handdator

Visa fullständig version : träna (mer) äta mer


SannaK
2012-12-13, 15:46
Jag är noga med kosten. max 1500.

men om man tränar bort låt oss säga 500, måste jag då tillägga minst 200 kalorier?

jag tänkte 1500-500=1000.

eller fungerar det ej så?
alltså det speelar ingen roll hur mycket man tränar, man behöver inte lägga till mer mat för det?

nitz
2012-12-13, 15:53
Jag är noga med kosten. max 1500.

men om man tränar bort låt oss säga 500, måste jag då tillägga minst 200 kalorier?

jag tänkte 1500-500=1000.

eller fungerar det ej så?
alltså det speelar ingen roll hur mycket man tränar, man behöver inte lägga till mer mat för det?

Vart får du 200 ifrån?
Men ökar du kaloribalansen med 500 så blir det 500 kcal mer för att ligga i balans.

SannaK
2012-12-13, 15:55
Vart får du 200 ifrån?
Men ökar du kaloribalansen med 500 så blir det 500 kcal mer för att ligga i balans.

för att lägger jag till 200, så blir det MINSTA kcal värdet man ska äta som tjej, alltså 1200.

så jag måste alltså alltid äta mer?
vet många som typ äter 1000/1200 kcal och tränar bort massa energi, utan att lägga till.

Reaper123
2012-12-13, 15:56
Vad är ditt mål? Om du ska tex bibehålla vikten bör du äta upp alla kalorier du förbrukar utöver ditt BMR.

Om du tränar bort 500 kcal och bara äter upp 200, får du om jag nu fattar din matematik rätt ett dagligt underskott på 300 kcal! (om nu 1500 kcal är din normala energibalans)

Tex, jag hade en aktivietsfaktor på ungefär 1,7 under min deff vilket gav ett KCAL UT på omkring 3300 kcal. Åt jag under 2700 kcal/dag tappade jag mer än 0,5 kg/vecka...

SannaK
2012-12-13, 15:59
Vad är ditt mål? Om du ska tex bibehålla vikten bör du äta upp alla kalorier du förbrukar utöver ditt BMR.

Om du tränar bort 500 kcal och bara äter upp 200, får du om jag nu fattar din matematik rätt ett dagligt underskott på 300 kcal! (om nu 1500 kcal är din normala energibalans)

Tex, jag hade en aktivietsfaktor på ungefär 1,7 under min deff vilket gav ett KCAL UT på omkring 3300 kcal. Åt jag under 2700 kcal/dag tappade jag mer än 0,5 kg/vecka...


gå ner några kg. ca 5. om jag äter 1400 går ner 0.5 i veckan.

om jag vill äta mer en dag, så måste jag träna.
äter man sina kcal och tränar hur mycket som helst. då går man ner snabbt, men då tär de på kroppen, för de blir för lite enrgi, trots att man kanske ändå äter 1500 kcal. det finns lixom ett "mått" på hur mycket man Kan träna bort om man ligger på kcal underskott.


någon vecka förut åt jag 1000 och gick långa promenader.
men det blir ju svältläge för kroppen.

Reaper123
2012-12-13, 16:05
gå ner några kg. ca 5. om jag äter 1400 går ner 0.5 i veckan.

om jag vill äta mer en dag, så måste jag träna.
äter man sina kcal och tränar hur mycket som helst. då går man ner snabbt, men då tär de på kroppen, för de blir för lite enrgi, trots att man kanske ändå äter 1500 kcal. det finns lixom ett "mått" på hur mycket man Kan träna bort om man ligger på kcal underskott.


någon vecka förut åt jag 1000 och gick långa promenader.
men det blir ju svältläge för kroppen.Deffa på 1400 kcal låter 100ggr bättre än 1000 enligt mig, men skulle inte rekommendera någon som har energibalans på ynkliga 1500 kcal att gå ned 5kg däremot...

Tex. Jag har en energibalans på 3300 kcal (förvisso man) och inte ens 10kg fett på kroppen!

nitz
2012-12-13, 16:16
för att lägger jag till 200, så blir det MINSTA kcal värdet man ska äta som tjej, alltså 1200.

så jag måste alltså alltid äta mer?
vet många som typ äter 1000/1200 kcal och tränar bort massa energi, utan att lägga till.

