handdator

Visa fullständig version : Hjälp med synpunkter kring träning & kostschema, (före efter bild)


Illuminatus
2012-12-12, 16:35
Hej!

Jag gjorde våren detta året en rätt rejäl viktnedgång vilket efter 3 månader resulterade i en nergång på 20kg. Lågkolhydrats-diet var min teknik i samband med många mil promenader i intervaller i veckan 7-10 mil i veckan.
Fortsatte sommarn med lågt kolhydratsintag men la mindre tid på promenader och dyligt men sprang desto mer.

När väl hösten kom kände jag att min kropp brytits ner alldeles för mycket. Jag började bli utmattad och hade ont om krafter och jag lyssnade då på min kropp och började käka mer och bestämde mig för att börja bygga upp kroppen på nytt och bli större.

Nu tre månader senare har jag så klart gått upp en hel del pga mitt ökade intag, ca 13kg. Nu kanske alla tror att jag är en riktig tjockis men så är inte fallet. Att ha en fettprocent på ca 4-5% och relativt plötsligt börja äta massa kolhydrater med överskott ger en snabb viktuppgång och nu i skrivande stund känner jag väll att min vikt stagnerat något. Idag har jag en vikt på 74kg @ 172cm, kroppsfett (vet ej)

En vanlig jobbdag med gym ser ut följande för mig:

06:45 : Frukost : Fiberhavregryn med mjölk, två kokta ägg, 2 skivor bröd (varierande sort, aldrig vitt.) 1 proteinshake, 4 små glas vatten.

10:00 : Mellanmål : Proteinshake (proteinbend, långsamt protein)

12:30 : Lunch : Vanlig husmanskost, snittar 600-1000kcal. Använder ofta kesella för att öka proteinintaget vid måltider.

15:30 : Mellanmål : Proteinshake (samma som ovan)

17:00 : Slutar jobbet

18:00 : Middag : Även här vanlig husmanskost, något större portioner. Använder ofta kesella för att öka proteinintaget vid måltider.

19:30 : Träning : 60-90 minuter total tid, 10 minuters uppvärmning på band, lutning 10 grader för att få upp flåset och värmen. Proteinshake direkt efter träning.

21:00 - 21:30 : Kvällsmål : Äggröra, havregrynsgröt, någon skiva bröd, ofta några godisbitar och så här vid jul 1-2 lussekatter. En sista och femte proteinshaken för dagen slinker också ner även den av långsam typ.

Jag skulle vilja ha synpunkter på mitt tränings & kostschema. Är det helt okej eller helt åt skogen?

Otroligt tacksam för utförliga svar, jag anser mig själv inte som nybörjare och behöver hjälp med att komma vidare och utvecklas. Mitt intresse har på sista tiden blivit allt mer intensivt och letar väll efter maximal muskeltillväxt (men vem gör inte det som är på gymmet 5 gånger i veckan)

Ha det gott,

/Andreas

Före och efterbild på viktnedgången i våras:

Före:
http://imageshack.us/a/img820/4624/photo2l.png


Efter:
http://imageshack.us/a/img100/2770/photo1n.png

stevez
2012-12-12, 16:54
5 proteinshakar verkar extremt. Hur mycket protein får du i dig egentligen?

Wiizra
2012-12-12, 16:56
Varför så konstig kost?
Varför äter du var 3e timme?

Kischen
2012-12-12, 16:56
Snygg transformering!

zamuel96
2012-12-12, 17:00
Om jag var du skulle jag ätit mer riktigt mat istället för shakes, då jag känner mer mättnad av det också. Bra jobbat i alla fall!

ttoobbee
2012-12-12, 21:18
Sorry för OT men vad väger du på ''efter'' bilden ?=)

Illuminatus
2012-12-12, 22:30
Jag har ett intag på 140g protein genom enbart proteinpulvret, sen försöker jag äta så mycket protein jag kan i vanlig kost. Nötter, kött, fisk, frön mm...

Tycker proteinshakearna är ett enkelt medel att få i sig energi och med ett högt proteinvärde, därav har det blivit som så att jag använt mig mycket av det. Anledningen att jag äter var tredje timme är från att jag är van att göra det sen tidigare när jag deffade i våras. Det sitter kvar och går det 20 minuter över 3 timmar så blir jag grinig och magen kurrar alldeles för mycket. Var tredje timme verkar passa bra för mig.

På bilden efter väger jag 64,7kg om jag minst det hela rätt och med ett kroppsfett på 4,9%, det var väll också här jag var som hårdast innan jag började bryta ner kroppen för mycket eftersom kosten tog kål på mig, lindrigare grad ätstörning antar jag.

Men ni behöver inte oroa er, idag äter jag på fint

Fyllot
2012-12-12, 22:32
Vill inte vara elak men du behöver mer massa för att inte vissa kroppsdelar ska se oproportionerligt större ut min son.

NNIF
2012-12-13, 07:18
vad är dina mål, hur tränar du? framgick inte?

bjohe
2012-12-13, 07:58
Först vill jag säga: bra jobbat! Fantastisk förvandling på tre månader.

Tränade du med vikter under tiden som du gick ned?
Hur mycket åt du under den tiden? Jag tänker på totalt kalori intag samt hur var fördelningen av protein, kolhydrater och fett?

Jag är ingen expert så jag undviker att svara på dina frågor men svara gärna på mina :) Det skulle motivera och sporra många som vill deffa tror jag.

Ha de' gött nu :)

Pretorian
2012-12-13, 08:09
STOR skillnad på de två bilderna. Grattis!

Men du verkar ha lyckats ganska bra själv så vad behöver du hjälp med egentligen?

Själv äter jag hellre vid färre tillfällen och jag tar gärna mer fast föda en flytande men det är ju en smaksak.

J3T69
2012-12-13, 11:13
Håller med!
Jättebra jobbat!

Illuminatus
2012-12-18, 15:46
Skriver mer utförligt ikväll.

Jag tror att man är lite nojjig gällande att allt ska vara så optimalt, är rädd att träna fel, rädd att äta fel, för lite protein osv osv. Vill helt enkelt inte att allt slit på gymmet ska vara förgäves och det är väll där jag söker lite bekräftelse, bekräftelse att jag tränar äter okej.

Har numera ändrat mitt träningsschema och testar för närvarande på högintensiv träning med högt TUT. Måste säga att jag tycker det här är det roligaste samt jobbigaste träningen jag kört under mina år. Fantastisk kontakt och rejält upp-pumpad.

Slänger in en bild på nuvarande formen med ex antal gram kreatin i kroppen, mycket vatten nu.

Något större tycker jag nog allt att jag blivit.

http://img13.imageshack.us/img13/217/photoum.png (http://imageshack.us/photo/my-images/13/photoum.png/)

172cm
75kg

/Andreas

Illuminatus
2012-12-18, 16:01
Min träning ser ut som följande:

Måndag: Bröst/Triceps
Tisdag: Ben
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg/Biceps
Fredag: Vila
Lördag: Axlar/Vader
Söndag: Valfritt, senaste två månaderna Rygg/Biceps, byts snart ut mot bröst/triceps då jag vill koncentrera mig mer där för tillfället.

Värmer upp gör jag genom att gå i lutning 10 grader, samt rakt och variera lite i ungefär 12 minuter. Hastighet brukar vara på 7-7,6km/h relativt intersivt alltså.

Tidigare har jag sprungit 2,2km - 10minuter blankt som uppvärmning men har numera bytt ut mot lägre intensitet, vill så klart ha maximal byggnad inte "bryta" ner.

Vad säger ni om upplägget?