handdator

Visa fullständig version : Vad ska finnas i en Pre-WO drink enligt dig?


RykteT
2012-12-11, 07:53
Tjenare!

Har snart slut på PWO här hemma och funderar på vad man ska skaffa för en ny. Kom då så smart att tänka på att man kan faktiskt fråga folk vad de tycker är bäst i en PWO för att sen kanske skaffa sig komponenterna.

Så nu undrar jag: Vad bör finnas i en PWO enligt dig och varför?

Pepz
2012-12-11, 08:09
pwo för mig är pre-workout,.


post-workout behöver man kolhydrat och protein. eller mat

Ulvamal
2012-12-11, 08:10
Um. Menar du post eller pre workout?
P i PWO brukar stå för pre, men rubriken säger post?

För min del är det EAA före och efter. Samt en snutt druvsocker också, efter. Behövs inte så mycket då jag följer upp med käk när jag klivit ur duschen och klätt mig.

RykteT
2012-12-11, 12:31
Shiet... Kunde svurit på att jag skrev Pre... Ber om ursäkt! Det var självklart Pre-WO jag menade!

Tolkia
2012-12-11, 12:38
Ändrat trådrubriken för tydlighets skull.

Doolie
2012-12-11, 12:44
400 mg koffein + EAA så äre bara att köra!!

Börje H
2012-12-11, 12:47
1,3,7-Trimetylxantin och H2O :)

http://www.arbetsmiljo.gu.se/digitalAssets/713/713843_vattenglas.jpg

http://www.apoteket.se/_ApoLayouts/img/produkt/thumbs/020600s.jpg

Tjockiz
2012-12-11, 12:47
Bra med tjack

RykteT
2012-12-11, 12:52
Ändrat trådrubriken för tydlighets skull.

Tackar vänligast, Tolkia! *cupid*

400 mg koffein + EAA så äre bara att köra!!

Finns det inte en gräns för hur mycket koffein man kan trycka i sig på en gång? 400 mg lät mycket.

Kischen
2012-12-11, 13:00
Nåt för lite stim, nåt för pump.

Jag kör koffein och något som inte är ok att köra sen några månader tillbaka, plus agmatine och en produkt med nitrater.

Lychgate
2012-12-11, 13:04
Finns det inte en gräns för hur mycket koffein man kan trycka i sig på en gång? 400 mg lät mycket.

The median lethal dose (LD50) given orally, is 192 milligrams per kilogram in rats. The LD50 of caffeine in humans is dependent on individual sensitivity, but is estimated to be about 150 to 200 milligrams per kilogram of body mass or roughly 80 to 100 cups of coffee for an average adult.[4] Though achieving lethal dose with caffeine would be exceptionally difficult with regular coffee, there have been reported deaths from overdosing on caffeine pills, with serious symptoms of overdose requiring hospitalization occurring from as little as 2 grams of caffeine.

http://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine

midwinterholes
2012-12-11, 13:57
Måste inmundigas på tom mage

500 mg Grönt te extrakt minst 50% ECGC. I pulverform.
L-DOPA (Mucuna Pruriens) / 1-carboxy-2-amino- 3-pyrobenzol (3,4 diol) (800 mg)
PEA
Vitamin B1 (thiamine) / sulbutiamine
1,3dimethylamylamine 40 mg
Beta-Alanin
30 mg zink aspartat
400 mg magnesium monomethiene
vitamin b6
koffein 200 mg
agmatine
40 gram druvsocker/maltodextrin
BCAA 5 gram

hurril
2012-12-11, 14:00
På fullaste allvar kör jag antingen 200g Helnöt eller 200g russin & mandel. Enda som ger effekt i 2.5-3 timmar; behöver man piska upp sig själv med stimulanta för ett byggarpass i en timme så kanske mammas telefonnummer vore något att blanda i drinken.

