handdator

Visa fullständig version : kan man kippa i dips?


filmjölk
2012-12-12, 18:00
I pullups kan man kippa och göra långt fler reps än vad man kan göra om man kör strikt. Jag vet inte riktigt vad som händer med kroppen, vilka krafter som verkar och all annan fysik/matematik/mekanik som pågår som gör det lättare om man kippar.

Finns det liknande tekniker i dips? jag själv är väldigt känslig och skadar mig så fort jag försöker fula, och skulle inte ens våga i dips, men rent hypotetiskt skulle jag kunna tänka mig att man kan "kippa" i dips genom att skjuta bak med röven och sparka bak benen samtidigt som man lutar sig framåt, för att sedan sparka benen framåt igen och räta på armarna. Svårförklarat, men iaf.

Kippa i dips med tekniker i samma anda som "butterfly-pullups"? Möjligt?

agazza
2012-12-12, 18:03
Tror inte det då du inte kan ha med dig rörelseenergin på samma sätt som kipping. kipping är ju nästan en cirkelrörelse. Sett från sidan alltså

Proxy
2012-12-12, 18:08
Filmjölk, crossfittorna kan kippa allt!

u9-RHOpFOmw

svenbanan
2012-12-12, 18:44
Lyft knäna framför kroppen och använd det momentet till att pressa upp dig lättare. Det är en rörelse som känns ganska naturlig som man måste kämpa emot (om man vill göra strikta) att göra då man är slut i armarna. Svingar du benen bakåt riskerar du nog att stå på snoken ner i backen.


Filmjölk, crossfittorna kan kippa allt!

Jag har faktiskt sett en video där någon lirare hade ett sätt att kippa vanliga armhävningar. Det var stor humor. Kippade pullups och dips däremot tycker jag är justa övningar.

filmjölk
2012-12-12, 19:24
Filmjölk, crossfittorna kan kippa allt!

u9-RHOpFOmw

hahaha Coolt! Inte alls den tekniken jag avsåg, men ser effektivt ut.

Lyft knäna framför kroppen och använd det momentet till att pressa upp dig lättare. Det är en rörelse som känns ganska naturlig som man måste kämpa emot (om man vill göra strikta) att göra då man är slut i armarna. Svingar du benen bakåt riskerar du nog att stå på snoken ner i backen.

.

Jo, risken finns ju för näskross (ganska stor sådan med) men jag undrar om det inte skulle funka? och vara ett väldigt lätt sätt att göra dips på. Nu kan jag ju inte testa och är alldeles för kass på fysik och biomekanik för att på något sätt kunna räkna ut det.

Silencer
2012-12-12, 19:25
Man kan pendla med benen (bakåt, framåt/uppåt) så hela kroppen svingar upp och ner. Hatar folk som kippar, så jävla fult.

UKp7fBtj81c

Wiizra
2012-12-12, 19:36
ser fan ut som om dom har ett epilepsi anfall....

Beelz
2012-12-12, 19:39
Hahah fan vad skadat det ser ut, varför vill man göra på detta viset?

svenbanan
2012-12-12, 20:03
Vill man göra konstig gymnastik så visst.

Vill man klara av att göra 30 (om man egentligen bara grejar 20 strikta) så kan man ju göra som jag sade istället...

agazza
2012-12-12, 20:10
Man klarar aldrig av någonting med kipping, få saker på gymmet jag verkligen ser ned på. Men kipping hör hemma med bänkpress med dubbla hjälpare och plaggBB´s

svenbanan
2012-12-12, 20:12
Man klarar aldrig av någonting med kipping, få saker på gymmet jag verkligen ser ned på. Men kipping hör hemma med bänkpress med dubbla hjälpare och plaggBB´s

Du har ingen riktig aning om vad du pratar om va?

agazza
2012-12-12, 20:14
Du har ingen riktig aning om vad du pratar om va?

Man gör inte 30 chins med kipping, man dinglar som en apa trettio gånger. Blanda inte begrepp va.

Vill man träna mjölksyretålighet finns det betydligt bättre, mindre skadebenägna riktiga övningar va.

svenbanan
2012-12-12, 21:37
va.

agazza
2012-12-12, 21:41
:d

LarsLasr
2012-12-12, 21:42
Hur ser ni på kippade muscle-ups? :)

svenbanan
2012-12-12, 21:50
Hur ser ni på kippade muscle-ups? :)

Ungefär som en kippad pullup (fast extra långt upp), följt av en kippad dip (fast extra djup). Börja med att göra dessa och träna på övergången mellan pullup och dip. Ganska mycket teknik som måste på plats innan detta funkar som det ska.

