handdator

Visa fullständig version : Billig mat som min mor kan


Gainster
2012-12-13, 19:57
Billig mat som min mor kan köpa åt mig?

Jag behöver hjälp med lite tips ang. mat. Jag har tagit med matlåder men min skola tillåter inte det längre, de ringde hem till min mor och tyckte att det var fel (Är 17). Hörde inte hela konversationen. Helt otroligt enligt mig, men så är situationen i alla fall.

Så jag behöver tips på små och snabba måltider, som jag kan ta mellan lektioner eller istället för skolans lunch (Går knappt att äta maten där och det är typ endast kolhydrater). Använder just nu vassle mellan lektioner.

Någon speciell frukt förutom banan? (Berätta gärna varför just det ni föreslår är bra).

Maträtter så som kyckling sallad?

Alla tips är välkomna, tänk på att maträtten kommer ligga i min träningsbag från 2-5 timmar och måste klara av det. :)

rooz
2012-12-13, 20:00
Mjölk borde serveras i skolan?

Westan
2012-12-13, 20:00
Tycker du ska äta skolmat, passa på när det är gratis för bövelen... (gratis för dig)...

IronBug
2012-12-13, 20:28
Vad i hela friden har skolan att göra med att du tar med dig matlådor?

tjing
2012-12-13, 20:29
Vad i hela friden har skolan att göra med att du tar med dig matlådor?

Iofs ingenting, men någonstans är det lite väl att ha med matlådor till skolan i den åldern, särskilt när mat faktiskt serveras i skolan.

RykteT
2012-12-13, 20:32
Jag har med matlådor till skolan och blir till och med sponsrad av dem men jag gör det för att jag lider av en ätstörning. Får grym ångest när jag käkar i skolan men jag hade gått över lik för att kunna äta i skolan igen!

Lider du inte av något sådant här tycker jag du ska skärpa dig och käka i skolan!

Skitväder
2012-12-13, 20:33
haha bland det sjukaste jag har hört på länge! Kesella brukar funka... mättande bra med proteiner. Nackdelen är att den behöver vara kyld men det borde gå ändå ;)

dooh
2012-12-13, 20:50
Vad i hela friden har skolan att göra med att du tar med dig matlådor?

Det handlar nog om att han inte får äta dem i skolrestaurangen (bestämmelser pga allergier mm.), men annars ska det nog inte vara några bekymmer med att ha med sig matlådor.

Amfksp
2012-12-13, 20:57
Ta med matlådor och ät någon annanstans än i matsalen? Eller förklara närmare hur problemet ligger till.

LillisJ
2012-12-13, 21:15
Kör upp en redig gainer och fyll shakern med mjölk från matsalen, alternativt lås in dej i toaletten och ät matlådorna. ;)

Pretorian
2012-12-13, 21:25
Serverar de endast kolhydrater i din skola? Går du Ur o Skur eller? Tror inte det är något fel på just din skolas mat.

Tisu
2012-12-13, 21:26
På min skola fanns det alltid Keso, hur är det på din? Keso + skolan oätliga kolhydrater?

Vitlök
2012-12-13, 21:36
Skippa lunchen? Käka stor frukost och sen vräker du i dig mat när du kommer hem utspritt i så många måltider du vill. Om du måste äta så käka samma mängd av "kolhydraterna" som du hade ätit ifall du hade haft med dig dom i din matlåda. Drick massa mjölk.

Tallkrogen
2012-12-13, 21:48
Gå med i elevrådet och haverera fram bättre mat. Å så ring din lokaltidning, de skriver ju om vad som helst. Om du har någon som kan kalla dig för "framtidslöfte" så är förstasidan säkrad.

Gainster
2012-12-13, 22:29
Det handlar nog om att han inte får äta dem i skolrestaurangen (bestämmelser pga allergier mm.), men annars ska det nog inte vara några bekymmer med att ha med sig matlådor.

Ta med matlådor och ät någon annanstans än i matsalen? Eller förklara närmare hur problemet ligger till.

Kör upp en redig gainer och fyll shakern med mjölk från matsalen, alternativt lås in dej i toaletten och ät matlådorna. ;)

Serverar de endast kolhydrater i din skola? Går du Ur o Skur eller? Tror inte det är något fel på just din skolas mat.

Jag får inte längre värma maten i deras mikro (Vet ej varför, låter galet enligt mig), att käka i matsalen är inget problem för fem öre.


En vanlig dag i skolan; Pasta med typ 1 gram bacon, bokstavligen. Det är som de tagit en bacon bit som skall serveras typ 100 elever. Skämtar inte, maten är värdelös och knappt ätlig.

