handdator

Visa fullständig version : Hög /låg matförbränning - en myt?


PontusAndersson
2012-12-11, 21:20
Ponera att två personer som är lika gamla och lika långa rör sig exakt lika mycket och äter samma mat. Kommer de då att i slutändan väga lika mycket? Eller finns det genetiska variationer som gör att vissa utnyttjar födan effektivare?

pezrulezhaakon
2012-12-11, 22:49
PontusAndersson

Nu beror det på utgångsläget. De måste då vara lika tunga, ha samma kroppskomposition, alltså exakt lika mycket muskler och fett fördelat på kroppen, sova & vila exakt lika mycket.... Då blir skillnaden inte alls stor.
Det finns små variationer, men de lär inte visa sig på lång tid.

stevez
2012-12-11, 23:36
Ponera att två personer som är lika gamla och lika långa rör sig exakt lika mycket och äter samma mat. Kommer de då att i slutändan väga lika mycket? Eller finns det genetiska variationer som gör att vissa utnyttjar födan effektivare?


Nej. Ja.

stromming
2012-12-11, 23:52
"Rör sig exakt lika mycket" - mätt i vilken enhet? Sträcka per tidsenhet? Energi per tidsenhet?

PontusAndersson
2012-12-12, 00:08
Frågan uppstod egentligen när jag installerade en app som heter "ShapeUp" på mobilen. Där matar man in vad man väger, hur gammal man är, hur lång man är och hur aktiv man är. Där valde jag aktivitetsnivå "hög" trots att jag har ett skrivbordsjobb och knappt rör på mig alls förutom gymmet. Sen har jag skrivit in exakt hur många kalorier jag äter och borde enligt appen gå upp i vikt. Trots detta har jag gått ner och det känns som att appen anger att jag ska äta ganska lite. Jag har inte heller några extremvärden vad gäller kroppskompositionen, kanske 10-15% kroppsfett.

Har inte mätt mitt kcal-intag tillräckligt länge för att vara säker på om vikten går upp eller ner, men känns spontant som att den visar att jag ska äta mindre än jag brukar.

Vill inte att frågeställningen går över till mig personligen. Men det var där jag började fundera på om jag helt enkelt har ineffektiva tarmar, förbrukar ovanligt mycket även om jag vilar eller liknande... Kanske går jag upp och springer milen varje natt i sömnen utan att veta om det.

PontusAndersson
2012-12-12, 00:15
Kan även tillägga vilka värden den anger, att jag ska äta drygt 3500 kcal/dag på mina 192cm / 80 kg / 24 år. Ska då gå upp 10 kg på 20 veckor enligt appen... Men det känns som ganska lite mat mot vad jag brukar äta.

Stromming, jag menade energi per tidsenhet.

Tack för svaren ni tagit er tid att skriva!

stevez
2012-12-12, 00:23
Alltså, en sån där app är så trubbigt verktyg som du kan hitta. Den är, i bästa fall, baserad på statistik. För individen mer eller mindre ointressant, om än kanske ett riktmärke då du sannolikt befinner dig inom gränsvärdena. Men du kanske inte gör det.

Lär känna din kropp. Och konsultera vetenskapen om du verkligen vill "akademisera" din träning, inte appar.

tjing
2012-12-12, 12:35
Det finns genetiska skillnader.

Hormonnivåer är exempel på sådana. Testosteron som exempel är både fettförbrännande, muskelbyggande och ökar insulinkänsligheten.

Man kan också tänka sig att våra hjärnor samspelar med hormon i mag-tarmkanalen på olika sätt, vilket påverkar matintag i helhet.

Stress försämrar insulinkänslighet och inhiberar anabolism.

Det finns många faktorer som spelar in som sagt. Allt är inte en kontextlös ekvation av kalorier in och ut.

nisse1976
2012-12-12, 13:15
finns det genetiska variationer som gör att vissa utnyttjar födan effektivare?

Skillnaderna är små, Guddi har skrivit lite om det:
http://traningslara.se/skillnad-i-energiforbrukning-mellan-personer-som-har-latt-eller-svart-att-ga-upp-i-vikt/

NEAT och att folk är usla på att uppskatta vad de stoppar i sig är oftast förklaringen till varför vissa tror attt de har väldigt hög eller låg ämnesomsättning.