvingas på knäna av en elit som öht inte lyssnar av sin befolkning.

Latissimus Dorsi
2012-12-13, 21:30
Det är eg. inte ett problem mer än att det ligger väldigt dåligt i tiden. En hel del Svenskar börjar reagera på att det inte är sådär väldigt Svenskt i Sverige längre, och att då blanda in en svartmuskig förortsrappare i en av de sista Svenska "bunkrarna" eller vad man nu vill kalla det - som Luciafirande representerar, tolkas som att man urinerar med hård stråle i ansiktet på allt som är Svenskt.

allt du skriver är så löjligt träffsäkert

yooii
2012-12-13, 21:31
RIP Sverige.
Jag tror nog att Sverige överlever eller känner du att Sverige står och faller med att ett luciafirande gästas av främmande element?

Jag vet inte riktigt vad jag tycka. En del av mig vill ju bara skrika på ungen att skärpa sig och sluta smäda hiphopen och en annan del av mig vill lägga mig under en ek i en lång hibernation..

Matsa
2012-12-13, 21:32
Ännu en tråd där mitt nya favoritklipp passar in.

E7gP1xgRDJ4

Den är bra, här är den med förspelet intakt. :)

oVkckG6zw6I

Jens.Andersson
2012-12-13, 21:32
Det är eg. inte ett problem mer än att det ligger väldigt dåligt i tiden. En hel del Svenskar börjar reagera på att det inte är sådär väldigt Svenskt i Sverige längre, och att då blanda in en svartmuskig förortsrappare i en av de sista Svenska "bunkrarna" eller vad man nu vill kalla det - som Luciafirande representerar, tolkas som att man urinerar med hård stråle i ansiktet på allt som är Svenskt.

Äh andemeningen i hans rap var ju egentligen samma sak som alla lussesånger
men han framförde det på ett nytt sätt istället. Jag kan förstå om han rappade om ghettot,
guzzar och göra kaos med haters men det finns inget "blattigt" över rap-texten.

Pudzianovski
2012-12-13, 21:33
Personligen skiter jag i och för sig fullständigt i om han bränner en svensk flagga eller urinerar mig rakt i ansiktet.

Tyckte mest det var så jävla uselt rent musikaliskt.

arthax
2012-12-13, 21:34
Det är eg. inte ett problem mer än att det ligger väldigt dåligt i tiden. En hel del Svenskar börjar reagera på att det inte är sådär väldigt Svenskt i Sverige längre, och att då blanda in en svartmuskig förortsrappare i en av de sista Svenska "bunkrarna" eller vad man nu vill kalla det - som Luciafirande representerar, tolkas som att man urinerar med hård stråle i ansiktet på allt som är Svenskt.

Du förstår inte hur väl du uttrycker dig! Tack för att du sätter ord på mina tankar!

Tolkia
2012-12-13, 21:36
Det är eg. inte ett problem mer än att det ligger väldigt dåligt i tiden. En hel del Svenskar börjar reagera på att det inte är sådär väldigt Svenskt i Sverige längre, och att då blanda in en svartmuskig förortsrappare i en av de sista Svenska "bunkrarna" eller vad man nu vill kalla det - som Luciafirande representerar, tolkas som att man urinerar med hård stråle i ansiktet på allt som är Svenskt.
Vi skiljer oss kanske åt där, du och jag. Min uppfattning - den jag får från vad jag hör och ser omkring mig - är att den grupp av människor du beskriver kan tolka, och tolkar, precis allt som att de blir urinerade i ansiktet. Jag anser att det t.ex. hos många här på Kolo har nått neurosnivå, och det vill jag inte bejaka. Alltså tycker jag att SVT får sända vad de vill, och att luciatågsarangörer får ta in hur många svartingar de har lust med, oavsett om det "sticker i ögonen" på någon känslig avpixlatläsare.

Jag får musikalisk ångest av att höra alla värdelösa popsångare som envisas med att massakrera "O helga natt" fast de inte har hälften av de röstresurser som låten kräver, och alla kyrkokörer som envisas med att sjunga Otto Olssons "Advent" trots att sopranerna varje år spricker på sluttonen, men det är ingen som har brytt sig om det hittills.

Yes
2012-12-13, 21:36
Ooops, redan genomskådad. :em:

Skämt åsido så ... ja, inte slås jag ju till marken av framträdandet tjusighet. Men det är ju på intet sätt värre, eller en större hädelse, än t.ex. när kyrkans luciatåg sjöng "Bella notte" Disney-style när jag var i tonåren. Och alla andra mindre lyckade grejer "innovativa" lärare, körledare och körmedlemmar hittat på. Att något är fult är ju inte detsamma som att det är anstötligt, en krengkning eller ett hot mot den svenska kulturen.
Det är en krengkning mot den goda smaken. Själen tar även skada när den måste lida av pinsamheten som uppstår av denne lösker man.

Deceiver85
2012-12-13, 21:38
http://www.reactiongifs.com/wp-content/uploads/2012/11/oh_hell_no.gif

Tolkia
2012-12-13, 21:38
Det är en krengkning mot den goda smaken. Själen tar även skada när den måste lida av pinsamheten som uppstår av denne lösker man.
Förvisso, men med den motiveringen skulle det inte bli mycket TV kvar förutom nyheterna. För att inte tala om hur mycket det skulle bli kvar av kvällspressen.

Yes
2012-12-13, 21:44
Förvisso, men med den motiveringen skulle det inte bli mycket TV kvar förutom nyheterna. För att inte tala om hur mycket det skulle bli kvar av kvällspressen.
Jag yrkar på att även nyheterna ska inkluderas. Gissa varför jag inte äger någon TV.

Även om kulturen är ett ruttnande kadaver behöver man inte anstränga sig för att förstöra allt som är lite fint.

Ristretto
2012-12-13, 21:44
:laugh:Varför har pepparkaksgubben en massa ljus i håret?

Glen
2012-12-13, 21:46
det är en krengkning mot den goda smaken. Själen tar även skada när den måste lida av pinsamheten som uppstår av denne lösker man.


+1

Tolkia
2012-12-13, 21:47
Vi kan säga så här: Jag tycker inte heller att det var supertjusigt. Men jag tycker att den som drar "svenskkulturförsvinner"-kortet eller börjar yla om integrationsprojekt och PK elit som inte bryr sig om folket på gatan är precis lika fånig som den som vill ta bort pepparkaksgubbarna för att ingen mörkhyad skall känna sig besvärad.

KungKonung
2012-12-13, 21:50
Känner du hur hela din identitet som svensk blev tagen ifrån dig nu?

Det måste vara hemskt att vara fullkomligt rotlös som dig.

Yes
2012-12-13, 21:52
Vi kan säga så här: Jag tycker inte heller att det var supertjusigt. Men jag tycker att den som drar "svenskkulturförsvinner"-kortet eller börjar yla om integrationsprojekt och PK elit som inte bryr sig om folket på gatan är precis lika fånig som den som vill ta bort pepparkaksgubbarna för att ingen mörkhyad skall känna sig besvärad.
Jag är inte så orolig för svensk kultur här, men nog tror jag allt Mona Sahlin grät lyckotårar när hon såg det.

Deceiver85
2012-12-13, 21:52
Vi kan säga så här: Jag tycker inte heller att det var supertjusigt. Men jag tycker att den som drar "svenskkulturförsvinner"-kortet eller börjar yla om integrationsprojekt och PK elit som inte bryr sig om folket på gatan är precis lika fånig som den som vill ta bort pepparkaksgubbarna för att ingen mörkhyad skall känna sig besvärad.

Då måste man sluta lägga upp bollen för straffspark mot öppet mål.

yooii
2012-12-13, 21:53
Det måste vara hemskt att vara fullkomligt rotlös som dig.
Du vet väl att man kan vara svensk och samtidigt inte vara speciellt förtjust i att uppmärksamma katolska helgon va?

KungKonung
2012-12-13, 21:53
Ännu ett steg i att normalisera det icke-svenska och direkt främmande. Det som är svensk tradition och kultur är fel, hemskt och ondska! Det lär media och våra politiker oss. Allt som kommer från tredje världen är rätt, bra och godhet! Det ska ersätta det svenska.

Vägrar man erkänna de steg som tas för normaliserandet av det icke-normativa för att föringa svensk kultur och tradition så är man antingen blind (bokstavligt talat), blind (bildligt talat) eller bara dum i huvudet.

Tolkia
2012-12-13, 21:54
Då måste man sluta lägga upp bollen för straffspark mot öppet mål.
Om man tycker att man har en plikt att ta specialhänsyn till den gruppen så ja, givetvis.

Robbmeister
2012-12-13, 21:56
Jag tycker personligen att det är väldigt smaklöst att förlöjliga en traditionell svensk högtid med ett så värdelöst framträdande, speciellt när det dessutom visas på tv. Det där är ju nästan i klass med att låta markoolio eller e-type sjunga på något eid-firande. Och skitet ska såklart sändas på tv det också.

Deceiver85
2012-12-13, 21:56
Om man tycker att man har en plikt att ta specialhänsyn till den gruppen så ja, givetvis.

Om man inte klarar av kritik så kan det vara en lämplig strategi, ja.

Oljeblixten
2012-12-13, 22:27
Det måste vara hemskt att vara fullkomligt rotlös som dig.

Det är fruktansvärt... känner dock att jag har en otrolig tur som inte blir provocerad av detta. Hur orkar ni menar jag?

Det ända jag finner under kritig är väl att artisten i sig är väldigt kass, men provocerad? nej.

Fyllot
2012-12-13, 22:34
Jan Olsson vart är du min son?

Tricklew
2012-12-13, 22:40
Jag är knappast vidare förtjust i dagens invandrardebatt eller mediaklimatet som råder det hela, men konspirationsteorierna och domedagsprofeterna börjar bli rätt så löjliga nu.

Kan någon av dessa förklara vad som kommer hända om detta får fortgå, vad det kommer leda till, och hur domedagen ser ut? Jag är genuint nyfiken. Än så länge har jag inte fått det förklarat för mig, bara lite lösa metaforer och länkar till mediarapportering av våldsbrott.

hurril
2012-12-13, 22:41
Alltså det är lite töntigt men det är en skolklass typ och det är luciafirande, lugna ner er nu Idol-juryjävlar. Läs era bloggar igen och rätta till trosan.

BlötSnö
2012-12-13, 22:43
Jan Olsson vart är du min son?

:d

Exdiaq
2012-12-13, 22:43
Alla sådana här tilltag får mig att tänka på denna klassiker. Sträcka sig till ytterligheter bara för att och inte för att få fram något konkret. Visa sig på styva linan i hopp om att slå sig in i en specifik grupp och skapa motsättningar.

mQakZce3GhQ

Påminner mycket om pajasen i högstadiet som var en pajas bara för att vara något och på så sätt i alla fall leva i illusionen av att tillhöra gruppen.

Det är sanslöst barnsligt hittepå. Samtidigt ser jag inget fel med tilltaget i sig. Vill man ta in en "rappare" vars enda musikaliska kvalitéer är att han bryter och har bra "flöde" när han låter så får man göra det. Bakomliggande orsakerna är störtlöjliga.

Amfksp
2012-12-13, 22:45
Nu har SVT gjort en halvpudel på sin facebooksida.

Olegh
2012-12-13, 22:46
Hahaha! Såg ni att det är en kille som rappar i förgrunden?

Nä, men nu när du säger det så!




P.S. Pinsamt. D.S.

Tricklew
2012-12-13, 22:48
Kalabalik i Rinkeby

1:25 kan vara det bästa som någonsin sänts i svensk tv-historia.

tp_88
2012-12-13, 22:50
Nu har SVT gjort en halvpudel på sin facebooksida.
Vad skrevs?

