handdator

Visa fullständig version : Vilken surfplatta skall jag köpa?


solari
2012-12-12, 13:39
Alternativen:
1. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/166179-acer_iconia_a210-tegra_3-1gb-16gb-10.1-android_4.0-titanium

2. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164210-asus_transformer_pad_tf300t_tegra_3_wifi_svart

3. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163987-samsung_gt-p5110_galaxy_tab_2_10.1_16gb_vit

Skall användas till att surfa och titta på film. Kanske spela något litet spel med barnen.

Vilken och varför?

Tack för hjälpen!

hurril
2012-12-12, 13:40
Allt icke-iPad tror jag är köp du kommer att ångra.

solari
2012-12-12, 13:42
Vill helst inte ha en iPad, varför är en diskussion vi kan hålla på ett annat ställe...

Fishtank
2012-12-12, 14:28
Allt icke-iPad tror jag är köp du kommer att ångra.

Vi som är lite tekniskt intresserade på forumet vet att du är Applefrälst men att basha på allt annat utan ens en motivering var väl lite extremt?

Är budgeten runt 3000:- TS?
Av de du länkat skulle jag iaf säga transformern.

solari
2012-12-12, 14:31
Är budgeten runt 3000:- TS?
Av de du länkat skulle jag iaf säga transformern.

Yepp. Är mest sugen på Asus:en också. Ville kolla så jag inte gjorde bort mig bara, första plattan...

yooii
2012-12-12, 14:34
Alternativen:
1. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/166179-acer_iconia_a210-tegra_3-1gb-16gb-10.1-android_4.0-titanium

2. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164210-asus_transformer_pad_tf300t_tegra_3_wifi_svart

3. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163987-samsung_gt-p5110_galaxy_tab_2_10.1_16gb_vit

Skall användas till att surfa och titta på film. Kanske spela något litet spel med barnen.

Vilken och varför?

Tack för hjälpen!
Har själv en iPad som jag är mycket nöjd men har pillat på en Transformer och gillade den. Vet inte om det var just den du länkade men jag tyckte i alla fall om den.

Så, är iPad inget alternativ skulle jag välja Transformern. Skulle kanske även kika lite närmare på någon Nexusplatta.

hurril
2012-12-12, 14:40
Vi som är lite tekniskt intresserade på forumet vet att du är Applefrälst men att basha på allt annat utan ens en motivering var väl lite extremt?

Är budgeten runt 3000:- TS?
Av de du länkat skulle jag iaf säga transformern.

Om vi vill ha frälsningskategorier så är du lika mycket en Androidfrälst, var tycker du vi står då?

Motiveringen är att Androidplattorna som folk köper verkar de åtminstone inte använda på nätet eftersom nättrafiksstatistiken visar det. Jag tolkar det som att de [plattorna] inte är så bra på det.

Berätta vad som är _bra_ med Android på de plattorna istället.

Pjotor
2012-12-12, 14:42
Har den senaste Ipad-modellen (utan telefonmöjligheter) och gillar den skarpt -- men priset kan givetvis avskräcka.

Om man vill lägga pengarna som behövs, och inte har starka skäl för att inte använda Apples produkter, så blir det knappast helfel med en Ipad. Därmed inte sagt att det inte finns plattor som är bättre för enskilda användare.

Det som jag saknar är ett "barnläge", där mina knoddar bara ska kunna komma åt eller göra vissa saker.

hurril
2012-12-12, 14:45
Barnläget tror jag är en bra idé, har hört det flera gånger förut. Barn är en mycket stor målgrupp för paddor verkar det som.

snej
2012-12-12, 18:06
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows/acer-w510101/177437.7102/

http://s3.pji.nu/product/standard/800/1449816.jpg

Något dyrare än dina alternativ, men med tanke på att det är en hybrid så verkar den väldigt prisvärd (verkar, därför att jag har inte testat den själv).

Och det är varken ipad eller android så win-win kan man säga :)

snej
2012-12-12, 18:08
Hittade en recension på Netonnet ifall du är intresserad;

Fick hem min platta för några dagar sedan . Är verkligen nöjd med surfplattan . Liten och smidig och väger inte så mycket , dom inbyggda kamerorna funkar utmärkt att köra skype med och den bakre kameran tar bra bilder för att vara en surfplatta och filmar i hd . Gränssnittet flyter på bra och den startar jätte snabbt. Acer Har lagt in lite program själv på den som man själv kan avinstallera om man inte gillar deras program. Rekommenderar att man gör det då själva windows installationen ligger på runt 15gb . Så det är inte mycket minne kvar för användaren att leka med. Det går stoppa in ett micro sdhc kort på upp till 32 gb sen har själva plattan en micro usb ingång och en micro hdmi ingång . Dock ingår inga adaptrar till dom , själva tangentbords dockan har en full stor usb ingång där man kan koppla hårdisk eller andra tillbehör som mus tex. Den har även nfc som jag provat med min samsung note 2 går att skicka hemsidor osv men inte bilder osv. Tror man får ha ett extra program eller något för det. Stort plus för denna surfplatta är ju att man kan installera sina vanliga pc program såsom Spotify .office .
Några krävande pc program eller spel är ingen bra idé vill man spela rekommendera jag appbutiken för det. Sen batteri tiden den är utmärkt håller ju hela dagen lång och upp till 18 timmar med tangentbords dockan. Mobilen funkar bra att dela internet till plattan. Annars kan man ha en usb 3g dongel till tangentbordets usb port. Filmer klarar den av utmärkt provat flera olika format med vlc spelaren och filmerna hackar inte om man inte har för många program igång. För att vara en surfplatta med Windows 8 och inte windows rt så tycker jag den är prisvärd mycket billigare än konkurrenternas plattor . Jag rekomenderar denna platta ända negativa jag kan komma på är just bristen på ledigt utrymme så köp gärna till ett minnes kort. Glömde nämna bild skärmen , fina färger bra upplösning finns inget att klaga på där.

tp_88
2012-12-12, 18:14
Allt icke-iPad tror jag är köp du kommer att ångra.
Har du använt plattor av den typen som han länkade till? Typ quad core med 4.1?

OT: Om du har möjlighet att få tag i en Nexus 10 från utlandet så kör på det, annars hade jag nog valt Asus TF300.

solari
2012-12-12, 23:01
Tack till er som svarat OnT. Tråkigt att så stor del av inläggen handlar om något helt annat.
iMänniskor kan bara inte låta bli antar jag...

Dreas
2012-12-13, 07:57
Jag hade kollat på Nexus 7 och 10 :)

Annars var Acern där en billig sak också.

Jaeg
2012-12-13, 10:27
Har både senaste ipaden,och frun en nexus 7 och att jämföra nexusen med senaste ipaden är ju som att jämföra en hyundai i40 med en bmw 5 touring. Androidplattorna är plastiga och fullproppade med lullull och flashighet medan ipaden är mer sober och allmänt mer genomtänkt med högre kvalitetskänsla.

Jaeg
2012-12-13, 10:41
Nexusen hakar sig, det hackar, hoppar, slöar och låser sig med jämna mellanrum. Ipaden bara flyter på utan problem. Androiden bjuder ju dock på bra mycket fler inställningar och möjligheter att trixa till den men sådant är jag för gammal för att orka bry mig om. Android är Ben-10, Bakugan och Tv-spel, ipad är kortspel och husbygge. :D

tp_88
2012-12-13, 10:41
Har både senaste ipaden,och frun en nexus 7 och att jämföra nexusen med senaste ipaden är ju som att jämföra en hyundai i40 med en bmw 5 touring. Androidplattorna är plastiga och fullproppade med lullull och flashighet medan ipaden är mer sober och allmänt mer genomtänkt med högre kvalitetskänsla.
Snälla, likna inte Appleprodukter vid mästerverk från Bayern. Undviker gärna att kräkas såhär på förmiddagen.

Dessutom har TS flera gånger sagt att han inte vill ha snack om iPads.

Dreas: Samma spec och pris på Asusen, med den skillnaden att den redan fått JB och Asus historiskt sett alltid varit snabba med updates. -> Jag hade föredragit Asusen.

TS: CDon säljer TF300 32GB för samma pris nu, om du inte måste handla hos Webhallen av någon anledning: http://cdon.se/hemelektronik/asus_tf300t_transformer_10.1%22_ips_1.2ghz_1gb_32g bssd_blue_-_no_keyboard-19233630?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

mysteak
2012-12-13, 11:01
Lånar tråden.

Hade tänkt att köpa mig en surfplatta jag med, men har verkligen NOLL koll på vad som är bra och inte, så skulle vilja ha lite tips.

Vill ha en surfplatta som fungerar bra till att surfa (snabb, smidig, enkel), kolla på filmer/serier och att läsa böcker. Kommer att huvudsakligen använda den när jag flyger och reser i allmänhet. Priset spelar ingen roll, jag vill ha det bästa som går att ha.

Hade också förövrigt tänkt att försöka mig på att hitta den när jag besöker Hong Kong om ett par dagar, så om någon har några tips på vart jag ska leta där så hade jag också uppskattat det.

Kan också tillägga att jag är lite av ett android fan, så är inne på samsungs nyaste. Några tankar om den?

mikaelj
2012-12-13, 11:02
Man kan klura lite på vilken storlek man vill ha. En mindre platta har man med sig oftare.

iPad Mini är fantastiskt lockande vad gäller storleken. Mig veterligen finns det inga Android-plattor i den storleken. 8,9" i en Samsung, som dock är äldre.

Fishtank
2012-12-13, 11:06
Om vi vill ha frälsningskategorier så är du lika mycket en Androidfrälst, var tycker du vi står då?

Motiveringen är att Androidplattorna som folk köper verkar de åtminstone inte använda på nätet eftersom nättrafiksstatistiken visar det. Jag tolkar det som att de [plattorna] inte är så bra på det.

Berätta vad som är _bra_ med Android på de plattorna istället.

Jaså jag tycker jag brukar försöka vara öppen de gånger jag vågar mig in i dessa diskussioner men ser fortfarande inte några fördelar med iOS och brukar lägga min röst på Android. Om du är insatt i vad jag är frälst av så bör du veta att det finns fler iPads i min närhet än tablets iaf.

Jag ser en tablet som en mediastation, problemet ligger i filstödet.
En iPad klarar ingen riktig multitasking än och jag kan inte se en nedladdade serie eller film i över 480p på en Ipad, nej det finns ingen spelare som klarar 720p mkv filer flytande sist jag tittade. Har det ändrats så länka så jag kan testa.
Flash är också trevligt än fast det är på g ut så är det fortfarande bättre än tillverkares appar ibland iom att man är fri att köra 1080p streams istället för 360p som vissa appar erbjuder.

Din motivering ligger alltså i att eftersom nätverksstatistik visar en grej är det andra sämre, ok då är alltså androidtelefoner bättre än iPhones automatiskt enligt det resonemanget och det vill inte ens jag gå med på.
Tar gärna länk till senaste nätverksstatistiken dock.


Mikaelj nexus 7.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Jaeg
2012-12-13, 11:06
Snälla, likna inte Appleprodukter vid mästerverk från Bayern. Undviker gärna att kräkas såhär på förmiddagen.

Dessutom har TS flera gånger sagt att han inte vill ha snack om iPads.

Dreas: Samma spec och pris på Asusen, med den skillnaden att den redan fått JB och Asus historiskt sett alltid varit snabba med updates. -> Jag hade föredragit Asusen.

TS: CDon säljer TF300 32GB för samma pris nu, om du inte måste handla hos Webhallen av någon anledning: http://cdon.se/hemelektronik/asus_tf300t_transformer_10.1%22_ips_1.2ghz_1gb_32g bssd_blue_-_no_keyboard-19233630?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Haha, ber om ursäkt ifall du kräks. Skiter själv i om det är apple eller något annat märke. Allt jag menar är att iaf nexus7 går bort då den är oduglig i jämförelse med ipaden. Sedan finna det möjligtvis andra plattor som spöar ipaden men nexusen är inte en av dem.

PowPow
2012-12-13, 11:07
Tack till er som svarat OnT. Tråkigt att så stor del av inläggen handlar om något helt annat.
iMänniskor kan bara inte låta bli antar jag...

Antagligen för att iMänniskor generellt är mer nöjda med sina tablets än andra :D

mikaelj
2012-12-13, 11:10
Mikaelj nexus 7.