Gainster
2012-12-13, 22:31
Skippa lunchen? Käka stor frukost och sen vräker du i dig mat när du kommer hem utspritt i så många måltider du vill. Om du måste äta så käka samma mängd av "kolhydraterna" som du hade ätit ifall du hade haft med dig dom i din matlåda. Drick massa mjölk.

Grejjen är det att jag åker till gymmet direkt efter skolan så behöver lite mer robust lunch..

Ean
2012-12-13, 22:36
Man MÅSTE inte ha mat så ofta som man tror, det går utmärkt att äta frukost och sedan äta mat efter hela skoldagen (se periodisk fasta, fasta går utmärkt). Ett alternativ är alltså att skita i skollunchen helt alternativt bara ta en bar om du är för hungrig.

Ät mycket hemma.

StarkaUlf
2012-12-13, 22:38
Mackor i mängder.

Gainster
2012-12-13, 22:50
Man MÅSTE inte ha mat så ofta som man tror, det går utmärkt att äta frukost och sedan äta mat efter hela skoldagen (se periodisk fasta, fasta går utmärkt). Ett alternativ är alltså att skita i skollunchen helt alternativt bara ta en bar om du är för hungrig.

Ät mycket hemma.

Man måste inte ha mat så ofta som man tror? Jag äter när jag är hungrig, varför svälta? Vill inte ha en dålig träningsdag pga att jag inte fått i mig tillräckligt med mat.

Ristretto
2012-12-13, 23:16
Vilken tur att du startade en tråd när du är så öppen för förslag.

Ät kall mat.

Amfksp
2012-12-13, 23:32
Kan skriva ut ett recept jag gjorde idag av en slump:

500g pasta penne
1 pkt bacon
1 burk pesto(ca 3dl)
1 kg kycklingfilé
1/2 halv medelstor gurka
200g fetaost

Koka pastan, skär kycklingen och baconet i ca 2x2cm-bitar. Hacka gurkan och fetan.
Blanda allt i en skål ihop med peston.

Detta funkar utmärkt att äta kallt och enligt mig svårt att tröttna på. Kolla schemat för din skolmatsal och ät detta de dagar du anser skolmaten vara oätlig.
Kör hårt

Fartman
2012-12-13, 23:51
Ät skolmaten och tryck en massa mjölk om du är orolig för proteinet. Eller tryck en prottedrink med mjölk till. Om maten är kass så ät en hel hög knäckemackor.
I övrigt låter det fördjävla märkligt att skolan inte tillåter dina matlådor längre men dom tycker väl säkert att du börjar ha nån form av osunt beteende.

Att ta med mackor är annars en bra grej, då kan du ha massa ost eller tex kycklingfilé som pålägg.
Hur som haver är det ju pga sånt här som proteinpulver finns, så kör på det om det blir svårt. Kolhydratskällorna är ju enkla att lösa med bananer och sånt.

jahaa
2012-12-14, 00:21
Man måste inte ha mat så ofta som man tror? Jag äter när jag är hungrig, varför svälta? Vill inte ha en dålig träningsdag pga att jag inte fått i mig tillräckligt med mat.

Du är hungrig för du är van att äta vid den tiden det har inget med att svälta att göra, du kan kan skippa mat i 2 dagar utan att svälta.

Latissimus Dorsi
2012-12-14, 00:24
Proteinshake, så tar du själva sidogrejen. T.e.x om dom har någon konstig gryta serverat med ris tar du en tallrik ris, om det är biffar från månen serverat med potatis tar du potatis. Sen dricker du 3-4 glas mjölk, sänker en proteinshake och äter din talrik med potatis/ris/whatever med lite sallad så ska du se att allt e frid och fröjd. Fettsnålt också.

HMS Laestander
2012-12-14, 00:50
Vilken tur att du startade en tråd när du är så öppen för förslag.

Ät kall mat.

You!

I think I like you! *hug*

sumialic
2012-12-14, 01:04
Fortsätt ta med dig matlådor, stå på dig, och om du får skit så anmäler du skolan till skolverket.

1684_
2012-12-14, 04:50
jag led ju av ätstörningar under hela gymnasie tiden, matlådorna + skollunchen emellanåt räddade nog min hälsa om man säger så, annars hade jag nog... försvunnit.

Inga problem att ta med mig matlåda iaf, sen stöttade iofs mattanterna en och fixade hem keso + annat.

Var också dä'r man upptäckte det goda med KALL mat, och ALLT går att äta kallt och mkt är godare när det e kallt. Inte lätt å värma matlådan om man e på praktik ller stressad!!

LizaK
2012-12-14, 06:08
Ät skolmaten (gratis kolhydrater) och komplettera med keso, kvarg, mjölk (allt detta håller sig i rumstemperatur i flera timmar).. Makrill/sardiner i tomatsås, tonfisk.

