handdator

Visa fullständig version : Kommunens idiotiska snöröjning


Silencer
2012-12-13, 01:09
Jag förstår att man plogar vägar, men varför i HELVETE ska en traktorjävel föra oväsen som om det tredje världskriget vore här i flera timmar mitt i natten, för att plocka bort snödrivor och annan snö som INTE är på vägen och som INTE är i vägen för någon?! Helvete vad arg jag blir!!! Kan man aldrig få lugn och ro!!!

kallekula
2012-12-13, 01:22
Det kallas genusneutral snöröjning.

http://www.friatider.se/genusneutral-snorojning-hotar-sveriges-kommuner

anton2000
2012-12-13, 02:31
Det kallas genusneutral snöröjning.

http://www.friatider.se/genusneutral-snorojning-hotar-sveriges-kommuner

Dafuq did i just read?

Sniggel
2012-12-13, 06:38
Haha. Är det där satir eller inte?

Mental
2012-12-13, 06:56
Jag förstår att man plogar vägar, men varför i HELVETE ska en traktorjävel föra oväsen som om det tredje världskriget vore här i flera timmar mitt i natten, för att plocka bort snödrivor och annan snö som INTE är på vägen och som INTE är i vägen för någon?! Helvete vad arg jag blir!!! Kan man aldrig få lugn och ro!!!

Snöröjningen pågår väl dygnet runt antar jag. Och på natten stör den ju trafiken mindre. Och man använder gångbanor och liknande som tillfälliga upplag när det kommer mycket snö, men det måste ju bort så att man kan använda de igen om det kommer ett till jätteoväder.

Raschmus
2012-12-13, 08:13
Jag vet inte hur det är för andra kommuner men utförarna i Varberg är oftast få utförare per yta och ofta får de köra dygnet jävla runt.

Låt säg att de har kunder beräknat att ta en arbetsdag. Problemet är när det snöar vid lunch fortfarande och rundan måste göras om och du är ensam pilot på din maskin.

Snöröjningen pågår väl dygnet runt antar jag. Och på natten stör den ju trafiken mindre. Och man använder gångbanor och liknande som tillfälliga upplag när det kommer mycket snö, men det måste ju bort så att man kan använda de igen om det kommer ett till jätteoväder.

Yes

312
2012-12-13, 08:27
Det kallas genusneutral snöröjning.

http://www.friatider.se/genusneutral-snorojning-hotar-sveriges-kommuner

Alltså, är det där på riktigt?!

Mental
2012-12-13, 08:31
Alltså, är det där på riktigt?!

Att man gör en genusanalys av samhällsfunktioner är väl inte konstigt? Men läser man det genom fria tiders allt annat än neutrala filter så käns det säkert så.

Jag tror att hela samhället vinner på att man granskar stukturer där man annars bara kört på autopilot. Sedan att folk sätter morgonkaffet i halsen och skriker "men va faaan" varje gång ordet genus används är ju tråkigt.

Torsk_ole
2012-12-13, 08:55
Om man kan snöröja på ett annat sätt och därmed spara pengar på skador är det bara bra.

Sen är frågan hur välgenomtänkt analysen de facto var. Jag är glad att de röjer på nätterna, så man kan ta sig fram när dagen börjar.

Thelvino
2012-12-13, 09:22
Att man gör en genusanalys av samhällsfunktioner är väl inte konstigt? Men läser man det genom fria tiders allt annat än neutrala filter så käns det säkert så.

Jag tror att hela samhället vinner på att man granskar stukturer där man annars bara kört på autopilot. Sedan att folk sätter morgonkaffet i halsen och skriker "men va faaan" varje gång ordet genus används är ju tråkigt.

+1

Innan har man plogat vägarna på ett sätt att ingen kan cykla eller gå på trottoarerna. (För det gör ju ingen, trodde männen som bestämde..) Nu är det någon som har uppmärksammat att man kanske ska ta hänsyn till alla som cyklar och går oxå, Och till skillnad ifrån förr så stod det ju inte att man skulle strunta i bilvägarna utan ta de senare. Det blir alltså en Win-win situation men eftersom bilvägarna blir plogade lite senare så känner sig vissa män kränkta.. Slappna av liksom.

Thelvino
2012-12-13, 09:24
Sen tror jag att folk hänger upp sig på att det kallar "genusneutralt".