Nej, tyvärr. (för tjock, för avlång, för liten)

Jaeg
2012-12-13, 11:15
Fast mycket beror väl på vad man har plattan till. Jag använder den ju mestadels till surf och appar. Någon annan kanske enbart till porr och film. Spelar väl stor roll kanske.

hurril
2012-12-13, 11:19
Jaså jag tycker jag brukar försöka vara öppen de gånger jag vågar mig in i dessa diskussioner men ser fortfarande inte några fördelar med iOS och brukar lägga min röst på Android. Om du är insatt i vad jag är frälst av så bör du veta att det finns fler iPads i min närhet än tablets iaf.

Jag ser en tablet som en mediastation, problemet ligger i filstödet.
En iPad klarar ingen riktig multitasking än och jag kan inte se en nedladdade serie eller film i över 480p på en Ipad, nej det finns ingen spelare som klarar 720p mkv filer flytande sist jag tittade. Har det ändrats så länka så jag kan testa.
Flash är också trevligt än fast det är på g ut så är det fortfarande bättre än tillverkares appar ibland iom att man är fri att köra 1080p streams istället för 360p som vissa appar erbjuder.

Din motivering ligger alltså i att eftersom nätverksstatistik visar en grej är det andra sämre, ok då är alltså androidtelefoner bättre än iPhones automatiskt enligt det resonemanget och det vill inte ens jag gå med på.
Tar gärna länk till senaste nätverksstatistiken dock.


Mikaelj nexus 7.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

nPlayer spelar det utan problem, funkar på iPad mini också. Flash fungerar inte, tycker jag är skönt för det mesta eftersom det i 99% av fallen rör sig om reklam. Utöver det kan du inte direkt påstå att Flash fungerar bra på din platta heller. Vet inte vilket övrigt filstöd du pratar om. Kan du köra office-filer på din Android? Vad menar du med multitasking?

Min referens till statistiken visar att folk helt enkelt inte använder sina Android-plattor på Internet. Hur blev android-telefoner bättre än iPhones automatiskt? Det jag säger är att av all mobilnätverkstrafik som finns, så kommer en mycket mindre del från Android-enheter.

Det pinsammaste i sådana här trådar är att det är Android-fanbois som skriker värst om hur dåliga iXxx är, hur alla Apple-användare är rätt korkade men ingen av dem berättar vad deras egna enheter gör *bra*.

shadowfire
2012-12-13, 12:11
Livet blev inte bättre av att Acer har en tilltalande platta med docka/tgb och Win8 på (ej RT). Då slipper man liksom både äpplen och androider. :) .. kruxet är mer att valet av platta blev inte bättre i och med ytterligare ett ben i utbudet.

hurril
2012-12-13, 12:12
Du kommer att ångra det som sagt =)

shadowfire
2012-12-13, 12:16
Allt icke-iPad tror jag är köp du kommer att ångra.

...Det pinsammaste i sådana här trådar är att det är Android-fanbois som skriker värst om hur dåliga iXxx är, hur alla Apple-användare är rätt korkade men ingen av dem berättar vad deras egna enheter gör *bra*.

Du kommer att ångra det som sagt =)

Var hittar jag apple-fanboisens argument?

Hackenschmidt
2012-12-13, 12:17
Jag har en Asus transformer T300T med docka och är mycket nöjd.
Använder den till att läsa på, ta anteckningar/ordbehandling, surfa, svtplay, spela spel, se film. Allting flyter på bra och batteritiden är finfin. Tangentbordet i dockan är jag också nöjd med.
Ska man skriva mycket tror jag transformer är ett av de bättre valen. Fast jag vet inte vad nytt som har kommit sen jag köpte den.

hurril
2012-12-13, 12:20
Var hittar jag apple-fanboisens argument?

Gå in i en affärjävul:
1. testa alla Android-plattor
2. testa en iPad

Köper du iPaden så kommer folk håna dig för att du är korkad, lättlurad, betalat för mycket, vill suga Steve J:s balle osv. Men du kommer att vara nöjd.

Köper du Androiden så kommer alla undra vad den har för hårdvara och vad du betalade. Du kommer att vara missnöjd men det spelar ingen roll; ingen bryr sig om att du köpt den och du kommer inte känna något nästa vecka eftersom du inte längre använder den.

shadowfire
2012-12-13, 12:22
Gå in i en affärjävul:
1. testa alla Android-plattor
2. testa en iPad

Köper du iPaden så kommer folk håna dig för att du är korkad, lättlurad, betalat för mycket, vill suga Steve J:s balle osv. Men du kommer att vara nöjd.

Köper du Androiden så kommer alla undra vad den har för hårdvara och vad du betalade. Du kommer att vara missnöjd men det spelar ingen roll; ingen bryr sig om att du köpt den och du kommer inte känna något nästa vecka eftersom du inte längre använder den.

hahahah, du hade gjort succé på vilken Mediamarkt som helst.

shadowfire
2012-12-13, 12:32
Kan Android/Win8/IOS tablets/pads:

- Spela filmer, helst 1080p men 720p som minimum, i t.ex. mkvformat med muxxade subs?
- Fungera som navigator
- Fungera som fartkameravarning, antingen med fristående app eller som lager till navigatorapp
- Fungera som styrenhet för multimedia, t.ex. som "Logica Harmony One" med tredjepartsenheter som projektor, motordriven duk, slutsteg mm utan att köpa till separata mediacenters?
- Synka filer på ett bra sätt med min stationära Win7-burk och min xbmc/NTFS-mediaspelare/NAS?
- Erbjuda utökat lagringsminne i form av minneskort mm

Något som inte går att göra på endera enhet?

Jaeg
2012-12-13, 12:44
Men den gör det inte felfrittVar hittar jag apple-fanboisens argument?

Har kört både ios och android sedan de skapades och ipaden har en användarvänlighet mycket bättre än android. Androiden innehåller visserligen mer och har möjligtvis fler möjligheter men priset du får betala av erfarenhet är att den segar ner sig, kraschar osv. Ipaden är inte felfri, den klarar må hända inte allt men den flyter på klart bättre gällande det den klarar. Så mycket beror väl på vad du ska ha plattan till.

Själv blir jag skogstokig på när saker bläppar och inte fungerar som de ska. Haha, skriver det här inlägget från nexusen och halvägs stannade den i två sekunder innan den missade texten turbomatades. Precis så här en android håller på efter ett tag, inga större problem men tillräckligt för att få mig förbannad och vilja bryta av eländet. Den kör flash osv men räkna med att den hakar upp sig då och då och att du får sitta en halminut och vänta på att den ska återfå sitt vett, starta om den, återatälla den mm

HMB
2012-12-13, 12:45
Jag gav iPad (3) en chans, ska sälja den. Utbudet av BRA appar är löjligt, lyckades inte hitta en enda filhanterare med samba-stöd. Emulatorutbudet är riktigt dåligt dessutom, verkar inte finnas någon bra emulator till n64 eller playstation.

Någon som vill byta en iPad 3 mot en Nexus 10:a?

dared
2012-12-13, 12:45
Finns special-browsers (ex. Swifter) om det är något i Flash man verkligen måste se på sin ipad. Blir tyvärr lite omständligt och rätt ful kvalité. Funkar gör det iaf.

Som mediaspelare använder jag AVPlayerHD som är suverän i mitt tycke, har dock hört rykten att den har blivit borttagen av Appstore. På den funkar 720p-filmer.

snej
2012-12-13, 12:45
Kan Android/Win8/IOS tablets/pads:

- Spela filmer, helst 1080p men 720p som minimum, i t.ex. mkvformat med muxxade subs?
- Fungera som navigator
- Fungera som fartkameravarning, antingen med fristående app eller som lager till navigatorapp
- Fungera som styrenhet för multimedia, t.ex. som "Logica Harmony One" med tredjepartsenheter som projektor, motordriven duk, slutsteg mm utan att köpa till separata mediacenters?
- Synka filer på ett bra sätt med min stationära Win7-burk och min xbmc/NTFS-mediaspelare/NAS?
- Erbjuda utökat lagringsminne i form av minneskort mm

Något som inte går att göra på endera enhet?


Det garanterat mest säkra alternativet för tjockmarkerat ovan är en win8 tablet iaf.

Jaeg
2012-12-13, 12:55
Det optimala hade ju varit androids funktioner med apples driftsäkerhet och användarvänlighet. Kanske vad winplattorna erbjuder, vet jag ej.

Fishtank
2012-12-13, 13:27
nPlayer spelar det utan problem, funkar på iPad mini också. Flash fungerar inte, tycker jag är skönt för det mesta eftersom det i 99% av fallen rör sig om reklam. Utöver det kan du inte direkt påstå att Flash fungerar bra på din platta heller. Vet inte vilket övrigt filstöd du pratar om. Kan du köra office-filer på din Android? Vad menar du med multitasking?

Min referens till statistiken visar att folk helt enkelt inte använder sina Android-plattor på Internet. Hur blev android-telefoner bättre än iPhones automatiskt? Det jag säger är att av all mobilnätverkstrafik som finns, så kommer en mycket mindre del från Android-enheter.

Det pinsammaste i sådana här trådar är att det är Android-fanbois som skriker värst om hur dåliga iXxx är, hur alla Apple-användare är rätt korkade men ingen av dem berättar vad deras egna enheter gör *bra*.

Nice, den är relativt ny så kände inte till den men bra att det äntligen finns en spelare som klarar 720p på paddorna.
Kan man faktiskt börjat använda den till media.

Adblock är ganska bra, antar du har det på din dator så då vet du hur det funkar.
Nja det har aldrig jävlats för mig än iaf, kan streama 1080p flash material utan problem.
Filstödet handlade om att inte kunna spela upp mkv bra som torde varit uppenbart men det är ju löst nu enligt dig.

Du menar såna där jättehäftiga officefiler som den gamla HTC legend som ligger i en låda klarar utan problem, Japp det funkar bra.

Med multitasking menar jag att om jag streamar ljud och bild och vill slösurfa lite under tiden så vill jag inte att strömmande ska sluta utan köra på i en annan flik.

Jag har svårt att tro på att androidlurar inte har lika stor andel av den mobila trafiken med tanke på hur mycket marknadsdelar androider tagit.
Så ber om en aktuell länk igen.

Räknar du mig till en av de som spyr galla över iOS utan argument?

Ett bra exempel på multitasking då jag ändå står här och leker med två plattor i samma prisklass.

http://img.tapatalk.com/d/12/12/13/ahu8ana8.jpg

PS: iPad 4an jag leker med nu bryter praktiskt taget ihop på vks hemsida när jag pinchar.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Fishtank
2012-12-13, 13:38
Så hann jag inte edita igen.
Tillägg till det sista, vet att den flyter mycket bättre om man har en egen men tänker bara på att man inte bör döma efter prestandan i butik.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

drakfelt
2012-12-13, 13:54
nPlayer spelar det utan problem, funkar på iPad mini också.

Vilken väg går du för att föra över filmer till paddan? Finns det något som är DET absolut smidigaste?

tp_88
2012-12-13, 13:59
nPlayer spelar det utan problem, funkar på iPad mini också. Flash fungerar inte, tycker jag är skönt för det mesta eftersom det i 99% av fallen rör sig om reklam.

Min referens till statistiken visar att folk helt enkelt inte använder sina Android-plattor på Internet. Hur blev android-telefoner bättre än iPhones automatiskt? Det jag säger är att av all mobilnätverkstrafik som finns, så kommer en mycket mindre del från Android-enheter.
Grattis, i slutet av 2012 kan ni spela upp mkv-filer hjälpligt. :) A smell step for a man, och allt det är.

Vad bra då att man kan välja att bara läsa in Flashobjekt om du klickar på dem, så slipper du se någon Flash-reklam men kan köra igång t.ex. streams.

Han menade nog att Androidtelefoner generar mer nätverkstrafik än iPhones -> Androidtelefoner bättre enligt ditt tidigare resonemang. Eller iaf att personer med Androidtelefoner väljer att använda dem mer på internet.

Se: http://venturebeat.com/2012/10/17/android-smartphones-now-have-majority-mobile-web-traffic-share/

(Nordamerika)

hurril
2012-12-13, 14:25
Grattis, i slutet av 2012 kan ni spela upp mkv-filer hjälpligt. :) A smell step for a man, och allt det är.

