handdator

Visa fullständig version : Statisk & Dynamisk Träning


Cogge
2012-12-12, 17:37
Tjenna

Jag har luskat lite på internet angående statisk och dynamisk träning och det jag får fram är mer eller mindre skillnaden på utförandet. Men det jag undrar över är vilken skillnad dessa två gör på muskeln?
Jag läste också att statisk träning stärker muskeln för ett visst läge medansk dynamisk träning stärker de normala rörelserna eller vad man ska säga.

Sedan undrar jag också vilket skillnad dessa två gört visuellt, eller om det är någon skillnad alls.

Cogge

z_bumbi
2012-12-12, 20:20
Statisk träning brukar sägas träna styrkan ca 15 grader runt den aktuella leden från det statiska läget och med avtagande effekt ju längre man kommer från läget.
Nu är det inte riktigt så enkelt då man kan få en överföring av statisk träning genom att man t ex tränar kroppen att vara stabil och att man kan handskas med mer vikt.

För det visuella är statisk träning ganska så värdelöst om man vill ha större muskler.

Supermicke
2012-12-12, 20:30
Tkr statisk träning är enormt kungligt för att arbeta upp svaga positioner.. många SLare verkar köra det.

Gärna med något störelse moment.. t ex farmers walk där man får anstränga näven extra när man tar ett fotsteg. Eller benlyft i övre läget av chins kanske, tkr det verkar funka bättre än annars.

"Isometric action training (or IAT) can lead to significant strength gains, no question about that. In a recent experiment, strength gains of 14 to 40% were found over a ten-week period using isometric training."

http://www.t-nation.com/article/bodybuilding/isometrics_for_mass

sen om statisk träning inte bygger muskler tvivlar jag nästan på då många muskler som traps och underarmar verkar bygga bra..?

Cogge
2012-12-12, 20:54
Hmm, allright äntligen finns det några som kan =P

Tack för jättebra svar.

Cheers