Morötter är nyttigt,, enkelt och billigt. Lägg ned ett gäng i väskan.
Vad gäller frukt är all mer eller mindre nyttig. Slå upp diverse och välj vad som tilltalar dig. Själv tycker jag banan och äpple är trevligt.

Gainster
2012-12-14, 08:50
Ät skolmaten (gratis kolhydrater) och komplettera med keso, kvarg, mjölk (allt detta håller sig i rumstemperatur i flera timmar).. Makrill/sardiner i tomatsås, tonfisk.

Morötter är nyttigt,, enkelt och billigt. Lägg ned ett gäng i väskan.
Vad gäller frukt är all mer eller mindre nyttig. Slå upp diverse och välj vad som tilltalar dig. Själv tycker jag banan och äpple är trevligt.

Såna här tips jag var ute efter.

Är inte ute efter "ät skolmaten". Jag har verkligen problem med att få ner skolmaten, inte haft problem med det förut men började på ett nytt gymnasium i somras. Jag är inte den enda som klagat, till och med våran mentor har klagat. Skolan är otroligt speciell. Går inte förklara och de som går där vet vad jag pratar om.

Jag "tål" inte vissa konsistenser, till exempel skolan gummi potatis. Klarar helt inte av det, det är inte smaken utan konsistensen som ger mig kväljningar. Otroligt jävla fjantigt, jag vet. Försöker tvinga i mig men det är svårt.

Kvarg går alltså att förvara i skolväskan utan problem i några timmar? Trodde inte det.

Gainster
2012-12-14, 09:00
Kan skriva ut ett recept jag gjorde idag av en slump:

500g pasta penne
1 pkt bacon
1 burk pesto(ca 3dl)
1 kg kycklingfilé
1/2 halv medelstor gurka
200g fetaost

Koka pastan, skär kycklingen och baconet i ca 2x2cm-bitar. Hacka gurkan och fetan.
Blanda allt i en skål ihop med peston.

Detta funkar utmärkt att äta kallt och enligt mig svårt att tröttna på. Kolla schemat för din skolmatsal och ät detta de dagar du anser skolmaten vara oätlig.
Kör hårt

Tack!

Pepz
2012-12-14, 09:41
vad är det med alla dessa bortklemade gymnasieungdomar som inte kan äta skolmaten?
har ni bara fått pannkakor,köttbullar och korv hemma eller?

Startas ju en sån här tråd i veckan...

Teddy9
2012-12-14, 09:50
vad är det med alla dessa bortklemade gymnasieungdomar som inte kan äta skolmaten?
Har ni bara fått pannkakor,köttbullar och korv hemma eller?

Startas ju en sån här tråd i veckan...

+1

Gainster
2012-12-14, 09:56
vad är det med alla dessa bortklemade gymnasieungdomar som inte kan äta skolmaten?
har ni bara fått pannkakor,köttbullar och korv hemma eller?

Startas ju en sån här tråd i veckan...

Aldrig inne på den här delen så hade ingen aning om att det fanns många trådar, ber om ursäkt för den.

Maten smakar skit, jag tycker om att pröva olika grejjer. Är inte speciellt kräsen när det kommer till mat. Men fy och blä till skolmaten.

TorbjornFred
2012-12-14, 10:01
DET ÄR GRATIS! När du blir vuxen kommer även du förstå värdet i ordet. Finns inte på kartan att man kan misslyckas så in i helvete med potatis att det är helt omöjligt att äta.

Och för att komma med ett konkret tips, om det nu är som du säger att det är 100% kolhydrater i skolmaten så ät dina kolhydrater där då och be din snälla mor att laga lite extra proteiner till frukost och middag åt dej.

massakay
2012-12-14, 10:04
Jag har tagit med matlåder men min skola tillåter inte det längre, de ringde hem till min mor och tyckte att det var fel. Helt otroligt enligt mig, men så är situationen i alla fall.

Klart du ska ta med dig vad du vill, och när du vill. Själv åt jag på lektionerna kalla matlåder fast jag vart tillsagd, gjorde det ändå. Kan väl säga att dom vande sig till slut.

Varför ska andra bestämma hur och när man ska äta, bara för att lärarna såg ut som tarmar och drack bara kaffe och en kaka om dagen, och tränade inte heller. Eller så var dom fettmonster och käkade två tårtor till frukost, lunch, middag och kvällsmat...*gah!*

Stå på dig! Gör som du själv vill!:)

Ristretto
2012-12-14, 10:58
+1

+2

stridis
2012-12-14, 11:15
DET ÄR GRATIS! När du blir vuxen kommer även du förstå värdet i ordet. Finns inte på kartan att man kan misslyckas så in i helvete med potatis att det är helt omöjligt att äta.


