handdator

Visa fullständig version : Lite åsikter kring bänkpress och repsantal


MackeJuve
2012-12-13, 00:02
Varannan månad 1-6 reps varannan 1-10 reps har varit min melodi sen våren någon gång. Nu vill jag dock ändra lite och börja köra nästan enbart tungt i bänkpressen medan jag kör lite högre repsantal i de andra övningarna. Går dock väldigt sällan över 10 reps, runt 8 är vanligast när jag kör högre volym på repsen.

Anledningen är att jag i nuläget ligger med ett 1RM på 135 kg i bänkpressen, och för x-antal månader sedan la jag upp 140 kg som mål till det nya året och 150 kg till sommaren. Så fick ett infall och bestämde mig för att verkligen satsa på att höja mitt bänkmax, helst till 140 innan nyår men blir det någon vecka senare gråter jag inte blod för det. Vet att många duktiga lyftare gör det de vill bli bra på ofta, och inte alltid till fail så min tanke är så här:

En vecka

Pass 1: Tung bänkpress 1-6 reps, oftast 2-4 reps. 4 set.
Pass 2: Lätt bänkpress på ca 80-90 % av 1RM. 4 set. Ettor med fokus på explosivitet.
Pass 3: Precis som pass 1.

Däremellan tränar jag övriga muskelgrupper med lite högre repsantal, förutom knäböj och benpress som jag föredrar att köra väldigt tungt på.

Så duger upplägget? Vill helst inte köra något specifikt program då jag gillar att freebasa lite.
Känns det fel att köra tungt i ett par övningar och högre repsantal i resten? Har tidigare varit helt insnöad i att kör jag tungt så kör jag tungt i alla övningar.

Tungt=få reps

Tack.

NNIF
2012-12-13, 07:04
testat ett "färdigt" välbeprövat program?

kör du med "touch" på bröstet eller med stopp?

lanzal
2012-12-13, 07:08
Min polare ökade bra på detta, dock kommer ju detta ta längre tid än vad ditt mål var.. :/
http://taragon.zxq.net/artiklar/sundsvallsprogrammet.html

Raschmus
2012-12-13, 09:34
Tränar för ungefär samma mål och tränar efter schemat i senaste inlägget i min journal.

Mycket viktigt att poängtera så är jag själv amatör. Finns troligtvis många bättre scheman.

Edit: Tränar efter ovan nämnda schema just för att det är roligt. Så slipper jag frågor jag inte besvarar för att jag glömmer att se tillbaka i tråden.

MackeJuve
2012-12-13, 09:52
testat ett "färdigt" välbeprövat program?

kör du med "touch" på bröstet eller med stopp?

Ej med stopp, är en glad amatör. Så är bänkprogram svaret på allt? Min idé med 2 tunga och 1 lätt bänkpass/vecka är dumt eller?

Börje H
2012-12-13, 10:01
Min idé med 2 tunga och 1 lätt bänkpass/vecka är dumt eller?

Din idé skulle jag säga är en utmärkt sådan och dessutom ett väl fungerande upplägg. Svaret på livets alla gåtor är inte alltid ett statiskt program :) Det jag kan tycka med ditt egna förslag är att du kanske håller uppe intensiteten väl så mycket geom att damma singlarna upp till 80-90%. Kör 2-3 reps istället på 65-75% istället så får du ett tillfälle att helt fokusera på tekniken, utan att du sliter nämnvärt på kroppen.

Kan flika in ett exempel på ett likande tänk som ditt:

gbWWCwZ2ta0&list=UUm76qfwdtExjhD5O9p69tsQ&index=33

Hav överseende med att det figurerar lite gummiband å grejjer, men tanken är tre pass; ett tung, ett svinlätt och ett medeltungt.

MackeJuve
2012-12-13, 10:24
Din idé skulle jag säga är en utmärkt sådan och dessutom ett väl fungerande upplägg. Svaret på livets alla gåtor är inte alltid ett statiskt program :) Det jag kan tycka med ditt egna förslag är att du kanske håller uppe intensiteten väl så mycket geom att damma singlarna upp till 80-90%. Kör 2-3 reps istället på 65-75% istället så får du ett tillfälle att helt fokusera på tekniken, utan att du sliter nämnvärt på kroppen.

Kan flika in ett exempel på ett likande tänk som ditt:

gbWWCwZ2ta0&list=UUm76qfwdtExjhD5O9p69tsQ&index=33

Hav överseende med att det figurerar lite gummiband å grejjer, men tanken är tre pass; ett tung, ett svinlätt och ett medeltungt.

Tack tack. Ja det tar emot men får väl ta och sänka till nedåt en 75 % då. Men skönt att veta att man inte är ute och cyklar :)

NNIF
2012-12-13, 10:43
Ej med stopp, är en glad amatör. Så är bänkprogram svaret på allt? Min idé med 2 tunga och 1 lätt bänkpass/vecka är dumt eller?

Nej det är inte svaret på allt men kan vara värt att testa :)

MackeJuve
2012-12-13, 17:08
Nej det är inte svaret på allt men kan vara värt att testa :)

Absolut, kanske ger någon av de mer rekommenderade programmen en chans någon gång nästa år. Sjukt fina bänkpressar förövrigt Börje, värmer en Friskis och Svettis själ.