Amfksp
2012-12-13, 22:53
Vad skrevs?

"Hej! Vi har fått en del synpunkter här på Facebooksidan på inslaget med rappmusik i dagens Luciafirande. Vår idé var att göra ett väldigt traditionellt firande, men att också ta med ett modernt inslag.
Rapptexterna ansluter väl till de traditionella lucia- och julsångerna. Här är texterna i sin helhet:"
Och sen en lång text.

hurril
2012-12-13, 22:56
Den här känns passande:
nWNho8g0lsU

Hackenschmidt
2012-12-13, 23:03
Den här känns passande:
nWNho8g0lsU

Hur då?

tp_88
2012-12-13, 23:06
Hur då?
Man är rasist om man reagerar på att en bedrövlig rappare iklädd vanliga kläder har solonummer i ett luciafirande direktsänt i SVT, typ så.

Scratch89
2012-12-13, 23:08
Man är rasist om man reagerar på att en bedrövlig rappare iklädd vanliga kläder har solonummer i ett luciafirande, typ så.

Fast det är man ju inte, tycker jag. Det verkar som om folk drar rasistkortet så fort någon annan påpekar att man gillar traditioner på det sätt som de har varit innan.

hurril
2012-12-13, 23:08
Man är rasist om man reagerar på att en bedrövlig rappare iklädd vanliga kläder har solonummer i ett luciafirande, typ så.

Naw, rasist-kortet :/

tp_88
2012-12-13, 23:11
Naw, rasist-kortet :/
Så, varför tycker du att klippet är passande?

Medusa
2012-12-13, 23:11
apropå härskartekniker börjar det bli ganska tröttsamt med ordet "krengt" etc, det skrivs ut felaktigt för att förlöjliga och håna, lågt beteende från en moderator.

vi gillar alla olika, men vi gillar inte oliktänkande? om det finns personer som tycker detta är bedrövligt, som röstar på SD, etc så ska dem ju självklart få ha sin åsikt utan att konstant bli förlöjligade, få sina åsikter och rädslor förringade, kallade rasister, nazister, mm.

hurril
2012-12-13, 23:11
Det handlar snarare om er moral outrage över att fel personer bryter mot det ni upplever som er tradition och på fel sätt och det får er att bete er som ett pack jävla bönder som knappt kan behärska era efterblivenheter.

BlötSnö
2012-12-13, 23:12
Man är rasist om man reagerar på att en bedrövlig rappare iklädd vanliga kläder har solonummer i ett luciafirande direktsänt i SVT, typ så.

Jag får en känsla av att det här blir lite extra laddat just i dagens läge.
Folk som är emot älgar på lite extra och folk som är för river av ett "jävla SD:are" som mothugg.

Hade det här varit en blek liten etnisk svenne från Rågsved så hade det inte fått lika mycket publicitet, men det ligger rätt i tiden för att veva om i grytan.

Olegh
2012-12-13, 23:13
Tilltaget är opassande alldeles oavsett vilken betydelse man tillskriver det och hur man ser på saken. Att racka ner på inskränkta människor i all ära, men lite saklighet skadar inte.

Hackenschmidt
2012-12-13, 23:14
Jag är långt ifrån kulturkonservativ, dessutom hatar jag luciafirande på ett personligt plan. Trots det förstår jag inte förlöjligande mot människor som vill bevara traditioner.
Kulturell identitet och traditioner är extremt viktigt för många och jag har full förståelse för att folk blir upprörda av detta. Inget att förminska genom att kalla dem "kränkta" etc.

hurril
2012-12-13, 23:14
Som sagt, det handlar om lite töntigt framställt luciafirande med PK-inslag och så där charmigt svennig rap. Kom igen, gott folk, le istället för att riva allt ett nytt rövhål.

tp_88
2012-12-13, 23:14
Fast det är man ju inte, tycker jag. Det verkar som om folk drar rasistkortet så fort någon annan påpekar att man gillar traditioner på det sätt som de har varit innan.
Såklart. Alltså, om September hade kommit in i vanliga kläder och kört Mikrofonkåt (som förövrigt är nästan lika dålig som låtarna som framfördes här) så hade jag reagerat på samma sätt.

Ska man fira Lucia så tycker jag att man ska fira Lucia, vill man inte det så tycker jag att man kan lägga ner det och ev. skapa en ny tradition.

Amfksp
2012-12-13, 23:15
apropå härskartekniker börjar det bli ganska tröttsamt med ordet "krengt" etc, det skrivs ut felaktigt för att förlöjliga och håna, lågt beteende från en moderator.

vi gillar alla olika, men vi gillar inte oliktänkande? om det finns personer som tycker detta är bedrövligt, som röstar på SD, etc så ska dem ju självklart få ha sin åsikt utan att konstant bli förlöjligade, få sina åsikter och rädslor förringade, kallade rasister, nazister, mm.

Det är extremt enkelt. Istället för att argumentera kallar man personen för bonde, rasist, nazist eller efterbliven. Sen lutar man sig tillbaka och känner sig nöjd.

Herr Oberst
2012-12-13, 23:16
SVT ville modernisera luciafirandet med att lägga in en rappare som skulle kunna vara plockad från Latin Kings talangjakt på fryshuset år 1992

hurril
2012-12-13, 23:18
Det är extremt enkelt. Istället för att argumentera kallar man personen för bonde, rasist, nazist eller efterbliven. Sen lutar man sig tillbaka och känner sig nöjd.

Och du spelar mig i handen genom att vara krängt istället. Är det skammen och insikten över att du precis they'retakingourjeeerbs:at i hela tråden som ingav dig att svara så tamt?

Olegh
2012-12-13, 23:19
SVT ville modernisera luciafirandet med att lägga in en rappare som skulle kunna vara plockad från Latin Kings talangjakt på fryshuset år 1992

:laugh:

tp_88
2012-12-13, 23:19
Det handlar snarare om er moral outrage över att fel personer bryter mot det ni upplever som er tradition och på fel sätt och det får er att bete er som ett pack jävla bönder som knappt kan behärska era efterblivenheter.
Bra att du vet varför jag reagerar, och att det beror på att "fel person" framförde skiten.

Nu vet jag inte varför du valde just det klippet, men det går ju att läsa in ganska mycket mer än så.

Amfksp
2012-12-13, 23:21
Och du spelar mig i handen genom att vara krängt istället. Är det skammen och insikten över att du precis they'retakingourjeeerbs:at i hela tråden som ingav dig att svara så tamt?

Kränkt? Det har jag aldrig påstått att jag är. Ser inte likheten alls med SP-klippet heller, tyckte bara inte rap passar i luciafirande, alls. Vill du göra det till en integrationsfråga tycker jag du är helt ute och cyklar, vilket även din argumentationsteknik avslöjar att du är.

hurril
2012-12-13, 23:23
Bra att du vet varför jag reagerar, och att det beror på att "fel person" framförde skiten.

Nu vet jag inte varför du valde just det klippet, men det går ju att läsa in ganska mycket mer än så.

Tro det eller ej men jag sitter inte och kallar dig rasist. Faktiskt.

Torsk_ole
2012-12-13, 23:24
Jag bryr mig inte om hur man firar lucia och tycker att traditioner måste få förändras och utvecklas. Men det här framförandet och musik var kass haha. Jag fick mig i alla fall ett gott skratt. Och SD fick säkert fler röster eftersom gemene man fick ett "nu får det vara nog" tänk angående PK i Sverige.

tp_88
2012-12-13, 23:26
Tro det eller ej men jag sitter inte och kallar dig rasist. Faktiskt.
Efterbliven bonde som reagerar enkom för att det är "fel person" som framför det på fel sätt. Milsvid skillnad antar jag.

burre
2012-12-13, 23:31
Hurril din solsaltade sill har du helt och hållet slutat att faktiskt försöka få folk att förstå det du menar istället för att raljera med ditt borstbindare-häftiga och nedsättande grönsaksspråk?

Tomat.

Tolkia
2012-12-13, 23:32
Om det finns personer som tycker detta är bedrövligt, som röstar på SD, etc så ska dem ju självklart få ha sin åsikt utan att konstant bli förlöjligade, få sina åsikter och rädslor förringade, kallade rasister, nazister, mm.
Jag förnekar ingen rätten att ha en åsikt. Det är inte detsamma som att jag måste hålla med eller av hänsyn (till vad?) undvika att uttrycka min egen åsikt.

hurril
2012-12-13, 23:33
Efterbliven bonde som reagerar enkom för att det är "fel person" som framför det på fel sätt. Milsvid skillnad antar jag.

Två saker sticker ut med firandet - en svart lucia och rap av en snubbe som inte direkt ser pursvensk ut. Ett gäng personer kör:

Alltså jag är inte rasist men ... <skriv problemet här>.

Men det är klart, ibland blir allt så där jobbigt som efter att man tillsammans med andra vädrat sina efterblivenheter... du vet, de där gångerna man önskade att det man sa står sig även isolerat, men inte gör det? Jag pratar inte om er i tråden här alltså.

hurril
2012-12-13, 23:34
Hurril din solsaltade sill har du helt och hållet slutat att faktiskt försöka få folk att förstå det du menar istället för att raljera med ditt borstbindare-häftiga och nedsättande grönsaksspråk?

Tomat.

Hej, burre.

shadowfire
2012-12-13, 23:37
Hade det varit Petter hade det varit tyst i ledet.

Scratch89
2012-12-13, 23:37
Men hurril. Tycker du det är konstigt att folk vill att lucia ska se ut som det gjort tidigare, kanske som när man växte upp?

Amfksp
2012-12-13, 23:38
Hade det varit Petter hade det varit tyst i ledet.

Knappast, varför ska man förstöra ett luciafirande med rapmusik? Känns som ett krystat försök att tvångsmässigt "förnya" en tradition pga..... ja, pga vad?

shadowfire
2012-12-13, 23:39
Knappast, varför ska man förstöra ett luciafirande med rapmusik? Känns som ett krystat idiotförsök att tvångsmässigt "förnya" en tradition pga..... ja, pga vad?

Varför blandar man då ihop nationalitet med musiken i sig i denna tråd?

Pepz
2012-12-13, 23:39
musiken sög. men det var väl inte mer än så?

finns väl tillräckligt med vanliga luciatåg för er lättkränkta mähän så kan ni bara låta bli att titta på detta? blir mörkrädd hur många som kan ta ett sånt här klipp och förvandla det till att "Sverige har problem" det är ju NI som är det problemet, Inte en usel luciarappare

Amfksp
2012-12-13, 23:39
Varför blandar man då ihop nationalitet med musiken i sig i denna tråd?

Ingen aning, inte sett många göra det faktiskt.

hurril
2012-12-13, 23:41
Jag tycker att det mesta de flesta gör mest hela tiden är bra jävla konstigt ärligt talat. Ni sitter och tittar på en bunke ungdomar i vita kläder med strutar på skallen och upprörs över att ceremonien utförs på fel sätt.

Scratch89
2012-12-13, 23:43
Jag tycker att det mesta de flesta gör mest hela tiden är bra jävla konstigt ärligt talat.

Svara på frågan, tack. :)

Gober
2012-12-13, 23:44
Avpixlat
http://i45.tinypic.com/66db35.png




Herregud vad ni svettas i era offerkoftor nu mina vita söner. Jag tror det är dags att ni flyttar ut i skogen och bygger upp en vit makt paramilitär, det sista hoppet för Sverige måste väl vara ute nu när ni får se en "kolsvart lucia" krossa er älskade tradition?








