handdator

Visa fullständig version : Träningsverk efter varje gympass!


Niklan
2012-12-12, 00:42
Tjena folket *flex*

Har tränat på gym i två år varav ett år väldigt seriöst med hyffsat strikt kost och koll så att säga. Har fått helt okej ökningar men ändå såpass bra att man blir skickad till skolsköterskan för folk tror man brukar olagliga preparat :smash:

Stats
Bänk: 100
Böj: 150
Mark: 180

Nu vet ni på ett ungefär vilken nivå jag ligger på, nu till topic:

Jag får träningsverk efter varenda gympass, kör 3-1-3 schemat och gjort det i cirka 4 månader, försöker alltid öka antingen i reps eller styrka för varje pass men är detta normalt? Är det bra eller dåligt? Känns som om att träningsverken borde försvinna någon gång? Inget jag stör mig på utan jag älskar träningsverken men är bara lite fundersam :em:

MaxHBG
2012-12-12, 00:59
Träningsvärken beror på att kroppen inte var förbered på det den fick.

Intensitet,vikt,reps,set allt spelar roll. :)

Sen så är jag hyffsat säker på att det går att träna med träningsvärken, bara musklen har fått vila ungefär 72 timmar.

Hur grov är träningsvärken? Är den som dagen efter eller minskar värken?

Niklan
2012-12-12, 01:04
Träningsvärken beror på att kroppen inte var förbered på det den fick.

Intensitet,vikt,reps,set allt spelar roll. :)

Sen så är jag hyffsat säker på att det går att träna med träningsvärken, bara musklen har fått vila ungefär 72 timmar.

Hur grov är träningsvärken? Är den som dagen efter eller minskar värken?

Kör 4-6 set på varje övning, runt 10 reps, försöker köra explosivt koncentriskt och långsamt excentriskt.

Träningsverken försvinner alltid tills nästa gång muskeln ska tränas så det är inga problem men undrar bara om det är bra eller dåligt att ha träningsverk hela tiden? Tack för att du svara! :) *hug*

MaxHBG
2012-12-12, 01:06
Inget fel alls med träningsvärken! Jag blir mer motiverad av träningsvärken, för då vet jag att jag har kört på bra!

Inga problem! Vi ska väl hjälpa varandra så mycket vi kan eller?! :D

Niklan
2012-12-12, 01:08
Inget fel alls med träningsvärken! Jag blir mer motiverad av träningsvärken, för då vet jag att jag har kört på bra!

Inga problem! Vi ska väl hjälpa varandra så mycket vi kan eller?! :D

Är det av egna erfarenheter du drar den slutsatsen eller? :) :bpump:

MaxHBG
2012-12-12, 01:10
Är det av egna erfarenheter du drar den slutsatsen eller? :) :bpump:

Av egen erfarenhet, har inte märkt något negativt med att träna med träningsvärk :)

Dock så brukar det har gått över då jag ska köra.

Niklan
2012-12-12, 01:12
Av egen erfarenhet, har inte märkt något negativt med att träna med träningsvärk :)

Dock så brukar det har gått över då jag ska köra.

Min träningsverk går alltid över tills nästa gång muskeln ska tränas som sagt men den kommer alltid så att säga ;)

Men är det någon annan som har något att säga som kan bekräfta detta? :)

MaxHBG
2012-12-12, 01:15
Min träningsverk går alltid över tills nästa gång muskeln ska tränas som sagt men den kommer alltid så att säga ;)

Men är det någon annan som har något att säga som kan bekräfta detta? :)

Folket här på kolozzeum är väldigt hjälpsamma så jag tror fler folk kan bekräfta detta! :)

Niklan
2012-12-12, 01:17
Folket här på kolozzeum är väldigt hjälpsamma så jag tror fler folk kan bekräfta detta! :)

Det är bra det! *flex*

Tack för snabbt svar ännu en gång, hänger mycket här inne men skriver knappt eller gör trådar, kanske dags att ändra på det vad vet jag? :) cofffee

MaxHBG
2012-12-12, 01:21
Det är bra det! *flex*

Tack för snabbt svar ännu en gång, hänger mycket här inne men skriver knappt eller gör trådar, kanske dags att ändra på det vad vet jag? :) cofffee

Ja kanske dags? :) Jag är inne här väldigt mycket och skapar ofta trådar o kommenterar.

stevez
2012-12-12, 02:02
Sluta chatta för helvete.

