handdator

Visa fullständig version : Övningar för att bli bred!


björne92
2012-12-12, 21:26
Hej tänkte höra om det finns någon här med bra rygg som kan ge lite tips, vill få lite större Lats för att bli bredare.
Övningarna jag kör på rygg dan är:
T-Bar row
Low rows
Latsdrag med böjt handtag

Tycker att jag är på god väg med ryggen men jag tycker sällan att ja kan känna att latsen arbetar när jag kör övningarna, känns nästan mer i bicepsen!
Så, någon som kan ge något tips på övningar eller teknik?

apfel
2012-12-12, 21:27
chins

Donkey Kong
2012-12-12, 21:38
Tyvärr ingen bra rygg här. :)
Jag har lyckats få djup i ryggen men ej bredd.

Latsdrag skall ändå vara bland det bättre.
Kolla denna tråd för många fina latsdragsknep:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190611

björne92
2012-12-12, 22:01
okej tack, hört att low rows ska va bra men svårt att hitta hur man ska göra riktigt, vissa gungar med ryggen fram och tillbaks medan vissa sitter stilla med ryggen?

NNIF
2012-12-12, 22:21
stora axlar är bra med, och smal midja

björne92
2012-12-12, 22:23
stora axlar är bra med, och smal midja

yes men axlar är lite lättare, där får ja bra kontakt med muskeln men svårare med latsen tycker jag :)

SteelPulse
2012-12-13, 09:40
Jag har tvärtom, är redan ganska bred men har taskigt djup, från sidan kan man knappt se mig.

Tomas W
2012-12-13, 13:05
Chins, Latsdrag med olika grepp fungerar bra för latsen.

Sniggel
2012-12-13, 13:14
Jag känner i princip aldrig någon kontakt i latsen. Men det har inte hindrat mig från att få v-form. Sluta tänk på kontakt och se till att bli starkare i övningar där latsen är inkopplade. Vare sig du känner någon kontakt eller ej.
Lycka till med att inte arbeta med latsen i chins t ex. Oavsett fattning.

Latissimus Dorsi
2012-12-13, 13:24
Utsida axlar och lats bör ge dig ''bredd''

Hebbe84
2012-12-13, 13:49
Känns det mer i biceps än lats när du kör latsdrag t.ex. så kan det ju helt enkelt vara så att sättet du drar på belastar biceps mer än nödvändigt också. Ett lätt sätt att tänka på är att dragkraften i första hand ska komma från armbågarna. Alltså att du drar från armbågarna i första hand istället för att dra med t.ex. händer och underarmar. Lite svårt att förklara, men jag hoppas att det framgår vad jag menar.

blondyz
2012-12-13, 14:59
Tog lång tid innan jag fick ett uns av kontakt i lats. Nuförtiden kommer kontakten direkt, tror det handlar mycket om att vänja sig vid rörelser och utveckla musklerna lite innan kontakten kommer.

Jag kör i princip uteslutande latsdrag med smalt/v-grepp för bredd. Brukar inte tänka i bredd och tjocklek heller, de flesta roddar tar gott i latsen också.

alden
2012-12-13, 15:26
Jag känner i princip aldrig någon kontakt i latsen. Men det har inte hindrat mig från att få v-form. Sluta tänk på kontakt och se till att bli starkare i övningar där latsen är inkopplade. Vare sig du känner någon kontakt eller ej.
Lycka till med att inte arbeta med latsen i chins t ex. Oavsett fattning.

+1

Jag gillar stångrodd också (Pendlay row).

björne92
2012-12-13, 17:00
Jag har tvärtom, är redan ganska bred men har taskigt djup, från sidan kan man knappt se mig.

tycker ja har lite mix av båda men har inte dom där jätte latsen :/

björne92
2012-12-13, 17:02
Tog lång tid innan jag fick ett uns av kontakt i lats. Nuförtiden kommer kontakten direkt, tror det handlar mycket om att vänja sig vid rörelser och utveckla musklerna lite innan kontakten kommer.

Jag kör i princip uteslutande latsdrag med smalt/v-grepp för bredd. Brukar inte tänka i bredd och tjocklek heller, de flesta roddar tar gott i latsen också.

men jag kör ändå på rätt bra brukar ha 110 på latsdragen, så tycker ju att de bord komma snart ^^

björne92
2012-12-13, 17:04
ska prova i helgen att kasnke försöka ha lite striktare form och gå ner 10 kg och se vad som händer :)

Mackan58
2012-12-13, 19:40
Hej tänkte höra om det finns någon här med bra rygg som kan ge lite tips, vill få lite större Lats för att bli bredare.
Övningarna jag kör på rygg dan är:
T-Bar row
Low rows
Latsdrag med böjt handtag

Tycker att jag är på god väg med ryggen men jag tycker sällan att ja kan känna att latsen arbetar när jag kör övningarna, känns nästan mer i bicepsen!
Så, någon som kan ge något tips på övningar eller teknik?

Marklyft och chins för ryggen.

Militärpress och sidolyft med hantlar för axlarna.

shogunr
2012-12-14, 22:30
Om man inte orkar vanliga chins finns det något alternativ som bygger på bredden nästan lika bra eller bättre. Gör drygt 5-6 chin-ups idag men bara 1-2 vanliga chins.