Rapen var pinsam (KEFF för att citera gangsta Tjing) men det hör inte till saken.

hurril
2012-12-13, 23:44
Svara på frågan, tack. :)

Hela faderulingen inklusive era reaktioner får mig att känna mig som om jag vore från Mars. Jag sträcker mig efter handboken i hurfanmangör för att slå upp vad det är som händer. Tankar om huruvida jag är full slår mig. Eller om om Sveriges befolkning känner till en Crack-rea jag missat.

tp_88
2012-12-13, 23:45
Två saker sticker ut med firandet - en svart lucia och rap av en snubbe som inte direkt ser pursvensk ut. Ett gäng personer kör:

Alltså jag är inte rasist men ... <skriv problemet här>.

Men det är klart, ibland blir allt så där jobbigt som efter att man tillsammans med andra vädrat sina efterblivenheter... du vet, de där gångerna man önskade att det man sa står sig även isolerat, men inte gör det? Jag pratar inte om er i tråden här alltså.
Jag har inte ens noterat att lucian var svart.

Givetvis finns det en grupp med en viss agenda som reagerar på det här, men visst pratade du om oss i tråden. Inlägg #90 osv.

shadowfire
2012-12-13, 23:45
Jag tycker att det mesta de flesta gör mest hela tiden är bra jävla konstigt ärligt talat. Ni sitter och tittar på en bunke ungdomar i vita kläder med strutar på skallen och upprörs över att ceremonien utförs på fel sätt.

haha äntligen lite gamla jwrzdvibbar

Hackenschmidt
2012-12-13, 23:45
musiken sög. men det var väl inte mer än så?

finns väl tillräckligt med vanliga luciatåg för er lättkränkta mähän så kan ni bara låta bli att titta på detta? blir mörkrädd hur många som kan ta ett sånt här klipp och förvandla det till att "Sverige har problem" det är ju NI som är det problemet, Inte en usel luciarappare

Även om jag håller med dig till viss del så är det väl lucia-sändningen tidigt på morgonen på SVT som är "the shit" så att säga. Lucias motsvarighet till Kalle Anka kl 15 på julafton

shadowfire
2012-12-13, 23:47
Klippet heter ju "lucia-turken".
Redan där drog jag första sucken.

Ser man kommentarerna på tuben kommer nästa suck.

Scratch89
2012-12-13, 23:49
Hela faderulingen inklusive era reaktioner får mig att känna mig som om jag vore från Mars. Jag sträcker mig efter handboken i hurfanmangör för att slå upp vad det är som händer. Tankar om huruvida jag är full slår mig. Eller om om Sveriges befolkning känner till en Crack-rea jag missat.

Blanda inte in mig i ett läger nu. Jag förstår dock reaktionen. Du svarade inte på frågan däremot. Så frågan kommer igen:
"Tycker du det är konstigt att folk vill att lucia ska se ut som det gjort tidigare, kanske som när man växte upp?"

Eller, kanske en rakare fråga:
"Borde inte folk få ha åsikter om hur sina traditioner firas utan att bli placerad i ett Crack-reafack?"

Okej
2012-12-13, 23:50
Haha lite färg är väl inte det som upprör de flesta, att det sög var vad jag reagerade på #MerFärgÅtFolket

hDD5xW12Ho4

Hurril din solsaltade sill

Jag lånar den till min anteckningsbok med komiska förolämpningar

Exdiaq
2012-12-13, 23:50
Hurril din solsaltade sill har du helt och hållet slutat att faktiskt försöka få folk att förstå det du menar istället för att raljera med ditt borstbindare-häftiga och nedsättande grönsaksspråk?

Tomat.

:d

Hackenschmidt
2012-12-13, 23:51
Ni sitter och tittar på en bunke ungdomar i vita kläder med strutar på skallen och upprörs över att ceremonien utförs på fel sätt.

Är du så dålig på perspektivtagande att du tycker upprördheten är underlig på riktigt?

Fyllot
2012-12-13, 23:52
Undrar hur många TV-licenser som sades upp efter detta program, jag vet iallafall minst 5. Över

hurril
2012-12-13, 23:52
Blanda inte in mig i ett läger nu. Jag förstår dock reaktionen. Du svarade inte på frågan däremot. Så frågan kommer igen:
"Tycker du det är konstigt att folk vill att lucia ska se ut som det gjort tidigare, kanske som när man växte upp?"

Eller, kanske en rakare fråga:
"Borde inte folk få ha åsikter om hur sina traditioner firas utan att bli placerad i ett Crack-reafack?"

Mitt svar på det är att jag tycker att det mest alla gör är jävligt konstigt. Det är mitt uppriktiga svar. Det är alldeles uppenbart att jag missat något superviktigt eftersom varenda jävel (och deras mammor) springer upprört åt samma håll och jag står kvar och undrar vad fan ni springer för.

Du kan väl t ex fira Lucia hur fan du vill, Scratch89? Eller är SVT din supreme leader och nu när du sett det som förväntas av dig så är du fast?

hurril
2012-12-13, 23:52
Är du så dålig på perspektivtagande att du tycker upprördheten är underlig på riktigt?

Berätta för mig om vilket perspektiv det är _jag_ missar här.

hurril
2012-12-13, 23:54
Fan ni borde alla kamma er och göra något vettigt av era värdelösa liv så att ni slutade slösa energi på något så fånigt som ett Lucia-firande i SVT.

/ragequit, lol

Amfksp
2012-12-13, 23:55
Fan ni borde alla kamma er och göra något vettigt av era värdelösa liv så att ni slutade slösa energi på något så fånigt som ett Lucia-firande i SVT.

/ragequit, lol

Ungefär som du slösar ditt värdefulla liv nu i denna tråden?

Olegh
2012-12-13, 23:55
Fan ni borde alla kamma er och göra något vettigt av era värdelösa liv så att ni slutade slösa energi på något så fånigt som ett Lucia-firande i SVT.

/ragequit, lol

Haha, min gode hurril, den som har slösat mest energi här är nog du.

Hackenschmidt
2012-12-13, 23:58
Berätta för mig om vilket perspektiv det är _jag_ missar här.

Perspektivet hos den som växt upp med att se på en liknande ceremoni, 13 december, varje år, under hela livet. Kanske bygger en del av sin julstämning på SVTs årliga sändning av lucia, likt Kalle Anka på julafton.
Då spelar det ingen roll hur löjlig du och jag tycker att ceremonin är med sina fula utstyrslar.
Att ett intryckt rap-nummer som går helt emot det traditionella firandet och då eventuellt förstör stämningen och gör folk upprörda är väl inte på något vis konstigt?

Scratch89
2012-12-14, 00:07
Mitt svar på det är att jag tycker att det mest alla gör är jävligt konstigt. Det är mitt uppriktiga svar. Det är alldeles uppenbart att jag missat något superviktigt eftersom varenda jävel (och deras mammor) springer upprört åt samma håll och jag står kvar och undrar vad fan ni springer för.

Du kan väl t ex fira Lucia hur fan du vill, Scratch89? Eller är SVT din supreme leader och nu när du sett det som förväntas av dig så är du fast?

Det är väl klart att jag kan fira hur jag vill. Däremot har många påpekat, tidigare i tråden, att luciafirandet på SVT denna morgon är ungefär lika viktigt som Kalle Anka på julafton. För vissa i alla fall. Och om SVT då gör denna kupp (vilket jag förstår att man kan tycka att det är), så blir folk upprörda. Precis som om man skulle byta ut Kalle Anka mot något motsvarande värdelöst.

Antingen kommer du in för att skryta om din perfekta jag-skiter-väl-i-vilket-attityd, eller så har du helt enkelt bara ingen som helst förmåga att kunna se ur andra personers perspektiv.

Torsk_ole
2012-12-14, 00:08
Härlig bedömning av de som inte gillade det här. Inplacering i ett fack sker på studs.

Tricklew
2012-12-14, 00:10
Äntligen den gamla gode Jwzrd, och självklart har han rätt i vad han säger.



Vuxna människor nuförtiden verkar leva under någon illusion att inget för uppröra dom, och om det sker så ska någon ställa till svars för detta. Och det är ni som är felet med dagens samhälle och media, detta gäller såväl er som skriker glåpord åt PK-maffian, såväl som PK-maffian. Det underhållande är att ni båda lever under någon illusion att ni är motståndare, när ni båda helt enkelt är goda censurkramande kålsupare.

Vuxna människor borde helt enkelt svälja sin upprördhet och inse att allt inte ska vara anpassat efter eran smak och tröskel. Denna tröskeln är individuell, och just eran tröskel betyder inte ett skit för andra människor. Desto mer vi lyssnar på alla kränkta, desto mindre frihet har vi kvar att uttrycka oss. Muslimer som argsint skriker över teckningar har länge varit ett roligt ämne att göra narr av på kolozzeum, hoppas ni inser ironin.


För att avsluta med ett klipp som sammanfattar nästintill alla i tråden (bortsett från Tolkia och ett par handfull andra.)

Qh2sWSVRrmo

Exdiaq
2012-12-14, 00:11
Fan ni borde alla kamma er och göra något vettigt av era värdelösa liv så att ni slutade slösa energi på något så fånigt som ett Lucia-firande i SVT.

/ragequit, lol

Kolorape utav han den där rabiata, cyklande rasta-tomten?

JanOlsson
2012-12-14, 00:12
*gäsp* inte förvånad, återigen, som jag sagt tre tusen ggr nu, man smyger långsamt in det hela. Detta var nog dock lite för klumpigt gjort *garv*.

Anyway, vad som kommer hända nu är att SD får ännu fler röstare, fler människor säger upp sin TV licens men även fler människor får tillfälle att kalla personer som reagerar på att deras traditioner blir krossade för endra "rasist" (om könet på personen i fråga inte är känt, en HEN) eller "vit kränkt man" (om personen i fråga är vit), helt enligt vad som var huvudsyftet med att just skapa en sådan grupp (vita kränkta män), att förlöjliga alla som reagerar på att vårat land blir mer och mer likt någon ihopkokad smörja av fan och hans moster, folk tappar sin nationsidentitet, sin samhörighetskänsla etc.

Det kan nog inte finnas många saker som är mer patetiska än de naiva lättmanipulerade robotarna som tar till "vit kränkt man" skiten så fort svensson reagerar på ytterst bisarra saker så som att pepparkaksgubbar skall förbjudas eller att det bjuds in förortsrappare som på brytsvenska spyr ur sig någon osammahängande blaja om mångkultur mitt uppe i vårat luciafirande.

Att lucian av alla 30 (?) flickor var svart, ja, detta var såklart en slump och inte alls någon form av propaganda, eller vad tror ni? ;)

Men det är intressant att se hur mångkulturälskarna fortsätter att förneka att det är någonting väldigt skumt going on, det mänskliga psyket är sannerligen att beundra.

Exdiaq
2012-12-14, 00:13
Äntligen den gamla gode Jwzrd, och självklart har han rätt i vad han säger.



Vuxna människor nuförtiden verkar leva under någon illusion att inget för uppröra dom, och om det sker så ska någon ställa till svars för detta. Och det är ni som är felet med dagens samhälle och media, detta gäller såväl er som skriker glåpord åt PK-maffian, såväl som PK-maffian. Det underhållande är att ni båda lever under någon illusion att ni är motståndare, när ni båda helt enkelt är goda censurkramande kålsupare.