Men ja, jag får alltid träningsvärk dagen efter som sedan försvinner dagen efter DEN dagen. Jag har svårt att tro att man slutar få träningsvärk, man kanske snarare vänjer sig vid känslan bara.

Fishtank
2012-12-12, 03:10
Sluta chatta för helvete.

Men ja, jag får alltid träningsvärk dagen efter som sedan försvinner dagen efter DEN dagen. Jag har svårt att tro att man slutar få träningsvärk, man kanske snarare vänjer sig vid känslan bara.

Beror på.
Vissa muskler får jag aldrig träningsvärk i, hur jag än gör, bröst och ben däremot känner jag alltid flera dagar.

TS, bara köra på, skönt med lite träningsvärk.

ARMSTARK
2012-12-12, 08:21
Jag kör också 3-1-3 split och har i princip alltid gjort det. Precis som du får jag alltid träningsvärk dan efter, inte katastrof-ont men så där stel å mör. Det är inget att fundera över, du har kört slut musklerna ordentligt, fortsätt med det.

Träningsvärk är inget kvitto på att man har lyckats med träningen, bara att man spöat musklerna, och vissa får aldrig träningsvärk men fina resultat. Vi är olika.

Bjern
2012-12-12, 08:32
Enligt vissa är det extremt viktigt med träningsvärk efter träningen. Se det positivt, det kan, enligt vissa, innebära att du gör helt rätt.

Fredrik_S
2012-12-12, 12:28
Enligt vissa är det extremt viktigt med träningsvärk efter träningen. Se det positivt, det kan, enligt vissa, innebära att du gör helt rätt.

Dom har fel.

Niklan
2012-12-12, 12:30
Beror på.
Vissa muskler får jag aldrig träningsvärk i, hur jag än gör, bröst och ben däremot känner jag alltid flera dagar.

TS, bara köra på, skönt med lite träningsvärk.

Bara att kötta på då alltså, älskar verkligen träningsverken! :)

Jag kör också 3-1-3 split och har i princip alltid gjort det. Precis som du får jag alltid träningsvärk dan efter, inte katastrof-ont men så där stel å mör. Det är inget att fundera över, du har kört slut musklerna ordentligt, fortsätt med det.

Träningsvärk är inget kvitto på att man har lyckats med träningen, bara att man spöat musklerna, och vissa får aldrig träningsvärk men fina resultat. Vi är olika.

Att jag spöat musklerna låter i alla fall fint :)

Enligt vissa är det extremt viktigt med träningsvärk efter träningen. Se det positivt, det kan, enligt vissa, innebära att du gör helt rätt.

Då får vi hoppas på det *flex*

Sluta chatta för helvete.

Men ja, jag får alltid träningsvärk dagen efter som sedan försvinner dagen efter DEN dagen. Jag har svårt att tro att man slutar få träningsvärk, man kanske snarare vänjer sig vid känslan bara.

Nu lugnar vi ner oss här *hug* Får ungefär samma, bara att kötta på då, tack för alla svar! :)

StarkaUlf
2012-12-12, 12:33
Inget negativt med träningsvärk.

-> http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5895383&postcount=2

Niklan
2012-12-12, 13:02
Inget negativt med träningsvärk.

-> http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5895383&postcount=2

Om King Grub säger det så måste det vara sant! :ike:cheers::)

Wiizra
2012-12-12, 13:07
Får själv en jävla massa träningsvärk i Benen och i bröstet.

Sniggel
2012-12-12, 13:15
Det är normalt att få träningsvärk. Även när man blivit vältränad. Vissa får mer än andra men tror att "vi här på kolozzeum" är överens om att det varken är bättre eller sämre att få mycket träningsvärk. Alla håller förstås inte med.

