handdator

Visa fullständig version : Nya AR-5 från AST


Crypton
2012-12-11, 13:32
Hejsan,

Är det någon som har testat den nya AR-5 från AST Sports Science? Är det något som rekommenderas?

WHITEFOLKS
2012-12-11, 14:04
Skulle inte rekommendera det.

Ser ut som något sorts "eaa" med extra lull-lull som glutamin och "elektrolyter". Med största sannolikhet inte värt priset och ger antagligen inte större effekt än standard eaa-tillskott.

Crypton
2012-12-11, 21:14
Skulle inte rekommendera det.

Ser ut som något sorts "eaa" med extra lull-lull som glutamin och "elektrolyter". Med största sannolikhet inte värt priset och ger antagligen inte större effekt än standard eaa-tillskott.
Det där var det dummaste jag har läst på länge till varför du inte rekommenderar det.

Det är ungefär lika dumt som om jag skulle rekommendera en person att inte välja en speciell CPU som är nyutvecklad med ny teknik och med nya tillägg("elektrolyter" och annat lull-lull som hanterar beräkningar mycket effektivare). Antagligen så ger det ingen större skillnad i 3D-rendering, streaming eller videokonverting än en standard-cpu som finns idag.

Kischen
2012-12-11, 21:19
Skulle inte rekommendera det.

Ser ut som något sorts "eaa" med extra lull-lull som glutamin och "elektrolyter". Med största sannolikhet inte värt priset och ger antagligen inte större effekt än standard eaa-tillskott.

Ser inte det dumma i svaret så +1

Dreas
2012-12-11, 21:30
Det där var det dummaste jag har läst på länge till varför du inte rekommenderar det.

Det är ungefär lika dumt som om jag skulle rekommendera en person att inte välja en speciell CPU som är nyutvecklad med ny teknik och med nya tillägg("elektrolyter" och annat lull-lull som hanterar beräkningar mycket effektivare). Antagligen så ger det ingen större skillnad i 3D-rendering, streaming eller videokonverting än en standard-cpu som finns idag.Mmm, för just så fungerar det ju...

Köp EAA, skit i AST!

Andrélito
2012-12-11, 21:32
Tycker det ser ut som onödigt dyrt bcaa bara.

Här är Ingredienser: Mikroniserat BCAA 2:1:1 7000 mg Leucin, lsoleucin, Valin. Mikroniserat glutamin 3000 mg. Anti-Catabolic AA Matrix 1210 mg (Metionin, fenylanin, Histidin, Prolin, tryptofan, tyrosin, citrulinmalat), HydroLyte: 1150 mg (magensium fosfat, Di-natrium fosfat, di-kaclium fosfat, di-kalium fosfat.

Sniggel
2012-12-11, 21:41
Blanda EAA FX och minosel och du har en lika bra produkt.

Grotesk
2012-12-11, 21:49
Det där var det dummaste jag har läst på länge till varför du inte rekommenderar det.

Det är ungefär lika dumt som om jag skulle rekommendera en person att inte välja en speciell CPU som är nyutvecklad med gräsklipparteknik och med skotillägg("elektrolyter" och annat lull-lull som hanterar busskort mycket effektivare). Antagligen så ger det ingen större skillnad i 3D-rendering, streaming eller videokonverting än en standard-cpu som finns idag.

Jag fixade ditt inlägg så det blev en bättre liknelse.

Crypton
2012-12-11, 22:13
Mmm, för just så fungerar det ju...

Köp EAA, skit i AST!

Du förstod alltså inte liknelsen i det jag skrev.

Crypton
2012-12-11, 22:14
Jag fixade ditt inlägg så det blev en bättre liknelse.
Nu ljuger du.

Dreas
2012-12-11, 22:19
Du förstod alltså inte liknelsen i det jag skrev.Din liknelse var dålig då du inte läst nog om tillskott.

Du kan vara lugn, jag kan min hårdvara :)

Crypton
2012-12-11, 22:30
Din liknelse var dålig då du inte läst nog om tillskott.

Du kan vara lugn, jag kan min hårdvara :)
Okej, jag tar till mig din kritik om att min liknelse var dålig.

Förklara gärna varför min liknelse är dålig :-). Så vitt jag kan se så är det precis samma princip som när man beskriver andra saker om varför saker och ting är bra.

Dreas
2012-12-11, 22:37
Okej, jag tar till mig din kritik om att min liknelse var dålig.

Förklara gärna varför min liknelse är dålig :-). Så vitt jag kan se så är det precis samma princip som när man beskriver andra saker om varför saker och ting är bra.Grotesk gör det inte helt dåligt.

Glutamin är en onödig aminosyra att inta extra. Och elektrolyter? Varför?

AST är en ganska dålig sida när det kommer till tillskott. Kolla kolozzeums shop istället eller andra sidor som säljer EAA och diverse annat billigare.

Crypton
2012-12-12, 08:55
Grotesk gör det inte helt dåligt.

Glutamin är en onödig aminosyra att inta extra. Och elektrolyter? Varför?

AST är en ganska dålig sida när det kommer till tillskott. Kolla kolozzeums shop istället eller andra sidor som säljer EAA och diverse annat billigare.
Du kunde alltså inte förklara varför min liknelse var dålig.

Med Grotesk ändring av liknelsen så vill han framhäva att AST använder en uråldrig teknik och det som AST gör och framställer inte alls är bra. Varför- och vad han baserar detta på vet jag inte. Anledningen är väl precis som alla andra personers anledningar till att klanka ner på AST, priset på produkterna. Givetvis så är ju detta en absurd anledning.

Menar du att ASTs sida, själva webbsidan är dålig? Då menar jag dåligt programmerad? Eller menar du AST som företag och dess framställning av produkter? Jag gissar på att du givetvis menar det sista. I så fall kan jag inte ta dig på ett seriöst sätt.

Jag kan inte förstå detta förakt och denna otroligt dumma shargong som pågår gentemot AST.

Personer som påstår att AST och deras produkter är dåliga är inte seriösa. Personernas argument är en stor kittel med en soppa av ämnen som stöter från varandra. I varje argument och påstående som de gör, kastas nya ingredienser i. Apelsinjuice och kaviar rörs ihop av de glada kockar som titelerar sig som experter. Att man med hinkar av spackel, silikon och tapetklister fogar ihop argument som påstår sig är sanna och seriösa, men i själva verket är rena motsatsen gör inte dessa personer till experter, även om det tydligen underlättar för giriga personer att marknadsföra AST som usla. Skandal.

Jag är ingen person som har använt ASTs produkter, utan jag har själv använt lite av BMR och Optimum. Men nu vill jag testa på ASTs produkter. Dock så är det inga vettiga rekommendationer jag får till att inte använda produkterna. Det är inte seriöst.

Sen har vi den exceptionellt fantastiska frasen "använd något billigare". Då frågar jag frågan: Varför?

Som med alla andra produkter, inte bara kosttillskott, så finns det en anledning till varför en produkt är dyr, varför det kostar mycket, varför en produkt är dyrare än en annan produkt. Priset beror mycket på kvalitén på produkten, hur den är utvecklad och hur den är anpassad för att uppfylla vissa behov på ett optimalt sätt. Givetvis så gäller detta även kosttillskott och såväl ASTs produkter.

Om vi skulle göra en studie mellan Whey-80 och Vp2. Vilket skulle vara mest optimerat för kroppen att ta upp? Vilket skulle vara mest optimalt utvecklat? Jag hävdar givetvis att det skulle vara Vp2. Whey-80 är bra, det duger, det är billigt, men jag tror inte det är lika optimerat och har inte lika bra kvalité som VP2. Det är skillnader.