Mantus
2012-12-13, 09:32
Jag tyckte idén att ploga förskolor och skolor först är potentiellt genialisk och den borde snarare kallas för ett steg i en mer kostnadseffektiv riktning än ett utslag för någon slags genushets. Det blir rätt stora samhällsekonomiska vinster om föräldrar (en tämligen stor grupp i samhället) kan skjutsa sina barn till förskola/ skola på ett säkert och snabbt sätt. Annars blir ju risken att de kommer sent alternativt för stanna hemma med barnen i några timmar. Se till att skotta mycket vid äldreboenden och på trottoarer så sparas nog många sköna tusenlappar in och sjukhusen får det lite lugnare.
Bilvägarna är ju självklart även de bra att skotta men där kan man ju ägna sig åt huvudlederna som är essentiella för ett gott trafikflyt först och prioritera ned mindre leder.

yooii
2012-12-13, 09:32
Sedan har ju den genusmedvetna snöröjningen inget med ämnet att göra.

Det verkar ju mest som TS blivit utsatt för ett kreativt skapande av arbetstillfällen :d

Grotesk
2012-12-13, 09:35
Jag förstår att man plogar vägar, men varför i HELVETE ska en traktorjävel föra oväsen som om det tredje världskriget vore här i flera timmar mitt i natten, för att plocka bort snödrivor och annan snö som INTE är på vägen och som INTE är i vägen för någon?! Helvete vad arg jag blir!!! Kan man aldrig få lugn och ro!!!

Pepparkaksgubbar förbjuds nationellt, folk mår dåligt av en ny PWO, en grupp människor utforskar "kippande dips", jag missade en gratisbiljett till The Hobbit och DETTA är ditt problem? Jisses! Se dig om i världen min son.

PowPow
2012-12-13, 10:10
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/31808579.jpg

Fishtank
2012-12-13, 10:34
Pepparkaksgubbar förbjuds nationellt, folk mår dåligt av en ny PWO, en grupp människor utforskar "kippande dips", jag missade en gratisbiljett till The Hobbit och DETTA är ditt problem? Jisses! Se dig om i världen min son.

Kippade dips...?
What the fuck.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

O_Wao
2012-12-13, 10:58
Jag är jättetacksam över att de plogar innan jag ska till jobbet så jag kan komma dit utan risk för liv och lem. Öronproppar kan vara ett tips, kostar 20 spänn på apoteket.

Silencer
2012-12-13, 11:09
Det handlar inte om att de plogar på natten, det handlar om att de plogar typ GRÄSMATTOR.

Trottoarerna var plogade, gångbanorna var plogade, vägarna var plogade... men traktorjäveln tycker att nu ska alla snöhögar och tydligen all snö som ligger på gräsmattor och andra ställen där man INTE går eller kör bil eller cyklar också forslas bort.

Vad är tanken? Ska skattepengar gå till att forsla bort snö som ändå inte är i vägen för någon?!

Silencer
2012-12-13, 11:10
Snöröjningen pågår väl dygnet runt antar jag. Och på natten stör den ju trafiken mindre. Och man använder gångbanor och liknande som tillfälliga upplag när det kommer mycket snö, men det måste ju bort så att man kan använda de igen om det kommer ett till jätteoväder.

Läs vad jag skriver, det var inte gångbanor som plogades, det var snövallar vid sidan av vägen som plogades bort.

PowPow
2012-12-13, 11:15
Läs vad jag skriver, det var inte gångbanor som plogades, det var snövallar vid sidan av vägen som plogades bort.

Antagligen för att det skulle bli plats för mer snö inför nästa gång de behövde ploga?

Silencer
2012-12-13, 11:16
Antagligen för att det skulle bli plats för mer snö inför nästa gång de behövde ploga?

I kiruna där jag kommer från har man snövallar som är flera meter höga det har aldrig stört någon.

PowPow
2012-12-13, 11:19
I kiruna där jag kommer från har man snövallar som är flera meter höga det har aldrig stört någon.

Ok, vet inte hur det ser ut i Örebro riktigt men här nere finns det ingen plats för snövallarna. Vilket väl är ett problem för många städer. Snön plogas men hinner inte forslas bort, och blir då ivägen och/eller skapar jättelika forsar om det blir ett snabbt väderomslag till det varmare.

Kanske inte är ett problem i Örebro dock

Jukka Sejlite
2012-12-13, 11:25
Det handlar inte om att de plogar på natten, det handlar om att de plogar typ GRÄSMATTOR.

Trottoarerna var plogade, gångbanorna var plogade, vägarna var plogade... men traktorjäveln tycker att nu ska alla snöhögar och tydligen all snö som ligger på gräsmattor och andra ställen där man INTE går eller kör bil eller cyklar också forslas bort.

Vad är tanken? Ska skattepengar gå till att forsla bort snö som ändå inte är i vägen för någon?!

Det är väl knappast traktorns fel,utan traktorförarens fel,eller hur?