StarkaUlf
2012-12-12, 14:12
Om King Grub säger det så måste det vara sant! :ike:cheers::)

:thumbup:

Här finns lite intressant läsning om det bland annat. -> http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:140045/FULLTEXT01

smeander
2012-12-12, 15:47
Konstant träningsvärk är ett kvitto på effektiv träning, därav så borde träningsvärk kallad växtvärk!


Sent from a cordless device.

alden
2012-12-12, 20:40
Sluta chatta för helvete.

*cupid*

OnT: Jag får i princip aldrig träningsvärk längre. Fick det en del i början och när jag gick över från maskiner till fria vikter men det gick snabbt över. Kan tänka mig att det har att göra med i vilken takt din kropp återhämtar sig. Jag har väldigt snabb återhämtning så får sällan träningsvärk och de få gånger jag fått det har det gått över snabbt, dock får jag väldigt bra resultat av träningen så det handlar inte om att jag tränar för mesigt.

Även när jag tränat stenhårt flera dagar i rad och min kropp sagt ifrån så har träningsvärken inte kommit. Det beror helt enkelt på andra saker.

Niklan
2012-12-13, 19:02
:thumbup:

Här finns lite intressant läsning om det bland annat. -> http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:140045/FULLTEXT01

Tackar :)

burtan
2012-12-14, 09:17
Mina erfarenheter (och säkert många andras) säger mig att om kroppen gör något den inte är van vid får man träningsvärk.
Eftersom kroppen är väldigt duktig på att anpassa sig till vad den blir utsatt för kommer träningsvärken efter passen att avta om man kör på samma sätt hela tiden.
Träning utan träningsvärk betyder att kroppen gör något den är skapligt van vid att göra och någon ny anpassning kommer inte att ske (åtminstånde inte lika stor anpassning som vid träningsvärk).

Ökad styrka är en slags form av anpassning och därför anser jag att om jag får träningsvärk betyder det att kroppen har gjort något den inte är van vid och en anpassning kommer ske (i det här fallet=mer styrka).


Texten ovan är bara mina egna reflektioner, jag har inga vetenskapliga studier som backar upp mina påståenden.

Kritisera gärna det jag har skrivit, då kanske jag lär mig något nytt.

Mvh Andreas.

Sokrates696
2012-12-14, 10:00
Naturligtvis är träningsvärk ett kvitto på att man tränat bra, men utebliven träningsvärk behöver inte betyda att man inte tränat bra.

Träningsvärk är en skön känsla. :hbang:

/Tommy.

Pretorian
2012-12-14, 12:10
Numera får jag alltid träningsvärk oavsett träningspass. Det känns lite dagen efter men sen sätter det in REJÄLT efter ytterligare en dag. Tidigare tränade jag inte lika tungt och då fick jag sällan träningsvärk.

Niklan
2012-12-14, 12:29
Mina erfarenheter (och säkert många andras) säger mig att om kroppen gör något den inte är van vid får man träningsvärk.
Eftersom kroppen är väldigt duktig på att anpassa sig till vad den blir utsatt för kommer träningsvärken efter passen att avta om man kör på samma sätt hela tiden.
Träning utan träningsvärk betyder att kroppen gör något den är skapligt van vid att göra och någon ny anpassning kommer inte att ske (åtminstånde inte lika stor anpassning som vid träningsvärk).

Ökad styrka är en slags form av anpassning och därför anser jag att om jag får träningsvärk betyder det att kroppen har gjort något den inte är van vid och en anpassning kommer ske (i det här fallet=mer styrka).


Texten ovan är bara mina egna reflektioner, jag har inga vetenskapliga studier som backar upp mina påståenden.

Kritisera gärna det jag har skrivit, då kanske jag lär mig något nytt.

Mvh Andreas.

Lite så tänker jag också, försöker variera väldigt mycket i min träning och får också alltid tärningsverk :)

Naturligtvis är träningsvärk ett kvitto på att man tränat bra, men utebliven träningsvärk behöver inte betyda att man inte tränat bra.