Även här kan man använda en CPU som liknelse. Eller vi ersätter CPU med produkten X. Denna produkt X är en produkt av kategori Y. I denna kategori Y så finns redan flera andra produkter, a, b, c osv osv. Denna produkt X släpps nu med nya tekniker, nytt innehåll, ny funktionalitet, som är gjort för att kunna möt sin kunds behov på bästa sätt. Med den rekomendationen som jag fick, så rekommenderas jag inte att använda denna produkt x, eftersom att det är "lull-lulll" i den och det behövs inte. Den är även dyr, så det fungerar lika bra med en billigare variant.

Det är inte seriöst resonemang. Håller man sig till det resonemanget så hävdar jag att man saknar helt förankring till verkligheten och det finns inte någon som helst tillstymmelse till logik i det resonemanget.

AST kanske marknadsför sina produkter på ett starkt sätt, att deras produkter är bäst. Det finns delade meningar om denna marknadsföring. Men oavsett deras marknadsföring, så kommer man inte undan att deras produkter är bra och att deras produkter har varit med i och presenterats i vetenskaplig skrift. Är det något annat tillskott som har varit det? Jag kan inte komma på några, så om ni vet några, nämn de gärna för mig.

Jag har fått uppfattningen om att många anser att AST är skit och deras produkter inte är något att rekommendera, just pga deras marknadsföring. Mycket konstigt anledning.

Jag tänker köpa några produkter och testa. Även fast det kostar en slant.

Sniggel
2012-12-12, 10:24
Svarade i rött.

Du kunde alltså inte förklara varför min liknelse var dålig.

Med Grotesk ändring av liknelsen så vill han framhäva att AST använder en uråldrig teknik (Nej han menar nog snarare att de "finlirar" med saker som inte spelar roll. Men något måste man göra för att fortsätta att tjäna pengar på en produkt som alla kan sälja) och det som AST gör och framställer inte alls är bra (Han säger nog inte att det inte är bra. Bara att de gör onödiga saker för att kunna ta ett högre pris än nödvändigt). Varför- och vad han baserar detta på vet jag inte. Anledningen är väl precis som alla andra personers anledningar till att klanka ner på AST, priset på produkterna. Givetvis så är ju detta en absurd anledning (Nej. Det är högst vettigt att ifrågasätta priserna om det inte finns skäl att tro att deras produkter är bättre än andras).

Menar du att ASTs sida, själva webbsidan är dålig? Då menar jag dåligt programmerad? Eller menar du AST som företag och dess framställning av produkter? (AST lever mer på marknadsföring än på "cutting edge" forskning) Jag gissar på att du givetvis menar det sista. I så fall kan jag inte ta dig på ett seriöst sätt.

Jag kan inte förstå detta förakt och denna otroligt dumma shargong som pågår gentemot AST.

<ordbajsande här>

Jag är ingen person som har använt ASTs produkter, utan jag har själv använt lite av BMR och Optimum. Men nu vill jag testa på ASTs produkter. Dock så är det inga vettiga rekommendationer jag får till att inte använda produkterna. Det är inte seriöst.

Sen har vi den exceptionellt fantastiska frasen "använd något billigare". Då frågar jag frågan: Varför? (Varför betala mer för något som inte är bättre?)

Som med alla andra produkter, inte bara kosttillskott, så finns det en anledning till varför en produkt är dyr, varför det kostar mycket, varför en produkt är dyrare än en annan produkt
(1. Tekniken för att ta fram vissa saker kostar mer.
2. Vissa ingredienser är dyrare än andra.
3. Ett högre pris gör att produkten framstår som bättre och därför blir mer efterfrågad. Speciellt om man har råd att marknadsföra produkten bättre.
Inget av detta garanterar en bättre produkt. Alternativt finns där nytta med ingredienserna, men att prishöjningen inte är motiverad och man kan lika gärna lägga till mer elektrolyter i sin kost för en bråkdel av kostnaden)
Priset beror mycket på kvalitén på produkten (nej, inte i detta fallet), hur den är utvecklad (ja, delvis) och hur den är anpassad för att uppfylla vissa behov på ett optimalt sätt (väldigt lite). Givetvis så gäller detta även kosttillskott och såväl ASTs produkter.

Om vi skulle göra en studie mellan Whey-80 och Vp2. Vilket skulle vara mest optimerat för kroppen att ta upp? (förmodligen likvärdigt) Vilket skulle vara mest optimalt utvecklat? (förmodligen likvärdigt) Jag hävdar givetvis att det skulle vara Vp2. Whey-80 är bra, det duger, det är billigt, men jag tror inte det är lika optimerat och har inte lika bra kvalité som VP2. Det är skillnader.

Även här kan man använda en CPU som liknelse. Eller vi ersätter CPU med produkten X. Denna produkt X är en produkt av kategori Y. I denna kategori Y så finns redan flera andra produkter, a, b, c osv osv. Denna produkt X släpps nu med nya tekniker, nytt innehåll, ny funktionalitet, som är gjort för att kunna möt sin kunds behov på bästa sätt. Med den rekomendationen som jag fick, så rekommenderas jag inte att använda denna produkt x, eftersom att det är "lull-lulll" i den och det behövs inte. Den är även dyr, så det fungerar lika bra med en billigare variant. (Liknelsen funkar inte eftersom det inte finns några bra belägg för att extra elektrolyter hjälper om man redan får i sig ordentligt med sådana i kosten redan. Citrulline malat finns det inte någon direkt seriös forskning bakom heller så vitt jag vet. Att lägga i "anti-katabola aminosyror utöver BCAA" och påstå att sammansättningen blir "extra bra" jämfört med enbart BCAA eller EAA finns det inga bevis för. Glutamin finns det mycket forskning på. Inget pekar på att man har nytta av att tillföra extra av denna aminosyra om man vill bygga muskler)

Det är inte seriöst resonemang. Håller man sig till det resonemanget så hävdar jag att man saknar helt förankring till verkligheten och det finns inte någon som helst tillstymmelse till logik i det resonemanget.
(Du borde skaffa dig lite mer kunskap om marknadsföring. Mer livserfarenhet och det hade även gynnat dig om du började analysera deras studier de hänvisar till. En och en, noggrannt. En kraftansträngning jag vet. Men det hade fått dig mer förankrad i verkligheten. Det kan du nog inte säga emot. Om inte annat hade du haft lättare att motbevisa oss andra. Mer kunskap är aldrig sämre.)

AST kanske marknadsför sina produkter på ett starkt sätt, att deras produkter är bäst. Det finns delade meningar om denna marknadsföring. Men oavsett deras marknadsföring, så kommer man inte undan att deras produkter är bra och att deras produkter har varit med i och presenterats i vetenskaplig skrift (Det är inget ovanligt att kosttillskot har vetenskaplig förankring. Forskningen är inte alltid oberoende och om den är det så är resultaten inte något som talar för att produkten är bättre. Resultaten och slutsatserna överdrivs eller tas ur sitt sammanhang för att få produkten att låta bättre än vad den är. Om man exemeplvis kan visa att citrulline malat + kreatin är bättre än placebo för prestationen. Hur vet man då om citrulline malat stod för effekten eller om det enbart var kreatin? Sådana metoder används ofta inom branschen.). Är det något annat tillskott som har varit det? Jag kan inte komma på några, så om ni vet några, nämn de gärna för mig (crea fx, whey fx. Monohydrat och vassle har det forskats det en hel del på. En viss typ av flingor med mjölk har det även forskats på. Kommer inte ihåg vilken men den var överlägsen en känd sportdryck på återhämtningsförmågan).