Vad bra då att man kan välja att bara läsa in Flashobjekt om du klickar på dem, så slipper du se någon Flash-reklam men kan köra igång t.ex. streams.

Han menade nog att Androidtelefoner generar mer nätverkstrafik än iPhones -> Androidtelefoner bättre enligt ditt tidigare resonemang. Eller iaf att personer med Androidtelefoner väljer att använda dem mer på internet.

Se: http://venturebeat.com/2012/10/17/android-smartphones-now-have-majority-mobile-web-traffic-share/

(Nordamerika)

Men varför pratar du en massa runk? Hjälpligt? Vilka är det egentligen som är fanbois?

Din länk ger väl ändå mig rätt och inte dig? Texten i början ger dig rätt men statistiken i artikeln verkar säga något annat - Other Smartphones - vad är det?

mikaelj
2012-12-13, 14:29
Men varför pratar du en massa runk? Hjälpligt? Vilka är det egentligen som är fanbois?

Din länk ger väl ändå mig rätt och inte dig?

Nej. Läs förtydligandet i slutet. "Other smartphone" är generell Android. Lägger man ihop Android + Samsung får man 51%.

tp_88
2012-12-13, 14:30
Men varför pratar du en massa runk? Hjälpligt? Vilka är det egentligen som är fanbois?
Det är du som roidar om fanboys konstant, och om hur Android-användare inte nämner vad som är bra med "deras produkter". Ditt bidrag till tråden: Du blir besviken om du köper en Androidplatta, bro.

Dessutom i en tråd där TS säger att han inte vill höra talas om iPads.

Det kanske har löst sig med uppdateringar, läste någon recension om appen från November där det fanns en hel del problem. Även om det funkar perfekt nu, så är det illa att det har dröjt till slutet av 2012.

EDIT: Din länk ger väl ändå mig rätt och inte dig?
Nej? "Android smartphones now account for a majority of mobile web traffic in the U.S and Canada, with close to a 51 percent share." mot "Apple accounts for 46 percent of all mobile phone traffic in the U.S and Canada"

Utan någon data att backa upp det med, så misstänker jag att det är fördel Android på ett globalt plan också.

EDIT 2: "Other smartphones", ptja, om Samsung och iPhone är specade redan så lär det väl vara just other smartphones. Vilket primärt innebär Androidenheter, men även WP och Blueberry osv. Resterande system utgör ju bara 3% av den totala trafiken dock, eftersom Android och iOS utgör 97%.

tp_88
2012-12-13, 14:40
Hittar inga globala data för webbtrafik men försäljningsmässigt är det väldigt mycket större fördel Android än i Nordamerika:

"Android now dominates roughly 75 per cent of the global smartphone market (versus 15 per cent for the iPhone), and 53 per cent of the US market (versus 34 per cent for iPhone)"

Så det vore minst sagt konstigt om inte Android är störst även globalt sett. Bra att vi åtminstone kunde enas om att Androidtelefoner är bättre än iPhones. :)

hurril
2012-12-13, 14:53
HA! Det är dock plattor jag snackar om.

drakfelt
2012-12-13, 14:54
Vilken väg går du för att föra över filmer till paddan? Finns det något som är DET absolut smidigaste?

Hurril, vädjar om din expertis!

tp_88
2012-12-13, 14:58
HA! Det är dock plattor jag snackar om.
Aber lol.

Jag förklarade vad Fishtank menade eftersom du inte verkade förstå det, eller så trodde du att Iphones genererade mer trafik. Men som sagt, skönt att vi åtminstone kan enas i vår övertygelse om att Androidtelefoner är bättre än iPhones. Åtminstone vad det gäller funktioner som kräver internet.

hurril
2012-12-13, 14:58
Hurril, vädjar om din expertis!

Rätt smidigt för mig är det att låta nPlayer köra direkt från min FTP. Ok men irriterande: överföra filer till nPlayer (t ex) via iTunes.

Fishtank
2012-12-13, 15:05
HA! Det är dock plattor jag snackar om.

Jag väntar fortfarande på din länk gällande statistik för plattorna.
Den länken tp postade inkluderar dock allt som drivs av ios och Android om du läste.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

hurril
2012-12-13, 15:05
Aber lol.

Jag förklarade vad Fishtank menade eftersom du inte verkade förstå det, eller så trodde du att Iphones genererade mer trafik. Men som sagt, skönt att vi åtminstone kan enas i vår övertygelse om att Androidtelefoner är bättre än iPhones. Åtminstone vad det gäller funktioner som kräver internet.

Nej vi kan inte enas om att Android-telefoner är bättre än iPhones. Tråden handlar om plattor och jag snackar om webbtrafik från sådana.

Folk köper Androids för att de telefonerna är billigast och/ eller för att de kollar feature specs för att de inte förstår att det är innehållet som avgör.

Slå en flukt på hur många enheter ute som har Android 4.x. Är den procentsatsen dubbelsiffrig ens?

Det är lätt att förleda andra att tro att du kan spela mkv på alla Android-enheter vilket är rent bs. Det kan du göra på moderna Android-enheter med ny OS-version. Med andra ord enheter som kostar som Apple-produkter.

Det kommer att handla om vilken enhet man gillar bäst och som låter dig göra det du vill göra utan att irritera dig med hängningar, dålig grafisk prestanda, kasst utbud av bra grejer i app-affären, osv. Som jag sa först i tråden:

Du kommer att ångra en Android-platta.

Fishtank
2012-12-13, 15:16
Hurril.
Galaxy S, ja den första klarar 720p mkv utan minsta lilla problem, även subtitles.
Så nej du behöver inte en splitterny lur för att spela upp det, en 1 Ghz singlecore räcker gott och väl.

Läs min förra post igen, plattor ingick i den undersökningen.

Du inser väl att du är motbevisad och inte kommit med något riktigt argument än.
Bara påståenden som du verkar stå bakom utan att ägt (?) en modern androidprodukt.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

tp_88
2012-12-13, 15:17
Nej vi kan inte enas om att Android-telefoner är bättre än iPhones. Tråden handlar om plattor och jag snackar om webbtrafik från sådana.

Folk köper Androids för att de telefonerna är billigast och/ eller för att de kollar feature specs för att de inte förstår att det är innehållet som avgör.

Slå en flukt på hur många enheter ute som har Android 4.x. Är den procentsatsen dubbelsiffrig ens?

Det är lätt att förleda andra att tro att du kan spela mkv på alla Android-enheter vilket är rent bs. Det kan du göra på moderna Android-enheter med ny OS-version. Med andra ord enheter som kostar som Apple-produkter.

Det kommer att handla om vilken enhet man gillar bäst och som låter dig göra det du vill göra utan att irritera dig med hängningar, dålig grafisk prestanda, kasst utbud av bra grejer i app-affären, osv. Som jag sa först i tråden:

Du kommer att ångra en Android-platta.
Det enda argument du presenterade i trådens början för att iPad>Androidplattor var att de genererade mer nätverkstrafik.

Rimligtvis måste det samma gälla när förhållandet är det omvända när det gäller mobiltelefoner.

Bara en sån sak som att man inte kan föra över en filjävel via en filhanterare med inbyggd ftp-klient känns för mig helt sinnessjukt. Småsaker som det gör att jag i dagsläget inte skulle överväga Apple-produkter.

Och ja, det är mycket fler än 10% som kör 4.0 eller högre. Mer än 1/3 närmare bestämt.

Sen erkänner jag villigt att det är en nackdel med Android, att speciellt vissa tillverkare gör det så krångligt för sig att det tar för lång tid att få ut uppdateringar.

MKV går givetvis utmärkt att spela på även äldre modeller med äldre OS-versioner, inga problem alls. Vad som blir problematiskt är HD-material och främst 1080p (om vi inte talar jättegamla mobiler, som inte heller klarar 720p) men det beror ju på hårdvaran. Men en Tegra3-mobil från t.ex. LG kostar under 3000kr och spelar upp 1080p med blu-ray bitrate. Kostar en ny iPhone 3000kr?

Och jag frågar igen, har du använt en nyare enhet med 4.1? Jag upplever nämligen inte det nu ständigt upprepar med hack, låsningar etc.

Denna studien stödjer inte heller riktigt den tesen: http://appadvice.com/appnn/2012/02/new-study-claims-ios-applications-crash-more-often-than-android-apps

drakfelt
2012-12-13, 15:18
Rätt smidigt för mig är det att låta nPlayer köra direkt från min FTP. Ok men irriterande: överföra filer till nPlayer (t ex) via iTunes.

Sååådär, FTP-server uppe och nPlayer nere. Fint gränssnitt, men på varje .mkv-fil får jag "audio-codec not supported" sen drar filmen igång, laggfritt men utan ljud. Vad gör jag för fel?

drakfelt
2012-12-13, 15:22
Sååådär, FTP-server uppe och nPlayer nere. Fint gränssnitt, men på varje .mkv-fil får jag "audio-codec not supported" sen drar filmen igång, laggfritt men utan ljud. Vad gör jag för fel?

Läser nu i beskrivningen av nPlayer att "due to a patent issue the ac3 audio codec has been removed" Fy fan.. Vill ha mina 22 kr tillbaka.

Fishtank
2012-12-13, 15:36
Ladda ner filmerna med dts ljud istället.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

hurril
2012-12-13, 15:40
Sååådär, FTP-server uppe och nPlayer nere. Fint gränssnitt, men på varje .mkv-fil får jag "audio-codec not supported" sen drar filmen igång, laggfritt men utan ljud. Vad gör jag för fel?

Fick det där själv igår faktiskt - den kör i mjukvara istället för hårdvara bara. Men jag fick ljud.

drakfelt
2012-12-13, 15:44
Fick det där själv igår faktiskt - den kör i mjukvara istället för hårdvara bara. Men jag fick ljud.

Provat i både software och hardware, får inget ljud på någon .mkv

tp_88
2012-12-13, 15:46
Sååådär, FTP-server uppe och nPlayer nere. Fint gränssnitt, men på varje .mkv-fil får jag "audio-codec not supported" sen drar filmen igång, laggfritt men utan ljud. Vad gör jag för fel?
Fick det där själv igår faktiskt - den kör i mjukvara istället för hårdvara bara. Men jag fick ljud.
Du har rätt hurril, den verkar spela upp mkv alldeles utmärkt. Helt fel av mig att kalla det "hjälpligt".

petersson
2012-12-13, 15:54
När ni pratar om filöverföring: Kan man inte bara koppla ihop en iPad med en dator och klicka runt bland alla filer?

Jag knappt rört vare sig en övrig platta eller en iPad.

drakfelt
2012-12-13, 16:10
När ni pratar om filöverföring: Kan man inte bara koppla ihop en iPad med en dator och klicka runt bland alla filer?

Jag knappt rört vare sig en övrig platta eller en iPad.

Nej, det går inte.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

hurril
2012-12-13, 16:10
Du har rätt hurril, den verkar spela upp mkv alldeles utmärkt. Helt fel av mig att kalla det "hjälpligt".

Fråga dig själv vad det är för poäng du vill göra. Förstår du t ex MKV-formatet?

tp_88
2012-12-13, 16:15
Fråga dig själv vad det är för poäng du vill göra. Förstår du t ex MKV-formatet?
Ja, det är en container. Alla mkv jag har testat har spelats upp utan några problem, oavsett ljud- och bildcodec. Likaså t.ex. alla .ts, .m2ts. När du pratade om att kunna spela upp mkv tog jag för givet att det fanns stöd för de vanligaste codecsen, annars blir det ju, minst sagt, ganska ointressant.

Varför duckar du nästan alla frågor/påståenden btw, trots att du ändå svarar?

petersson
2012-12-13, 16:16
Nej, det går inte.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Kan man göra det med Androidplattor då? Det går åtminstone på min mobil. Fast inte bland alla filer, skönt hade ju varit om man t.ex. hade kunnat hantera sina sms och mms via datorn.

tp_88
2012-12-13, 16:17
Kan man göra det med Androidplattor då? Det går åtminstone på min mobil. Fast inte bland alla filer, skönt hade ju varit om man t.ex. hade kunnat hantera sina sms och mms via datorn.
Självklart kan man det, allt annat är galet.

SMS och MMS är jag ganska säker att du kan komma åt på datorn med t.ex. Myphoneexplorer via wifi.

hurril
2012-12-13, 16:18
Ja, det är en container. Alla mkv jag har testat har spelats upp utan några problem, oavsett ljud- och bildcodec. Likaså t.ex. alla .ts, .m2ts.