Rikard Jansson
2012-12-11, 14:02
koffein, taurin, lite druvsocker, vitaminer

midwinterholes
2012-12-11, 14:03
På fullaste allvar kör jag antingen 200g Helnöt eller 200g russin & mandel. Enda som ger effekt i 2.5-3 timmar; behöver man piska upp sig själv med stimulanta för ett byggarpass i en timme så kanske mammas telefonnummer vore något att blanda i drinken.
Haha underbart:hbang:

Grotesk
2012-12-11, 14:14
På fullaste allvar kör jag antingen 200g Helnöt eller 200g russin & mandel. Enda som ger effekt i 2.5-3 timmar; behöver man piska upp sig själv med stimulanta för ett byggarpass i en timme så kanske mammas telefonnummer vore något att blanda i drinken.

Klart jävla underskattad PWO. Dat dere carbs for president.

drakfelt
2012-12-11, 14:30
Brukar äta socker typ en timme innan.

Huddex
2012-12-11, 14:32
Måste inmundigas på tom mage

500 mg Grönt te extrakt minst 50% ECGC. I pulverform.
L-DOPA (Mucuna Pruriens) / 1-carboxy-2-amino- 3-pyrobenzol (3,4 diol) (800 mg)
PEA
Vitamin B1 (thiamine) / sulbutiamine
1,3dimethylamylamine 40 mg
Beta-Alanin
30 mg zink aspartat
400 mg magnesium monomethiene
vitamin b6
koffein 200 mg
agmatine
40 gram druvsocker/maltodextrin
BCAA 5 gram

1,3dimethylamylamine kanske man inte ska stoppa i sin PWO nu efter förbudet i september?

Vunnis
2012-12-11, 14:49
1,3dimethylamylamine kanske man inte ska stoppa i sin PWO nu efter förbudet i september?

Men man kan.

hurril
2012-12-11, 14:52
En fråga man bör ställa sig är:

Vad är syftet med PWO:n. Är det att piska en död (kanske framförallt lat och omotiverad) häst eller är det att söka optimering av bygget av muskelmassa.

Är du en lat jävel eller någon som vill ha ut maximalt muskelbygge?

En annan fråga är:

Vad tror du att det får för konsekvenser att du toppar upp med potent stimulantia N gånger i veckan?

Morty
2012-12-11, 14:59
Halva dagens energibehov (för små personer) från en chokladkaka med minimalt med protein är inte det "enda som funkar i 2-3h" eller optimalt för att bygga. Har du prövat en PWO, hurril?

Huddex
2012-12-11, 14:59
Men man kan.

Självklart, men då är det kanske bättre att du toppar med affe istället för den där riktigt fina effekten. :smash:

Rikard Jansson
2012-12-11, 15:04
Halva dagens energibehov (för små personer) från en chokladkaka med minimalt med protein är inte det "enda som funkar i 2-3h" eller optimalt för att bygga. Har du prövat en PWO, hurril?

Sen är det rätt lätt att snacka om 3h hit och dit och dissa korta byggarpass när man lyfter ett set varannan kvart :)

Ronn
2012-12-11, 15:08
+1 koffein

-1 hurril

hurril
2012-12-11, 15:11
Halva dagens energibehov (för små personer) från en chokladkaka med minimalt med protein är inte det "enda som funkar i 2-3h" eller optimalt för att bygga. Har du prövat en PWO, hurril?

Ja, många gånger men då för långa pass. Det är det som ligger till grund för min slutsats att choklad fungerar bäst. De andra sockerblask-varianterna med olika mängder stimulanta leder till för mycket tryck, kramp, uppblåsthet (läs: tryck) och dålig prestanda i slutet av passet. Sen är man sänkt resten av kvällen.

Man behöver inte äta protein i varje måltid, Morty.

Snorta tjack för att lyfta fikon i en timme -> you're doing it wrong.

Dreas
2012-12-11, 15:16
Halva dagens energibehov (för små personer) från en chokladkaka med minimalt med protein är inte det "enda som funkar i 2-3h" eller optimalt för att bygga. Har du prövat en PWO, hurril?30g kolhydrater och 10g EAA före ett pass räcker för mig i 2-3h. Mest det söta som får en att piggna till efter jobbet sen är man igång och kör.