Tänk såhär:
Om du i vanliga fall ligger på 1900 i kaloribalans och höjer det med 500 kcal genom att träna så har du ju helt plötsligt en kaloribalans på 2400.
Då är det från det värdet man måste räkna för underskott.
Alltså 2400 - 500 = 1900.
Och ja om man äter 1000 kcal och tränar bort 500 kcal så känns det verkligen i lägsta laget med mat så länge man inte är överviktig.
Det är flera aspekter att tänka på här:
Två exempel:
1. Välmående, allt från att må bra i vardagen till att vara elak mot sin hälsa.
2. Slutresultat: Man kan inte frisätta hur mycket fett från kroppen som helst / dygn, så det kan bli så att man bara blir magrare, men inte mer deffad / mer snygg.
Det är individuellt hur mycket mat man behöver, alla killar behöver t.ex inte samma mängd som jag behöver och en del killar behöver mer än vad jag behöver.
Så ett hälsosamt underskott varierar från person till person, du måste räkna med fler faktorer.
Men går man ner i den takt man siktar på är det ingen idé att börja gå ner snabbare eller att öka träningen men inte maten.
Så slutkontentan:
Om du äter 1400 kcal nu för att gå ner i vikt och förbrukar 500 så tycker jag du ska äta 500 mer.
Vad har du för stats idag, längd/vikt?

SannaK
2012-12-13, 16:16
Deffa på 1400 kcal låter 100ggr bättre än 1000 enligt mig, men skulle inte rekommendera någon som har energibalans på ynkliga 1500 kcal att gå ned 5kg däremot...

Tex. Jag har en energibalans på 3300 kcal (förvisso man) och inte ens 10kg fett på kroppen!

inte jag heller. men några dagar gör inget, men inte ultimat.
så alltså, träna mer, äta mer och äta mer träna mer.
min energibalans ligger på 1900.

oj, då är man rippad :P

SannaK
2012-12-13, 16:22
Tänk såhär:
Om du i vanliga fall ligger på 1900 i kaloribalans och höjer det med 500 kcal genom att träna så har du ju helt plötsligt en kaloribalans på 2400.
Då är det från det värdet man måste räkna för underskott.
Alltså 2400 - 500 = 1900.
Och ja om man äter 1000 kcal och tränar bort 500 kcal så känns det verkligen i lägsta laget med mat så länge man inte är överviktig.
Det är flera aspekter att tänka på här:
Två exempel:
1. Välmående, allt från att må bra i vardagen till att vara elak mot sin hälsa.
2. Slutresultat: Man kan inte frisätta hur mycket fett från kroppen som helst / dygn, så det kan bli så att man bara blir magrare, men inte mer deffad / mer snygg.
Det är individuellt hur mycket mat man behöver, alla killar behöver t.ex inte samma mängd som jag behöver och en del killar behöver mer än vad jag behöver.
Så ett hälsosamt underskott varierar från person till person, du måste räkna med fler faktorer.
Men går man ner i den takt man siktar på är det ingen idé att börja gå ner snabbare eller att öka träningen men inte maten.
Så slutkontentan:
Om du äter 1400 kcal nu för att gå ner i vikt och förbrukar 500 så tycker jag du ska äta 500 mer.
Vad har du för stats idag, längd/vikt?

precis, om jag vill ligga på balans.
vilka härliga siffror. 2400, det är ju supermycket.
nej, vill bara fila till mig lite :) 5 kg, då är jag på min drömvikt. ca 58kg.
jag kan inte säga aktivitetsfaktor, eftersom det är väldigt varierande. jag går i skolan (promenerar till och från, ca 6 km från och till) sen promenerar på rasterna. sen kanske en promenad till. och då lägger jag till 2-300kcal beroende.

men en annan dag, om jag inte är i skolan. OCH vädret är dåligt, så går jag inte ens ut, men då får kosten vara noggrannare ändå.

jag tränade jättemycket styrka förut, och hård. men att äta mindre, träna hårt och äta SÅ mycket protein, tyckte jag var otroligt jobbigt. så en sak i taget.

gå ned i vikt, SEDAN när jag är i målvikt, styrketräna.

jag är 1.73 och väger 64. vill gå ned till 58.