Varför duckar du nästan alla frågor btw, trots att du ändå svarar?

Vilka frågor har jag duckat? Men ok, du har inte haft några mkv-problem, jag har inte haft några mkv-problem men drakfelt har ett. Var tycker du att vi står då?

(Nu såg jag det drakfelt skrev om AC3 och i och med det minns jag att en annan spelar jag har också råkade ut för det.) Sådana saker är alltid lättare på Android eftersom Google skiter i alla patent. Men rimligen torde AC3-kravet strula även för dig.

Hur som helst: detta är enligt dig ett iPad-problem. Detta är enligt mig ett problem med nPlayer - att de inte betalar för rättigheten att använda AC3.

hurril
2012-12-13, 16:19
När ni pratar om filöverföring: Kan man inte bara koppla ihop en iPad med en dator och klicka runt bland alla filer?

Jag knappt rört vare sig en övrig platta eller en iPad.

Jo det kan du göra; du gör det med iTunes. Men iOS har inget användaråtkomligt globalt filsystem så det fungerar på ett annat vis.

tp_88
2012-12-13, 16:27
Vilka frågor har jag duckat? Men ok, du har inte haft några mkv-problem, jag har inte haft några mkv-problem men drakfelt har ett. Var tycker du att vi står då?

(Nu såg jag det drakfelt skrev om AC3 och i och med det minns jag att en annan spelar jag har också råkade ut för det.) Sådana saker är alltid lättare på Android eftersom Google skiter i alla patent. Men rimligen torde AC3-kravet strula även för dig.

Hur som helst: detta är enligt dig ett iPad-problem. Detta är enligt mig ett problem med nPlayer - att de inte betalar för rättigheten att använda AC3.
En del, än värre är ett du vräker ur dig en massa totalt felaktig dynga och sedan bara ignorerar det när man rättar dig. Men whatever floats your boat.

Jag har inga bekymmer att spela upp filer med ac3-ljud, nej. Som ni brukar säga så "funkar bara allt", filmer med ac3-codec såväl som det mesta annat jag vill göra med mina androidenheter.

Så, vilka andra appar kan du vända dig till för att spela upp mkv med olika codec i 1080p med hög bitrate? Jag har flera gratisappar att välja mellan på mina androidenheter.

hurril
2012-12-13, 16:36
En del, än värre är ett du vräker ur dig en massa totalt felaktig dynga och sedan bara ignorerar det när man rättar dig. Men whatever floats your boat.

Jag har inga bekymmer att spela upp filer med ac3-ljud, nej. Som ni brukar säga så "funkar bara allt", ac3 såväl som allt annat jag vill göra.

Så, vilka andra appar kan du vända dig till för att spela upp mkv med olika codec i 1080p med hög bitrate? Jag har flera gratisappar att välja mellan min mina androidenheter.

Vilken är dyngan? Hur kommer det sig att det inte går att få dig bort från mitt ben?

"Som vi brukar säga"? Jag börjar förstå vad det är som händer här nu. Jag har tryckt på din Apple-knapp och nu kommer hela din vrede mot Apple/* så du sätter mig i en position att försvara allt som har med Apple att göra. Jag gillar inte allt Apple gör och att du sätter fanboi som post it på mig gör bara detta till trams.

Det är i jämförelsen mellan grejerna som jag påstår att kunden kommer att bli mer nöjd med en iPad. Jämför själv genom att faktiskt använda båda grejerna och genom att uppriktigt undersöka hur du ska göra si respektive så. Våga lägga undan polemiken.

Jag har stått i butiker och tallat på Android-plattor många gånger och, jag kanske är korkad då, men med Samsungs smak t ex så fattar jag inte ens hur jag ska använda dem. Sist (på Arlanda för 1 månad sedan) avfärdade jag dem helt för att byta-app-animationen hackade. Jag är petig men jag tolererar inte sådant. Alla ikoner ser ut som Windows 3.11; "skrivbordet" var proppat med det där vanliga utbudet med samma slags OEM-runk som en default-installation av Windows kommer med. Så dåligt!

Byggkvaliteten var som att hålla i en etch-a-sketch från 1983.

Berätta, åter igen alltså, vilka frågor jag duckar eller struntar i? Det senaste jag läste i saken var att i studier av nät-beteende så var det typ en fjärt i rymden av Android-platteanvändare som var på nätet; en annan enorm skillnad var att Apple-platteanvändare i mycket mycket högre utsträckning betalade för saker på nätet. Dvs en kraft som driver oss mot möjligheten att på lagligt vis faktiskt KUNNA köpa och hantera filmer istället för piratkopiering.

Jag vet inte vilka spelare som finns, jag har två som fungerar. nPlayer och QPlayer HD - jag är inte talesman för Apple så det är allt jag vet där.

Förutom det har jag BBC iPlayer för att kolla direkt på Englands hela TV-utbud - hur gör du det?

PowPow
2012-12-13, 16:59
Nättraffik är kanske inte nåt vidare vasst mätinstrument. Borde vara enklare att bara titta på kundnöjdhetsindex och där toppar apple. Oavsett om man tittar på tablets, telefoner eller datorer.

hurril
2012-12-13, 17:00
Nättrafiken tog jag upp eftersom jag tycker att den visar att folk köper en android-enhet som en gadget som sedan ligger i byrålådan snarare än som en platta de sedan inte kan lägga ifrån sig.

Fishtank
2012-12-13, 17:10
Hurril.
BBCs hemsida tror jag funkar ganska likt BBC iplayer...

Skrev jag inte på förra sidan att döma utifrån butiksex inte funkar med tanke på hur hackigt iPad 4an jag lekte med gick jämfört med note 10.1 som jag också spelade upp ett 720p klipp på samtidigt med delad skärm.

Faktum är att du är bara löjlig och har inte gett ett enda argument än.
Det är som varje diskussion du kommer in i, du har rätt, allt annat är fel för jag är starkare än dig.
Det är iaf intrycket du ger, särskilt i den här tråden då du undviker frågor hela tiden och cherrypickar problem att bestrida och säger att bara lite funkar funkar allt.
Att sen säga att Google snor allt är ju enorm humor med tanke på senaste versionerna av iOS.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

hurril
2012-12-13, 17:23
Vad är det som händer här? Starkare? Automatiskt rätt? Google snor?

Vilka frågor undviker jag? Jag har frågat tp_88 det flera gånger men jag kan inte se något svar på den frågan.

Hur gör du för att se en säsong Top Gear på BBCs hemsida på din TV, Fishtank? Med din platta då.

tp_88
2012-12-13, 18:42
Vilken är dyngan? Hur kommer det sig att det inte går att få dig bort från mitt ben?

"Som vi brukar säga"? Jag börjar förstå vad det är som händer här nu. Jag har tryckt på din Apple-knapp och nu kommer hela din vrede mot Apple/* så du sätter mig i en position att försvara allt som har med Apple att göra. Jag gillar inte allt Apple gör och att du sätter fanboi som post it på mig gör bara detta till trams.

Det är i jämförelsen mellan grejerna som jag påstår att kunden kommer att bli mer nöjd med en iPad. Jämför själv genom att faktiskt använda båda grejerna och genom att uppriktigt undersöka hur du ska göra si respektive så. Våga lägga undan polemiken.

Jag har stått i butiker och tallat på Android-plattor många gånger och, jag kanske är korkad då, men med Samsungs smak t ex så fattar jag inte ens hur jag ska använda dem. Sist (på Arlanda för 1 månad sedan) avfärdade jag dem helt för att byta-app-animationen hackade. Jag är petig men jag tolererar inte sådant. Alla ikoner ser ut som Windows 3.11; "skrivbordet" var proppat med det där vanliga utbudet med samma slags OEM-runk som en default-installation av Windows kommer med. Så dåligt!

Byggkvaliteten var som att hålla i en etch-a-sketch från 1983.

Berätta, åter igen alltså, vilka frågor jag duckar eller struntar i? Det senaste jag läste i saken var att i studier av nät-beteende så var det typ en fjärt i rymden av Android-platteanvändare som var på nätet; en annan enorm skillnad var att Apple-platteanvändare i mycket mycket högre utsträckning betalade för saker på nätet. Dvs en kraft som driver oss mot möjligheten att på lagligt vis faktiskt KUNNA köpa och hantera filmer istället för piratkopiering.

Jag vet inte vilka spelare som finns, jag har två som fungerar. nPlayer och QPlayer HD - jag är inte talesman för Apple så det är allt jag vet där.

Förutom det har jag BBC iPlayer för att kolla direkt på Englands hela TV-utbud - hur gör du det?
Huh? När quotade jag dig senast innan idag?

Du hävdade att man inte kunde spela mkv på äldre telefoner, eller äldre OS.

Att en Androidtelefon som kan spela upp HD-material kostar som en iPhone. (En Tegra3 som spelar ALLT kostar som en iPhone 4 8GB som knappt spelar något)

Du var osäker till om ens 1/10 enheter körde 4.0 eller senare

Om nättrafiken var ditt starkaste argument för att iPads är bättre redskap för tjänster som kräver internet än Androidplattor måste rimligen det omvända gälla då Androidtelefoner genererar mer internetdata, även i USA där Apple har betydligt större del av marknaden än övriga världen, men tydligen inte.

Du sa att Androids appar bara kraschar hela tiden, jag postar en studie som visar att iPhone-appar kraschar oftare -> silence.

Du roidar om fanboys i varannat inlägg och att jag använder den stämpeln när det bara är du som använt dig av det, och att Android-fanboys aldrig kunde komma med relevanta argument. Ditt enda argument fram tills dess var, som sagt: "Köp inte android, bro".

Jag har frågat dig minst två gånger om du använt en modern platta med 4.1, utan svar.

Ska jag fortsätta?

Jag har aldrig ägt en Androidenhet från Samsung, och just tillverkarnas skal är som sagt något jag ogillar. Inte minst för att det tar längre tid för dem att släppa nya OS-versioner. Men det finns Nexus-enheter och man kan byta till andra launchers istället för tillverkarnas egna, som tar bort en hel del av skalet. Eller flasha in en helt annan rom.

Fördelen med Android är att du kan få skrivbordet att se ut precis hur du vill, och ha det mesta du använder där utan att ens behöva öppna en app. Jag tycker det är skitfullt och mindre användbart att bara ha en massa ikoner där. Men, skulle jag vilja ha det i Android så kan jag.

Inte heller QPlayerHD spelar upp AC3, och likt den andra appen har båda väldigt låga betyg i iTunes. Verkar uppenbarligen inte funka så bra.

Jag vet inte hur man spelar upp hela Englands TV-utbud, eftersom jag inte har något intresse av det så har jag inte gjort några efterforskningar. Låter förövrigt ganska märkligt att du kan spela upp hela Englands TV-utbud i en BBC-app. Kan du se Boxnation t.ex.?

Fishtank
2012-12-13, 19:47
Vad är det som händer här? Starkare? Automatiskt rätt? Google snor?

Vilka frågor undviker jag? Jag har frågat tp_88 det flera gånger men jag kan inte se något svar på den frågan.

Hur gör du för att se en säsong Top Gear på BBCs hemsida på din TV, Fishtank? Med din platta då.

Det första orkar jag inte ens, kommer du inte ihåg vad du skrivit är det poänglöst.

Det fetstilta är intressant, verkar som att det bara går att strömma till BBC iPlayer och hemsidan inte kan strömma fulla avsnitt alls.
Vad jag kan utläsa kan du bara strömma det som sänds nu eller som sänts de senaste 7 dagarna och det om du bor i UK.

Jag skulle nog torrenta serien i HD på min platta via en torrentklient jag kör i plattan.

Jorgen
2012-12-13, 21:04
Jag går i samma tankar som TS.
Fast jag väljer bara mellan Asus och Samsung.
Båda är tänkta med docka/tangentbord, men vilken är bäst?

Det är alldeles för mycket skit i tråden för att orka läsa genom alla inlägg tyvärr.
Förstår inte varför det skall behöva bli så.
Så vänligen lägg ner och håll er till ämnet.

Dreas
2012-12-13, 21:34
Jag går i samma tankar som TS.
Fast jag väljer bara mellan Asus och Samsung.
Båda är tänkta med docka/tangentbord, men vilken är bäst?