Träningsvärk är en skön känsla. :hbang:

/Tommy.

Bästa som finns!

Numera får jag alltid träningsvärk oavsett träningspass. Det känns lite dagen efter men sen sätter det in REJÄLT efter ytterligare en dag. Tidigare tränade jag inte lika tungt och då fick jag sällan träningsvärk.

Precis samma för mig, hänger mycket i din träningsjournal, kommenterar dock aldrig men riktigt fin mat och grym fysik måste jag säga! :)

Niklan
2012-12-14, 13:21
Väldigt off-topic och dubbelpost ursäkta, men körde mina marklyft utan remmar igår för att variera lite, fick en jävla träningsverk i händerna idag, aldrig fått det innan! VÄldigt spännande ;)

stevez
2012-12-14, 16:31
Mina erfarenheter (och säkert många andras) säger mig att om kroppen gör något den inte är van vid får man träningsvärk.
Eftersom kroppen är väldigt duktig på att anpassa sig till vad den blir utsatt för kommer träningsvärken efter passen att avta om man kör på samma sätt hela tiden.
Träning utan träningsvärk betyder att kroppen gör något den är skapligt van vid att göra och någon ny anpassning kommer inte att ske (åtminstånde inte lika stor anpassning som vid träningsvärk).

Ökad styrka är en slags form av anpassning och därför anser jag att om jag får träningsvärk betyder det att kroppen har gjort något den inte är van vid och en anpassning kommer ske (i det här fallet=mer styrka).


Texten ovan är bara mina egna reflektioner, jag har inga vetenskapliga studier som backar upp mina påståenden.

Kritisera gärna det jag har skrivit, då kanske jag lär mig något nytt.

Mvh Andreas.

Trevlig attityd.

Jag håller dock inte med :).

Mina upplevelser är att träningsvärk är intimit förknippat med hur mycket man lyckades ta ut muskeln. När jag supersettar en muskel exv. och kör till fail så kommer jag känna av det i upp till tre dagar. Oavsett om jag gör en övning jag gjort i 2 år.

Så, i min upplevelse så beror träningsvärken av hur hårt jag körde. Jag försöker undvika att ta ut mer än en muskelgrupp i taget på det sättet, eftersom det gör mig orörlig :)

pectoralis
2012-12-15, 00:52
Ingen vet vad träningsvärk beror på.

Skuggvargen
2012-12-15, 06:04
Om jag inte gasar på i varje set och inte kör till fail får jag aldrig träningsvärk och ökar inte heller från pass till pass.

Om jag däremot tar dem flesta set till fail med forced reps i slutet etc så blir träningsvärken galen och jag ökar spikrakt uppåt, så.. för mig är den ett bra kvitto på att passet har gått bra =)

LyftarGrabben
2012-12-15, 09:16
Tjena folket *flex*

Har tränat på gym i två år varav ett år väldigt seriöst med hyffsat strikt kost och koll så att säga. Har fått helt okej ökningar men ändå såpass bra att man blir skickad till skolsköterskan för folk tror man brukar olagliga preparat :smash:

Stats
Bänk: 100
Böj: 150
Mark: 180

Nu vet ni på ett ungefär vilken nivå jag ligger på, nu till topic:

Jag får träningsverk efter varenda gympass, kör 3-1-3 schemat och gjort det i cirka 4 månader, försöker alltid öka antingen i reps eller styrka för varje pass men är detta normalt? Är det bra eller dåligt? Känns som om att träningsverken borde försvinna någon gång? Inget jag stör mig på utan jag älskar träningsverken men är bara lite fundersam :em:

Stretcha ordentligt efter varje pass och bastu om du har tillgång.

Sokrates696
2012-12-15, 11:21
Ingen vet vad träningsvärk beror på.

Ja inte lär man få det av att inte träna. *rolleyes*

/Tommy.