Jag har fått uppfattningen om att många anser att AST är skit och deras produkter inte är något att rekommendera, just pga deras marknadsföring. Mycket konstigt anledning. (De tar ut ockerpriser. Deras produkter är inte sämre än andras överlag. De vet bara hur man krämar ut största profit för sitt skitsnack)

Jag tänker köpa några produkter och testa. Även fast det kostar en slant.

Crypton
2012-12-12, 11:23
Svarade i rött.

På vilket sätt spelar det ingen roll?
Vad är det onödiga med det som de gör?
Varför är det onödigt?

När du ändå är igång och svarar på mitt inlägg, så kan du väl åtminstonde förklara varför det är onödigt med det de gör. På vilket sätt är det onödigt? På vilket sätt är det exempelvis onödigt att ta med Aminogen i ett av deras produkter? Förklara varför.

Återigen, varför är inte deras produkter bättre än någon annans?

Oftast är det så att tekniken som tas fram i nya produkter är bättre optimerat och effektivare än äldre teknik i andra produkter. Därför så kan visst en produkt framstå som "bättre".

Varför spelar inte kvalitén någon roll när det gäller ASTs produkter samt alla andras produkter baserat på priset?
Jag kan inte svara för beläggen angående elektrolyter. Förmodligen har det med att göra med saltet i blodet. Som många vet så kallas salterna i blodet för elektrolyter. Elekrolyter handlar ju även om hur det här med dehydringen och liknande fungerar i kroppen. Som man vet så leder dehydrering till obalans i fördelningen mellan Na och K intra- och extacellulärt. Detta beror på omfödelningen av vätska in eller ut från cellen, vilket betyder att det sker en ökning eller minskning av elektrolyter.

Elektrolyter har alltså en viktig funktion i kroppen när det gäller vattentransport mellan cellerna.

Rent logiskt så är det bra att ta ett tillskott innehållande denna egenskap med elektrolyter för att upprätthålla en stabil balans med vattentransporten.


Genom din upplysning till mig att analysera deras studier så skulle jag ha lätt att motbevisa er. Jag har inte haft tanken att motbevisa er något. Jag ifrågasätter bara ert sätt att klanka ner på AST, vilket jag anser är dåliga. Som jag skrev med kockarna som titelerar sig själva som experter, så ber jag dig att motbevisa deras studie på VP2.

Jag var inte tydlig när jag skrev om vetenskapliga forskningen. Jag menar givetvis om det finns någon vetenskaplig rapport om exemeplvis ett företags proteintillskott eller kreatintillskott, exempelvis om Start Nutrition har gjort en forskning om deras Whey-80.

Och återigen att det som AST är skitsnack, kan du förklara för mig och motbevisa AST och deras skitsnack istället för att bara skriva att det är skitsnack? Jag antar att du är äldre än mig, och därmed har större livserfarnhet, och då förväntar jag mig att du kan backa upp med varför AST pratar skit och bevisa varför det är skitsnack.

WHITEFOLKS
2012-12-12, 11:29
Det finns "ingen" anledning att tro att AR-5 produkt skulle vara bättre än t.ex. EAA FX med tillsatt mineralsalt.

Deras produkter är i allmänhet säkert inte dåliga men jag tror inte att jag får en bättre produkt för att den är dyrare. Kanske funkar det som placebo för dig. Även om det skulle skilja sig i effekt mellan t.ex. VP2 och vanligt vassle så är det antagligen inte lika stor skillnad som du skulle kunna få genom att använda dina "sparade pengar" någon annanstans.

Crypton
2012-12-12, 11:36
Det finns "ingen" anledning att tro att AR-5 produkt skulle vara bättre än t.ex. EAA FX med tillsatt mineralsalt.

Deras produkter är i allmänhet säkert inte dåliga men jag tror inte att jag får en bättre produkt för att den är dyrare. Kanske funkar det som placebo för dig. Även om det skulle skilja sig i effekt mellan t.ex. VP2 och vanligt vassle så är det antagligen inte lika stor skillnad som du skulle kunna få genom att använda dina "sparade pengar" någon annanstans.

Jag tror definitivt att AR-5 kan vara mer optimerat för kroppen att ta upp än EAA FX med tillsatt mineralsalt. Beror det inte på hur produkten utvecklas och hur kroppen tar upp kombinationen på bästa sätt? Uppstår det inte kemiska omvandlingar när man kombinera produkter? Eller har jag fel?

WHITEFOLKS
2012-12-12, 11:36
Jag försöker hitta det som de refererar till med VP2 vs vanligt vassle men jag kan inte hitta.

Vet du vart den finns?

WHITEFOLKS
2012-12-12, 11:38
Jag tror definitivt att AR-5 kan vara mer optimerat för kroppen att ta upp än EAA FX med tillsatt mineralsalt. Beror det inte på hur produkten utvecklas och hur kroppen tar upp kombinationen på bästa sätt? Uppstår det inte kemiska omvandlingar när man kombinera produkter? Eller har jag fel?

Beror på vad man kombinerar men jag ser ingen fara med den kombinationen.

Visst saker "kan vara" optimerade, om de sedan är det och om det gör någon praktisk skillnad är en helt annan sak :)

WHITEFOLKS
2012-12-12, 11:55
Jag hittade någon som läst studien och ger sina kommentarer på den.

http://evidencebasedfitness.blogspot.se/2007/03/whey-vs-casein-who-will-win.html

Förrutom en del andra problem med studien så är det ju intressant att notera att de jämförde kasein och vassle. Det är ju inte riktigt det intrycket man får när man läser produktinfon och att "deras protein är bättre", man tror ju att deras vassle är bättre än andra vassle.

Crypton
2012-12-12, 12:06
Jag hittade någon som läst studien och ger sina kommentarer på den.

http://evidencebasedfitness.blogspot.se/2007/03/whey-vs-casein-who-will-win.html

Förrutom en del andra problem med studien så är det ju intressant att notera att de jämförde kasein och vassle. Det är ju inte riktigt det intrycket man får när man läser produktinfon och att "deras protein är bättre", man tror ju att deras vassle är bättre än andra vassle.

Jag håller helt med. Detta är riktigt dåligt av dem. Det är fel marknadsföring av dem. Dock så har de visat att sin produkt fungerar, vilket de ska ha cred för. Men de borde ändra sin marknadsföring. :-)

WHITEFOLKS
2012-12-12, 12:13
Jag håller helt med. Detta är riktigt dåligt av dem. Det är fel marknadsföring av dem. Dock så har de visat att sin produkt fungerar, vilket de ska ha cred för. Men de borde ändra sin marknadsföring. :-)

Ja att protein "funkar" är det nog ingen som tvivlar på :D

Så nu kanske du förstår varför AR-5 antagligen är i princip som andra aminosyretillskott även fast de får det att låta jättespeciellt.

Crypton
2012-12-12, 12:54
Ja att protein "funkar" är det nog ingen som tvivlar på :D

Så nu kanske du förstår varför AR-5 antagligen är i princip som andra aminosyretillskott även fast de får det att låta jättespeciellt.

Jag tror att det är skillnad :-)

WHITEFOLKS
2012-12-12, 13:00
Jag tror att det är skillnad :-)

Vad får dig att tro det?