Hur är det med chins med underhandsgrepp (chin-ups), bygger det bredd? Vet att jag läste en artikel för länge sen, vet inte om det var body eller iform.no och dom påstod att underhandsgrepp med medelgrepp är det bästa sättet att bygga bred.

Vad säger ni experter??


Marklyft och chins för ryggen.

Militärpress och sidolyft med hantlar för axlarna.

Hur skulle marklyft bidra till bredden? Den är ju inte direkt känd för det....

LyftarGrabben
2012-12-14, 23:27
Skulle nog säga att marklyft och chins är det bästa samt valfri roddövning.

Ado2000
2012-12-16, 11:00
pull-ups med brett grep

Fyllot
2012-12-16, 11:05
Skulle nog säga gener avgör bredden. Över.

Anders The Peak
2012-12-16, 11:18
Hej tänkte höra om det finns någon här med bra rygg som kan ge lite tips, vill få lite större Lats för att bli bredare.
Övningarna jag kör på rygg dan är:
T-Bar row
Low rows
Latsdrag med böjt handtag

Tycker att jag är på god väg med ryggen men jag tycker sällan att ja kan känna att latsen arbetar när jag kör övningarna, känns nästan mer i bicepsen!
Så, någon som kan ge något tips på övningar eller teknik?

Först och främst måste man träffa muskeln man arbetar med och det gör man bäst med olika roddmaskiner. Man får inte glömma att man måste svanka ryggen för att få riktigt bra kontraktion i hela muskeln och man kör enarms behöver man även vrida/svanka överkroppen i rörelsens riktning för träffa rätt.

En annan viktig sak är att tänka på är att man inte bygger mer rygg/trapezius än axlar eftersom det förstör intrycket av att ryggen är bred istället infinner sig formen av en ölflaska.

KalleTeodor
2012-12-16, 11:18
Blire overkill å köra både chins och latsdrag? kaka på kaka eller kan båda vara positiva att ha med i ett ryggpass?

Anders The Peak
2012-12-16, 11:21
Blire overkill å köra både chins och latsdrag? kaka på kaka eller kan båda vara positiva att ha med i ett ryggpass?

Jag tycker att du istället kör latsdrag med supinerat grepp så att det blir som en pullover i latsmaskinen komplettera med en enarmsrodd (hantel eller maskin)

Silencer
2012-12-16, 11:52
Negativa chins ger kontakt.
Du kan också strypa 10% av ROM i varje ände när du reppar så får du mjölksyra väldigt fort.

KalleTeodor
2012-12-16, 11:53
Jag tycker att du istället kör latsdrag med supinerat grepp så att det blir som en pullover i latsmaskinen komplettera med en enarmsrodd (hantel eller maskin)

Det är precis det jag gör :) 3 set chins pronerat. Sedan 2 set smala och 2 set breda latsdrag med supinerat grepp :)

shogunr
2012-12-16, 14:10
Personligen så hatar jag latsdrag, tycker det är omöjligt att få kontakt. Däremot chins och pull-ups känns betydligt bättre, tom hänt att man fått lite skön träningsverk i latsen efter chins/pull-ups :)

pull-ups med brett grep

Ja då blir det huvudsakligen såna tills vidare.

Skulle nog säga gener avgör bredden. Över.

Jo det är väl väldigt omtvistat om det bara är gener eller om det går att påverka i någon omfattning. Alla säger väl olika.....

Fyllot
2012-12-16, 14:12
Jo det är väl väldigt omtvistat om det bara är gener eller om det går att påverka i någon omfattning. Alla säger väl olika.....

Ja alltså många verkar tro att ex bli bredaxlad och få delta som amerikanska fotbollsskydd utan att vara särskilt bred till skelettet....cofffee

shogunr
2012-12-16, 14:47
Ja alltså många verkar tro att ex bli bredaxlad och få delta som amerikanska fotbollsskydd utan att vara särskilt bred till skelettet....cofffee

Det jag menar är att påverka med dom förutsättningarna man har. Det du skrev tycker jag är rätt givet även om det säkert finns dom som tror det.

Är militärpressar bra för att bygga bred eller är det bara lyft åt sidan som gäller....

björne92
2012-12-16, 15:27
Först och främst måste man träffa muskeln man arbetar med och det gör man bäst med olika roddmaskiner. Man får inte glömma att man måste svanka ryggen för att få riktigt bra kontraktion i hela muskeln och man kör enarms behöver man även vrida/svanka överkroppen i rörelsens riktning för träffa rätt.

En annan viktig sak är att tänka på är att man inte bygger mer rygg/trapezius än axlar eftersom det förstör intrycket av att ryggen är bred istället infinner sig formen av en ölflaska.

hej anders :)
jag kör ju latsdrag, rodd med snett handtag och T-bar som du kanske vet.
i rodden ska man svanka och böja ryggen fram och tillbaks eller ska man sitta stilla med ryggen och endast svanka lite ?

Mackan58
2012-12-16, 15:32
Hur skulle marklyft bidra till bredden? Den är ju inte direkt känd för det....

Hör min order, ifrågasätt mig ej!

Marklyft bygger det mesta, vill du ha en grov, bred rygg är det bara att köra.

dunborg
2012-12-16, 15:44
Glöm inte stora triceps som vilar mot stora lats!

björne92
2012-12-16, 17:50
Glöm inte stora triceps som vilar mot stora lats!

vad menar du? :)