PontusAndersson
2012-12-15, 13:59
Jag har hört och läst att träningsvärk beror på excentrisk träning. Du skriver ju även själv att du har en långsam excentrisk fast. Jag tycker det låter rimligt att det skulle kunna vara så och tycker det stämmer bra in på mig själv.

Personligen så upplever jag att jag får mer träningsvärk om jag inte riktigt tar hand om mig efter träningen. Typ som nu, körde ben igår och gick på krogen efteråt, har sjuk träningsvärk just nu. Hade jag käkat ordentligt, vilat och lagt mig i en varm å skön säng tidigt istället hade jag nog haft mindre träningsvärk. Men det är mest en personlig teori.

stromming
2012-12-15, 14:31
Hade jag käkat ordentligt, vilat och lagt mig i en varm å skön säng tidigt istället hade jag nog haft mindre träningsvärk. Men det är mest en personlig teori.

Håller med om den observationen. Går det långt mellan gym och mat får jag ofta träningsvärk

burtan
2012-12-15, 15:49
Trevlig attityd.

Jag håller dock inte med :).

Mina upplevelser är att träningsvärk är intimit förknippat med hur mycket man lyckades ta ut muskeln. När jag supersettar en muskel exv. och kör till fail så kommer jag känna av det i upp till tre dagar. Oavsett om jag gör en övning jag gjort i 2 år.

Så, i min upplevelse så beror träningsvärken av hur hårt jag körde. Jag försöker undvika att ta ut mer än en muskelgrupp i taget på det sättet, eftersom det gör mig orörlig :)

Ja, fast nu är ju inte byte av övning den enda variationen man kan göra, att köra 8rep till fail i hantelpress eller bänkpress ger ju kroppen ungefär samma signal till anpassning.
Om man däremot varierar set, reps och vikt blir variationen större. Man kan variera träningen för 1 viss muskel oerhört med bara 1 övning.

Skulle tro att du inte supersettar så ofta?, därav den ökade träningsvärken. Har inte så mycket med variationen av övning som variationen av intensitet och mängd. Skulle du köra superset varje pass men i olika övningar skulle du inte få lika mycket träningsvärk.

Vad jag menar är: En given muskel känner av ändringen av intensitet och mängd mer än ändringen av övning, bröstmuskeln vet inte om du håller i hantlar eller en skivstång.

stevez
2012-12-15, 22:23
Ja, fast nu är ju inte byte av övning den enda variationen man kan göra, att köra 8rep till fail i hantelpress eller bänkpress ger ju kroppen ungefär samma signal till anpassning.
Om man däremot varierar set, reps och vikt blir variationen större. Man kan variera träningen för 1 viss muskel oerhört med bara 1 övning.

Skulle tro att du inte supersettar så ofta?, därav den ökade träningsvärken. Har inte så mycket med variationen av övning som variationen av intensitet och mängd. Skulle du köra superset varje pass men i olika övningar skulle du inte få lika mycket träningsvärk.

Vad jag menar är: En given muskel känner av ändringen av intensitet och mängd mer än ändringen av övning, bröstmuskeln vet inte om du håller i hantlar eller en skivstång.

Det är iofs sant. Jag tänkte bara på övningar, inte intensitet etc. Låter rimligt vad du skriver.

Niklan
2013-02-08, 23:18
Det är iofs sant. Jag tänkte bara på övningar, inte intensitet etc. Låter rimligt vad du skriver.

Ja, fast nu är ju inte byte av övning den enda variationen man kan göra, att köra 8rep till fail i hantelpress eller bänkpress ger ju kroppen ungefär samma signal till anpassning.
Om man däremot varierar set, reps och vikt blir variationen större. Man kan variera träningen för 1 viss muskel oerhört med bara 1 övning.

Skulle tro att du inte supersettar så ofta?, därav den ökade träningsvärken. Har inte så mycket med variationen av övning som variationen av intensitet och mängd. Skulle du köra superset varje pass men i olika övningar skulle du inte få lika mycket träningsvärk.

Vad jag menar är: En given muskel känner av ändringen av intensitet och mängd mer än ändringen av övning, bröstmuskeln vet inte om du håller i hantlar eller en skivstång.