I princip innhåller produkten BCAA, lite andra aminosyror, glutamin och "elektrolyter".

BCAA + andra aminosyror kan du lika gärna ersätta med ett EAA-tillskott (eller tror du att de har gjort någon sorts hemlig research på just de proportioner de använder som de inte hänvisar till?)

Glutamin tycks inte ha någon effekt under normala omständigheter.

Elektrolyter.. ja.

Så vad är det som ska göra positiv skillnad tycker du?

Sniggel
2012-12-12, 13:04
Jag hittade någon som läst studien och ger sina kommentarer på den.

http://evidencebasedfitness.blogspot.se/2007/03/whey-vs-casein-who-will-win.html

Förrutom en del andra problem med studien så är det ju intressant att notera att de jämförde kasein och vassle. Det är ju inte riktigt det intrycket man får när man läser produktinfon och att "deras protein är bättre", man tror ju att deras vassle är bättre än andra vassle.

Inte speciellt oväntat. De kör med standardknepen. Kör en jämförelse som inte bidrar med något nytt. Sen på deras hemsida så plockar de siffrorna som de kan använda för att få deras produkt att låta som om den har egenskaper som är bättre än andra likvärdiga produkter. i det här fallet försöker de väl få sin VP2 att låta bättre än andra vasslen. Men de har inga belägg för det. Inte i denna studien iaf. Inte hört talas om några andra studier där man kan visa att VP2 är bättre på att öka muskelmassan än andra vasslen.

VP2

• En nypublicerad vetenskaplig studie visar att VP2
Whey Isolate är det bästa muskelbyggande proteintillskottet.

• VP2 först med ytterligare en sak. Studie bevisar att
VP2 snabbar på återhämtningen efter intensiv styrketräning!

Vetenskapligt beprövade VP2 - världens kraftfullaste muskelbyggande protein!

Protein som protein, eller hur? FEL! Den uppfattningen gör att du direkt kortsluter din egen muskeltillväxt. (endast systemtest)

Protein är ett nödvändigt näringsämne för senor, leder och muskelstyrka. Ju bättre proteinet är på att ge näring och hjälp åt dessa viktiga delar för återhämtning och tillväxt desto större skadefri styrkeökning och massa kommer du att kunna träna dig till.

Vetenskapliga studier visar nya fakta om vissa proteiner och dess effekt på styrkeökning och muskelfibertillväxt.

I en studie visade det sig att VP2 gav 156% bättre styrkeökning än andra proteiner! Och samma studie visade att VP2 gav flera gånger bättre muskeltillväxt samtidigt som det brände fett!

Din potential för muskeltillväxt och styrka är bara så bra som den näring du ger kroppen. Stoppa i dig något halvdant proteinpulver och du får resultat därefter också. Det är inte en åsikt, det är ett vetenskapligt faktum.

Tillbaka till 1992

1992 revolutionerade AST Sports Science branschen med att lansera det första vassleproteinet på marknaden någonsin. Sedan dess har vi kunnat bygga muskelstyrka på ett helt annat sätt.

10 år senare

Efter 10 års utveckling kom VP2 och en helt annan dimension proteinpulver såg sitt ljus.

Hur VP2 fungerar - forskningen

VP2 har förbättrad upptagningsförmåga och kan transportera stora mängder nödvändiga aminosyror för proteinsyntes direkt till muskler och annan vävnad. Den här förbättrade transportförmågan gör att man lättar på trycket som muskler har på att förse alla organ och vävnad i kroppen med dessa aminosyror. Det ger en kraftfullare tillgång av aminosyror i musklerna vilket bidrar till en mer stabil, konstant proteinsyntes, cellvolym och muskelanabolism.

Med VP2 får du en hög cysteinnivå i blodomloppet. Vetenskaplig forskning visar att det är nödvändigt för proteinregleringen som pågår i kroppen. En hög konstant tillgång på cystein gör att proteinmetabolismen styrs mot tillväxt istället för nedbrytning av musklerna. VP2s cysteintillförsel innebär att musklerna inte behöver arbeta lika hårt, alltså förbättras muskelanabolismen och styrkan. VP2 innehåller också mycket cystin (två cysteinaminosyror som sitter ihop). Det är en dipeptid som är extremt sällsynt i vanlig mat och andra proteinpulver. Den är viktig för att bilda glutation i kroppen.

Glutation är hörnstenen för alla antioxidanter och avgiftningsprocesser i hela kroppen och är den tredje biokemiska väg som leder till muskeltillväxt och mer styrka.

Forskning på sambandet mellan glutation och muskeltillväxt finns där. Tung och intensiv träning minskar mängden glutation i kroppen. Ökning av cellulärt glutation leder direkt till en ökning av muskelmassa och styrka. VP2 bidrar till förhöjda nivåer av glutation för dynamisk mer massa och styrka.

Forskningen . . .

En av de studier, som är gjorda på VP2, presenterades vid 2002 American College of Sports Medicines årliga konvent och resultaten är häpnadsväckande.

Två grupper vältränade, steroidfria personer som styrketränat länge genomgick ett 10 veckors träningsprogram (Max-OT) i en dubbelblind kontrollerad studie! En grupp fick tillskott med VP2 och den andra gruppen fick lika stor mängd av ett standardprotein (som finns i många proteinpulver). Resultaten för dem som använde VP2 var enorma, även de som genomförde forskningen vid Victoria University i Australien var förvånade.


Från hemsidan:

VP2 gav följande:

i snitt mer än 4 kg ren muskelmassa
mer än 1 kg mindre underhudsfett, utan diet
50 kg bättre knäböj, i sitt bästa knäböj
20 kg mer i deras bästa bänkpressförsök
Allt på bara tio veckor!
(ingen jämförelse med andra vasslen, enbart jämförelse med sig självt)

Forskningen valdes ut för att presenteras till fullo på "American College of Sports Medicines 49th Annual Meeting, 2002" i St Louis, Missouri USA. Det här konventet hölls i samband med "6th International Olympic Committees World Congress on Sport Science", vilket gjorde det till den mest betydelsefulla sammankomsten det här årtiondet, när det gäller sportforskning.
(Jaja, whatever you say)

Studien var den första att undersöka effekterna av olika proteinpulver vid styrketräning, med erfarna personer och verklighetstillämpning (mja, det är väl diskuterbart). Resultaten visar klart och tydligt att för att bygga muskler är alla proteinpulver inte lika.
(Visst! Det köper jag!)

VP2 är det enda vassleprotein som i vetenskaplig forskning visat sig lägga på muskelmassa och omvandla kroppen. (eh va? Det här är en lögn enligt min definition) VP2 är inte som något annat proteinpulver du prövat tidigare, det är tillverkat med hjälp av den allra senaste tekniken (hydrolyserat protein. Det är de knappast ensamma om att sälja. Ok de har ett enzym också. Men vad finns det för belägg för att man har nytta av det enzymet?). Den är sammansatt för att snabba på anpassningsprocessen som man får vid styrketräning - Max-OT! Nu är det också bevisat i vetenskapliga studier att VP2 hjälper dig att bygga muskelmassa, snabbare (än kasein iaf, om studien håller).

Köp det proteinpulver som är vetenskapligt beprövat och sig öka styrkan, återhämtningen och muskelmassan.

Crypton
2012-12-12, 13:13
Vad får dig att tro det?

I princip innhåller produkten BCAA, lite andra aminosyror, glutamin och "elektrolyter".