Har än så länge överlevt tunga utrustningspass med drinkar på 20-30g kolhydrat och 10g EAA.

hurril
2012-12-11, 15:17
EAA tycker jag själv fungerar bra för att "överleva" långa pass också.

Morty
2012-12-11, 15:22
Verkligen? Kramp av att lyfta? Klart att pump kan vara jobbigt för prestationsförmågan, speciellt om man ska reppa, men då kan man välja en PWO som inte har pump som mål och ingredienser som ger pump (NO-Xplode, Jack3d micro, etc). Då får man helt enkelt ta nån mer stimulantia-produkt. 2-300g koffein är inte detsamma som att "snorta tjack".

Har du kanske prövat sportdryck under passet? Det är trots allt kolhydrater som behövs för att hålla orken uppe.

Nej, klart man inte behöver protein i stora mängder varenda måltid. Men om man klämmer 1200 kcal choklad för att man ska lyfta i två-tre timmar (for reference: detta är alltså mer än dubbelt så mycket som jag äter när jag tränar kondition i tre timmar) och har en dagsförbrukning på ~2500 så har man satt sig i en situation då de kvarvarande 1300 kcal måste vara ~50E% protein. Rätt trist, dvs.

30g kolhydrater och 10g EAA före ett pass räcker för mig i 2-3h. Mest det söta som får en att piggna till efter jobbet sen är man igång och kör.

Har än så länge överlevt tunga utrustningspass med drinkar på 20-30g kolhydrat och 10g EAA.

Sportdryck+EAA är verkligen en killerkombination!

Mackan58
2012-12-11, 15:26
Alternativ 1. Kaffe och ett äpple

Alternativ 2. En traditionell PWO med mycket koffein och beta-alanin i. Rage, Assault etc.

Alternativ 3. Bulk-mode! Kaffe och massa kolisar.

hurril
2012-12-11, 15:27
Du ger dig in och säger att jag har fel utan att veta något om lyftning ser jag. Jag snackar inte om pump utan om tryck - två olika saker. Sen snackar jag om långa taxerande pass, t ex utrustningspass, mängdträningspass eller tävlingar (som kan gå upp emot 4-5 timmar). Då behöver man ha en fungerande skalle och organism.

Sportdrycker är just det som inte fungerar. Det är sött, sabbar bara systemet 1-2 timmar längre fram. Det fungerar inte för sitt syfte - alltså att understödja prestation under lång tid. Under kort tid använder jag endast vatten eftersom inget annat behövs.

För att hålla uppe orken under lång tid, om jag nu ska vara seriös på riktigt, så är det som fungerar bäst i min erfarenhet (inte tycke här alltså utan erfarenhet): fett, aminosyror/ protein, vatten, kaffe och någon form av salta snacks.

Symptom på att "det" inte fungerar är svullnad, törstig, pissar hela tiden, ont i skallen, tryck ända ut i fingrarna och sviktande styrka. Dvs symptom på en "saltapparat" som är halvsabbad.

Det här spelar roll under långa pass med mycket tungt arbete.

Jag fattar att 200g choklad inte är optimalt för dig, men 1200kcal är en piss i havet för mig. (Förutom nu eftersom jag är helt igenom en klen sopa just nu.)

anvihl
2012-12-11, 15:30
Aminosyror
Malto
koffein
KreatinNitrat
Citrulline

Rikard Jansson
2012-12-11, 15:31
+1 på salta snacks, fungerar även som uppladdning att dra i sig en jävla massa kvällen före, då får man bra trück.

Mackan58
2012-12-11, 15:31
Sen är det rätt lätt att snacka om 3h hit och dit och dissa korta byggarpass när man lyfter ett set varannan kvart :)

http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/03/kelso-burn-240x180.jpg

Morty
2012-12-11, 15:33
Mackan: De där tre kör jag! Koffeintabletter ibland på morgonen.

Hurril: Ja, det är skillnad på pump och tryck. Tryck vill man ju ha, det är najs, men pump kan sabba prestationen. Hur upplever du det?
Och hur i helsike lyckas du uppleva allt det där genom att dricka sportdryck istället för att äta en chokladkaka? Du låter som holabandola (no offence holabandola).

hurril
2012-12-11, 15:37
Mackan: De där tre kör jag! Koffeintabletter ibland på morgonen.