Vuxna människor borde helt enkelt svälja sin upprördhet och inse att allt inte ska vara anpassat efter eran smak och tröskel. Denna tröskeln är individuell, och just eran tröskel betyder inte ett skit för andra människor. Desto mer vi lyssnar på alla kränkta, desto mindre frihet har vi kvar att uttrycka oss. Muslimer som argsint skriker över teckningar har länge varit ett roligt ämne att håna på kolozzeum, hoppas ni inser ironin.


För att avsluta med ett klipp som sammanfattar nästintill alla i tråden (bortsett från Tolkia och ett par handfull andra.)

Qh2sWSVRrmo

Har någon form utav censur-ivrande ens varit uppe på tapeten i tråden innan ditt inlägg?

Gabriel174
2012-12-14, 00:14
Haha alltså vad i helvete?

Olegh
2012-12-14, 00:16
Saken är den att hurril talar ur skägget på sitt grönsaksspråk. Men kan skönja en andemening, men varför använda klarspråk när man kan raljera och vifta vitt och brett omkring sig? Men absolut, majoriteten av de reaktioner som kan observeras är kanske ännu mera korkade än händelsen i sig.

Tricklew
2012-12-14, 00:17
Har någon form utav censur-ivrande ens varit uppe på tapeten i tråden innan ditt inlägg?

Ja, mellan raderna. Mitt inlägg kvarstår och jag godtar gärna mer kritik, punkt för punkt angående mina synpunkter istället för ett tafatt försök att döda diskussionen.

JanOlsson
2012-12-14, 00:17
"Fan ni borde alla kamma er och göra något vettigt av era värdelösa liv så att ni slutade slösa energi på något så fånigt som ett Lucia-firande i SVT."

Och här har vi ett praktexemplar på en duktig hjärntvättad individ som helt och hållet tappat sin samhörighet med landsbefolkningen och nationen, traditioner spelar ingen roll alls längre, inget spelar någon roll. Det är fånigt, osmakligt och dåligt.

Med andra ord, man har inte längre något att vara stolt över, samtidigt som man fortsätter importera in folkslag som är oerhört stolt över deras kultur och ursprung, det långvariga resultatet blir såklart att de med starkast tro och stolthet vinner, och nej, som det ser ut i dagsläget är det inte vi.

shadowfire
2012-12-14, 00:18
*gäsp* inte förvånad, återigen, som jag sagt tre tusen ggr nu, man smyger långsamt in det hela. Detta var nog dock lite för klumpigt gjort *garv*.

Anyway, vad som kommer hända nu är att SD får ännu fler röstare, fler människor säger upp sin TV licens men även fler människor får tillfälle att kalla personer som reagerar på att deras traditioner blir krossade för endra "rasist" (om könet på personen i fråga inte är känt, en HEN) eller "vit kränkt man" (om personen i fråga är vit), helt enligt vad som var huvudsyftet med att just skapa en sådan grupp (vita kränkta män), att förlöjliga alla som reagerar på att vårat land blir mer och mer likt någon ihopkokad smörja av fan och hans moster, folk tappar sin nationsidentitet, sin samhörighetskänsla etc.

Det kan nog inte finnas många saker som är mer patetiska än de naiva lättmanipulerade robotarna som tar till "vit kränkt man" skiten så fort svensson reagerar på ytterst bisarra saker så som att pepparkaksgubbar skall förbjudas eller att det bjuds in förortsrappare som på brytsvenska spyr ur sig någon osammahängande blaja om mångkultur mitt uppe i vårat luciafirande.

Att lucian av alla 30 (?) flickor var svart, ja, detta var såklart en slump och inte alls någon form av propaganda, eller vad tror ni? ;)

Men det är intressant att se hur mångkulturälskarna fortsätter att förneka att det är någonting väldigt skumt going on, det mänskliga psyket är sannerligen att beundra.

Sång och Musik stod Bengt Lundin för.
Vet du om han är från Dalarna eller Skåne? Bara så vi vet vilka vi ska utvisa.

JanOlsson
2012-12-14, 00:19
Jag förutspår att det tar runt 5-10år för Kalle Anka att bytas ut i rutan mot något mångkulturellt tjaffs.

Argumentet kommer då vara: "men vad spelar det för roll! usch att ni orkar gnälla över nåt så löjligt som kalle anka.. vita kränkta män!" - Detta kommer man häva ur sig utan någon som helst medvetenhet om att man blir styrd av makter ovanifrån.

JanOlsson
2012-12-14, 00:19
Sång och Musik stod Bengt Lundin för.
Vet du om han är från Dalarna eller Skåne? Bara så vi vet vilka vi ska utvisa.

Ingen oväntad respons, fortsätt cofffee

Hackenschmidt
2012-12-14, 00:19
Äntligen den gamla gode Jwzrd, och självklart har han rätt i vad han säger.



Vuxna människor nuförtiden verkar leva under någon illusion att inget för uppröra dom, och om det sker så ska någon ställa till svars för detta. Och det är ni som är felet med dagens samhälle och media, detta gäller såväl er som skriker glåpord åt PK-maffian, såväl som PK-maffian. Det underhållande är att ni båda lever under någon illusion att ni är motståndare, när ni båda helt enkelt är goda censurkramande kålsupare.

Vuxna människor borde helt enkelt svälja sin upprördhet och inse att allt inte ska vara anpassat efter eran smak och tröskel. Denna tröskeln är individuell, och just eran tröskel betyder inte ett skit för andra människor. Desto mer vi lyssnar på alla kränkta, desto mindre frihet har vi kvar att uttrycka oss. Muslimer som argsint skriker över teckningar har länge varit ett roligt ämne att göra narr av på kolozzeum, hoppas ni inser ironin.


För att avsluta med ett klipp som sammanfattar nästintill alla i tråden (bortsett från Tolkia och ett par handfull andra.)



?
Människor får inte kritisera ett tv-program de betalar för?
Problemet är snarare att kritik alldeles för ofta bemöts med skitsnack om att att kritikern är kränkt eller lättstött.
Tror inte folk är mer kränkta idag än tidigare, snarare att språket får det att verka så.

Tricce
2012-12-14, 00:29
Själv tycker jag nog att vi kan få in en trevlig growl till nästa års lucia. I´m not even joking!!

http://1.bp.blogspot.com/-_Gp9pm7fHFg/TcpSMXGbuSI/AAAAAAAAAZc/TtYLm1ppac8/s400/Rock%2BLucia.jpg

Exdiaq
2012-12-14, 00:29
Ja, mellan raderna.

Eller, beroende på hur man vill vinkla det, kan man kalla det att tolka in.

Mitt inlägg kvarstår och jag godtar gärna mer kritik, punkt för punkt angående mina synpunkter istället för ett tafatt försök att döda diskussionen.

Nej tack. Diskussion existerar inte. Det är monolog mot monolog. Skrockande vad-vare-jag-sa'are mot elitistiska, skenheliga jag-bryr-mig-inte'are med en släng av retorik-trollning.

Tack, men nej tack. Inte intresserad.

shadowfire
2012-12-14, 00:31
Ingen oväntad respons, fortsätt cofffee

Hade du brytt dig om det varit Petter som rappat? Markoolio? Iofs han är ju finne. Magnus Uggla?

Hackenschmidt
2012-12-14, 00:34
Hade du brytt dig om det varit Petter som rappat? Markoolio? Iofs han är ju finne. Magnus Uggla?

Tror du på riktigt att folk inte hade reagerat om Petter kom in och rappade i vanliga kläder mitt under luciafirandet?
Jag tror att det blev ännu större ramaskri just p.g.a att rapparen är utländsk, framförallt från visst håll, men inte en chans att rap över huvud taget tolereras där. Eller punk, metal.

JanOlsson
2012-12-14, 00:36
Hade du brytt dig om det varit Petter som rappat? Markoolio? Iofs han är ju finne. Magnus Uggla?

Haha, Petter kommer in med förortsstil och rappar i kyrkan inför luciauppträdande?

Låt mig tänka...

JA, de flesta hade sett det som rätt osmakligt.

:smash:

tp_88
2012-12-14, 00:43
Hade du brytt dig om det varit Petter som rappat? Markoolio? Iofs han är ju finne. Magnus Uggla?
Varför har det blivit så att så fort man kritiserar något som involverar en människa med invandrarbakgrund så tar väldigt många människor för givet att man har någon sorts dold agenda och egentligen bara hatar personen i fråga för att han/hon har invandrarbakgrund? Vilka är det egentligen som är fördomsfulla och besatta av hudfärg/ursprung?

Ja, jag hade reagerat likadant om Petter eller Magnus Uggla kommit in i vanliga kläder och framfört något liknande. Möjligtvis en smula mildare för att det åtminstone skulle vara bättre framträdande. Men i princip lika illa.

Amfksp
2012-12-14, 00:46
Givetvis kan man inte kritisera en person med som har invandrarbakgrund för något. Det har alltid med det faktum att personen är invandrat att göra...:cryout:

Fishtank
2012-12-14, 00:53
Amen för helvete.
Hurril kamma dig, du är grinig över att du inte skrivit en stavelse rätt idag. Då kommer du in hit och skriker och raljerar om dödsnazister då inget sådant ens nämnts i tråden innan du började.
Det handlar inte om att Lucian var svart(Som jag förövrigt inte tycker gjorde något) eller att det var en invandrare som rappade utan att det var ett enormt våldförande på traditioner.

shadowfire
2012-12-14, 00:54
Varför har det blivit så att så fort man kritiserar något som involverar en människa med invandrarbakgrund så tar väldigt många människor för givet att man har någon sorts dold agenda och egentligen bara hatar personen i fråga för att han/hon har invandrarbakgrund? Vilka är det egentligen som är fördomsfulla och besatta av hudfärg/ursprung?

Ja, jag hade reagerat likadant om Petter eller Magnus Uggla kommit in i vanliga kläder och framfört något liknande. Möjligtvis en smula mildare för att det åtminstone skulle vara bättre framträdande. Men i princip lika illa.

Ta en titt på tuben och kolla kommentarsfältet till klippet.
Se hur stor andel som har med rapen eller sången i huvudtaget att göra och hur stor andel som har med att folk ska skickas tillbaka till sitt hemland osv.

Varför kan inte debatten hållas till huruvida om det är rätt eller fel att bryta "traditionsenligt luciafirande i svt".

Jag tycker inte detta uppträdandet var bra, men jag skiter i bakgrund o allt nationalitetstrams. Däremot hade jag inte reagerat nämnvärt om Just-D hade uppträtt.

Lite tröttsamt bara att så fort det inte är en klassisk Vikingasvensk med nätbrynja, prippsburk i vänsternäven och falukorv i högernäven, så ska personens nationalitet och ursprung dras med - och ifrågasättas. På tuben är det duktigt med rasistiska kommentarer nu.

shadowfire
2012-12-14, 00:55
Givetvis kan man inte kritisera en person med som har invandrarbakgrund för något. Det har alltid med det faktum att personen är invandrat att göra...:cryout:

Du kan kritisera alla, men sakfrågan borde ju vara om det är ok att blanda in någon ny musikstil i Luciafirande. Inget annat.

Tricklew
2012-12-14, 01:00
Varför i helvete skulle det spela någon roll varför ni är upprörda? Det ändrar inte grundbilden av problematiken, att ni förväntar er att världen ska bry sig om eran personliga tröskel.

Håller tummarna för lite magcancer till er alla.

Amfksp
2012-12-14, 01:00
Du kan kritisera alla, men sakfrågan borde ju vara om det är ok att blanda in någon ny musikstil i Luciafirande. Inget annat.