Silencer
2012-12-13, 11:35
Det är väl knappast traktorns fel,utan traktorförarens fel,eller hur?

Ah, sant. Förlåt. Känner mig jätteelak nu. Traktorn har ju inte gjort mig något. Idiotchaufför.

Silencer
2012-12-13, 11:36
Ok, vet inte hur det ser ut i Örebro riktigt men här nere finns det ingen plats för snövallarna. Vilket väl är ett problem för många städer. Snön plogas men hinner inte forslas bort, och blir då ivägen och/eller skapar jättelika forsar om det blir ett snabbt väderomslag till det varmare.

Kanske inte är ett problem i Örebro dock

Ja, nu förstår jag. I kiruna är det minusgrader permanent ända fram till våren så det är ingen risk att det smälter ut på vägen. Här i Örebro kan det ju slå upp och ner även denna årstid så det kanske är därför.

shadowfire
2012-12-13, 11:52
hHAHhahaha, wtf, hur kan man ens blanda in något med kön och säga att det har koppling till snöröjning. *screwy*

Snöröjning ska givetvis utgå från 1) infrastruktur och viktiga samhällsfunktioner samt 2) skade- och olycksförebyggande.

Det har ju inget som helst med någon könsdebatt att göra. Däremot är det såklart bra att man ifrågasätter och ser över hur man prioriterar snöröjningen, bland annat för att hjälpa uttryckningsfordons framkomlighet och andra samhällskritiska funktioner.

PowPow
2012-12-13, 11:57
Ja, nu förstår jag. I kiruna är det minusgrader permanent ända fram till våren så det är ingen risk att det smälter ut på vägen. Här i Örebro kan det ju slå upp och ner även denna årstid så det kanske är därför.

Ta det inte som någon sanning. Jag chansar mest angående forsarna :d
att det är ont om plats bredvid vägen är dock ett problem man verkligen kan se, i alla fall här. De flesta områden med gator består ju av gata -> eventuellt parkerade bilar -> trottoar -> hus. Dvs ingen plats för snövallar.

Exdiaq
2012-12-13, 12:14
Vad könsdebatt och "jämställdhet" har med snöröjning att göra begriper jag inte. Att ploga på natten, börja med större knutpunkter och vägar ter sig ganska naturligt enligt mig. Att det är ett verkligt problem för andra än väldigt gamla personer och dagisbarn att gå i 15-20cm snö begriper jag inte heller. Jobbigare måhända, men ett stort hinder? Knappast.

En eller flera bilar som blir stående vid knutpunkter eller större vägar därför snöröjning framför dagis så att Kalle och Ali kan äta kritor och torka snorkråkor på varandra är ett verkligt problem.

Allan
2012-12-13, 12:19
Det känns som den här tråden borde ligga i "Larviga saker som gör mig skitförbannad- tråden".

Silencer
2012-12-13, 12:44
Vad könsdebatt och "jämställdhet" har med snöröjning att göra begriper jag inte. Att ploga på natten, börja med större knutpunkter och vägar ter sig ganska naturligt enligt mig. Att det är ett verkligt problem för andra än väldigt gamla personer och dagisbarn att gå i 15-20cm snö begriper jag inte heller. Jobbigare måhända, men ett stort hinder? Knappast.

En eller flera bilar som blir stående vid knutpunkter eller större vägar därför snöröjning framför dagis så att Kalle och Ali kan äta kritor och torka snorkråkor på varandra är ett verkligt problem.

Det där är typiskt mans-centriskt tänkande från din sida och illustrerar hur viktig genusdebatten är!!!

:naughty:

Sniggel
2012-12-13, 12:55
Att man gör en genusanalys av samhällsfunktioner är väl inte konstigt? Men läser man det genom fria tiders allt annat än neutrala filter så käns det säkert så.

Jag tror att hela samhället vinner på att man granskar stukturer där man annars bara kört på autopilot. Sedan att folk sätter morgonkaffet i halsen och skriker "men va faaan" varje gång ordet genus används är ju tråkigt.

Är det egentligen inte lite sexistiskt att påstå att de stora vägarna är till för män (ni vet de som kör bil!) medas kvinnorna ska hålla sig borta från trafiken och gå på gångbanorna och lämna barnen på det lokala dagiset? :D

Grotesk
2012-12-13, 14:47
Kippade dips...?
What the fuck.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Dötsstraff.

LizaK
2012-12-13, 14:56
Det har blivit så viktigt med jämnställdhet att det hela börjar spåra ur. Genusröjning låter och är bara obehagligt. Och sedan att ange kön på döda saker såsom vägar..är inte det en smula psykotiskt?

