handdator

Visa fullständig version : Orolig över min rygg


Mendel
2012-12-12, 10:22
Hejsan!

Jag har tränat min rygg igår och nu idag så har jag inte fått träningsvärk på något vanligt ställe. Utan längst ner på ryggen.. Jag blev lite orolig idag eftersom jag självklart inte vill få någon skada.. Så jag undrar nu om detta är något normalt eller beror det på att jag har tränat på fel sätt?

Kanske värkar som en dum fråga men jag är fortfarande ny inom träning så lite hjälp skulle uppskattas!

Tack i förväg.

aijou
2012-12-12, 10:28
Om det är träningsvärk så är det inget konstigt. Du har muskler där också. Vad är det för övningar du har kört?

Mendel
2012-12-12, 10:40
3 set av följande:
Sittande Kabel Rodd
Last Drag
T-Bar Rodd
Hantel Rodd

exevision
2012-12-12, 10:52
Var noga med att inte ha för dålig hållning/krummad rygg i övningarna.

Mendel
2012-12-12, 11:10
Jag försöker alltid ha en rak rygg när jag ska lyfta, Kan det vara att jag varit slarvig?

aijou
2012-12-12, 11:24
Alla dessa övningar (förutom möjligen latsdrag) belastar ju även nedre delen av ryggen till viss del så att du får träningsvärk där är som sagt inte speciellt konstigt. Speciellt om du inte är van vid att belasta nedre delen av ryggen så mycket i vanliga fall.

Men som exevision skriver så är det viktigt att tänka på hållningen.

Du skriver själv att det är träningsvärk, stämmer det det så behöver du inte oroa dig. :)

Mendel
2012-12-12, 11:34
Okej tack för informationen jag är väldigt tacksam!

Men föresten innan jag släpper taget om tråden.. Är de övningar jag gör för ryggen bra eller ska jag ta väck eller lägga till några för att träna den bätre?

aijou
2012-12-12, 12:02
Det är bra övningar. Själv brukar jag dock alltid ha marklyft som huvudövning för ryggen och sedan komplettera med chins/latsdrag och någon rodd-övning.

Se bara till att du har koll på tekniken i marklyft innan du börjar lasta på vikt. Ta gärna hjälp av någon som vet vad hen gör. Marklyft är helt klart en av mina favorit-övningar, men det är viktigt att tekniken blir rätt från början för skaderisken kan vara ganska hög.

Mendel
2012-12-12, 12:04
Okej ska se om jag hittar någon på gymmet som kan passa mig och lära mig hur man gör rätt!
Tusen tack.

exevision
2012-12-12, 12:52
Okej ska se om jag hittar någon på gymmet som kan passa mig och lära mig hur man gör rätt!
Tusen tack.

Då får vi hoppas att personen to hittar på gymmet verkligen vet hur marklyft ska utföras. Man ser ju allt för ofta dåliga utföranden!