handdator

Visa fullständig version : Volym på muskler och fett...


mooch
2004-02-12, 10:06
Hur stor volym har ett kg muskler? Och hur stor volym har eg. ett kg fett? Är det olika från person till person? Borde också spela in hur mycket vatten man har i kroppen eller? Vatten kan ju inte ingå i fett, men det kan ingå i muskler, right? Är det det som händer när man käkar kreatin tex?

kanske bara att gå och kolla i köttdisken hur stor volym ett kg rent kött har?

adde
2004-02-12, 10:44
I vanligt kroppsfett i form av TG (typ 16:0, 18:1 och 18:2) är den specifika volymen 1.093, dvs en densitet på ca 0.92.

/adde

mooch
2004-02-12, 10:56
Det enda jag fattade av det där var densiteten. Men ok, vad har muskler för densitet då? Har vatten en densitet på 1,0?

Nate
2004-02-12, 10:59
vattens densitet är 0.997 g/cm^3 om jag inte missminner mig...

adde
2004-02-12, 11:31
Originally posted by mooch
Det enda jag fattade av det där var densiteten. Men ok, vad har muskler för densitet då? Har vatten en densitet på 1,0?

De proteiner jag jobbar med har en densitet på 1.33, men gissar att det varierar å det grövsta. Sen är ju muskler inte BARA protein heller. Enklast är kanske att väga och beräkna volymen på en fin bit fransyska, som med fördel kan tillagas och serveras med klyftpotatis och murkelsås :eating:

/adde

adde
2004-02-12, 11:52
Som du säger så består muskler, eller alla celler för den delen, mkt av vatten. Vissa ämnen, såsom kreatin, salt, socker osv påverkar cellerna osmatiskt. Dvs de kan driva in eller ut vatten ur cellerna. Jag har sett någon siffra på att ett gram kolhydrat kan binda 2.4 gram vatten, alltså mer kolisar - bättre tryck. Vanligt salt, natrium-klorid, anses av många binda vatten "utanför musklerna" dvs du ser slät ut. Kalcium-klorid (finns i tex seltin) lär, av samma tyckare, binda vätskan I musklerna.

Kreatin är allmänt känt för att binda en massa vätska, endel känner sig pluffiga, medan andra (som jag) går 1-2 kg utan att se slätare ut.
Hur kännslig man är är så klart individuellt.

/adde

Peter
2004-02-23, 15:36
Råkade stöta på den här gamla tråden när jag letade efter en sak...I stora fettförbränningsboken av Camilla Porsman står det att 1 kg fett tar 5 gånger så mycket plats som 1 kg muskler. Jag tycker det låter som osannolikt stor skillnad. Det kan ju knappast stämma???

Den siffran jag fått lära mig om hur mycket vatten 1 g kolhydrater binder är 2,9 gram. Sen är det väl Kaliumklorid och inte kalciumklorid som finns i seltin.

adde
2004-02-23, 16:06
Originally posted by Peter
Råkade stöta på den här gamla tråden när jag letade efter en sak...I stora fettförbränningsboken av Camilla Porsman står det att 1 kg fett tar 5 gånger så mycket plats som 1 kg muskler. Jag tycker det låter som osannolikt stor skillnad. Det kan ju knappast stämma???

Den siffran jag fått lära mig om hur mycket vatten 1 g kolhydrater binder är 2,9 gram. Sen är det väl Kaliumklorid och inte kalciumklorid som finns i seltin.

Kalcium och kalium är en av de saker som jag ALDRIG kan lära mig skilja på. Någon som har en bra ramsa att ta till?

Ibland är det teflon i huvudet...

:smash:

/adde

z_bumbi
2004-02-23, 16:10
Originally posted by Peter
Råkade stöta på den här gamla tråden när jag letade efter en sak...I stora fettförbränningsboken av Camilla Porsman står det att 1 kg fett tar 5 gånger så mycket plats som 1 kg muskler. Jag tycker det låter som osannolikt stor skillnad. Det kan ju knappast stämma???

Ta 7,8 hg ister och lägg till bindväg och blodkärl upp till 1 kg.

Jämför med 1 kg kött.

Verkar otroligt att det skulle vara förhållandet 5:1 mellan kroppsfett och muskler. :)

Är boken bra i övrigt?

Sverker
2004-02-23, 16:29
Originally posted by adde


Kalcium och kalium är en av de saker som jag ALDRIG kan lära mig skilja på. Någon som har en bra ramsa att ta till?

Ibland är det teflon i huvudet...

:smash:

/adde

Klistra upp Periodiskasystemet ovanför spisen.
:nono:

adde
2004-02-23, 16:37
Originally posted by Sverker


Klistra upp Periodiskasystemet ovanför spisen.
:nono:

Var skall jag då ha kostcirkeln? doh!

:rolleyes:

/adde