Det är alldeles för mycket skit i tråden för att orka läsa genom alla inlägg tyvärr.
Förstår inte varför det skall behöva bli så.
Så vänligen lägg ner och håll er till ämnet.Jag går också i docka + tangentbordstankarna.

Jag är inne på Asus Tranformer Book men då får man vänta till mars eller så. Orkar du?

http://cdn.slashgear.com/wp-content/uploads/2012/06/IMG_0396wtmk.jpg

Win8 i fullversion, alltså inte RT.

Är dåligt insatt på andra bra plattor med tangentbord. Asus har ju en med Android som ska vara rätt bra.

shadowfire
2012-12-13, 21:53
Jag går i samma tankar som TS.
Fast jag väljer bara mellan Asus och Samsung.
Båda är tänkta med docka/tangentbord, men vilken är bäst?

Det är alldeles för mycket skit i tråden för att orka läsa genom alla inlägg tyvärr.
Förstår inte varför det skall behöva bli så.
Så vänligen lägg ner och håll er till ämnet.

En kollega som spenderat en månad med att förkovra sig köpte till sist en Galaxy Note 10 och är helnöjd med sin. Han valde den före Asusen pga snabbheten (och 2gb minne) + att kvalitén verkade bättre på Samsungen. Asus TF700 har folk rapporterat knäckta skärmar mm på. Även mitt under detta test så gick en skärm åt skogen (pixelfel/ränder).

0y6m7ZLetMo

Jag var runt i mediabutikerna i eftermiddag och klämde och kände och jag tyckte Samsungen kändes klumpig, medan Asusen låg bättre i handen. En nackdel är att Asusen har de rapporterat har lite problem med GPSen, metallhöljet ska tydligen skärma av/störa GPS-signalen.

Jag fastnade vid nya Ipaden idag och klämde en hel del på Ipad Minin också visst är retinaskärmen mysig, men 4:3-formatet känns verkligen förlegat.

Just nu är jag sjukt förvirrad, helst vill jag ha en fullhd-platta med docka och bra med internminne o allt, men då drar det iväg rejält i pris oavsett vilket ben man ställer sig på. Det känns som om vad jag än köper idag så kommer jag att vilja ha en ny modell om ett år. *rolleyes*

shadowfire
2012-12-13, 21:58
Lite synd att verkligen ingen butik verkar ha Acer Iconia W510 framplockad ( http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows/acer-w510101/177437.7102/ ) så man får känna o klämma på den. Är tyvärr allergisk mot Win8, samtidigt som jag är världens sämsta "appmänniska". Massa Angry Birds eller appar med roliga ljud eller kulspruteimitationer o allt vad Iphonefolket håller på med är jag inte intresserad av. Det är just utbudet av appar som är klent till Win8, men å andra sidan vore det ju fantastiskt skönt om alla muxade filmer, skype, msn, Office osv fungerade även på surfplattan på ett eller annat sätt.

Finns google chrome till IOS förressten? Antar inte, men finns det någon annan avskalad webbläsare till IOS-plattor? Är allergisk mot Safari/Opera/Firefox.

Olegh
2012-12-13, 22:04
Du verkar ha ganska många fixa idéer skuggan :) Allergisk mot ditten och datten, 4:3 förlegat osv.

Personligen tycker jag att just 4:3 skärmen talar för iPad. Mycket bättre att surfa och läsa pdf:er i det formatet imo, när plattan inte är större än vad den är.

shadowfire
2012-12-13, 22:11
Du verkar ha ganska många fixa idéer skuggan :) Allergisk mot ditten och datten, 4:3 förlegat osv.

Personligen tycker jag att just 4:3 skärmen talar för iPad. Mycket bättre att surfa och läsa pdf:er i det formatet imo, när plattan inte är större än vad den är.

Hehe jo, jag vill ju ha den för filmvisning primärt. Skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till 4:3 på min vanliga bildskärm t.ex.

Det svåra mest just val av platta nu idag tycker jag att de är så olika. De drar liksom inte jämnt skägg tekniskt. Vanliga laptops eller stationära, komponenter i sig mm, där tycker jag det är lättare att jämföra. På plattorna så mellan 4000-6000 kr varierar det så rejält vad man får. Om det ändå vore så att det räckte med att välja OS, men upplösning och format är olika. Man får verkligen vända o vrida på alla detaljer och matcha mot ens behov.

Upptäckte ikväll att alla plattor inte går att utöka med minneskort vilket jag trodde. 16GB räcker ju inte direkt långt om man vill lagra en bunt filmer i hdkvalitét och ta med sig på resa. Jag trodde alla plattor oavsett Android/IOS hade plats för expansionskort.

PowPow
2012-12-13, 23:20
Finns google chrome till IOS förressten? Antar inte, men finns det någon annan avskalad webbläsare till IOS-plattor? Är allergisk mot Safari/Opera/Firefox.

Jo, chrome finns till ipaden. Fast jag vet inte om jag tycker att chrome skulle vara mer (eller mindre) avskalad än safari, om det är utseendet du menar
http://scarymary.se/wp-content/uploads/2012/06/ios-6-safari.jpg
http://cloud.addictivetips.com/wp-content/uploads/2012/06/Chrome-iPad.jpg

Fishtank
2012-12-14, 00:42
Upptäckte ikväll att alla plattor inte går att utöka med minneskort vilket jag trodde. 16GB räcker ju inte direkt långt om man vill lagra en bunt filmer i hdkvalitét och ta med sig på resa. Jag trodde alla plattor oavsett Android/IOS hade plats för expansionskort.

Ingen iOS produkt har plats för minneskort.
WP har vissa, android har vissa.

mikaelj
2012-12-14, 09:37
iPad Camera Kit, annars har många USB-on-the-go.

snej
2012-12-14, 14:28
Jag går också i docka + tangentbordstankarna.

Jag är inne på Asus Tranformer Book men då får man vänta till mars eller så. Orkar du?

Win8 i fullversion, alltså inte RT.

Är dåligt insatt på andra bra plattor med tangentbord. Asus har ju en med Android som ska vara rätt bra.

Jag orkar nog vänta, men den stora frågan är vad priset blir, troligen väldigt dyr. Det har ju redan börjat släppas en uppsjö med plattor med full win8. HP EnvyX2 verkar najs, även Acer Iconia 510P (med 64GB SSD). Dell, Samsung, Fujitsu mfl.. De flesta ligger mellan 5000-8000 SEK. Tror tyvärr Transformer varianterna kommer börja på minst 8000-1000 SEK.

Olegh
2012-12-14, 15:40
Glöm inte bort surface pro! Man får ju iofs hoppas på att batteritiden inte blir lika kass som Microsoft varnar för.

Jorgen
2012-12-14, 17:18
Jag går också i docka + tangentbordstankarna.

Jag är inne på Asus Tranformer Book men då får man vänta till mars eller så. Orkar du?

Win8 i fullversion, alltså inte RT.

Är dåligt insatt på andra bra plattor med tangentbord. Asus har ju en med Android som ska vara rätt bra.

Nope, jag orkar inte vänta. cofffee

Innan jul skall jag ha en, det blir min julklapp till mig själv tänkte jag. :)

En kollega som spenderat en månad med att förkovra sig köpte till sist en Galaxy Note 10 och är helnöjd med sin. Han valde den före Asusen pga snabbheten (och 2gb minne) + att kvalitén verkade bättre på Samsungen. Asus TF700 har folk rapporterat knäckta skärmar mm på. Även mitt under detta test så gick en skärm åt skogen (pixelfel/ränder).

Jag var runt i mediabutikerna i eftermiddag och klämde och kände och jag tyckte Samsungen kändes klumpig, medan Asusen låg bättre i handen. En nackdel är att Asusen har de rapporterat har lite problem med GPSen, metallhöljet ska tydligen skärma av/störa GPS-signalen.


GPS i surfplattan är oviktigt för min del. Fast en icke knäckt skärm är det oas inte.

Risken finns att det är alldeles för mycket folk ute i rörelse till helgen då vi skall ta en shoppingrunda så jag kommer inte att orka testa, klämma och känna på allt.

wessmen
2012-12-14, 18:34
iPad 4 eller Acer Iconia W510?

Står och stampar mellan dessa.
Det lockar lite med en platta med Win8 som är dockbar till en bärbar eftersom jag har windows på datorn. Med en portabel HDD känns det som man kommer förbi en hel del problematik med att konvertera hit och dit, dessutom får man filhantering likt en PC.

Men då jag mest kommer använda den hemma lockar iPaden lite mer, då jag gillar iOS. Nackdelen är såklart att man inte kan köpa till en portabel HDD, eller?

Ska väl vara dålig om man vill göra skolarbete och liknande?
Spel är lågprioriterat då jag har en kraftfull stationär och spelar isåfall på den.

Edit:
Får dock uppfattningen om att det finns mycket problem med touchen/trackpaden på denna och att det inte löste sig med nya uppdateringen och jag hatar verkligen teknik som strular.

EnJoker
2012-12-14, 19:53
Måste bara fråga er eftersom det diskuterades tidigare - finns det någon mediaspelare till iPad idag som kan spela minst 720p och kan ta AC3 ljud? De hurril nämnde gör ju det inte.

Har mig veterligen inte funnits någon som gör det på flera månader nu.

Ljuvligt
2013-02-16, 14:15
Har införskaffat mig en IPAD nu och funderar över vilket dokumentprogram som är bäst . Kommer använda den till föreläsningar (PDF) och vill kunna anteckna direkt i dessa. Någon som har någon app att rekommendera?

tossefar
2013-02-16, 14:19
Måste bara fråga er eftersom det diskuterades tidigare - finns det någon mediaspelare till iPad idag som kan spela minst 720p och kan ta AC3 ljud? De hurril nämnde gör ju det inte.

Har mig veterligen inte funnits någon som gör det på flera månader nu.

https://itunes.apple.com/us/app/avplayerhd/id407976815?mt=8

https://itunes.apple.com/us/app/cinexplayer-hd-best-way-to/id384098375?mt=8

Båda ska klara mkv och ac3

mij82
2013-02-27, 09:18
Sony Tablet Z (http://www.sonymobile.com/global-en/products/tablets/xperia-tablet-z/#white)

http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2013/01/sony-xperia-tablet-z-android-620x441.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-zLRFtesTZds/UPSoZtAqORI/AAAAAAAAC4A/EmOZR7S5k2I/s1600/shut-up-and-take-my-money.jpeg

Olegh
2013-05-31, 21:45
Jo, Tablet Z var jag sugen på ett tag. För priset förväntar jag mig dock spjutspets-prestanda, och det får man helt enkelt inte. Att den är slimmad är najs, men badfunktionen känns mest som en gimmick. Har även varit sugen på Nexus 10, men nu börjar den bli lite halvt utdaterad prestandamässigt också, med tanke på priset. Vad man får ge för 16 GB modellen nu hade jag gladeligen betalat då den lanserades, men inte nu mer än ett halvår senare. Tredjehandsvalet är en iPad. Så om nu Apple tar och lanserar en ny version i samband med deras wwdc-event den 10:e så blir det nog ett köp.

Lite utanför den här trådens ämnesområde, men jag hoppas på några riktigt trevliga MBPr med Haswell också.

Akerhage
2013-06-27, 07:29
Någon som vet om Nexus 10 finns i butik i Gbg någonstans, verkar vara beställningsvara...skall utomlands idag och vill spontanköpa en padda innan resan..så har inte alls hunnit kika upp alternativ än.
Tablet Z har ju inte kommit i lager än
Samsung tab 3 kommer nästa månad om jag minns rätt.

Så det känns som en nexus 10 hade varit bästa valet?

daloatf
2013-06-27, 07:58
Har en nexus 10 och hittar inget att klaga på. Beställde den på bazula. Bleeding är ett vanligt problem, men du kan be dem kolla din enhet.

Akerhage
2013-06-27, 08:18
Kanoners, dock kan jag ju inte beställa den nu, utan måste hitta en i butik :p
Kan få köpa en nexus 7 för 1000kr, dock känner jag nog att 7" blir för litet.

Om jag nu inte ska ha nexus, vilken bör jag kika på (som finns i butik-lager). Är inte sugen på Apple.

Dreas
2013-06-27, 08:49
Ska också köpa en tablet inför utlandsresa. Går i tankarna på en Nexus 7(den som släpps i Juli(troligen)). Dock känns den lite liten, kanske. Men för några få timmars användning kanske den blir just perfekt.