Off-topic, men kunde ej låta bli.

On-topic rekommenderas att införskaffa öronppar. Är de bra brukar åtminstående jag kunna sova även om hela kvarteret plogas i timmar.

Fishtank
2012-12-13, 15:06
Dötsstraff.

Ser jag någonsin det snör jag ut grabben från gymmet.

LizaK jag börjar gilla dig, du postar mycket vettigt numera.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

BlötSnö
2012-12-13, 15:07
Kippade dips...?
What the fuck.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Nu hittade jag inga dips, men är det detta fast omvänt eller vad?
QYxjFWkmtyc
Det ser i vilket fall väldigt konstigt ut. Som att han försöker ta sig upp och inte riktigt lyckas flera gånger om.

Ont: Traktorerna brukar snöröja utanför mig mitt i natten också. Ganska ordentligt trafikerad väg dock, så jag får skylla mig själv som bor här.
Att det sedan ligger en returstation på andra sidan gatan som har en tendens att tömmas på söndagmorgnar är också lite irriterande ibland. ljudet av glasflaskors om krossas mot varandra är det inget som ljudisolerar mot.
Menmen, man får uppoffra sig ibland för att samhället ska gå runt.
Det eller skaffa en högre lön och köpa en bättre placerad bostad.

LizaK
2012-12-14, 05:36
Ser jag någonsin det snör jag ut grabben från gymmet.

LizaK jag börjar gilla dig, du postar mycket vettigt numera.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Tack!

Slog i huvudet för ett tag sedan, kanske var ett och annat som ramlade rätt. :D

luderlasse
2012-12-14, 11:32
Är det egentligen inte lite sexistiskt att påstå att de stora vägarna är till för män (ni vet de som kör bil!) medas kvinnorna ska hålla sig borta från trafiken och gå på gångbanorna och lämna barnen på det lokala dagiset? :D

Det är det absolut, tycker det finns många brister i deras resonemang, t.ex. ska de skotta bushållplatser men inte vägarna de kör på. De har även glömt att utryckningsfordon måste kunna komma fram.

Eddie Vedder
2012-12-14, 21:13
Det där är typiskt mans-centriskt tänkande från din sida och illustrerar hur viktig genusdebatten är!!!

:naughty:

Det kom ju från rätt person. Att klaga på saker du anser vara icke-frågor i en sån här tråd är ju i och för sig stor komik. Mr. "Jag är ett sådant överbegåvat geni att jag inte orkar med mina studier så jag startar en gnälltråd på Kolozzeum istället."

Mental
2012-12-14, 21:17
Jag önskar hänvisa till min signatur, speciellt citatet av en viss moderator...

Silencer
2012-12-14, 21:22
Det kom ju från rätt person. Att klaga på saker du anser vara icke-frågor i en sån här tråd är ju i och för sig stor komik. Mr. "Jag är ett sådant överbegåvat geni att jag inte orkar med mina studier så jag startar en gnälltråd på Kolozzeum istället."

Vad försöker du säga, mer än att du ogillar mig?

Eddie Vedder
2012-12-14, 21:24
Vad försöker du säga, mer än att du ogillar mig?

Du ser väl vad som står? Du startar först en sån här tramstråd (och du startar ofta tramstrådar) och sedan har du mage att i samma tråd klaga på frågor du anser vara obetydliga. Då gör du bort dig (som så ofta annars).

Silencer
2012-12-14, 21:36
Du ser väl vad som står? Du startar först en sån här tramstråd (och du startar ofta tramstrådar) och sedan har du mage att i samma tråd klaga på frågor du anser vara obetydliga. Då gör du bort dig (som så ofta annars).

Ja

Grotesk
2012-12-14, 22:28
Silencer got served.

Skönt att Eddie skriver vad vi andra tänker. *cupid*

Cilia
2012-12-16, 13:40
Jag tyckte idén att ploga förskolor och skolor först är potentiellt genialisk och den borde snarare kallas för ett steg i en mer kostnadseffektiv riktning än ett utslag för någon slags genushets. Det blir rätt stora samhällsekonomiska vinster om föräldrar (en tämligen stor grupp i samhället) kan skjutsa sina barn till förskola/ skola på ett säkert och snabbt sätt. Annars blir ju risken att de kommer sent alternativt för stanna hemma med barnen i några timmar. Se till att skotta mycket vid äldreboenden och på trottoarer så sparas nog många sköna tusenlappar in och sjukhusen får det lite lugnare.
Bilvägarna är ju självklart även de bra att skotta men där kan man ju ägna sig åt huvudlederna som är essentiella för ett gott trafikflyt först och prioritera ned mindre leder.