Kolla igenom tråden, extremt få har tagit upp invandring/hudfärg/religion/integration innan hurril gjorde det till en grej med sitt nazist-bonde-skrikande

Amfksp
2012-12-14, 01:02
Varför i helvete skulle det spela någon roll varför ni är upprörda? Det ändrar inte grundbilden av problematiken, att ni förväntar er att världen ska bry sig om eran personliga tröskel.

Håller tummarna för lite magcancer till er alla.

Glashuset ringde och ville ha tillbaka stenen.

Hackenschmidt
2012-12-14, 01:02
Ta en titt på tuben och kolla kommentarsfältet till klippet.
Se hur stor andel som har med rapen eller sången i huvudtaget att göra och hur stor andel som har med att folk ska skickas tillbaka till sitt hemland osv.

Varför kan inte debatten hållas till huruvida om det är rätt eller fel att bryta "traditionsenligt luciafirande i svt".


Klippet har lagst upp av en SD-anhängare och sprids förmodligen framförallt till andra SD-anhängare. Klart debatten inte blir nyanserad där då. Likadant på flashback. Likadant (fast tvärtom) om du tittar i gruppen "vita kränkta män" på facebook. Debatten i de kanalerna är inte nyanserad, men vad spelar det för roll för oss?
Vi kan ju försöka hålla debatten nyanserad här inne, själv bidrar du till en icke-nyanserad debatt med utlägg som:


Lite tröttsamt bara att så fort det inte är en klassisk Vikingasvensk med nätbrynja, prippsburk i vänsternäven och falukorv i högernäven, så ska personens nationalitet och ursprung dras med - och ifrågasättas.

Jag har inte sett så mycket rasistiska uttalande i tråden än så länge?

Tricklew
2012-12-14, 01:06
Glashuset ringde och ville ha tillbaka stenen.

Fin klyscha, synd att du inte förstår vad som skrivs dock.

Amfksp
2012-12-14, 01:07
Fin klyscha, synd att du inte förstår vad som skrivs dock.

Ja, denna diskussionen verkar ju onekligen uppröra dig.

"
Vuxna människor nuförtiden verkar leva under någon illusion att inget för uppröra dom, och om det sker så ska någon ställa till svars för detta. Och det är ni som är felet med dagens samhälle och media, detta gäller såväl er som skriker glåpord åt PK-maffian, såväl som PK-maffian. Det underhållande är att ni båda lever under någon illusion att ni är motståndare, när ni båda helt enkelt är goda censurkramande kålsupare.

Vuxna människor borde helt enkelt svälja sin upprördhet och inse att allt inte ska vara anpassat efter eran smak och tröskel. Denna tröskeln är individuell, och just eran tröskel betyder inte ett skit för andra människor. Desto mer vi lyssnar på alla kränkta, desto mindre frihet har vi kvar att uttrycka oss. Muslimer som argsint skriker över teckningar har länge varit ett roligt ämne att göra narr av på kolozzeum, hoppas ni inser ironin."

Hackenschmidt
2012-12-14, 01:08
Varför i helvete skulle det spela någon roll varför ni är upprörda? Det ändrar inte grundbilden av problematiken, att ni förväntar er att världen ska bry sig om eran personliga tröskel.

Håller tummarna för lite magcancer till er alla.

Givetvis ska licensgrundad public service bry sig om målgruppens åsikter.

JanOlsson
2012-12-14, 01:10
lol det har redan börjat kommenterats från engelskmän, finländare, amerikaner etc, några urklipp:

"This is really terrible and makes me to vomit..

I can't even watch that video until the end.
In Italy we celebrate Saint Lucy too but I know that in Nordic countries this feast is particularly felt so it has to be really painful to swedish people.

These fucking muticulturalist don't have respect for anything anymore.
I hope one day they'll get what they deserve.
"

"lol jesus christ, i thought the black chick was bad, then i saw the arab rapping hahah , omfggg, i can't believe how u white people must feel man, i even get kinda pissed at that. that's like if the iconic chinese new year tv special was hosted in english, people would riot in the streets "

"Trust me theres tons of swedes reacting agains this, in media they get countered with: "ooh you poor white aggrieved men", and "who cares about anything as silly as lucia anyway".

Theres even a facebook group with thousands of swedish members named "White aggrieved men", pure propaganda to put a label on every man who doesnt like feminism or multiculturalism.

Sweden is on their way to hell at this point, I give it 10, maybe 15 years at most before some kind of internal war."

Scratch89
2012-12-14, 01:11
Ta en titt på tuben och kolla kommentarsfältet till klippet.
Se hur stor andel som har med rapen eller sången i huvudtaget att göra och hur stor andel som har med att folk ska skickas tillbaka till sitt hemland osv.

Varför kan inte debatten hållas till huruvida om det är rätt eller fel att bryta "traditionsenligt luciafirande i svt".

Jag tycker inte detta uppträdandet var bra, men jag skiter i bakgrund o allt nationalitetstrams. Däremot hade jag inte reagerat nämnvärt om Just-D hade uppträtt.

Lite tröttsamt bara att så fort det inte är en klassisk Vikingasvensk med nätbrynja, prippsburk i vänsternäven och falukorv i högernäven, så ska personens nationalitet och ursprung dras med - och ifrågasättas. På tuben är det duktigt med rasistiska kommentarer nu.

Vem bryr sig om youtube? Det är i tråden vi diskuterar. Släpp sargen och var med i matchen nu!

JanOlsson
2012-12-14, 01:12
Haha någon finne gjorde denna:

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/466687_558004467562728_1277303052_o.jpg

:D

tp_88
2012-12-14, 01:13
Ta en titt på tuben och kolla kommentarsfältet till klippet.
Se hur stor andel som har med rapen eller sången i huvudtaget att göra och hur stor andel som har med att folk ska skickas tillbaka till sitt hemland osv.

Varför kan inte debatten hållas till huruvida om det är rätt eller fel att bryta "traditionsenligt luciafirande i svt".

Jag tycker inte detta uppträdandet var bra, men jag skiter i bakgrund o allt nationalitetstrams. Däremot hade jag inte reagerat nämnvärt om Just-D hade uppträtt.

Lite tröttsamt bara att så fort det inte är en klassisk Vikingasvensk med nätbrynja, prippsburk i vänsternäven och falukorv i högernäven, så ska personens nationalitet och ursprung dras med - och ifrågasättas. På tuben är det duktigt med rasistiska kommentarer nu.
Den här tråden som du nu befinner dig i, och diskuterar i, har hållt sig till att just prata om olämpligheten i att slänga in en rappare i SVTs luciafirande.

Vad faen har Tuben med den här tråden att göra? Att våra åsikter råkar sammanfalla med andras innebär ju inte att vi baserar våra åsikter på samma saker.

Bortser man från JanOlsson och kanske någon till så är det du som har uppmärksammat ursprung mest i tråden vad jag har sett.

Om det hade kommit in en "klassisk Vikingasvensk med nätbrynja, prippsburk i vänsternäven och falukorv i högernäven" och sjungit valfri dynga hade min reaktion varit densamma, återigen.

EDIT: Obeservera att jag pratar om rappen, att lucian var mörkhyad hade jag inte ens noterat innan hurril påpekade det några sidor tillbaka.

Matsa
2012-12-14, 01:25
Men fan vad upprörda ni är, det är upprörande!

Hade du brytt dig om det varit Petter som rappat? Markoolio? Iofs han är ju finne. Magnus Uggla?

Jag tycker att det hade varit opassande oavsett vem som hade rappat. Nu gillar jag visserligen inte rap men jag hade nog inte tyckt att det vore helt passande om en helsvensk dötssångare hade glidit in och growlat Staffan Stalledräng heller.

(Eller ok, om det var Åkerfeldt hade jag accepterat det.*cupid*)

Sarwien
2012-12-14, 01:34
om en helsvensk dötssångare hade glidit in och growlat Staffan Stalledräng heller.

vilken bild man fick i huvudet nu :laugh:

baldrick
2012-12-14, 01:47
Snack och trams.
Sverige har alltid tagit emot invandrare och sugit upp kultur från andra länder. Det om något är svenskt. Har inte vårt "Svenska" samhälle kraft att överleva och frodas i en öppen miljö då kan det ju kvitta för då är det ju ändå inget folk vill ha.



Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ekmanc
2012-12-14, 01:55
Svarta lucian tycker jag bara är kul men den här rappen är så plågsamt styltad och enbart där för att SVT ska verka så djävla öppna och toleranta och plocka billiga poäng, pinsamt genomskinligt är det och för djävla dåligt utfört dessutom.

JanOlsson
2012-12-14, 01:56
Snack och trams.
Sverige har alltid tagit emot invandrare och sugit upp kultur från andra länder. Det om något är svenskt. Har inte vårt "Svenska" samhälle kraft att överleva och frodas i en öppen miljö då kan det ju kvitta för då är det ju ändå inget folk vill ha.



Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

*screwy*

Tricce
2012-12-14, 01:57
(Eller ok, om det var Åkerfeldt hade jag accepterat det.*cupid*)

http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/23104408.jpg

Matsa
2012-12-14, 01:58
Edit: Jadu Tricce, det kanske vore något: Luciopeth? De har ju redan en låt som heter Advent... :D

vilken bild man fick i huvudet nu :laugh:

Blev tvungen att leta lite...

67qlHwUzUUw

Rango
2012-12-14, 02:03
Jag tyckte att det vart en söt lucia, rapen kunde jag ha varit utan.
Det var allt.

Okej
2012-12-14, 02:16
Jag tyckte att det vart en söt lucia, rapen kunde jag ha varit utan.
Det var allt.

That's what she said

krabbklor
2012-12-14, 02:31
Abo!! Ja vill inte va fakking stjärtgosse!!
Nehe, kan du tänka dig något annat?
Hm, aboo ja e fett grym på rappa vill ni höra??
Nej, för fan.
Rasse!! Ja ska anmäla och ******!!

Oxe
2012-12-14, 02:45
Jag tycker inte om den svarta lucian, Lucian skall vara ljus och blond, så som det alltid varit...

Jag TROR det hade varit större reaktioner ifall vi hade portreterat profeten mohamed som neger... haram och nåt litet upplopp i nån förort vs en mindre storm på facebook att folk tycker det är tråkigt att våra traditioner förminskas för varje år som går. Och att folk godtyckligt tar dessa beslut för att inte kränka en grupp som till mycket inte blir kränkt över Blond lucia, pepparkaksgubbar osv. Genom dessa beslutsfattare så skuldbeläggs invandraren mer än förtjänt.

sumialic
2012-12-14, 03:03
Fy fan. Det är ju nästan så man vill rösta på SD. Katastrof med andra ord.

*popcorn*

Vadå nästan? Klart man ska rösta på SD, inte p.g.a detta dock.

JanOlsson
2012-12-14, 03:08
vadå nästan? Klart man ska rösta på sd, inte p.g.a detta dock.

+1

JanOlsson
2012-12-14, 03:30
Kommentarerna är väldigt intressanta, alltid kul att få perspektivet av folk utanför Sveriges nations och traditionsförnekande hjärntvättade flock. :D

Why is that man ruining a perfectly good church service?
American here, I like rap, but what the fuck is this?

Jesus christ Sweden, get your shit together

Nice job committing cultural suicide sweden

absolutely disgusting., What the fuck, for real.

Cuz there's nothing the swedes fear more than being called a racist, and you're called a racist for almost nothing.

sweden wtf happened to you?

What the fuck did I just watch? This is disgusting. Brevik #2 please get your shit together and help these poor souls.

Swedes are the fucking Joke of Europe. Atleast Gypsies have culture at this point, you people? Enjoy no longer being white in 50 years.

