handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag köra på gymmet?


m4x
2012-12-11, 20:31
Hello!

Jag fick ett sjukt bra erbjudande på ett 12månaders gymkort som jag inte kunde tacka nej till. Perfekt att ha under vintern också. Men jag behöver lite tips på vilka maskiner jag ska använda till mina ändamål.

Jag har 0 intresse av att bygga muskler utan vill slipa på styrka/kondition till innebandyn (spelar 3ggr i veckan)

Gymmet innehåller dessa apparater:

Crosstrainer
Step machine
Löpband
Roddmaskin
Cykel

Frågan är hur pass effektiva apparaterna är om man vill öka styrka i benen. Vilka av dessa passar mina ändamål bäst? Vad ska jag skippa och vad ska jag satsa mer på? Vore grymt om någon kunde ge en liten förklaring varför just den apparaten :)

Lindrian
2012-12-11, 20:32
Har du inte en skivstång tillhanda?

m4x
2012-12-11, 20:35
Jo den listan jag skrev har allt med kondition att göra och består 20% av gymmet. Resterande 80% är för den som styrketränar.

LillisJ
2012-12-11, 20:37
Ska du få någon signifikant styrkeutveckling så är det styrketräning som gäller, inte löpband. Crossfit kanske passar dina mål?

Lindrian
2012-12-11, 21:03
Jo den listan jag skrev har allt med kondition att göra och består 20% av gymmet. Resterande 80% är för den som styrketränar.

Vill du bli starkare är det styrketräning som gäller.

PontusAndersson
2012-12-11, 21:24
Finns det något proffs på elitnivå inom innebandy, hockey, fotboll eller you name it, som inte styrketränar regelbundet?

Henrik L
2012-12-11, 22:29
Alltså, snabbt tänkt så känns det som att du enkelt kan köra styrketräning på ett hyggligt sätt, för en som siktar att spela på amatör nivå och inte som proffs. Typ Knäböj/frontböj/utfallsteg för benen.

Någon typ av magövning(jag gillar benlyft/knälyft/hjulet) och Marklyft för ryggen/benen.

Done. Säger inte at det är det "bästa" sättet att styrketräna.
Men för den som inte tycker om styrketräning och bara vill minska skaderisken i innebanyn/konditionsträningen och få en viss styrka. Kan bli att man ser lite konstig ut efter något år om man inte tränat hela kroppen...

Edit: för den som "bara" vill konditionsträna finns det få skäl att betala för ett gym. Låt gå för att det är varmare än att vara utomhus :).

m4x
2012-12-14, 10:00
Tackar för alla svar.

Jag ska ge styrketräningen ett försökt har jag kommit fram till. Nu måste jag bara fråga vilka muskelgrupper jag ska fokusera mig på om jag nu vill få ut mer av innebandyn?

Ska jag köra fler repetitioner med lättare vikter och mer explosiva lyft? Fick de tipset av en arbetskollega.

m4x
2012-12-14, 10:01
Nu är inte syftet att bygga muskler :-)

Kalliban
2012-12-14, 10:04
Tvärtom, kör tunga vikter och få reps. Kika på stronglifts 5x5, där har du ett bra schema för nybörjare som bygger styrka. Fler reps med lättare vikter har mer volymfokus och få reps med tyngre vikter mer styrkefokus.