Kör alltid olika, ibland droppset ibland superset ibland inget av dom :)

Gpajpen
2013-02-09, 16:53
Trodde jag körde tungt och hårt förut och trodde jag utmanade mig själv tillräckligt genom att öka nån rep här och där eller öka på nått kilo på skivstången (jag tränar minsann hårt!) och hade då mycket sparsamt med träningsvärk, endast efter längre uppehåll utan träning som värken kom.

Nu har jag det efter precis varenda pass varenda muskelgrupp. Skillnaden är att nu tränar jag hårt på riktigt.

Så iaf för mig personligen är träningsvärk = kvitto på bra pass

Niklan
2013-02-09, 17:47
Trodde jag körde tungt och hårt förut och trodde jag utmanade mig själv tillräckligt genom att öka nån rep här och där eller öka på nått kilo på skivstången (jag tränar minsann hårt!) och hade då mycket sparsamt med träningsvärk, endast efter längre uppehåll utan träning som värken kom.

Nu har jag det efter precis varenda pass varenda muskelgrupp. Skillnaden är att nu tränar jag hårt på riktigt.

Så iaf för mig personligen är träningsvärk = kvitto på bra pass

Håller med dig där!

Niklan
2013-10-24, 21:26
8 månader har gått och värken kommer fortfarande som ett brev på posten! Tillägg gärna mer kommentarer, intressant att veta hur andra har det.

Ökat från:

Bänk: 100
Böj: 150
Mark: 180

Till:
Bänk: 125
Böj: 185
Marklyft: 185

Så det går ju frammåt i alla fall :)

Dennis012345
2013-10-24, 23:53
har inte orkat läsa igenom allt detta men hur "stor" tränningsvärk e de vi pratar om?

Själv får man dagen en lättare träningsvärk/stelhet för att dagen därpå försvinna helt.
eller har du sådan träningsvärk som om du inte tränat på flera månader?

lördagsgrogg
2013-10-25, 02:46
8 månader har gått och värken kommer fortfarande som ett brev på posten! Tillägg gärna mer kommentarer, intressant att veta hur andra har det.



Tränat i 25 år, rejäl träningsvärk efter nästan varje pass (uppskattningsvis 8/10). Har jag inte svårt att gå i trappor några dagar efter ett benpass anser jag att jag varit lat.

Bryggan
2013-10-25, 13:58
Ingen vet vad träningsvärk beror på.
Man är för vek helt enkelt...det beror det på!

Anders The Peak
2013-10-25, 14:14
Man är för vek helt enkelt...det beror det på!

Så är det självklart! Bara veklingar hela bunten...

Men fysiologerna har en annan förklaring (http://fof.se/tidning/2008/6/traningsvarken)

Limee
2013-10-25, 23:48
ja, fast nu är ju inte byte av övning den enda variationen man kan göra, att köra 8rep till fail i hantelpress eller bänkpress ger ju kroppen ungefär samma signal till anpassning.
Om man däremot varierar set, reps och vikt blir variationen större. Man kan variera träningen för 1 viss muskel oerhört med bara 1 övning.

Skulle tro att du inte supersettar så ofta?, därav den ökade träningsvärken. Har inte så mycket med variationen av övning som variationen av intensitet och mängd. Skulle du köra superset varje pass men i olika övningar skulle du inte få lika mycket träningsvärk.

Vad jag menar är: En given muskel känner av ändringen av intensitet och mängd mer än ändringen av övning, bröstmuskeln vet inte om du håller i hantlar eller en skivstång.

+1

Niklan
2013-10-26, 10:34
har inte orkat läsa igenom allt detta men hur "stor" tränningsvärk e de vi pratar om?

Själv får man dagen en lättare träningsvärk/stelhet för att dagen därpå försvinna helt.
eller har du sådan träningsvärk som om du inte tränat på flera månader?

Du vet den där första riktiga träningsverken man fick efter sitt första knäböjspass? Så känns det fortfarande för mig :)