Akerhage
2013-06-27, 08:52
Lite så jag funderar faktiskt,kommer inte använda den förutom just utlandsresor. Och har inte bekantat mig med 7" innan, så svårt avgöra. Jag vill ju kunna ha den för bland annat filmvisning med på flyget.

Dreas
2013-06-27, 08:53
Lite så jag funderar faktiskt,kommer inte använda den förutom just utlandsresor. Och har inte bekantat mig med 7" innan, så svårt avgöra. Jag vill ju kunna ha den för bland annat filmvisning med på flyget.Det finns ju jämförelser med N7 och t.ex. Ipad. Många verkar gilla N7 pga. just storleken.

Men utan att faktiskt använda den i några timmar är det svårt att säga något.

Akerhage
2013-06-27, 08:58
Ja, problemet är att jag inte hinner sitta med den några timmar ;p
Kanske ska ta en chansning och köpa den nexus 7 för 1000-lappen, är ju bara slänga skiten om den nu suger

Dreas
2013-06-27, 09:03
Ja, problemet är att jag inte hinner sitta med den några timmar ;p
Kanske ska ta en chansning och köpa den nexus 7 för 1000-lappen, är ju bara slänga skiten om den nu sugerÄr det den senaste 16gbaren som släpptes för ett år sedan? Ogillar du den så köper jag den! Iaf i 1-2 dagar till :D

Akerhage
2013-06-27, 09:06
nja det är någon 32gb, vet inte så mycket mer om den dock.
http://www.blocket.se/vi/47875707.htm

Dreas
2013-06-27, 09:12
nja det är någon 32gb, vet inte så mycket mer om den dock.
http://www.blocket.se/vi/47875707.htmAha, han har jag snackat med, han skulle tyvärr inte skicka den.

Det borde vara den senaste och får du den för 1000kr så köp! Du kan lätt få dom pengarna tillbaka. Såvida någon inte är kinkig. Jag skulle lätt ge 1000kr för den iaf.

Akerhage
2013-06-27, 09:22
Kanon, tackar! =)
Och jag kan isf skicka den till dig om jag ångrar mig för samma pris!

Dreas
2013-06-27, 09:26
Kanon, tackar! =)
Och jag kan isf skicka den till dig om jag ångrar mig för samma pris!Japp! Men det är ju bara om Nexus 7an som ska komma i Juli dröjer till typ augusti/september.

Åker den 17 juli och vill gärna ha en platta då :)

Akerhage
2013-06-27, 09:36
vi får hålla kontakten där emellan, jag kommer tillbaks den 7e nu från min resa :)

Dreas
2013-06-27, 09:55
vi får hålla kontakten där emellan, jag kommer tillbaks den 7e nu från min resa :)Nice! Jag är i gbg den sjunde juli men gissar att du inte är så pigg då :p

Kan fortsätta via PM om några dagar när jag vet(hoppas iaf) om den nya Nexusen kommer i juli.

Akerhage
2013-06-27, 10:02
Absolut! Vi håller kontakten :)

Grotesk
2013-07-02, 10:49
Jag har dålig koll på plattor men tänkte höra här för min kära moders skull;

Hon har blivit sugen på en platta och jag bevittnade nyligen att Elgiganten kör en rea på Samsung Galaxy Tab 2 10". Vad säger Kollo om den?

Hon är inte så datorvan men vill gärna lära sig, så att den tex. inte kan spela fetaste spelen är ju okej. Jag tänker mig att hon mer vill kolla Facebook, googla, Youtube, spela lite musik etc. utan att behöva punga ut mer än vad hon kommer behöva.

hurril
2013-07-02, 10:58
Dags för en poll kanske på folk som ägt en platta mer än en halvår. Jag undrar vad folk har, om de använder den, hur mycket och om de är nöjda.

Jorgen
2013-07-02, 11:07
Jag har dålig koll på plattor men tänkte höra här för min kära moders skull;

Hon har blivit sugen på en platta och jag bevittnade nyligen att Elgiganten kör en rea på Samsung Galaxy Tab 2 10". Vad säger Kollo om den?

Hon är inte så datorvan men vill gärna lära sig, så att den tex. inte kan spela fetaste spelen är ju okej. Jag tänker mig att hon mer vill kolla Facebook, googla, Youtube, spela lite musik etc. utan att behöva punga ut mer än vad hon kommer behöva.

Jag har en sådan och är väldigt nöjd med den. Använder den mest till att just surfa, kolla lite film och sådant.
Spelar inga spel på den alls, så jag vet inte hur den presterar i det fallet.

PowPow
2013-07-02, 11:13
Jag har dålig koll på plattor men tänkte höra här för min kära moders skull;

Hon har blivit sugen på en platta och jag bevittnade nyligen att Elgiganten kör en rea på Samsung Galaxy Tab 2 10". Vad säger Kollo om den?

Hon är inte så datorvan men vill gärna lära sig, så att den tex. inte kan spela fetaste spelen är ju okej. Jag tänker mig att hon mer vill kolla Facebook, googla, Youtube, spela lite musik etc. utan att behöva punga ut mer än vad hon kommer behöva.

Har vi samma mamma? :d
Fick samma fråga innan idag.

Kan inte bestämma om det är ett bra val för henne eller ej dock. Omdömmena på prisjakt är minst sagt svala, och saker är väl generellt 10 gånger sämre än användarna skriver i sina recensioner :D

tossefar
2013-07-02, 11:13
Dags för en poll kanske på folk som ägt en platta mer än en halvår. Jag undrar vad folk har, om de använder den, hur mycket och om de är nöjda.

Min iPad mini har fungerat väldigt bra (köptes mid-12). Jag läser böcker och slösurfar några gånger i veckan. Min kompis Nexus 7 är däremot helt oanvändbar efter ett år. Seg som sirap.

PowPow
2013-07-02, 11:16
Dags för en poll kanske på folk som ägt en platta mer än en halvår. Jag undrar vad folk har, om de använder den, hur mycket och om de är nöjda.

Ipad2, som vi haft sedan den kom 2011. Användes som substitut till dator första 2 åren men sen köpte vi en air och då används den lite mindre. Men används fortfarande som mediacenterfjärr, läsa böcker, kolla mail, surfa, airplaya osv. Så den används fortfarande dagligen och funkar lika bra idag som 2011, så sjukt nöjda.

Dreas
2013-07-02, 11:29
Min iPad mini har fungerat väldigt bra (köptes mid-12). Jag läser böcker och slösurfar några gånger i veckan. Min kompis Nexus 7 är däremot helt oanvändbar efter ett år. Seg som sirap.Då är det nog dags att slänga in 4.2.2. Nexus 7 är ju känd för att vara riktigt stabil och snabb. Seg som sirap låter som första versionen.

Ladugårdsdörr
2013-07-02, 11:35
Dags för en poll kanske på folk som ägt en platta mer än en halvår. Jag undrar vad folk har, om de använder den, hur mycket och om de är nöjda.

HTC Flyer 7" - används dagligen. Perfekt format när man ligger i soffan och slösurfar, tittar på youtube osv. Styr också Android mediacenter (Minix Neo x5) via Plex. Ungarna (4 resp. 2 år) använder den dagligen för youtube och diverse spel och den har gått i backen hundratals gånger, men trots lite stötta hörn och ett löst innanmäte så fungerar den fint.

Samsung Galaxy Tab 2 10" - används inte riktigt lika mycket, lite för stor vid soffsurfning. Frugans platta så jag har inte lekt så mycket med den. Ungarna kör youtube och spel även på denna. Jag har köpt till en tangentbordsdocka som kommer att vara trevlig i sommar när jag är borta från stationära maskinen.

hurril
2013-07-02, 11:37
Min iPad mini har fungerat väldigt bra (köptes mid-12). Jag läser böcker och slösurfar några gånger i veckan. Min kompis Nexus 7 är däremot helt oanvändbar efter ett år. Seg som sirap.

Ipad2, som vi haft sedan den kom 2011. Användes som substitut till dator första 2 åren men sen köpte vi en air och då används den lite mindre. Men används fortfarande som mediacenterfjärr, läsa böcker, kolla mail, surfa, airplaya osv. Så den används fortfarande dagligen och funkar lika bra idag som 2011, så sjukt nöjda.

Jag har en iPad 3 (eller ja - den första som hette The New iPad) och är sjukt nöjd. Använder den minst 2 timmar varje dag och har gjort det sedan jag köpte den för ett år sedan. Första halvåret, precis som PowPow, var det istället för en datta hemma. Facebook, mail, läser (iBooks och en bunke andra läsare), surfa, youtube, Airplaya, visa mitt fotograferande, film på resor, trolla forum, etc.

hurril
2013-07-02, 11:38
HTC Flyer 7" - används dagligen. Perfekt format när man ligger i soffan och slösurfar, tittar på youtube osv. Styr också Android mediacenter (Minix Neo x5) via Plex. Ungarna (4 resp. 2 år) använder den dagligen för youtube och diverse spel och den har gått i backen hundratals gånger, men trots lite stötta hörn och ett löst innanmäte så fungerar den fint.

Samsung Galaxy Tab 2 10" - används inte riktigt lika mycket, lite för stor vid soffsurfning. Frugans platta så jag har inte lekt så mycket med den. Ungarna kör youtube och spel även på denna. Jag har köpt till en tangetbordsdocka som kommer att vara trevlig i sommar när jag är borta från stationära maskinen.

Jag har också köpt ett tangentbord till iPaden men har inte använt det än. Lär bli i sommar för inte fan släpar jag min bärbara till lantis.

pragmatist
2013-07-02, 11:46
Dags för en poll kanske på folk som ägt en platta mer än en halvår. Jag undrar vad folk har, om de använder den, hur mycket och om de är nöjda.

Ipad 1 32GB 3G, Ipad 3 32 GB, Ipad Mini 16 GB. Vore jag inte nöjd hade jag inte fortsatt köpa dem, men det är synd att Minin inte är Retina. Och 1:an börjar bli mer än lovligt seg faktiskt, dags att byta ut den när nästa uppdatering kommer.

hurril
2013-07-02, 11:51
Håller med om retina på minin.

PowPow
2013-07-02, 12:08
Vad tror ni om en ipad mini till någon som är lite äldre?

Egentligen vore en 10" kanske bättre, men där är inga vettiga till salu nu. Retina-ipaden kostar rätt mycket mer, och det känns inte värt det. Och det andra alternativet av de som säljs nu är ipad2, och den är ju gammal som gatan.

Dreas
2013-07-02, 12:11
Vad tror ni om en ipad mini till någon som är lite äldre?

Egentligen vore en 10" kanske bättre, men där är inga vettiga till salu nu. Retina-ipaden kostar rätt mycket mer, och det känns inte värt det. Och det andra alternativet av de som säljs nu är ipad2, och den är ju gammal som gatan.Du har ju Galaxy Tab 2 som säljs för under 2 papp?

PowPow
2013-07-02, 12:15
Du har ju Galaxy Tab 2 som säljs för under 2 papp?

Ja, det var där diskussionen började. Började med att kolla omdömmena på prisjakt, och de var inte så positiva precis. Den hade till och med sämre omdömmen än vanliga galaxy tab (som på någon märklig vänster lyckats få bra omdömmen av folk - maken till laggig pryl har jag aldrig varit med om).

Dreas
2013-07-02, 12:17
Ja, det var där diskussionen började. Började med att kolla omdömmena på prisjakt, och de var inte så positiva precis. Den hade till och med sämre omdömmen än vanliga galaxy tab (som på någon märklig vänster lyckats få bra omdömmen av folk - maken till laggig pryl har jag aldrig varit med om).Och dåliga omdömen på prisjakt brukar innebära undvik. Men Jörgen verkade gilla den. Kanske dra och pilla lite själv?

7tum för någon äldre känns lite litet.

Sen är frågan om det finns något intresse, surfplattor verkar ha en ganska hög "knappt använd-ratio".

PowPow
2013-07-02, 12:20
Och dåliga omdömen på prisjakt brukar innebära undvik. Men Jörgen verkade gilla den. Kanske dra och pilla lite själv?

7tum för någon äldre känns lite litet.

Sen är frågan om det finns något intresse, surfplattor verkar ha en ganska hög "knappt använd-ratio".

Japp, får nog dra en runda i butikerna med morsan och se vad som kan passa.. Många alternativ nu..pc-laptop, chromebook, ipad eller galaxytab2 :d

hurril
2013-07-02, 12:46
Om folk använder sina enheter torde ändå ge bäst betyg, no?