Reaper123
2012-12-13, 17:27
inte jag heller. men några dagar gör inget, men inte ultimat.
så alltså, träna mer, äta mer och äta mer träna mer.
min energibalans ligger på 1900.

oj, då är man rippad :PJa eller så lägger du på dig mer muskelmassa, vilket ökar ditt behov istället för att få en kropp gjord av skinn och ben! (ursäkta om jag verkar hård)

Nej, däremot normalt "vältränad" eller vad man nu ska kalla det. Men på mina 85 halvfeta kilon har jag trots allt runt 75kg fettfri massa. Var mer ett försök till att få dig att förstå att "drömvikten" du jagar är sjukligt lågt för en tränande indvid och att du istället borde fokusera på rätt saker snarare än siffran på vågen!

Edit: Nu är det dock helt fel att jämföra dig med mig, eftersom en kvinna SKA ha mer fett på kroppen för att se likvärdigt hälsosam ut redan från start...

Reaper123
2012-12-13, 17:31
*dubbel*

SannaK
2012-12-13, 18:34
Ja eller så lägger du på dig mer muskelmassa, vilket ökar ditt behov istället för att få en kropp gjord av skinn och ben! (ursäkta om jag verkar hård)

Nej, däremot normalt "vältränad" eller vad man nu ska kalla det. Men på mina 85 halvfeta kilon har jag trots allt runt 75kg fettfri massa. Var mer ett försök till att få dig att förstå att "drömvikten" du jagar är sjukligt lågt för en tränande indvid och att du istället borde fokusera på rätt saker snarare än siffran på vågen!

Edit: Nu är det dock helt fel att jämföra dig med mig, eftersom en kvinna SKA ha mer fett på kroppen för att se likvärdigt hälsosam ut redan från start...


jag har aldrig tyckt det varit snyggt med skinn och ben. jag är väl påläst om kost, motion, träning. därför jag aldrig skulle äta mindre än 1200 kcal (utan träning)
jag äter minst 1g protein/kg vikt.

tränande individ är nog att ta i. jag konditionstränar LÄTT. för ju mer/hårdare träning, desto hungrigare blir man. och det är ju det man inte vill bli när man försöker gå ned några kilon.
det är ingen slump att jag Nu har lätt för att äta mindre än jag gör av med.
när jag tränade hårt ofta och mycket, så hade jag jättesvårt att gå ned.
träning är till för att bygga tycker jag. och det är mitt nästa steg :) om jag tycker jag vill ha det.

Pretorian
2012-12-13, 21:35
inte jag heller. men några dagar gör inget, men inte ultimat.
så alltså, träna mer, äta mer och äta mer träna mer.
min energibalans ligger på 1900.

oj, då är man rippad :P

Är du på balans på 1900 tycker jag 1500 är det lägsta du ska ligga på. Du säger ju själv att du inte vill vara hungrig.

SannaK
2012-12-16, 17:49
Är du på balans på 1900 tycker jag 1500 är det lägsta du ska ligga på. Du säger ju själv att du inte vill vara hungrig.


det jag tänkte är.
om man äter ca 1800 och Promenerar lätt ca 600, DRAS de verkligen av från de 1800 kalorierna då, dras de inte bara av om man hårdtränar? typ springer sig svettig?

ibland känns det som att om jag promenerar lätt en viss mängd och sedan äter upp det, så händer ändå inget, eftersom jag har FORTFARANDE ätit mer än om jag vill gå ned, altså kanske 1800-1900.

nitz
2012-12-16, 17:53
det jag tänkte är.
om man äter ca 1800 och Promenerar lätt ca 600, DRAS de verkligen av från de 1800 kalorierna då, dras de inte bara av om man hårdtränar? typ springer sig svettig?

ibland känns det som att om jag promenerar lätt en viss mängd och sedan äter upp det, så händer ändå inget, eftersom jag har FORTFARANDE ätit mer än om jag vill gå ned, altså kanske 1800-1900.
Det jag skrev gäller sist oavsett väg du går för att öka din förbrukning :).

SannaK
2012-12-16, 17:56
Det jag skrev gäller sist oavsett väg du går för att öka din förbrukning :).

ok. Tack :)