Bra där Mantus det är det som ligger bakom det hela om jag har förstått det rätt. Men man kom fram till det när man började titta på genusperspektivet kring hur man hanterade väghållning.

Resultatet har blivit samhällsekonomiskt effektivt. Det är färre benbrott och andra skador vilket minskar samhällets totala kostnader. Det framkom naturligtvis inte i artikeln för då hade den inte varit lika upprörande. Istället utgår de som läser den att ambulans och brandbilar inte kommer fram. Jag har inte sett några sådana slutsatser. Vi behöver bli bättre kritiska granskare när vi läser vår press och inte utgå ifrån att de visar på helheten. Dom väljer sitt perspektiv.

Beholder
2012-12-16, 16:00
Det kallas genusneutral snöröjning.

http://www.friatider.se/genusneutral-snorojning-hotar-sveriges-kommuner


Du länkar alltså till Fritatider på riktigt?

http://arbetarbladet.se/ledare/1.5382292-gubbplogat
http://arbetarbladet.se/ledare/1.5398636-jenny-wennberg-oknullad-ful-korkad här är lite reaktioner på den första ledaren.

Fishtank
2012-12-16, 16:09
Något fel på friatiders artikel?
Den första som kommer vid googlande och den första som nämnde det.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Beholder
2012-12-16, 16:20
Det är Fritatider. Det som skrivs i artikel är heller inte sant. Det är förvridet och illa återgivet.

Amfksp
2012-12-16, 16:24
Det är Fritatider. Det som skrivs i artikel är heller inte sant. Det är förvridet och illa återgivet.

Är det inte sant, eller är det förvridet och illa återgivet?
Det är två olika saker. Annars hade inget i någon kvällstidning någonsin varit sanning då det alltid förvrids och återges illa.

Beholder
2012-12-16, 16:34
Är det inte sant, eller är det förvridet och illa återgivet?
Det är två olika saker. Annars hade inget i någon kvällstidning någonsin varit sanning då det alltid förvrids och återges illa.

Det är allt och inget.

Eddie Vedder
2012-12-16, 16:36
Annars hade inget i någon kvällstidning någonsin varit sanning då det alltid förvrids och återges illa.

Det fetmarkerade är väldigt viktigt eftersom Fria tider och dylik slaskpropaganda lyfts fram som "den objektiva sanningen om det som inte får sägas!" och det är helt obegripligt att människor kan vara så okritiska att de köper det. Extra komiskt blir det ju på Kolo där folk låtsas vara så fantastiskt källkritiska hela tiden eftersom de lärt sig att, likt papegojor, droppa klyschor som "finns det några studier på det?" eller "källa på det?" samt att konstant klaga på "de andra" som läser kvällspress. Det är helt otroligt inkonsekvent men underhållande att observera. :)

Amfksp
2012-12-16, 16:39
Det fetmarkerade är väldigt viktigt eftersom Fria tider och dylik slaskpropaganda lyfts fram som "den objektiva sanningen om det som inte får sägas!" och det är helt obegripligt att människor kan vara så okritiska att de köper det. Extra komiskt blir det ju på Kolo där folk låtsas vara så fantastiskt källkritiska hela tiden eftersom de lärt sig att, likt papegojor, droppa klyschor som "finns det några studier på det?" eller "källa på det?" samt att konstant klaga på "de andra" som läser kvällspress. Det är helt otroligt inkonsekvent men underhållande att observera. :)

Personer som tror att någon tidning rapporterar om händelser helt utan agenda eller politisk färg är förhoppningsvis väldigt få.

Eddie Vedder
2012-12-16, 16:41
Personer som tror att någon tidning rapporterar om händelser helt utan agenda eller politisk färg är förhoppningsvis väldigt få.

Ja man önskar ju det.

frambogir
2012-12-16, 17:19
Ett bra initiativ. Att minska antalet ben- och höftfrakturer är en god investering, en höftfraktur kostar samhället ungefär 250 000.
Just saying.

Sniggel
2012-12-16, 19:12
Personer som tror att någon tidning rapporterar om händelser helt utan agenda eller politisk färg är förhoppningsvis väldigt få.

Man kan ju alltid hoppas. Men jag tror definitivt inte det. Tyvärr.

yooii
2012-12-16, 19:22
Personer som tror att någon tidning rapporterar om händelser helt utan agenda eller politisk färg är förhoppningsvis väldigt få.
Fast så är det ju inte.

Silencer
2012-12-21, 06:52
Borde aldrig flyttat till den här lägenheten. Mitt livs största misstag. Har inte sovit en hel natt på en månad nu.