I really feel sad for the swedes, they are getting brainwashed like no other country in the world with this shit right now, the ones who have the ballz to stand up instantly gets called racists or some other lame term just to shut them up. Sweden, the land of the midnight sun and beautiful high intelligent people, I pray for you,

:O

Fishtank
2012-12-14, 03:37
Det där gör faktiskt lite ont att läsa.

JanOlsson
2012-12-14, 03:43
I actually visited Sweden couple of months ago, first time in about 30 years. All I can say without getting too much into it is I feel sorry for them, I really hope they get their shit together, seriously, cause things as they are right now, doesnt look good for the future.

Nä nu orkar jag inte posta fler kommentarer, bara att läsa igenom kommentarsfältet på länken postad i inlägg 1. Have fun!

Manta
2012-12-14, 04:39
Luciarap --> ????? --> Sweden collapse

JanOlsson
2012-12-14, 04:49
Luciarap --> ????? --> Sweden collapse

LuciaRAPP -> Folk undrar vad fan som försigår med deras traditioner -> Mångkulturdyrkare tystar folket genom att köra med de vanliga förlöjlingsteknikerna samt spammar facebookgruppen "vita kränkta män" med olika bilder på onda nasserazzar.

*gäsp*

Manta
2012-12-14, 04:58
Aha. Det är så det kommer att ske. Jag spår att det här inte är en traditionsförändring.

F.ö. är rap korrekt svenska, kolla SAOL.

Librish
2012-12-14, 05:18
Oj, jag visste inte ens att SVT sände ett Lucia-firande. Jag tror aldrig att jag stött på någon som har nämnt det, så för mig är det ett ganska abstrakt problem. Det hindrar det dock inte från att vara ett problem för andra.

Jag kan bara säga till personerna som skiter i rapparens hudfärg och bara hade problem med själva musiken, ni borde nog inse att i en tråd där detta inte nämns explicit i början kommer det inte vara på huvudagendan. Jag kan hålla med, töntigt att slänga in rap i Luciamusik som annars är riktigt fin.

Till sist, alltså domedagsprofeterna a la "nu är det slut med Sverige". Alltså, undrar hur viktig random person på SVT känner sig just nu om de skulle läsa den här tråden. Hahahaha, alltså herregud. Det är ett Luciatåg på SVT inte ett lagförslag...

Vinter
2012-12-14, 05:46
Haha någon finne gjorde denna:

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/466687_558004467562728_1277303052_o.jpg

:D

Ja vad kommer härnäst, en snubbe fråm mellanöstern som spelar Jesus? Nä nu får det vara nog!

mattepatte
2012-12-14, 06:29
Ni som är för detta, hur långt tycker ni att det får gå?
Det kommer ju till en viss gräns då jag vågar påstå att det inte är lucia firande längre, utan mer ett lucia-jippo.
Tänkte om dom skulle lägga in lite skrillex i bakgrunden samt klä barnen i disco kläder etc.

Edit: Denna enskilda händelse tror jag seriöst ger SD 1-2% mer röster, känns ju nästan som att det är planerat av SVT att ge SD mer röster, så dumma får de inte vara att de inte förstår det.

Manta
2012-12-14, 07:25
Jag är för folks rätt att fira Lucia precis hur de vill.

Jag tycker också om demokrati och saltlakrits.

Scratch89
2012-12-14, 07:32
ja vad kommer härnäst, en snubbe fråm mellanöstern som spelar jesus? Nä nu får det vara nog!

:d

yooii
2012-12-14, 07:42
Det där gör faktiskt lite ont att läsa.
Ja, det gjorde faktiskt ont att läsa. Det var framför allt kommentaren om en "Breivik #2" som äcklade mig.

jokem
2012-12-14, 07:57
Det är så sjukt, de flesta andra länder SKRATTAR åt Sverige både vad gäller invandring och genusvetenskap. Sverige är ett land som består av svaga människor i ledningen som viker ner sig direkt. Ingen vågar ens uttrycka sig om jämställdhet eller invandring för att de är rädda att bli stämplade som rasister direkt. I Sverige kan man inte bli kränkt som vit man, det är kvinnor och invandrare som blir kränkta, senast kvinnorna på grund av hur vägarna plogas (vad i helvete, ge mig en enkelbiljett till något fungerande land). Det här var över gränsen med hästlängder.

filmjölk
2012-12-14, 07:57
Ifrågasätta sina egna traditioner genom att ha en svart Lucia och kasta in en rappare skulle kunna vara en kul och lagom provokativ grej, men pga dräggigheten hos alldeles för stor andel av våra kulturberikare blir det inte roligt alls, bara hånfullt och faktiskt en smula hotfullt.

NRP 2014

Pelle2
2012-12-14, 07:58
Hahaha jag dör.. fuuuu och jag som gillar Rap

http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/21258776.jpg

Bailah
2012-12-14, 08:03
Tyckte lucian var fin, rapparen värdelös dock.
Förstår inte att folk bryr sig så mycket. Visst rappen var kass och det gjorde det dåligt men hade de slängt en en duktig rappare med bra flow och så så förstår jag. Kidsen tycker nog det är kul.

Aldrig tyckt om Lucia hur som, upp tidigt det är kallt nej fyfan!

nim
2012-12-14, 08:08
Jag är glad att jag åtminstone inte betalar tv-licens.
Hoppas att många ringer och säger upp detta så att det blir en ekonomisk smäll för SVT.

Control_61
2012-12-14, 08:14
Det jag reagerar på är att man ska SLÅ IN politiskt korrekta åsikter i människor.

Mår illa av könsneutrala reklamblad, hen, rappare på luciafirande, böneutrop, rivning av statyer på svenska kungar och övriga idiotiska humanist-idéer från folk som verkar vara helt världsfrånvända. Vilket minoriteter är det man försöker hjälpa?

Bjern
2012-12-14, 08:20
Ser inga problem alls med en svart lucia, det är enda jag ser som ett problem är att jag aldrig tidigare sett en svart lucia. Skulle hon blonderat håret kanske så folk fått sig en fin blond lucia kanske?

Rapparen däremot hade man gärna kunnat skippa. Tänker mest för hans egen skull, känner samma för dead by april när dom ställde upp på melodifestivalen till exempel. Alltså inte alls för hans etniska bakgrund, utan för att det är en för stor kontrast.

//troligen yngsta generationen som postat i denna tråd

Control_61
2012-12-14, 08:22
//troligen yngsta generationen som postat i denna tråd

Varför tror du det?

filmjölk
2012-12-14, 08:24
Det jag reagerar på är att man ska SLÅ IN politiskt korrekta åsikter i människor.

Mår illa av könsneutrala reklamblad, hen, rappare på luciafirande, böneutrop, rivning av statyer på svenska kungar och övriga idiotiska humanist-idéer från folk som verkar vara helt världsfrånvända. Vilket minoriteter är det man försöker hjälpa?

En teori är att det finns en hemlig agenda att alla folkslag (utom Judar) skall blandas till ett enda grupp utan skiljande (eller ens gemensamma) faktorer. Ett rot-, kultur-, religions- och historielöst folk som inte känner samhörighet till någon/något alls.

Ett sådant folk är lättstyrt för en (Judisk) överhet och en hämnd för hur olika folk har behandlat de som skall vara styrande (Judarna) genom historien. Folkmord genom blandning.

Control_61
2012-12-14, 08:28
En teori är att det finns en hemlig agenda att alla folkslag (utom Judar) skall blandas till ett enda grupp utan skiljande (eller ens gemensamma) faktorer. Ett rot-, kultur-, religions- och historielöst folk som inte känner samhörighet till någon/något alls.

Ett sådant folk är lättstyrt för en (Judisk) överhet och en hämnd för hur olika folk har behandlat de som skall vara styrande (Judarna) genom historien. Folkmord genom att ta bort varje identitetsgivande faktor.

Det där var bland det sjukaste jag läst.

Jag kan tänka mig att det är enklare än så ;)

Bjern
2012-12-14, 08:30
Varför tror du det?

Har jag fel? :)

Control_61
2012-12-14, 08:32
Har jag fel? :)

Är du ~00a?

Tror du bara de är gamla bittra gubbar som sitter och har åsikter?

Mental
2012-12-14, 08:42
Kolozzeum, forumet för dig som är mer kristet konservativ än min mormor? :)

Själv tycker jag det var kul!

Morty
2012-12-14, 08:45
Jag med, var är det för big deal med nån lirar som drar lite rhymes under lucia?

Helt klart nytänkande och kul, även om han inte var så bra.

Vet inte hur det kan vara "PK" med en rappare under luciafirandet eller så.

PowPow
2012-12-14, 08:46
Är du ~00a?

Tror du bara de är gamla bittra gubbar som sitter och har åsikter?

Bittra gubbar kommer i alla åldrar :d

---

Kul att se att det fanns ett sånt otroligt intresse för luciafirandet i SVT. Googlade det för at läsa mer om det, då jag inte brukar titta på det annars. Bortsett från SVT:s egen sajt så var de första träffarna:

Flashback: Lucia på svt: blatte-rappare förstör julfriden.
Avpixlat: SVT provocerade tittarna med mångkulturell Lucia
Nationell.nu: FILM: Kulturmarxistisk lucia i SVT – sände rappande negerlucia
Kent Ekeroth: SVT kör Lucia – med hiphop (här är en som kan välja orden lite smidigare).

Visst fan har vi feta problem i Sverige, men problemet är inte färgen på årets lucia eller usla musikframträdande.

Sen förstår jag inte hur man kan använda kommentarer från rasister i andra länder som vill att någon Breivik #2 ska ta saken i egna händer som någon slags argumentation. Det är ju inte rätt på något plan.

Trouble
2012-12-14, 08:53
"jag stod så långt bort men ändå ganska nära, för att träffas av ett ljus, fyllt med ära"

HAHAH åh herregud alltså, det blir bara fulare och fulare ju mer man lyssnar :laugh:

Morty
2012-12-14, 09:00
Bittra gubbar kommer i alla åldrar :d

---

Kul att se att det fanns ett sånt otroligt intresse för luciafirandet i SVT. Googlade det för at läsa mer om det, då jag inte brukar titta på det annars. Bortsett från SVT:s egen sajt så var de första träffarna:

Flashback: Lucia på svt: blatte-rappare förstör julfriden.
Avpixlat: SVT provocerade tittarna med mångkulturell Lucia
Nationell.nu: FILM: Kulturmarxistisk lucia i SVT – sände rappande negerlucia
Kent Ekeroth: SVT kör Lucia – med hiphop (här är en som kan välja orden lite smidigare).

Visst fan har vi feta problem i Sverige, men problemet är inte färgen på årets lucia eller usla musikframträdande.

Sen förstår jag inte hur man kan använda kommentarer från rasister i andra länder som vill att någon Breivik #2 ska ta saken i egna händer som någon slags argumentation. Det är ju inte rätt på något plan.

Yup, vi har alldeles för sjukt många jävla rasister i landet. Plötsligt är LUCIA grunden för det Svenska™ i vårt samhälle. Rap är inte svenskt, därför ska det bort och inte beblandas med det Svenska™. Att det gör det betyder att Folket™ lackar ur (mest rasistiska män) och att Kultureliten™ vill indoktrinera oss.

Varför kan ni inte slåss mot Halloween, tomten och IKEAs låtsassvenskhet?

(Nationell.nu har ju för sköna rubriksättningar, det är så att man tror att det är på låtsas. Nån som minns "Transsexuella judeblattar kapar SD"?)

Yes
2012-12-14, 09:08
Jag med, var är det för big deal med nån lirar som drar lite rhymes under lucia?

Helt klart nytänkande och kul, även om han inte var så bra.

