handdator

Visa fullständig version : Smärta i bröstbenet


Lindrian
2012-12-11, 11:25
Tjena

Jag har under några veckor kännt ett tryck i bröstkorgen och lite smärta vid djupa andetag eller om jag lutar mig framåt. Idag är första gången jag könner av "märkbar" smärta. Fick det nyss efter att ha kört chins. Hade tidigare kört ohp.

Smärtan är i mitten av bröstet i benet som mysklerna föster i där. Jag tycker att smärtan är lute mer åt vänster än höger.

Har jag övertränat bröst? Inflammerat benet eller liknande? Vad bör jag göra?

Lindrian
2012-12-11, 11:44
Förlåt för typos. Skriver på telefonen.

Känner* musklerna* fäster* lite*

Kan säga med säkerhet att det är vänster bröst som gör ont. När jag tar djupa andetag känner jag ett tryck på vänster sida.

pezrulezhaakon
2012-12-11, 22:39
Lindrian

Brosket mellan revbenen och bröstbenet kan bli irriterade.
Det kan röra sig om kostokondrit och/eller tietzes syndrom.

Birkharju
2012-12-11, 23:32
jag hade liknande symptom och det gick över på några dagar. men chansen att det är precis samma sak kanske inte är så stor.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184831

Lindrian
2012-12-12, 00:09
Jag har kört väldigt mycket bänkpress, tungt, på senare tid.

Är troligen det som är orsaken.

Vad ska jag göra åt saken dock? Knapra lite voltaren och vila i några dagar?

Smärtan verkar ha vandra bort mot sidan av bröstet/kroppen när jag tar djupa andetag, lite under armhålan eller kring serratus anterior. Svårt att beskriva exakt men där omkring. Det känns dock mer som "tryck" och inte smärta (i sidan dvs).

Jag nös kraftigt förut och fick då ont i bröstbenet som jag beskrev tidigare.

Kan tighta ryggmuskler orsaka några av dessa problem?

pezrulezhaakon
2012-12-12, 00:15
Lindrian

Stram framsida är vanligare än baksida.
Oftast kan det vara bröstmusklerna som är lite strama då detta händer.

Minska träningsmängden och belastningen ett par veckor framöver och fokusera på rörligheten.

Lindrian
2012-12-12, 00:28
Ok. Ska jag stretcha något? Isf vad och hur?

Ska jag bara skippa bröstträningen (bänkpress) eller ska jag slopa fler övningar? Eller du kanske menar att jag ska ta det lugnt med allt?

Hur ska jag arbeta på min rörlighet?

pezrulezhaakon
2012-12-12, 14:18
Lindrian

Sålänge du har ont bör du ta det lite lugnare med både träningen och stretching.

Annars att stretcha bröstmusklerna, eller alternativt träna med mycket lättare vikter men kör full rörelse-ROM.

Att arbeta på rörligheten är att använda kroppens fullständiga rörelsemöjlighet och ev tänja lite på gränserna där man uppenbart är stelare.

Lindrian
2012-12-12, 20:46
Lindrian

Sålänge du har ont bör du ta det lite lugnare med både träningen och stretching.

Annars att stretcha bröstmusklerna, eller alternativt träna med mycket lättare vikter men kör full rörelse-ROM.

Att arbeta på rörligheten är att använda kroppens fullständiga rörelsemöjlighet och ev tänja lite på gränserna där man uppenbart är stelare.
Tack för infon!

Jag tränar alltid med full ROM i alla övningar. Bröstet har jag aldrig upplevt som stelt men jag tror boven i dramat var att jag ökade snabbt i vikt (15kg) under en kort period (2-3 veckor) samt att tränade bröst ofta under dem veckorna.

Idag känner jag virtuellt ingen smärta, men jag vilar veckan ut.

Lindrian
2013-12-20, 10:34
Var ett tag sedan jag skrev detta. Känner fortfarande smärta. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den. Den går att återskapa genom att göra armhävningar. Jag känner lite till ingen smärta under lyftet, eventuellt endast vid bottenläget. Smärtan är som värst när jag är klar och ska resa mig upp, då hugger det till och gör riktigt ont.

Jag har provat vila en längre period men det hjälpte inte.

simon1989
2013-12-22, 15:33
Jag har liknande problem, mitt på bröstet höger sida. En period hade jag problem att ens röra mig vanligt i vardagen och att nysa gjorde j*vligt ont. Det har blitt bättre men långtifrån bra, kan fortfarande inte göra några bröstövningar då kommer smärtan direkt. För mig har det gått ca. 3-4 veckor, vart in på sjukan men de är några mjukskador enligt dem (ant. muskelfästen) men svårt att veta!