Tänk om man fick gratis lunch varje vardag och den som serverades på min tid var ju i circus 95% av fallen god ibland jättegod.:Virro*drool*

Annars får man försöka ändra:
påverka din skolmat (http://www.skolmatensvanner.se/sa_kan_du_paverka.php)

Reaper123
2012-12-14, 11:25
Ditt favoritbröd

http://1.bp.blogspot.com/_fiHOP_7QHNM/TPeH2c4OK-I/AAAAAAAACQA/nP2QqiN000w/s1600/subs.jpg

http://www.recept.ninasmat.se/bilder/2009/10/Lantbrod-liggande.jpg

Din favorit bland mjukostarna

http://1.bp.blogspot.com/_4EVW46Un6ic/THAgqngAq6I/AAAAAAAACA4/LXnr1LxTk18/s1600/fjallbrynt_mjukost.jpg

http://www.grimsta.com/Portals/0/kavli.jpg

Vilket bröd du tar spelar ju egentligen ingen roll, men är du ute efter mättnad så ta ett för det ändamålet (vilket då troligen inte är ett vitt rostbröd). Mjukost finns från 4% fett till väldigt fet, men mer eller mindre alla är väldigt proteinrika och dom står sig ju i 100år i rumstemp ;)

Detta + protteshake och du bör klara en dag i skolan utan problem!

Rikard Jansson
2012-12-14, 11:30
vad är det med alla dessa bortklemade gymnasieungdomar som inte kan äta skolmaten?
har ni bara fått pannkakor,köttbullar och korv hemma eller?

Startas ju en sån här tråd i veckan...

Maten är verkligen vidrig, och då går jag inte ens på gymnasiet längre.

Teddy9
2012-12-14, 11:37
Maten är verkligen vidrig, och då går jag inte ens på gymnasiet längre.

Fast du tillhör nog ändå den bortklemade generationen, inte sant? ;)

Rikard Jansson
2012-12-14, 11:41
Fast du tillhör nog ändå den bortklemade generationen, inte sant? ;)

Det är konstigt det där med att alla yngre generationer är bortklemade, speciellt med tanke på att vi i sammanhanget har fått mindre lagad mat än alla tidigare :)

Tisu
2012-12-14, 12:05
Det är konstigt det där med att alla yngre generationer är bortklemade, speciellt med tanke på att vi i sammanhanget har fått mindre lagad mat än alla tidigare :)

Jag är 27 år och kan knappast tro att det ändrats så mycket på 10 år. Redan på min tid fanns det bortskämda snorungar som alltid skulle klaga på allt med skolan, och då inte bara maten. Visst, det var inte den godaste maten man fick varje dag, men oftast helt ok.

Det kliar i fingrarna att dra till med ett "barnen i Afrika", men det känns som man senare kommer bekräfta Godwins lag, så jag låter bli.

Pretorian
2012-12-14, 12:11
Du klarar inte av att äta SKOLANS POTATIS men KVARG sätter du i dig lätt!?
*facepalm*

Rikard Jansson
2012-12-14, 12:50
Jag är 27 år och kan knappast tro att det ändrats så mycket på 10 år. Redan på min tid fanns det bortskämda snorungar som alltid skulle klaga på allt med skolan, och då inte bara maten. Visst, det var inte den godaste maten man fick varje dag, men oftast helt ok.

Det kliar i fingrarna att dra till med ett "barnen i Afrika", men det känns som man senare kommer bekräfta Godwins lag, så jag låter bli.

Det tror jag att det kan. När vi gick i mellanstadiet fick vi riktigt god mat, lagad där på plats, sen ändrades till samma mass-sörja som vi fick på högstadiet och gymnasiet. Halvrå potatis, pasta helt utan kryddor som simmade i vatten och som var allmänt gummiaktig, bränd lasagne som var till 70% ostsås eller vad nu det vita kletet är. Nuggets som var stenhårda, osv osv. viss mat var bra, pannkakorna, gröten, riset, men majoriteten av rätterna var riktigt vidriga. sen så får man ju som tränande skärpa sig och äta ändå, men att inte få kalla det för äcklig mat är ju lite tramsigt.

spas
2012-12-14, 13:16
Du klarar inte av att äta SKOLANS POTATIS men KVARG sätter du i dig lätt!?
*facepalm*

Vad fan det skulle jag ju skriva.

LizaK
2012-12-14, 13:56
Då jag gick i plugget hade de alltid 2 stora bunkar med fil och musli. Mjölk fanns alltid det med. Som alternativ. Även smör och bröd. En gång i veckan ost.
Är det likadant i din skola? I så fall - ät det.

Skolmat är inte god, men lite salt, peppar och smör kan faktiskt pigga upp nästan all föda..

Knatcharn
2012-12-14, 15:01
Toppa allt med keso och gör att du alltid får 50% keso, 50% annat skit i munnen. Allting smakar keso och du får näring gratis.


Kthxbye