Vet inte hur det kan vara "PK" med en rappare under luciafirandet eller så.
Nytänkande? Nu måste du väl ändå skämta? Det har slängts in rappare i tid och otid sedan 1995. Pinsamheten som uppstår när en dålig rappare träder fram, i fel sammanhang, är inget som bör uppmuntras. Inte ens mormor tycker det är hipt och fräscht längre.

shut teh face
2012-12-14, 09:10
Haha

Seriöst.

Jag gillar Sverige, traditioner och kanske inte är helt positiv till invandringen. Men detta inslag berör mig inte mer än att det var kasst..

Det är ju liksom inte så att man infört rap som standard i Sveriges alla luciafiranden.

yooii
2012-12-14, 09:12
Mysigt med lite gammal hederlig nazism så här på fredagsmorgonen.

Vinter
2012-12-14, 09:15
En teori är att det finns en hemlig agenda att alla folkslag (utom Judar) skall blandas till ett enda grupp utan skiljande (eller ens gemensamma) faktorer. Ett rot-, kultur-, religions- och historielöst folk som inte känner samhörighet till någon/något alls.

Ett sådant folk är lättstyrt för en (Judisk) överhet och en hämnd för hur olika folk har behandlat de som skall vara styrande (Judarna) genom historien. Folkmord genom blandning.

Joseph Goebbels hade nog inte kunnat sagt det bättre själv.

tp_88
2012-12-14, 09:20
Att använda ™ på det sättet var småcoolt runt 2002.

Du gör det väldigt enkelt för dig; det här är rasistiska åsikter och man ogillade det här för att rap inte har sitt ursprung i Sverige. Kam.

Cuttan
2012-12-14, 09:21
Kändes bara som ett misslyckat försök att varav extremt pk av svt, gick sådär. Traditionen bör faktiskt bevaras vad som än händer i landet i övrigt i stort sett. Rap var ju ingen höjdare...

tp_88
2012-12-14, 09:22
Det är ju liksom inte så att man infört rap som standard i Sveriges alla luciafiranden.
Det kanske handlar om VILKET luciafirande det är? Det direktsända i SVT är kanske inte jämförbart med valfritt lågstadie i Säffle.

filmjölk
2012-12-14, 09:22
Om man kunde se grejen och hela sammanhanget väldigt objektivt hade man blivit väldigt förvirrad och kanske road av den massiva dubbelmoralen från "båda läger".

Morty med anhang tycker att en svart Lucia och en svartmuskig rappare i ett Svenskt Luciatåg är bra, men hade verkligen storbrölat och sympatiserat med muslimer/svartas ilska om vi hade tvingat in en Mohammedkarikatyr eller en fläskfilé i en moské tex.

JanOlsson och c:o hade hurrat den där fläskfilén, men grinar när deras/vår egen kultur blir utsatt för liknande.


Den något vettigare sidan här sett från ett objektivt perspektiv är JanOlsson och c:o. De värnar om sin egen kultur (och i förlängningen sig själva) medans Morty och c:o värnar om andras men pinkar på sin egen, (självförakt)

Vinter
2012-12-14, 09:25
Att använda ™ på det sättet var småcoolt runt 2002.

Du gör det väldigt enkelt för dig; det här är rasistiska åsikter och man ogillade det här för att rap inte har sitt ursprung i Sverige. Kam.

Kan ju vara på sin plats att påpeka att varken lucia, pepparkakor, kristendom, saffran har sitt ursprung i Sverige.

nim
2012-12-14, 09:26
Den något vettigare sidan här sett från ett objektivt perspektiv är JanOlsson och c:o. De värnar om sin egen kultur (och i förlängningen sig själva) medans Morty och c:o värnar om andras men pinkar på sin egen, (självförakt)

Trådens bästa inlägg! +1

Exdiaq
2012-12-14, 09:26
Mysigt med lite gammal hederlig nazism så här på fredagsmorgonen.

Varför tycker du att begreppet nazism och det som har gjorts i dess namn ska förminskas till en tråd om Lucia på ett träningsforum?

Detta är nazism och vad som gjorts i dess namn.

3wu5PAtj5Ds

Att slänga med uttryck och kalla folk för saker motverkar allas syfte. Lugna och sakliga kritiker tröttnar på att bli förknippas med rabiata idioter bara för att de till viss del delar åsikt. Istället tystnar de och ställer sig bakom de mer extrema eller blir de själva rabiata idioter.

Tänk efter före. För att vara de som gärna drar på sig upplysningens och förståndets ädla mantel beter sig många tämligen retarderat så fort någon liten parvel drar lite i mantel för att se vad som finns under.

PowPow
2012-12-14, 09:28
Den något vettigare sidan här sett från ett objektivt perspektiv är JanOlsson och c:o. De värnar om sin egen kultur (och i förlängningen sig själva) medans Morty och c:o värnar om andras men pinkar på sin egen, (självförakt)

Fast vad vet du om Mortys kultur?

yooii
2012-12-14, 09:34
Varför tycker du att begreppet nazism och det som har gjorts i dess namn ska förminskas till en tråd om Lucia på ett träningsforum?

Detta är nazism och vad som gjorts i dess namn.

3wu5PAtj5Ds

Att slänga med uttryck och kalla folk för saker motverkar allas syfte. Lugna och sakliga kritiker tröttnar på att bli förknippas med rabiata idioter bara för att de till viss del delar åsikt. Istället tystnar de och ställer sig bakom de mer extrema eller blir de själva rabiata idioter.

Tänk efter före. För att vara de som gärna drar på sig upplysningens och förståndets ädla mantel beter sig många tämligen retarderat så fort någon liten parvel drar lite i mantel för att se vad som finns under.
Du behöver inte upplysa mig om vad nazism är. Tack ändå.
Att avsluta ett inlägg med NRP 2014 är en klar blinkning till ett nazistiskt parti. Att hen sedan följet upp sitt inlägg med en harang om en stor judisk konspiration gör saken klar för mig.

Vart tycker du annars att nazismen bör diskuteras och bemötas? I ditt vardagsrum? I riksdagen? Förklara dig!

Ado2000
2012-12-14, 09:38
:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

filmjölk
2012-12-14, 09:38
Vad vet du om Mortys kultur?

Jag vet att han är vit och gissar att han är uppvuxen i ett småbourgerligt, medelklassigt, lagomkristet Svenskt hem långt ifrån skränande förortselement. (Det sista gissar jag pga att jag tror att det är standard för radikalvänstern)

Vinter
2012-12-14, 09:39
Om man kunde se grejen och hela sammanhanget väldigt objektivt hade man blivit väldigt förvirrad och kanske road av den massiva dubbelmoralen från "båda läger".

Morty med anhang tycker att en svart Lucia och en svartmuskig rappare i ett Svenskt Luciatåg är bra, men hade verkligen storbrölat och sympatiserat med muslimer/svartas ilska om vi hade tvingat in en Mohammedkarikatyr eller en fläskfilé i en moské tex.

JanOlsson och c:o hade hurrat den där fläskfilén, men grinar när deras/vår egen kultur blir utsatt för liknande.


Den något vettigare sidan här sett från ett objektivt perspektiv är JanOlsson och c:o. De värnar om sin egen kultur (och i förlängningen sig själva) medans Morty och c:o värnar om andras men pinkar på sin egen, (självförakt)

1527 Gustav Vasa slänger ut katolikerna.

1630-1632 Tusentals Svenskar dör under ledning av Gustav II Adolf i krig mot katolikerna i Tyskland.

1927 Stockholms-Tidningen 1927, "Det däringa lucia firandet borde vi införa över hela riket"

2012 SD "Rör inte vårat helsvenska uråldriga katolska helgon firande!, bevara den sicilianska lucian blond!"

Har lite svårt att fatta, du kanske kan fylla i luckorna?

Hackenschmidt
2012-12-14, 09:39
Kan ju vara på sin plats att påpeka att varken lucia, pepparkakor, kristendom, saffran har sitt ursprung i Sverige.

Hursomhelst är det en del av den svenska kulturella identiteten. Och själva luciafirandet (välja en lucia, ljus i håret, stjärngossar) etc är en svensk skapelse.

Exdiaq
2012-12-14, 09:47
Du behöver inte upplysa mig om vad nazism är. Tack ändå.
Att avsluta ett inlägg med NRP 2014 är en klar blinkning till ett nazistiskt parti. Att hen sedan följet upp sitt inlägg med en harang om en stor judisk konspiration gör saken klar för mig.

Vart tycker du annars att nazismen bör diskuteras och bemötas? I ditt vardagsrum? I riksdagen? Förklara dig!

OK, ursäkta mig att jag inte drar parallellen mellan ditt inlägg och ett inlägg 2 sidor bak som avslutar med "NRP 2014". Citera nästa gång?

Nazism, salafism, wahhabism och andra former av extremism ska bemötas överallt i syfte att diskutera och inte aktivt försöka ändra den andra sidan. Jag kan inte minnas senaste gången jag såg/läste/hörde en ordentlig diskussion om ämnet "invandring" och alla dess förgreningar. Båda sidor beter sig illa och verkar ha för många mentala spärrar för att ens komma till sakfrågorna.

PowPow
2012-12-14, 09:51
Jag vet att han är vit och gissar att han är uppvuxen i ett småbourgerligt, medelklassigt, lagomkristet Svenskt hem långt ifrån skränande förortselement. (Det sista gissar jag pga att jag tror att det är standard för radikalvänstern)

Men uppenbarligen är inte en vit lucia och ett klassiskt luciatåg (vad nu det är) någon vidare stöttesten i hans kultur.

Man måste förstå att människor har olika kultur och värdesätter olika saker. Att Morty (eller jag eller någon annan) inte ser allvarligt på detta luciatåg eller lyckas förstå din och andras ilska beror inte på att jag pissar på min egen kultur.

Kultur består av värden, attityder och normer, och att påstå att man på något sätt gör fel bara för att något görs på ett annat sätt än vad du är uppvuxen med eller personligen föredrar, DET är att i mina ögon att pissa på den svenska kulturen. I alla fall den svenska kultur som jag förknippar mig själv med. Och jag tror att en majoritet av den svenska befolkningen delar min åsikt i frågan. Inga riksdagspartier (förutom SD) har på dagordningen att bara för att man bor i Sverige så måste man dela de normer, seder och traditioner som ett politiskt parti anser vara riktiga och svenska.

Spetälsk
2012-12-14, 09:51
Vissa i den här tråden borde sitta mindre framför datorn och umgås mer med riktiga människor. det är säkert bara en bråkdel av alla som babblar om omistligt svenskt kulturarv som faktiskt går och tittar på ett luciatåg. och varför skulle de? för att det är roligt? en sak historien lärde churchill var att idioterna ofta hade rätt så kanske är detta ett dödligt hot mot det svenska. nånstans känner jag ändå att den som faktiskt bryr sig väljer sina strider :)

Vinter
2012-12-14, 09:52
Hursomhelst är det en del av den svenska kulturella identiteten. Och själva luciafirandet (välja en lucia, ljus i håret, stjärngossar) etc är en svensk skapelse.

Exakt, kan du föreställa dig SD anno 1927 kommentera luciatåget?

"Helgerån, vad är det här för blatte tradition man infört? Fira ett italienskt skyddshelgon, med män utklädda som bögar? Man pissar på gamla svenska traditioner, nej snart emigrerar jag till finland"

:d

filmjölk
2012-12-14, 09:57
1527 Gustav Vasa slänger ut katolikerna.

1630-1632 Tusentals Svenskar dör under ledning av Gustav II Adolf i krig mot katolikerna i Tyskland.