BCAA + andra aminosyror kan du lika gärna ersätta med ett EAA-tillskott (eller tror du att de har gjort någon sorts hemlig research på just de proportioner de använder som de inte hänvisar till?)

Glutamin tycks inte ha någon effekt under normala omständigheter.

Elektrolyter.. ja.

Så vad är det som ska göra positiv skillnad tycker du?

Det jag tror är hur produkten är utvecklad och hur de här aminosyrorna är utvecklade ihop. Det sker kemiska reaktioner om man blandar olika ämnen på olika sätt. Jag tror att kroppen hanterar AR-5 bättre än exempelvis blanda BCAA-tabletter ihop med en drink med Glutamine. Just pga de kemiska reaktioner som har uppstått när produkten utvecklades. Jag hävdar att det finns en skillnad och jag tror att det är den skillnaden som jag beskriver.

Crypton
2012-12-12, 13:14
Inte speciellt oväntat. De kör med standardknepen. Kör en jämförelse som inte bidrar med något nytt. Sen på deras hemsida så plockar de siffrorna som de kan använda för att få deras produkt att låta som om den har egenskaper som är bättre än andra likvärdiga produkter. i det här fallet försöker de väl få sin VP2 att låta bättre än andra vasslen. Men de har inga belägg för det. Inte i denna studien iaf. Inte hört talas om några andra studier där man kan visa att VP2 är bättre på att öka muskelmassan än andra vasslen.

VP2

• En nypublicerad vetenskaplig studie visar att VP2
Whey Isolate är det bästa muskelbyggande proteintillskottet.

• VP2 först med ytterligare en sak. Studie bevisar att
VP2 snabbar på återhämtningen efter intensiv styrketräning!

Vetenskapligt beprövade VP2 - världens kraftfullaste muskelbyggande protein!

Protein som protein, eller hur? FEL! Den uppfattningen gör att du direkt kortsluter din egen muskeltillväxt. (endast systemtest)

Protein är ett nödvändigt näringsämne för senor, leder och muskelstyrka. Ju bättre proteinet är på att ge näring och hjälp åt dessa viktiga delar för återhämtning och tillväxt desto större skadefri styrkeökning och massa kommer du att kunna träna dig till.

Vetenskapliga studier visar nya fakta om vissa proteiner och dess effekt på styrkeökning och muskelfibertillväxt.

I en studie visade det sig att VP2 gav 156% bättre styrkeökning än andra proteiner! Och samma studie visade att VP2 gav flera gånger bättre muskeltillväxt samtidigt som det brände fett!

Din potential för muskeltillväxt och styrka är bara så bra som den näring du ger kroppen. Stoppa i dig något halvdant proteinpulver och du får resultat därefter också. Det är inte en åsikt, det är ett vetenskapligt faktum.

Tillbaka till 1992

1992 revolutionerade AST Sports Science branschen med att lansera det första vassleproteinet på marknaden någonsin. Sedan dess har vi kunnat bygga muskelstyrka på ett helt annat sätt.

10 år senare

Efter 10 års utveckling kom VP2 och en helt annan dimension proteinpulver såg sitt ljus.

Hur VP2 fungerar - forskningen

VP2 har förbättrad upptagningsförmåga och kan transportera stora mängder nödvändiga aminosyror för proteinsyntes direkt till muskler och annan vävnad. Den här förbättrade transportförmågan gör att man lättar på trycket som muskler har på att förse alla organ och vävnad i kroppen med dessa aminosyror. Det ger en kraftfullare tillgång av aminosyror i musklerna vilket bidrar till en mer stabil, konstant proteinsyntes, cellvolym och muskelanabolism.

Med VP2 får du en hög cysteinnivå i blodomloppet. Vetenskaplig forskning visar att det är nödvändigt för proteinregleringen som pågår i kroppen. En hög konstant tillgång på cystein gör att proteinmetabolismen styrs mot tillväxt istället för nedbrytning av musklerna. VP2s cysteintillförsel innebär att musklerna inte behöver arbeta lika hårt, alltså förbättras muskelanabolismen och styrkan. VP2 innehåller också mycket cystin (två cysteinaminosyror som sitter ihop). Det är en dipeptid som är extremt sällsynt i vanlig mat och andra proteinpulver. Den är viktig för att bilda glutation i kroppen.

Glutation är hörnstenen för alla antioxidanter och avgiftningsprocesser i hela kroppen och är den tredje biokemiska väg som leder till muskeltillväxt och mer styrka.

Forskning på sambandet mellan glutation och muskeltillväxt finns där. Tung och intensiv träning minskar mängden glutation i kroppen. Ökning av cellulärt glutation leder direkt till en ökning av muskelmassa och styrka. VP2 bidrar till förhöjda nivåer av glutation för dynamisk mer massa och styrka.

Forskningen . . .

En av de studier, som är gjorda på VP2, presenterades vid 2002 American College of Sports Medicines årliga konvent och resultaten är häpnadsväckande.

Två grupper vältränade, steroidfria personer som styrketränat länge genomgick ett 10 veckors träningsprogram (Max-OT) i en dubbelblind kontrollerad studie! En grupp fick tillskott med VP2 och den andra gruppen fick lika stor mängd av ett standardprotein (som finns i många proteinpulver). Resultaten för dem som använde VP2 var enorma, även de som genomförde forskningen vid Victoria University i Australien var förvånade.


Från hemsidan:

VP2 gav följande:

i snitt mer än 4 kg ren muskelmassa
mer än 1 kg mindre underhudsfett, utan diet
50 kg bättre knäböj, i sitt bästa knäböj
20 kg mer i deras bästa bänkpressförsök
Allt på bara tio veckor!
(ingen jämförelse med andra vasslen, enbart jämförelse med sig självt)

Forskningen valdes ut för att presenteras till fullo på "American College of Sports Medicines 49th Annual Meeting, 2002" i St Louis, Missouri USA. Det här konventet hölls i samband med "6th International Olympic Committees World Congress on Sport Science", vilket gjorde det till den mest betydelsefulla sammankomsten det här årtiondet, när det gäller sportforskning.
(Jaja, whatever you say)

Studien var den första att undersöka effekterna av olika proteinpulver vid styrketräning, med erfarna personer och verklighetstillämpning (mja, det är väl diskuterbart). Resultaten visar klart och tydligt att för att bygga muskler är alla proteinpulver inte lika.
(Visst! Det köper jag!)

VP2 är det enda vassleprotein som i vetenskaplig forskning visat sig lägga på muskelmassa och omvandla kroppen. (eh va? Det här är en lögn enligt min definition) VP2 är inte som något annat proteinpulver du prövat tidigare, det är tillverkat med hjälp av den allra senaste tekniken (hydrolyserat protein. Det är de knappast ensamma om att sälja. Ok de har ett enzym också. Men vad finns det för belägg för att man har nytta av det enzymet?). Den är sammansatt för att snabba på anpassningsprocessen som man får vid styrketräning - Max-OT! Nu är det också bevisat i vetenskapliga studier att VP2 hjälper dig att bygga muskelmassa, snabbare (än kasein iaf, om studien håller).

Köp det proteinpulver som är vetenskapligt beprövat och sig öka styrkan, återhämtningen och muskelmassan.

Vad finns det för belägg som säger att man inte har nytta av enzymet?

Som jag har skrivit, marknadsföringen är under all kritik och den borde inte alls marknadsföras så.