Det är väl som med kippade pullups antar jag. Dumt att göra den kippade varianten innan man behärskar deadhang. Lätt att ta sönder något ledband eller liknande om man börjar med detta innan man fått upp hållfastheten mha "vanliga". Men det kan ju hända att det kan räcka med att man klarar deadhang pullups och är van med kipping pullups, så har man det man behöver för att kunna göra kipping muscleups (i alla fall ur just den aspekten).

LarsLasr
2012-12-12, 22:16
Jo, men jag tänkte att många gånger saknas ju styrkan för att göra en "riktig" muscle-up, då kan det ju vara bra att lära sig kippa för att öva just övergången från pullup till dip. Eller är det fortfarande fusk, löjligt och fel sätt att lära sig? ;)

alden
2012-12-12, 23:40
Man kan pendla med benen (bakåt, framåt/uppåt) så hela kroppen svingar upp och ner. Hatar folk som kippar, så jävla fult.

UKp7fBtj81c
Hahaha, roligaste jag sett på länge faktiskt! Tack! :d

sp0941
2012-12-13, 07:09
Man kan pendla med benen (bakåt, framåt/uppåt) så hela kroppen svingar upp och ner. Hatar folk som kippar, så jävla fult.

UKp7fBtj81c

"Kippin clinch" va ju roligast haha

mattilainen
2012-12-13, 07:32
Det är väl som att köra bänk och typ släppa stången på bröstet så den mer eller mindre träffar ryggraden för att sedan typ knuffa upp stången med bröstet. Hur tufft är det att klara många fler på detta sättet?

Rahf
2012-12-13, 07:47
Hur ser ni på kippade muscle-ups? :)

Ett otyg och hån mot riktiga muscle-ups. Jag kan förstå om man gör det på en stång, men folk som kastar sig upp i romerska ringar ser bara för löjligt ut.

miaz
2012-12-13, 08:30
vad är egentligen vitsen med kipping?

här är fö. världen sjukaste kipping situps
dWO81j2EyYo

ARMSTARK
2012-12-13, 08:38
Man kan ju alltid köra kortare ROM när man börjar ta slut, på slutet blir det bara små spasmiska ryckningar men blir låååångt förbi fail, för den som vill köra totalt slut på sig.

Poxeman
2012-12-13, 11:23
Kipping kan ju användas för progression.
jag klarar inte muscle-ups utan att kippa, kör med kipping för att träna teknik.

Rikard Jansson
2012-12-13, 11:28
Det är väl som att köra bänk och typ släppa stången på bröstet så den mer eller mindre träffar ryggraden för att sedan typ knuffa upp stången med bröstet. Hur tufft är det att klara många fler på detta sättet?

:(

Hydlee
2012-12-13, 12:17
Det är väl som att köra bänk och typ släppa stången på bröstet så den mer eller mindre träffar ryggraden för att sedan typ knuffa upp stången med bröstet. Hur tufft är det att klara många fler på detta sättet?

Träffa ryggraden.. i bänk?

TorbjornFred
2012-12-13, 12:34
Träffa ryggraden.. i bänk?

gör dej inte dum, du fattar vad han menar

alden
2012-12-13, 15:19
Kipping kan ju användas för progression.
jag klarar inte muscle-ups utan att kippa, kör med kipping för att träna teknik.

Hur kan du träna teknik när du gör övningen "fel"?
Är det inte bättre att skaffa gummiband, en träningspartner eller en maskin med motvikter så att du kan göra övningen strikt?

Vanish
2012-12-13, 15:38
Det är väl som att köra bänk och typ släppa stången på bröstet så den mer eller mindre träffar ryggraden för att sedan typ knuffa upp stången med bröstet. Hur tufft är det att klara många fler på detta sättet?

Såhär typ?

l68AYuXpDhE

Alfers
2012-12-13, 15:45
kör med kipping för att träna teknik.

Does not compute.

Scratch89
2012-12-13, 15:55
Men vad det ska gnällas. Kipping dips verkar vara en bra övning när man börjar bli slut och ska försöka få till någon slags progression. Säg att man klarar 30 dips och har gjort det ett bra tag. Gör man då 25-30 dips normalt, och sedan börjar kippa, så orkar man troligen med ett par till. Således, progression. Man får till en belastning över leden, kommer ett steg längre i mjölksyratåligheten och kroppen förstår att 30+ inte är ett oövervinnligt mål.