1927 Stockholms-Tidningen 1927, "Det däringa lucia firandet borde vi införa över hela riket"

2012 SD "Rör inte vårat helsvenska uråldriga katolska helgon firande!, bevara den sicilianska lucian blond!"

Har lite svårt att fatta, du kanske kan fylla i luckorna?



År XXXXf.kr Mestadels vita människor i Sverige.

År 2200e.kr. Mestadels bruna och svarta människor i Sverige.


Där är luckan.

Spetälsk
2012-12-14, 09:58
Hursomhelst är det en del av den svenska kulturella identiteten.Så så, lugn nu. bruna bönor med fläsk kan vi också räkna dit men jag klarar mig bra utan, om du vill äta det var så god men om andra byter ut de bruna mot vita bönor så är det inte med nödvändighet ett generalangrepp på sveriges kulturarv :)

filmjölk
2012-12-14, 10:09
Men uppenbarligen är inte en vit lucia och ett klassiskt luciatåg (vad nu det är) någon vidare stöttesten i hans kultur.

I].

Jag tror att det är just hans (nu låter jag Morty representera hela den politiska korrektheten) kultur, som han har en starkare förankring i än JanOlsson (som jag låter representera hela SD:heten).

Av någon anledning vill "Morty", trots (pga?) en stark förankring i den, kissa på den kulturen, medans "JanOlsson" som jag gissar är uppvuxen med att mamma och pappa var arbetarklassmässigt aspackade mest hela Julhelgerna och gav blanka fan i både Jesus och Lucia, vill hylla den och bevara den, inte som den var, utan som den "borde" vara.

mini
2012-12-14, 10:13
Hur många av de upprörda rösterna såg faktiskt luciafirandet på SVT? Om man inte såg det, då verkar man ju inte riktigt bry sig?

Jag tyckte att dagisluciafirandet på Musikhjälpen var gulligt, men längre än så sträcker sig inte mitt engagemang i lucia-traditionen. Min identitet raseras inte av vad andra gör i sina luciatåg.

Amfksp
2012-12-14, 10:16
Hur många av de upprörda rösterna såg faktiskt luciafirandet på SVT? Om man inte såg det, då verkar man ju inte riktigt bry sig?

Jag tyckte att dagisluciafirandet på Musikhjälpen var gulligt, men längre än så sträcker sig inte mitt engagemang i lucia-traditionen. Min identitet raseras inte av vad andra gör i sina luciatåg.

Har många i tråden skrivit att deras identiteter blivit raserade? Om du hade läst inläggen så skriver de flesta att det bara var fruktansvärt korkat och smaklöst av SVT att göra någon påtvingat jättedålig rap-show av ett luciafirande. VIll man ta det längre så kan man fråga sig varför svt känner sig tvingat att "hotta upp" traditionellt luciafirande med en rap-show.

mini
2012-12-14, 10:22
Har många i tråden skrivit att deras identiteter blivit raserade? Om du hade läst inläggen så skriver de flesta att det bara var fruktansvärt korkat av SVT att göra någon påtvingat jättedålig rap-show av ett luciafirande. VIll man ta det längre så kan man fråga sig varför svt känner sig tvingat att "hotta upp" traditionellt luciafirande med en rap-show.

Har jag skrivit att många i tråden skrivit att deras identiteter blivit raserade? Jag trodde det var ok att dela med sig av sin egen reaktion på svt:s luciafirande?

Jag vet inte om svt känt sig tvingade, kanske tyckte de bara att det lät som en bra och fräsch idé?

Courus
2012-12-14, 10:24
Folk som säger att det är tradition att lucian ska vara blond är fan helt dumma i huvudet.. Vad spelar det för roll? Som folk tidigare påpekar var hon dessutom från Sicilien..

Amfksp
2012-12-14, 10:29
Har jag skrivit att många i tråden skrivit att deras identiteter blivit raserade? Jag trodde det var ok att dela med sig av sin egen reaktion på svt:s luciafirande?

Jag vet inte om svt känt sig tvingade, kanske tyckte de bara att det lät som en bra och fräsch idé?

Då ber jag om ursäkt för mitt antagande. Tyckte bara det var en konstig reaktion på ett luciafirande: "Oj, här blev verkligen inte min identitet raserad"

Phil Heath
2012-12-14, 10:30
Jan Olsson for president! Gotta love this thread*popcorn*

Juxta
2012-12-14, 10:33
Jag skiter i om det är någon turk som rappar på Lucia, dock tycker jag det är konstigt med just rap på Lucia. Det känns mer som det ska vara finstämt och någon slags soul hade väl passat bättre om SVT just nu ville ha in lite mer mörka människor, eller?

Whatever. Förstår inte varför folk bryr sig om SVTs luciafirande riktigt, det är ju inte så att alla luciafiranden ser ut sådär. Förstår verkligen inte varför såna som normalt hatar SVTs vänstervridning bryr sig om SVTs luciafirande heller. Man borde ju gett upp dom för länge sen isåfall.

Phil Heath
2012-12-14, 10:38
Haha, och där försvann klippet :D

"Det här videoklippet har tagits bort eftersom det utgör ett brott mot YouTubes policy om förbud mot hets mot folkgrupp."

rememberence
2012-12-14, 10:42
Haha, och där försvann klippet :D

"Det här videoklippet har tagits bort eftersom det utgör ett brott mot YouTubes policy om förbud mot hets mot folkgrupp."

Förlåt, var bara tvungen :)

http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/31873396.jpg

Anton Fräs
2012-12-14, 10:44
Det är väl klart att jag kan fira hur jag vill. Däremot har många påpekat, tidigare i tråden, att luciafirandet på SVT denna morgon är ungefär lika viktigt som Kalle Anka på julafton. För vissa i alla fall. Och om SVT då gör denna kupp (vilket jag förstår att man kan tycka att det är), så blir folk upprörda. Precis som om man skulle byta ut Kalle Anka mot något motsvarande värdelöst.

Antingen kommer du in för att skryta om din perfekta jag-skiter-väl-i-vilket-attityd, eller så har du helt enkelt bara ingen som helst förmåga att kunna se ur andra personers perspektiv.

Jag håller med dig till 100%. Det är en mysig stund som återkommer varje år och i år blev det nästan förstört av en värdelös rappare.

Morty
2012-12-14, 10:54
Nytänkande? Nu måste du väl ändå skämta? Det har slängts in rappare i tid och otid sedan 1995. Pinsamheten som uppstår när en dålig rappare träder fram, i fel sammanhang, är inget som bör uppmuntras. Inte ens mormor tycker det är hipt och fräscht längre.
Jag var 5 år 1995. Har ingen aning om något på den tiden. Aldrig sett nån rappa i ett luciafirande tidigare, ber verkligen om ursäkt om det var så att det var standard.

Om man kunde se grejen och hela sammanhanget väldigt objektivt hade man blivit väldigt förvirrad och kanske road av den massiva dubbelmoralen från "båda läger".

Morty med anhang tycker att en svart Lucia och en svartmuskig rappare i ett Svenskt Luciatåg är bra, men hade verkligen storbrölat och sympatiserat med muslimer/svartas ilska om vi hade tvingat in en Mohammedkarikatyr eller en fläskfilé i en moské tex.

JanOlsson och c:o hade hurrat den där fläskfilén, men grinar när deras/vår egen kultur blir utsatt för liknande.


Den något vettigare sidan här sett från ett objektivt perspektiv är JanOlsson och c:o. De värnar om sin egen kultur (och i förlängningen sig själva) medans Morty och c:o värnar om andras men pinkar på sin egen, (självförakt)

Du vet inget om min kultur.

Jag vet att han är vit och gissar att han är uppvuxen i ett småbourgerligt, medelklassigt, lagomkristet Svenskt hem långt ifrån skränande förortselement. (Det sista gissar jag pga att jag tror att det är standard för radikalvänstern)

Du vet inget om min kultur.

Jag skiter i om det är någon turk som rappar på Lucia, dock tycker jag det är konstigt med just rap på Lucia. Det känns mer som det ska vara finstämt och någon slags soul hade väl passat bättre om SVT just nu ville ha in lite mer mörka människor, eller?

Whatever. Förstår inte varför folk bryr sig om SVTs luciafirande riktigt, det är ju inte så att alla luciafiranden ser ut sådär. Förstår verkligen inte varför såna som normalt hatar SVTs vänstervridning bryr sig om SVTs luciafirande heller. Man borde ju gett upp dom för länge sen isåfall.

Stark poäng!

Tryman
2012-12-14, 11:34
SVT borde skämmas, de borde veta skillnad mellan bra och dålig rap.

Scratch89
2012-12-14, 11:38
SVT borde skämmas, de borde veta skillnad mellan bra och dålig rap.

De kunde ju haft med något sånt här istället! Det är ju mångkulturellt och bra!

kpa4edjm4nA

Tryman
2012-12-14, 11:43
De kunde ju haft med något sånt här istället! Det är ju mångkulturellt och bra!

kpa4edjm4nA

Ha ha, nostalgi. Kommer man in rätt med kroppen mot väggen gör det inte ont alls.

Tolkia
2012-12-14, 11:47
Det är säkert bara en bråkdel av alla som babblar om omistligt svenskt kulturarv som faktiskt går och tittar på ett luciatåg.
Det här är en tanke som även jag tänkt.
Jag vet inte om svt känt sig tvingade, kanske tyckte de bara att det lät som en bra och fräsch idé?
Jag gissar också på det senare. Det är inte första gången man lägger in nya, mer eller mindre spexiga, framträdanden i ett luciatåg, varken på SVT eller någon annanstans. Som jag minns det var det inte überpoulärt det året luciafirandet sändes från någonstans i Dalarna och alla hade folkdräkt heller (tradition att lucia har vit särk juuuuh).

Jag hade inte från början fattat att folk faktiskt även upprördes av lucians hudfärg, jag trodde enbart att det var rapparen som provocerade. Det gör mig lite förvånad - har ni som reagerar på att lucian är svart bara sett blonda lucior förr? Min egen erfarenhet (som förstås är n=1, men ändå rätt många luciatåg) är att den som valdes i regel var den som folk tyckte var SNYGGAST (undantaget de gånger den som organiserade tåget ville ha den längsta, den äldsta eller liknande), vilket där jag bodde ledde till att luciorna kom i lite olika format och färgsättning beroende på hur urvalet såg ut det aktuella året.

Scratch89
2012-12-14, 12:21
Det här är en tanke som även jag tänkt.

Jag gissar också på det senare. Det är inte första gången man lägger in nya, mer eller mindre spexiga, framträdanden i ett luciatåg, varken på SVT eller någon annanstans. Som jag minns det var det inte überpoulärt det året luciafirandet sändes från någonstans i Dalarna och alla hade folkdräkt heller (tradition att lucia har vit särk juuuuh).

Jag hade inte från början fattat att folk faktiskt även upprördes av lucians hudfärg, jag trodde enbart att det var rapparen som provocerade. Det gör mig lite förvånad - har ni som reagerar på att lucian är svart bara sett blonda lucior förr? Min egen erfarenhet (som förstås är n=1, men ändå rätt många luciatåg) är att den som valdes i regel var den som folk tyckte var SNYGGAST (undantaget de gånger den som organiserade tåget ville ha den längsta, den äldsta eller liknande), vilket där jag bodde ledde till att luciorna kom i lite olika format och färgsättning beroende på hur urvalet såg ut det aktuella året.

Om du läser tråden så är det faktiskt inte så många som ens tänkt på att lucian var svart. Däremot undrar man nog varför det tillsattes en svart lucia. Inte var det slumpen, eller tror du det?