Dreas
2013-07-02, 12:59
Om folk använder sina enheter torde ändå ge bäst betyg, no?Ja och nej. Ju billigare platta ju lättare är det att man bara köper och testar. Sen blir den liggande.

hurril
2013-07-02, 13:01
Ja och nej. Ju billigare platta ju lättare är det att man bara köper och testar. Sen blir den liggande.

Då är vi kanske olika. Jag skulle aldrig använda en dålig sak mer för att den är dyr. Skulle du?

Dreas
2013-07-02, 13:06
Då är vi kanske olika. Jag skulle aldrig använda en dålig sak mer för att den är dyr. Skulle du?Kanske. Har man lagt ut mer pengar på något vill man ju kanske inte bara lägga det åt sidan och har en större anledning att skapa ett behov.

hurril
2013-07-02, 13:08
Kanske. Har man lagt ut mer pengar på något vill man ju kanske inte bara lägga det åt sidan och har en större anledning att skapa ett behov.

Då är vi olika helt klart. Jag har ingen tolerans för skit, billig eller ej.

Grotesk
2013-07-02, 14:02
Har vi samma mamma? :d
Fick samma fråga innan idag.

Kan inte bestämma om det är ett bra val för henne eller ej dock. Omdömmena på prisjakt är minst sagt svala, och saker är väl generellt 10 gånger sämre än användarna skriver i sina recensioner :D

Det vore spännande. :d

Jag kikade på följande video igår och jag tycker den verkar schysst med tanke på priset. Vet i fan vad jag ska tro om omdömen på Prisjakt. På Elgiganten så har den ju mest fått bra och man vet ju inte riktigt vad det är för nisse bakom det som skrivs.

V946YDSiIOs

PowPow
2013-07-02, 14:06
Det vore spännande. :d

Jag kikade på följande video igår och jag tycker den verkar schysst med tanke på priset. Vet i fan vad jag ska tro om omdömen på Prisjakt. På Elgiganten så har den ju mest fått bra och man vet ju inte riktigt vad det är för nisse bakom det som skrivs.

..V946YDSiIOs

Allright. Ska iväg en runda till mediamarkt ikväll med morsan. De hade bra priser på både galaxy tab 2 och de olika ipad-varianterna. Eventuellt slänger jag in en chromebook i ekvationen om de har några. Återkommer med eventuellt resultat :D

tossefar
2013-07-02, 14:15
Det tråkiga med galaxy tab 2 verkar vara att man inte kan köra senaste versionerna av android. Den senaste versionen man kan installera är ett år gammal.

PowPow
2013-07-02, 19:03
Allright. Ska iväg en runda till mediamarkt ikväll med morsan. De hade bra priser på både galaxy tab 2 och de olika ipad-varianterna. Eventuellt slänger jag in en chromebook i ekvationen om de har några. Återkommer med eventuellt resultat :D

Det blev en ipad retina. Jag hade redan uteslutet ipad retina (för dyr) och ipad 2 (för dyr för att vara så gammal). Så började titta på minin och galaxy tab 2. Jag kom inte överens med taben men det har ju sin förklaring då jag är van vid ios. Morsan gillade ipad minin bättre, vilken var oväntat då hon har en androidlur som hon gillar) men tyckte den var för liten så det slutade på något sätt med en ipad retina. De hade ett grymt pris på den iaf: 3700 kr (jag hade räknat med 4500 som applestore tar).

jenni
2013-07-02, 19:08
ska du köpa en så tycker jag att det bör vara en ipad, annars är det lika bra med en laptop

MasterChief
2013-07-02, 19:16
Jag vill bara säga att jag ska gifta mig med min iPad nu i sommar. Vi älskar varandra.

kalajset
2013-07-02, 19:43
Vad tror ni om en ipad mini till någon som är lite äldre?


Nu löste ju sig det hela fint ändå, men måste ändå passa på att slå ett slag för minin.

Så jäkla trevlig pryl. Har i princip helt slutat använda både min stationära (PC) och bärbara dator (PC) sedan införskaffandet för några månader sedan. Rent storleksmässigt är den perfekt. Ska man mestadels spendera tiden med att slösurfa, lyssna på spotify, samt ev. kolla in netflix/youtube då och då är den helt underbar. Sitter som ett smäck i händerna. Oavsett prisskillnad så föredrar jag ändå minin framför en i s a s full storlek.

PowPow
2013-07-02, 19:54
Nu löste ju sig det hela fint ändå, men måste ändå passa på att slå ett slag för minin.

Så jäkla trevlig pryl. Har i princip helt slutat använda både min stationära (PC) och bärbara dator (PC) sedan införskaffandet för några månader sedan. Rent storleksmässigt är den perfekt. Ska man mestadels spendera tiden med att slösurfa, lyssna på spotify, samt ev. kolla in netflix/youtube då och då är den helt underbar. Sitter som ett smäck i händerna. Oavsett prisskillnad så föredrar jag ändå minin framför en i s a s full storlek.

Ja, personligen håller jag med. Jag gillar också minin bättre än den stora (jag har en stor dock). Men morsan tyckte den kändes för liten. Det krävs ju bättre fingerprecision och bättre syn att ha en mindre platta, något som kanske inte är den äldre generationens starkaste sidor :D

Dreas
2013-07-04, 20:54
Blev idag med en Nexus 7, ska leka lite mer men gillar den det lilla jag använt den än!

agazza
2013-07-04, 21:13
Köper jag någonsin en platta blir det en asus transformer book

Duffman
2013-07-04, 22:30
Jag är perverst nöjd med min Note 2:a

Dreas
2013-07-05, 07:26
Köper jag någonsin en platta blir det en asus transformer bookMm, men 13,3 är lite för stort. 11,6 kan nog bli ganska bra. Eller 10. På en bärbar är ju 13,3 bra, men på en tablet, njee. Pillade på transformer booken i Helsingborg för två helger sedan, lite stor som tablet.

Wzup2u
2013-07-05, 08:14
varför är det så dåligt utbud med surfplattor med 3g

Dreas
2013-07-05, 08:31
varför är det så dåligt utbud med surfplattor med 3g4g är på väg och de flesta har mobiler med sig, streama till plattan via hotspot?

Finns alltså ingen direkt efterfrågan.

Dreas
2013-07-25, 21:10
Investerade i en begagnad Nexus 7 för två veckor sedan ungefär.

Var till Turkiet en vecka och där kom den väl till användning. Perfekt storlek för att dra upp på flyget, buss under transfer, med ut till stranden om man helt plötsligt ville göra något.

Installerade MX player ganska tidigt och den tog till sig 720p-material utan problem det lilla jag testade. Mycket smidig spelare, rekommenderas till de som kör Android-plattor.

Har inte skapat något större behov av en surfplatta än men det lilla jag gett surfplattan i uppgift att lösa har den gjort.

Kom också på att det skulle vara trevligt med att kunna koppla en extern hårddisk eller USB-minne till plattan. En appinstallation senare och jag kom åt det jag kopplade in i Nexusen via USB(hona) till mini-usb.

tp_88
2013-07-25, 21:13
Till en början tyckte jag att N7 var lite liten, men håller med om att det nog trots allt är ett ganska bra format. Den går att ha med sig på ett helt annat sätt än en 10"are.

Om första versionen av N7 reas ut när 2an kommer så blir det en jävligt prisvärd pjäs. (Redan bra pris på den liksom)

Dreas
2013-07-25, 21:22
Till en början tyckte jag att N7 var lite liten, men håller med om att det nog trots allt är ett ganska bra format. Den går att ha med sig på ett helt annat sätt än en 10"are.

Om första versionen av N7 reas ut när 2an kommer så blir det en jävligt prisvärd pjäs. (Redan bra pris på den liksom)Kommer troligen försöka sälja min N7a till ett fint pris för att köpa den nya N7an, om priset inte blir över 2500kr. 269 dollar borde inte hamna så högt upp, men med skatt, moms, tull och fan och hans moster vet man aldrig :D

_slipknot1_
2013-07-25, 21:42
Har aldrig tycket en platta känns nödvändigt, men köpte en Samsung Galaxy 2 10.1 på rea. Är ruskigt nöjd med vad man får för det priset. Att spela Kung är helt guld på den, bara det är värt vartenda öre. Har det med på på nattskiften på jobbet och de passen går ganska fort när man har netflix och en router med cloud som ger mig tillgång till 6 terrabyte film/serier:)

Red Apple
2013-07-25, 21:49
Vill ha android, vill ha stilrent och vill ha något funktionellt. Både wifi och 3g/4g. Vilken tab är för mig?

tp_88
2013-07-25, 22:16
Kommer troligen försöka sälja min N7a till ett fint pris för att köpa den nya N7an, om priset inte blir över 2500kr. 269 dollar borde inte hamna så högt upp, men med skatt, moms, tull och fan och hans moster vet man aldrig :D
Priserna är ju inte mycket högre än för v1 när den kom, så den skulle nog kunna hamna på 2490. Om 16GB-versionen kommer till Sverige så tror jag definitivt att den hamnar under det. ($229 i USA)

Visst är det lite trevligare hårdvara, speciellt Krait-chippet och 2GB ram, men även v1 kommer ticka på bra till det allra mesta ett tag fram över. Men det är klart, de ska reas ut ganska ordentligt för att man ska välja dem framför den nya.

tp_88
2013-07-25, 22:35
Vill ha android, vill ha stilrent och vill ha något funktionellt. Både wifi och 3g/4g. Vilken tab är för mig?
Räcker 7" skärm? Isåfall Nexus 7, gärna den nya om du kan vänta någon (kanske några tom, för 4G-versionen) månad alt. importera.

Annars tror jag säkert att Samsungs Note-serie är helt ok, även om jag har lite dåliga erfarenheter av Samsungs billigare plattor.

Så, 7": Vänta på nya Nexus 7, den kommer utöver bättre generell hårdvara även ha 4G-stöd: http://www.androidcentral.com/europe-get-its-own-lte-enabled-nexus-7

10": http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1159217

Red Apple
2013-07-26, 21:15
Räcker 7" skärm? Isåfall Nexus 7, gärna den nya om du kan vänta någon (kanske några tom, för 4G-versionen) månad alt. importera.

Annars tror jag säkert att Samsungs Note-serie är helt ok, även om jag har lite dåliga erfarenheter av Samsungs billigare plattor.

Så, 7": Vänta på nya Nexus 7, den kommer utöver bättre generell hårdvara även ha 4G-stöd: http://www.androidcentral.com/europe-get-its-own-lte-enabled-nexus-7

10": http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1159217

Ska ta en sväng förbi någon butik och se om 7" känns aktuellt, om jag trivs med det blir det Nexus. Men jag är en sucker för stora skärmar...
Tack för tipsen iaf! :)

Olegh
2013-07-26, 21:19
I 10"-klassen måste ju ändå Tablet Z vara det bästa valet. Kostar dock en hel del med 4G..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1742199

tp_88
2013-07-26, 21:29
I 10"-klassen måste ju ändå Tablet Z vara det bästa valet. Kostar dock en hel del med 4G..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1742199
Jag tycker inte den är värd 2200 extra iaf. (Billigaste priset i svensk butik på prisjakt)

1080p-skärm, lite bättre kamera, 4G, lite lättare och ev lite bättre SoC. Sedan mindre batteri, samma mängd RAM, samma mängd ROM och antagligen långsammare Androiduppdateringar om det är som det brukar med Samsung vs Sony.

Olegh
2013-07-26, 21:34
Ja, den är i dyraste laget. Skärmen och den mindre storleken är främst varför jag håller den högre än gamla Note 10.1. Versionen med 4G skulle jag dock aldrig slanta upp för själv.

Hobbes
2013-07-27, 07:58
Fick en Samsung Galaxy 2 10.1 som bonus när jag signade upp för TV+internet. Den är OK, gillar den men den har börjat krångla nu och jag skall se om det går att reboota den - Om inte har jag kikat på:

Sony Experia Z - $523 (3308 SEK)

Alt.

Apple Ipad 4th gen., retina skärm - $502 (3176 SEK)

Det jag gillar med Sony är att du kan bygga ut minnet, den är vatten och dammsäker/tät.