Sniggel
2012-12-12, 13:30
Det är alltid upp till den som påstår något att visa belägg för det. Vad finns det för belägg för att gurka inte skyddar mot cancer i bukspottkörteln?
Nu överdriver jag förstås men...

Enzymer finns iaf för att bryta ner maten vi äter. Bl a proteiner. I vanliga fall bryts protein ner fullständigt av kroppen utan hjälp av extra enzymer. Jag antar att den nytta man kan ha av tillsatta enzymer är att snabba på reaktionen. Men vassle är redan toksnabbt utan någon extra hjälp. Frågan är om effekten av vassle kan bli bättre om man gör det ännu mer snabbare?
Man kanske kan göra en sån hypotes eftersom det visar sig att vassle har större effekt än kasein på proteinsyntesen. Då borde ju ett ännu snabbare protein ha ännu större effekt?
Men har man undersökt det? (jag återkommer då jag ska kolla upp "aminogen").
Dessutom är det skillnad på effekt på proteinsyntesen och effekt på muskelutvecklingen på sikt. Vilket förstås är mycket mer intressant. Detta måste man ta hänsyn till när man gör studier så man inte ropar halleluja för att man lyckats öka proteinsyntesen ytterligare 50% (siffra tagen ur luften) jämfört med vanligt vasslekoncentrat.
Vad som händer i det akuta skedet speglar inte alltid vad som händer på sikt. Ett exempel på detta är att morgonpromenader på tom mage förbränner mer fett än promenader efter frukost. Men det gör en inte mindre tjock.

WHITEFOLKS
2012-12-12, 13:32
Det jag tror är hur produkten är utvecklad och hur de här aminosyrorna är utvecklade ihop. Det sker kemiska reaktioner om man blandar olika ämnen på olika sätt. Jag tror att kroppen hanterar AR-5 bättre än exempelvis blanda BCAA-tabletter ihop med en drink med Glutamine. Just pga de kemiska reaktioner som har uppstått när produkten utvecklades. Jag hävdar att det finns en skillnad och jag tror att det är den skillnaden som jag beskriver.

Aminosyrorna är utvecklade ihop?

Det är enskilda aminosyror, i pulverform som de har blandat i en viss fördelning. Effekten skiljer sig inte om jag blandar de eller om de blandar de. Det sker inga kemiska reaktioner om du blandar de i samma burk.

Crypton
2012-12-12, 13:39
Det är alltid upp till den som påstår något att visa belägg för det. Vad finns det för belägg för att gurka inte skyddar mot cancer i bukspottkörteln?
Nu överdriver jag förstås men...

Enzymer finns iaf för att bryta ner maten vi äter. Bl a proteiner. I vanliga fall bryts protein ner fullständigt av kroppen utan hjälp av extra enzymer. Jag antar att den nytta man kan ha av tillsatta enzymer är att snabba på reaktionen. Men vassle är redan toksnabbt utan någon extra hjälp. Frågan är om effekten av vassle kan bli bättre om man gör det ännu mer snabbare?
Man kanske kan göra en sån hypotes eftersom det visar sig att vassle har större effekt än kasein på proteinsyntesen. Då borde ju ett ännu snabbare protein ha ännu större effekt?
Men har man undersökt det? (jag återkommer då jag ska kolla upp "aminogen").
Dessutom är det skillnad på effekt på proteinsyntesen och effekt på muskelutvecklingen på sikt. Vilket förstås är mycket mer intressant. Detta måste man ta hänsyn till när man gör studier så man inte ropar halleluja för att man lyckats öka proteinsyntesen ytterligare 50% (siffra tagen ur luften) jämfört med vanligt vasslekoncentrat.
Vad som händer i det akuta skedet speglar inte alltid vad som händer på sikt. Ett exempel på detta är att morgonpromenader på tom mage förbränner mer fett än promenader efter frukost. Men det gör en inte mindre tjock.

Är det inte det där med promenader på tom mage en myt? Ämnesomsättningen startar ju efter en liten måltid. Att ta en liten måltid innan promenad, konditionsträning eller liknande är väl då bättre?

Hur som haver så har detta med morgonpromenader ingenting med denna tråd att göra. Men tack för det inlägg :-)

WHITEFOLKS
2012-12-12, 13:43
Är det inte det där med promenader på tom mage en myt? Ämnesomsättningen startar ju efter en liten måltid. Att ta en liten måltid innan promenad, konditionsträning eller liknande är väl då bättre?

Hur som haver så har detta med morgonpromenader ingenting med denna tråd att göra. Men tack för det inlägg :-)

Ämnesomsättningen pågår hela tiden så länge du lever.

Det som är en myt är att du skulle bränna mer fett om du gör det på fastande mage. Du gör det under aktiviteten jämfört med om du hade ätit innan men de kompenseras med att du bränner mindre fett senare efter du har ätit.

Så länge energiintaget är samma och energiförbrukningen är samma så får du samma fettbalans i slutet av dagen (förenklat sett).

Sniggel
2012-12-12, 13:43
Abstract
BACKGROUND:
Current research suggests that protein intake of 1.5 - 2.8 g/kg/day (3.5 times the current recommended daily allowance) is effective and safe for individuals trying to increase or maintain lean muscle mass. To achieve these levels of daily protein consumption, supplementing the diet with processed whey protein concentrate (WPC) in liquid form has become a popular choice for many people. Some products have a suggested serving size as high as 50 g of protein. However, due to possible inhibition of endogenous digestive enzymes from over-processing and rapid small intestine transit time, the average amount of liquid WPC that is absorbed may be only 15 g. The combined effect of these factors may contribute to incomplete digestion, thereby limiting the absorption rate of protein before it reaches the ceacum and is eliminated as waste. The purpose of this study was to determine if Aminogen(R), a patented blend of digestive proteases from Aspergillus niger and Aspergillus oryzae, would significantly increase the in-vivo absorption rate of processed WPC over control values. It also investigated if any increase would be sufficient to significantly alter nitrogen (N2) balance and C-reactive protein (CRP) levels over control values as further evidence of increased WPC absorption rate.
METHODS:
Two groups of healthy male subjects were assigned a specified balanced diet before and after each of two legs of the study. Subjects served as their own controls. In the first leg each control group (CG) was dosed with 50 g of WPC following an overnight fast. Nine days later each test group (TG) was dosed following an overnight fast with 50 g of WPC containing either 2.5 g (A2.5) or 5 g (A5) of Aminogen(R). Blood samples were collected during each leg at 0 hr, 0.5 hr, 1 hr, 2 hr, 3 hr, 3.5 hr and 4 hr for amino acid (AA) and CRP analyses. The following 18 AAs were quantified: alanine, arginine, aspartic acid, cysteine, glutamic acid, glycine, histidine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, phenylalanine, proline, serine, threonine, tryptophan, tyrosine and valine. Urine was collected for 24 hours from 0 hr for total N2 analysis. Results are expressed as means +/- SEM. All significance and power testing on results was done at a level of alpha = 0.05. Area under the concentration time curve (AUC) was calculated using the trapezoidal rule. One-way analysis of variance (ANOVA-1) was done between CGs, between TGs and between time points. One-way repeated measures analysis of variance (ANOVA-1-RM) was done to compare CGs and TGs. Two-way analysis of variance (ANOVA-2) was performed on total serum amino acid (TSAA) levels, urine N2 levels and CRP levels between each CG and TG.
RESULTS:
After baseline subtraction the mean AUC was significantly (p </= 0.05) greater in each TG compared the corresponding CG. Comparison of the mean AUC between each TG and each CG was not significantly different. Total serum amino acid (TSAA) levels were significantly greater in each TG compared the corresponding CG. They were also significantly different between each TG but not between each CG. All individual serum amino acid (ISAA) levels in TG-A2.5 except glycine, histidine, methionine and serine were significantly higher than in CG-A2.5 at 4 hr. All ISAA levels in TG-A5 except methionine and serine were significantly higher than in CG-A5 at 4 hr. The N2 balance was significantly higher in each TG compared to the corresponding CG, but not significantly different between each CG and between each TG. Significant differences in CRP levels are reported between each TG compared to the corresponding CG, but not significantly different between each TG and between each CG.
CONCLUSION:
A patented blend of digestive proteases (Aminogen(R)) increased the absorption rate of processed WPC over controls, as measured by statistically significant increases in AUC, TSAA levels, ISAA levels and N2 balance. Significant decreases in CRP levels and fluxes in AA levels are also reported.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=n%20open%20label%20study%20to%20determ in%20the%20effects%20of%20an%20oral%20proteolytic% 20enzyme%20system%20on%20whey%20protein%20concentr aton%20metabolism%20in%20healthy%20males