Sen finns det ju många korkade övningar där kipping ser bristfälligt ut, men nu är det väl dips som diskuteras?

Rahf
2012-12-13, 15:55
Kipping kan ju användas för progression.
jag klarar inte muscle-ups utan att kippa, kör med kipping för att träna teknik.

Jag körde utan kipping och klarade av det när jag ordnade min teknik. Hemligheten är false grip.

Scratch89
2012-12-13, 15:59
vad är egentligen vitsen med kipping?

här är fö. världen sjukaste kipping situps
dWO81j2EyYo

Den där killen har sån sjuk höftextension va! :d

Poxeman
2012-12-13, 21:46
Är det inte bättre att skaffa gummiband, en träningspartner eller en maskin med motvikter så att du kan göra övningen strikt?

Känns svårt att hitta gummiband som ger effekt i övergången från chins till dips utan att vara allt för kraftiga i botten.
Partner hade varit nice, någon maskin som klarar muscle-ups har jag inte sett ännu.

Does not compute.


Med kipping:
rWwP4Q3TVuM

Utan kipping:
6vYgPN3WBp0

Jag ser helt klart tillräckligt många likheter mellan de två ovanstående teknikerna för att det skall finnas överförbarhet mellan dem.


Jag körde utan kipping och klarade av det när jag ordnade min teknik. Hemligheten är false grip.

Ska googla!

Stoltz
2012-12-13, 22:06
Man kan pendla med benen (bakåt, framåt/uppåt) så hela kroppen svingar upp och ner. Hatar folk som kippar, så jävla fult.

UKp7fBtj81c

Detta är ta mig fan det bästa klippet jag någonsin sett.

Rahf
2012-12-14, 00:12
Känns svårt att hitta gummiband som ger effekt i övergången från chins till dips utan att vara allt för kraftiga i botten.
Partner hade varit nice, någon maskin som klarar muscle-ups har jag inte sett ännu.




Med kipping:
rWwP4Q3TVuM

Utan kipping:
6vYgPN3WBp0

Jag ser helt klart tillräckligt många likheter mellan de två ovanstående teknikerna för att det skall finnas överförbarhet mellan dem.




Ska googla!

Därför att kippingen du ser från parkour-killen inte ens är i närheten av det spastiska höftjuckandet som du ser Crossfit-människor göra. Han använder benen som motbalans för att komma upp i vändfasen.

För övrigt: Symmetrisk benposition! Inget jäkla korsande med fötter eller liknande; då åker balansen åt skogen.

redbullen
2012-12-15, 13:27
Man kan pendla med benen (bakåt, framåt/uppåt) så hela kroppen svingar upp och ner. Hatar folk som kippar, så jävla fult.

UKp7fBtj81c

Det där ser ut som en anledning till att bli utslängd ifrån ett gym pga " osportsligt utseende i övningsmoment " :laugh:

Stefan J
2012-12-15, 14:10
Jag förstår inte motståndet till kipping. Med lite koordination och teknik lär du dig att kunna göra saker med din kropp utan att behöva dra trippla kroppsvikten i chins eller bänka 400kg. Att lära sig balansförflyttningar i rätt ögonblick och kunna använda sin egen kropp som motvikt är ju grunden till... jäkligt mycket! Alla idrotter och allt du gör i vardagslivet i princip. Har man ingen hum om detta blir man bara en värdelös gymklump som inte kan nånting annat än att lyfta saker just på gymmet och då är styrka ganska meningslöst kan jag tycka.

Leve kippare!

Rikard Jansson
2012-12-15, 14:12
Jag förstår inte motståndet till kipping. Med lite koordination och teknik lär du dig att kunna göra saker med din kropp utan att behöva dra trippla kroppsvikten i chins eller bänka 400kg. Att lära sig balansförflyttningar i rätt ögonblick och kunna använda sin egen kropp som motvikt är ju grunden till... jäkligt mycket! Alla idrotter och allt du gör i vardagslivet i princip. Har man ingen hum om detta blir man bara en värdelös gymklump som inte kan nånting annat än att lyfta saker just på gymmet och då är styrka ganska meningslöst kan jag tycka.

Leve kippare!

Koordination, kroppskontroll och det du beskriver är ofta vad som gör bondstarka personer bondstarka, snarare än muskulär styrka, även det som gör bra idrottsmän bra. Så +1