Det jag gillar med Ipad är att den har högre upplösning för just bilder. Märker man verkligen skillanden? (http://www.phonearena.com/phones/compare/Sony-Xperia-Tablet-Z,Apple-iPad-4/phones/7684,7547)

Jorgen
2013-07-27, 08:04
Mer minne kan man stoppa i Samsungen också. Jag har tryckt i ett 32Gb minne i min.

Hobbes
2013-07-27, 08:07
Mer minne kan man stoppa i Samsungen också. Jag har tryckt i ett 32Gb minne i min.

Du ser hur stendum jag är på datorer/plattor. Det visste inte ens jag att man kunde:em:

Den startar inte upp, om den startar upp visar den att batteriet inte är laddat även om den är fullladdad (legat över natten exempelvis).

Tap3worm
2013-09-02, 15:26
Hej! Tänkte låna tråden lite istället för att skapa en ny.
Har slummat igen lite så kanske har missat en del bra info, guida mig gärna i så fall.
Till "problemet".
Är student och tänkte försöka införskaffa en surfplatta.
Jag pluggar på KTH så det blir en hel del anteckningar/uträkningar inom de naturvetenskapliga ämnena. Surfplattorna börjar dyka upp mer och mer på föreläsningarna och det är helt klart mest iPad och Samsung galaxy note 10.1 som syns.
Själv har jag spanat in just galaxy note 10.1 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1159218). Någon som har några erfarenheter av denna eller någon annan platta de kan rekommendera? Har fibblat lite med polarens note och jag tycker den verkar oerhört behändig för att just ta anteckningar och lösa tal etc på. 3g/4g är absolut inte nödvändigt då jag i princip alltid har tillgång till wifi. Är det kanske på gång en ny note 10.1 så det kan vara värt att vänta?
Storleksmässigt så tycker jag 10 tum är bra, varken mer eller mindre.
Hoppas på lite sköna tips!

Tapeworm

Tap3worm
2013-09-04, 15:20
Försöker Bumpa denna!


Tapeworm
- Mobilen

tp_88
2013-09-04, 15:57
Jag tror också Noten kan vara bra, har inte överdrivet bra koll på den men den ska väl ha vissa utökade funktioner utöver det som är standard i Android som skulle kunna hjälpa dig vid anteckningar/uträkningar etc.

Skärmen är ganska lågupplöst i förhållande till storleken dock, har man inga superkrav på bildkvaliten så kan det nästan vinklas till ett plus dock. Eftersom att det bör innebära bättre flyt och kanske tom batteritid. I övrigt är hårdvaran bra, men inte top notch. Jag gissar att den kör 4.2.X (i värsta fall 4.1 ännu) så den har inte senaste versionen av OSet heller, men även 4.1 är helt ok.

Nexus 10 kan du kika på också. En bättre platta egentligen skulle jag säga, men då mister du den Samsung-specifika programvaran som du som sagt borde kunna ha användning av. Hur mycket som kan ersättas med separata appar vet jag inte.

EDIT: Vad du än gör, köp inte någon billig Tab-platta från Samsung. Åtminstone inte om du inte kan tänka dig att byta ROM. Du kommer bara ångra dig.

King Grub
2013-09-04, 16:14
Sony Xperia Z eller Google Nexus 10 om du skall köpa en i dag.

Andy.da.wohoo
2013-09-04, 16:38
Xperia Z tablet har väl fått något pris som product of the year av någon, så den skulle jag rekommendera.

Tap3worm
2013-09-04, 17:36
Tack för svaren!

Nej någon budgetvariant tänker jag inte ge mig på (samsung tab etc). Är inte jättekräsen när det kommer till upplösning.

Xperia Z och nexus 10, rekommenderar ni dessa för att de är bra surfplattor i allmänhet eller tror/vet ni att de fått bra omdömmen gällande just anteckning och hantering av pennan för skrift och dylikt?



Tapeworm
- Mobilen

Olegh
2013-09-04, 17:38
Du kommer inte vilja skriva på plattan ändå. Det verkar häftigt och ballt, men är inte särskilt praktiskt.

King Grub
2013-09-04, 17:45
Tack för svaren!

Nej någon budgetvariant tänker jag inte ge mig på (samsung tab etc). Är inte jättekräsen när det kommer till upplösning.

Xperia Z och nexus 10, rekommenderar ni dessa för att de är bra surfplattor i allmänhet eller tror/vet ni att de fått bra omdömmen gällande just anteckning och hantering av pennan för skrift och dylikt?



Tapeworm
- Mobilen

I allmänhet i mitt fall. Och att skriva på en platta är inte lika roligt som det verkar.

EnJoker
2013-09-04, 17:59
Jag tog alla föreläsningsanteckningar på padda förra året uteslutande med penna - det fungerar väldigt bra enligt mig. Har fingrat på noten och den största fördelen med det formatet är att du kan ta stöd av handen när du antecknar - däremot gillade jag iOS anteckningsappar bättre.

Olegh
2013-09-04, 18:07
Jag tog alla föreläsningsanteckningar på padda förra året uteslutande med penna - det fungerar väldigt bra enligt mig. Har fingrat på noten och den största fördelen med det formatet är att du kan ta stöd av handen när du antecknar - däremot gillade jag iOS anteckningsappar bättre.

Intressant. Vad var det för kurser? Skriva av eller efter eget huvud?

Det största problemet är ju hastigheten som man kan anteckna med, själv har jag åtminstone fullt sjå med att skriva av på papper när det går fort. Särskilt när föreläsaren skriver dåligt eller har en kass penna vilket gör det svårt att hänga med ibland.

EnJoker
2013-09-04, 18:29
Intressant. Vad var det för kurser? Skriva av eller efter eget huvud?

Det största problemet är ju hastigheten som man kan anteckna med, själv har jag åtminstone fullt sjå med att skriva av på papper när det går fort. Särskilt när föreläsaren skriver dåligt eller har en kass penna vilket gör det svårt att hänga med ibland.

Läser till civ.ing. så mycket mekanik och liknande kurser.

Man skriver ju oftast av från tavlan och största nackdelen då är att det går aningen långsammare - det är svårt att komma ifrån. Men med lite träning så lär man sig små knep så tillochmed jag som på papper skrev långsamt har inga problem att hänga med nu. Fördelarna gentemot papper tycker jag övervinner nackdelarna.

Olegh
2013-09-04, 18:32
Coolt, jag får kanske omvärdera då.

Wzup2u
2013-09-04, 18:38
surfplattor kommer ju bara mer tillbehör som tangentbord osv till.
bygger man på sin surfplatta är den ju snart en bärbar dator, så man kan ju lika väl köpa en tunn bärbar för bra summa och även få mer prestanda och funktioner.
aight?

Tap3worm
2013-09-04, 21:11
Du kommer inte vilja skriva på plattan ändå. Det verkar häftigt och ballt, men är inte särskilt praktiskt.

Du kan ha en poäng. Jag kommer dock använda den till så otroligt mycket mer än bara anteckna. Fördelen som jag ser det är att i nuläget kanske jag har 3-4 olika föreläsningar i olika kurser på en dag, jag ska då ha med kurslitteratur för varje kurs, anteckningablock och dessutom en laptop om jag ska plugga efter skolan på egen hand för att ha tillgång till de dokument jag behöver. (Spenderar dessutom mycket tid på kahn academy och liknande sidor). Har dessutom halvlång resväg till skolan, då kan det vara smidigt att använda surfplattan! Det är nog inte omöjligt att jag kommer köra en del anteckningar med papper och penna och sedan sammanfatta det hela i plattan i så fall.

Jag är alltså inte ute efter en surfplatta för att jag är fascinerad över att det går att skriva och rita sträckgubbar, utan det verkar vara så ofantligt mycket mer behändigt i väldigt många fall (inye alltid). De i min klass som använder sig av det är mycket nöjda.
Att jag kommer köpa en är säkert, vill bara vara säker på att jag väljer rätt! :-)
Tack för feedback!


Tapeworm
- Mobilen

Tap3worm
2013-09-05, 14:03
Blir med rätt stor säkerhet att invänta denna:
http://www.swedroid.se/galaxy-note-10-1-2014-ny-surfplatta-fran-samsung/

Har svårt att se att den skulle få dåliga recensioner och om den inte får det blir det ett köp!

Tapeworm

hurril
2013-09-05, 14:05
Du kommer inte vilja skriva på plattan ändå. Det verkar häftigt och ballt, men är inte särskilt praktiskt.

Jag skriver på plattan och det är inga större problem. Skev cirka 70% av 10-listan-artikeln till Body på min iPad under en bussresa.

Arf Pingvin
2013-09-05, 14:08
Blir med rätt stor säkerhet att invänta denna:
http://www.swedroid.se/galaxy-note-10-1-2014-ny-surfplatta-fran-samsung/

Har svårt att se att den skulle få dåliga recensioner och om den inte får det blir det ett köp!

Tapeworm

Ah, det där verkar vara nåt. Försökte se om man kunde få tag på en Nexus 10. Det verkade totalt omöjligt. Vill ha upplösningen så man iaf matchar monitorn hemma.

Tap3worm
2013-09-05, 15:24
Ah, det där verkar vara nåt. Försökte se om man kunde få tag på en Nexus 10. Det verkade totalt omöjligt. Vill ha upplösningen så man iaf matchar monitorn hemma.

Hat inte sett något specifikt datum än dock, men det är sagt att den ska börjas säljas under september här i Sverige. Det är väl gränsfall för vad en student kan hosta upp bara sådär, men med tanke på vad man får så kan det nog vara värt. Känns lite surt att köpa "gamla" note 10.1 för ca 3-3,5k när denna släpps och förmodligen kommer ligga runt 5-5,5k. Har man lite is i magen lär väl priset kunna sjunka lite också då konkurrensen är rätt hög idag för elektronikkedjorna!
Jag avvaktar och ser vad som händer efter den släppts! Håller tummarna! :-)

Tapeworm

Olegh
2013-09-18, 22:39
wcReNYwmN14

Runt 3k så kommer jag ha svårt att motstå frestelsen. Den bör släppas rätt snart, typ inom en månad iaf.

Pahwn
2013-09-19, 13:50
Nexus sjuan släpps väl 4e Oktober här i Sverige? Vad gäller 10an så pekar ju många rykten på att den kommer släppas runt jul. Vill man verkligen ha en sjua idag får man väl beställa en från utlandet :)

StarkaUlf
2013-10-29, 20:06
Funderar på en billig surfplatta. Antingen en Samsung Galaxy Tab 3 eller en Google Nexus 7 16GB.
Vilken hade ni kört på?

Ska bara ha för att surfa o sånt skit, inga fancy grejjer ^^

R Scarpa27
2013-10-29, 20:29
Funderar på en billig surfplatta. Antingen en Samsung Galaxy Tab 3 eller en Google Nexus 7 16GB.
Vilken hade ni kört på?

Ska bara ha för att surfa o sånt skit, inga fancy grejjer ^^

med eller utan 3g/4g?

Pahwn
2013-10-30, 09:25
Jag köpte min Nexus 7 32GB för ungefär två veckor sedan och den leverar verkligen. Väldigt prisvärd.

StarkaUlf
2013-10-30, 10:22
med eller utan 3g/4g?

Utan var tanken.

Tap3worm
2013-10-30, 10:43
Lånar tråden.



Kan också tillägga att jag är lite av ett android fan, så är inne på samsungs nyaste. Några tankar om den?

Beställde samsung galaxy note 10.1 2014 edition (antar att det är den du syftar på) när den kom. Var helt ny med Android och surfplatta över huvudtaget. Är oerhört nöjd med den! Det beror såklart på vad man är ute efter. Själv använder jag den till 90% i studiesyfte. Tar anteckningar, räknar tal etc. (Pluggar maskinteknik så det är mycket beräkningar som görs).
Helt klockren med S-pen funktionen och programmet lecture notes.
Skärmuplösningen är klockren den med. Var vissa grejer som kanske inte flöt 100% när den kom (om man verkligen är oerhört kräsen) men nu har de släppt en del uppdateringar så det har fixat till sig.
Om du tror att du kommer ha användning av S-pen och dess funktion kan jag varmt rekommendera denna. Om inte finns det säkert många plattor som är mer fördelaktiga..? Sonys nya Xperia? Nexus nya 7a om man vill ha mindre format? Är inte alls så hemma i surfplattevärlden så kan inte rekommendera så mycket annat.



Tapeworm
- Mobilen