Vad jag kan läsa här så ökar upptagningshastigheten om man tillför aminogen.
Men det finns inga belägg för att man har nytta av det eller om det gynnar proteinsyntesen. Risken är att proteinsyntesen blir mättad långt innan (50g) eftersom man sett att det behövs cirka 25g protein eller så för att ge maximal effekt på proteinsyntesen. Att tillföra det dubbla, samt öka upptagshastigheten (med enzymer) kanske inte spelar någon som helst roll. Man kan iaf inte säga det så länge det inte är undersökt. Denna studien undersöker inte vilken effekten blir på proteinsyntesen (kvävebalansen isåfall möjligtvis?) eller om man får mer muskler av det under säg en 10-veckorsperiod.

Sniggel
2012-12-12, 13:45
Är det inte det där med promenader på tom mage en myt? Ämnesomsättningen startar ju efter en liten måltid. Att ta en liten måltid innan promenad, konditionsträning eller liknande är väl då bättre?

Hur som haver så har detta med morgonpromenader ingenting med denna tråd att göra. Men tack för det inlägg :-)

Fettförbränningen ökar. Det är ingen myt. Skilj på fettförbränning och ämnesomsättning. Det första handlar om fett, det andra om alla kalorier.
Håller med om att det är lite utanför ämnet. Men tog upp det för att visa att det som händer i kroppen på kort sikt inte alltid speglar vad som händer på lång sikt.

Crypton
2012-12-12, 14:04
Ämensomsättningen är ju även en process som involverar i att bränna fett. Ju högre ämensomsättning desto högre fettförbränning. Det var det jag menade.

Jag läste följande sida om att det är en myt:
http://www.drlenkravitz.com/Articles/fastingLK.html

Precis, det snabbar upp upptaget av proteinet. Även andra fördelar med Aminogen:
http://www.getprograde.com/protein-powders-and-aminogen.html

WHITEFOLKS
2012-12-12, 14:19
Aminosyrorna är utvecklade ihop?

Det är enskilda aminosyror, i pulverform som de har blandat i en viss fördelning. Effekten skiljer sig inte om jag blandar de eller om de blandar de. Det sker inga kemiska reaktioner om du blandar de i samma burk.

Tror du missade den här posten.

Jag kan dessutom lägga till att effekten från någon enskild produkt kommer ju inte att variera beroende på pris eller vad jag säger om den. (utöver placebo då).

Om en produkt kostar 200kr så blir den inte bättre för att jag ändrar priset till 300kr. Men om jag skulle paketera om samma produkt i två olika (200kr vs 300kr) förpackningar så skulle jag få en bättre produkt för 300kr (man får ju vad man betalar för).

De ingredienser som finns i AR-5 är inget speciellt. Det som skulle kunna skilja sig från andra aminosyreprodukter är förhållandena mellan aminosyrorna. Det SKULLE KUNNA ge olika effekter även om det inte är troligt att så är fallet. Det är inte heller säkert att just AR-5 skulle ge en bättre effekt än t.ex. ESAPRO eller EAA FX, det skulle lika gärna vara tvärtom.

Du sätter en stor tilltro till priset och AST som märke som indikator på någon extra kvalitet. Varför vet jag inte.

Crypton
2012-12-12, 14:28
Tror du missade den här posten.

Jag kan dessutom lägga till att effekten från någon enskild produkt kommer ju inte att variera beroende på pris eller vad jag säger om den. (utöver placebo då).

Om en produkt kostar 200kr så blir den inte bättre för att jag ändrar priset till 300kr. Men om jag skulle paketera om samma produkt i två olika (200kr vs 300kr) förpackningar så skulle jag få en bättre produkt för 300kr (man får ju vad man betalar för).

De ingredienser som finns i AR-5 är inget speciellt. Det som skulle kunna skilja sig från andra aminosyreprodukter är förhållandena mellan aminosyrorna. Det SKULLE KUNNA ge olika effekter även om det inte är troligt att så är fallet. Det är inte heller säkert att just AR-5 skulle ge en bättre effekt än t.ex. ESAPRO eller EAA FX, det skulle lika gärna vara tvärtom.

Du sätter en stor tilltro till priset och AST som märke som indikator på någon extra kvalitet. Varför vet jag inte.

Precis, du har så rätt när det gäller att det inte blir en bättre produkt om man höjer priset.

Jag tror nog att du inte riktigt förstår det jag skriver. Jag läste en artikel om hur R-ala framställs. Dock så kan jag inte hitta den artikeln, men när jag gör det, så länkar jag den till dig och förhoppningsvis så förstår du då hur jag menar.

Nej, jag sätter ingen tilltro till priset. Jag hävdar att det förmodligen är kvalité pga ett högre pris och även andra faktorer. Jag reagerar på att folk säger åt mig att köpa ett billigare protein, såsom Whey-80 framför Vp2. Varför vet jag inte. Men jag tror att VP2 är ett "bättre" protein helt enkelt med bättre kvalité. Jag tror att det VP2 är utvecklat så att det hanteras bättre av kroppen, än vad Whey-80 gör.

WHITEFOLKS
2012-12-12, 14:40
Nu tror jag inte att det gör någon större skillnad om någon alls när det kommer till VP2 heller men det är iaf en produkt där man kan använda råvaror av olika kvalitet och sedan förädla olika. Så där kan man tänka sig att det skiljer sig lite mellan produkterna även om det inte innebär att VP2 är bättre. Kanske har VP2 ett snabbare upptag medans whey80 innehåller fler näringsämnen (bara exempel). Man kan tänka sig att det finns skillnader mellan produkterna iaf.

När det kommer till aminosyror så ser en aminosyra ut på ett visst sätt lite som att natriumklorid är natriumklorid. Det kan skilja sig lite i renhet och så visserligen men jag tror att det är såpass hög kvalitetskontroll hos alla större tillverkare och dessutom skulle det inte förvåna om de flesta använda samma källa (ajinomoto).

Men visst, du har ju all rätt i världen att tro att det är en bättre produkt än andra. Det finns dock inga belägg för det och jag ser ingen logisk anledning till varför det skulle vara fallet.

Originalfrågade var om den rekommenderades och jag sa nej då och jag säger nej nu :)

Sniggel
2012-12-12, 14:43
Ämensomsättningen är ju även en process som involverar i att bränna fett. Ju högre ämensomsättning desto högre fettförbränning. Det var det jag menade.

Jag läste följande sida om att det är en myt:
http://www.drlenkravitz.com/Articles/fastingLK.html

Precis, det snabbar upp upptaget av proteinet. Även andra fördelar med Aminogen:
http://www.getprograde.com/protein-powders-and-aminogen.html


Ämnesomsättningen kan vara förhöjd samtidigt som fettförbränningen är sänkt.

Den första länken säger att det är en myt att du förlorar mer fett om du kör fysiskt aktivitet på tom mage. Vilket jag håller med om. Jag sa bara att mer fett förbränns under själva aktiviteten. Men det spelar ingen roll om ens syfte är att bli av med fett.
Studien mätte ju ämnesomsättning på lång sikt, inte enbart under själva aktiviteten. Vilket ju är bra förstås! Mycket mer intressant.

I den andra länken står följande:
nitrogen excretion is a marker of nitrogen (from protein) retained in the body to promote muscle protein growth, with less excretion indicating more protein retention and more protein synthesis

Inget som är falskt i sig. Men märk hur de uttrycker sig:
"Marker of" och "indicating". De kan inte påstå att det påverkar proteinsyntesen positivt eller att det bygger muskelmassa. Bara att det "skulle kunna vara så".

Jag tror inte kväveretention är en tillräckligt bra metod för att mäta proteinsyntesen. Inte vad jag förstått av de som är mer kunniga här på forumet. Så varför inte göra en studie med de metoder man brukar använda.
Jag misstänker att det inte kommer att göras. Eller så har det redan gjorts men man har avstått från att publicera resultaten av goda skäl.

Sen upprepar jag igen att jag tycker fortfarande flerveckorsstudier där man mäter förändring i muskelmassa och/eller styrka är de enda studierna som tillför någon form av vettiga belägg för produkt x är bättre än produkt y.
Blodparametrar kan vara ett intressant första steg att bygga vidare på (CRP var lite intressant kanske). Men man ska inte dra alltför stora slutsatser för fort. Speciellt som det verkar som om att det finns en gräns för maximal effekt på proteinsyntesen vid ca 25g protein/10g EAA och att öka upptagningsförmågan ytterligare inte kan öka denna effekt ytterligare.
Det är fortfarande upp till bevis. Kan man göra en studie där man ser att 50g vassle med aminogen uppreglerar proteinsyntesen mer än 50g vassle (utan aminogen) så är jag beredd att ändra uppfattning.

Crypton
2012-12-12, 14:48
Ämnesomsättningen kan vara förhöjd samtidigt som fettförbränningen är sänkt.

Den första länken säger att det är en myt att du förlorar mer fett om du kör fysiskt aktivitet på tom mage. Vilket jag håller med om. Jag sa bara att mer fett förbränns under själva aktiviteten. Men det spelar ingen roll om ens syfte är att bli av med fett.
Studien mätte ju ämnesomsättning på lång sikt, inte enbart under själva aktiviteten. Vilket ju är bra förstås! Mycket mer intressant.

I den andra länken står följande:


Inget som är falskt i sig. Men märk hur de uttrycker sig:
"Marker of" och "indicating". De kan inte påstå att det påverkar proteinsyntesen positivt eller att det bygger muskelmassa. Bara att det "skulle kunna vara så".

Jag tror inte kväveretention är en tillräckligt bra metod för att mäta proteinsyntesen. Inte vad jag förstått av de som är mer kunniga här på forumet. Så varför inte göra en studie med de metoder man brukar använda.
Jag misstänker att det inte kommer att göras. Eller så har det redan gjorts men man har avstått från att publicera resultaten av goda skäl.

Sen upprepar jag igen att jag tycker fortfarande flerveckorsstudier där man mäter förändring i muskelmassa och/eller styrka är de enda studierna som tillför någon form av vettiga belägg för produkt x är bättre än produkt y.
Blodparametrar kan vara ett intressant första steg att bygga vidare på (CRP var lite intressant kanske). Men man ska inte dra alltför stora slutsatser för fort. Speciellt som det verkar som om att det finns en gräns för maximal effekt på proteinsyntesen vid ca 25g protein/10g EAA och att öka upptagningsförmågan ytterligare inte kan öka denna effekt ytterligare.
Det är fortfarande upp till bevis. Kan man göra en studie där man ser att 50g vassle med aminogen uppreglerar proteinsyntesen mer än 50g vassle (utan aminogen) så är jag beredd att ändra uppfattning.

Bra inlägg :)

Ekonom
2012-12-13, 20:43
Att VP2 skulle bygga mer muskler än valfritt vasslekoncentrat för 150 kr per kilo är det nog ingen annan än en naiv nybörjare som tror. Men en sak är säkert - VP2 har de tveklöst bästa smakerna. Deras fruktsmak är grym. Även citrus och cappochino. Och chokladsmaken är nog den bästa jag provat. Men bättre än något annat protein,t ex en burk tonfisk, är det inte.

Coogen
2013-07-10, 10:14
Har jag missat något, men VP2 är ju ett whey isolate-protein, dvs ett "rent" protein?
exempelvis whey80 är ju långt ifrån ett "rent" protein utan där har även tillsatts andra ämnen, visserligen bra och nödvändiga grejer.

Så för att göra en vettig och relevant jämförelse så bör man väl jämföra VP2 mot andra ISOLATE-proteiner?

Liten prisjämförelse:
Isoflex Pure Whey Isolate (2,2kg) kostar 849:- (kampanjpris 529:-) = kilopris ca 385:-
ISOLATE FX 750g kostar 235:- (kampanjpris 199:-) = kilopris ca 313:-
VP2 whey protein isolate 908g kostar 349:- = kilopris ca 384:-

Är jag helt ute och cyklar i min resonemang?

Och för att återgå till topic >> någon som vet en mer exakt motsvarighet till AR-5?
EAA är väl det närmsta som nämnts hittils, något mer?

Pepz
2013-07-11, 05:27
Har jag missat något, men VP2 är ju ett whey isolate-protein, dvs ett "rent" protein?
exempelvis whey80 är ju långt ifrån ett "rent" protein utan där har även tillsatts andra ämnen, visserligen bra och nödvändiga grejer.

Så för att göra en vettig och relevant jämförelse så bör man väl jämföra VP2 mot andra ISOLATE-proteiner?

Liten prisjämförelse:
Isoflex Pure Whey Isolate (2,2kg) kostar 849:- (kampanjpris 529:-) = kilopris ca 385:-
ISOLATE FX 750g kostar 235:- (kampanjpris 199:-) = kilopris ca 313:-
VP2 whey protein isolate 908g kostar 349:- = kilopris ca 384:-

Är jag helt ute och cyklar i min resonemang?

Och för att återgå till topic >> någon som vet en mer exakt motsvarighet till AR-5?
EAA är väl det närmsta som nämnts hittils, något mer?


body science isolate 224kr/kg


whey 80 har väl inga tillsatser annat än smaker och skumdämpare?

istället för AR-5 så titta på body science BCAA-XX eller EAA-XX.
Högst likvärdiga produkter i mina ögon

watertouch
2013-07-11, 05:43
Bara snabbläst tråden men ska man köpa AST så ska man köpa det från nån bodybuilding sida i USA betydligt lägre priser. Där är deras prissättning liknande som andra produkter av samma klass.

Iofs måste du handla en del för att det ska bli billigare och va beredd på att få betala moms.