Hurril: Ja, det är skillnad på pump och tryck. Tryck vill man ju ha, det är najs, men pump kan sabba prestationen. Hur upplever du det?
Och hur i helsike lyckas du uppleva allt det där genom att dricka sportdryck istället för att äta en chokladkaka? Du låter som holabandola (no offence holabandola).

För att man under ett tre timmar långt pass dricker mer än en trettiotrea sockervatten utan snarare 2-4 liter. Det är hårt arbete att köra SL - särskilt med utrustning.

Visst känns tryck najs men det finns en balans där. Pump är direkt katastrof för maxvikter. Jag tror du glömmer sen hur stor skillnaden är i vad min kropp använder i termer av energi och din. Det är ganska stor skillnad i kroppsvikt, muskelmassa och effektuttag.

hurril
2012-12-11, 15:37
http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/03/kelso-burn-240x180.jpg

Tycker du inte att det säger mer om hur RJ tränar SL än andra?

Dreas
2012-12-11, 15:38
Sen är det rätt lätt att snacka om 3h hit och dit och dissa korta byggarpass när man lyfter ett set varannan kvart :)Återkom när du kört tung böj i ryska följt av böjar med utrustning följt av marklyft med utrustning.

Eller kör bara böj med utrustning och lindade knän, det tar sin tid.

hurril
2012-12-11, 15:41
Återkom när du kört tung böj i ryska följt av böjar med utrustning följt av marklyft med utrustning.

Eller kör bara böj med utrustning och lindade knän, det tar sin tid.

Det är verkligen tidsaspekten som är den som är det jobbiga. Det jag påstår är att choklad och vatten ger en bättre effekt timme 2 och 3 än en traditionell PWO.

Jag påstår även att timme ett behöver man ingenting annat än lite helt vanlig motivation.

Morty
2012-12-11, 15:45
Din träning gör av med mer energi än min?

Fniss.

Dreas
2012-12-11, 15:45
Det är verkligen tidsaspekten som är den som är det jobbiga. Det jag påstår är att choklad och vatten ger en bättre effekt timme 2 och 3 än en traditionell PWO.

Jag påstår även att timme ett behöver man ingenting annat än lite helt vanlig motivation.Håller med, tidsaspekten i kombination med den utdragna smärtan som kommer av utrustningen sliter mer på kroppen än vad man tror.

Håller med om timman.

Mackan58
2012-12-11, 15:46
Tycker du inte att det säger mer om hur RJ tränar SL än andra?

Lägger ingen värdering i hur andra tränar. Tyckte bara det var en skön comeback :).

Vill man bygga tränar man som en byggare. Vill man bli stark tränar man som du gör. Är lika löjligt när du gör dig lustig över lätta vikter och what not som när någon klagar över sin intensivitet.

Rikard Jansson
2012-12-11, 15:47
Återkom när du kört tung böj i ryska följt av böjar med utrustning följt av marklyft med utrustning.

Eller kör bara böj med utrustning och lindade knän, det tar sin tid.

Det säger inget mer än att jag har rätt. Förstår att det är bajsjobbigt, men värst intensivt (i den vanliga andemeningen hektiskt) är det inte. Sen kan ni få blåsa upp det hur mycket ni vill på the interwebs, men man ser inte annat än glada gubbar som står och dricker kaffe och äter bullar/pratar, i typ 20+ min mellan setten, utan antydan till att det syns att de är där för att träna. Förutom i själva settet då.

hurril
2012-12-11, 15:47
Lägger ingen värdering i hur andra tränar. Tyckte bara det var en skön comeback :).

Vill man bygga tränar man som en byggare. Vill man bli stark tränar man som du gör. Är lika löjligt när du gör dig lustig över lätta vikter och what not som när någon klagar över sin intensivitet.

Problemet med det resonemanget är att du antar att du vet något om SL-träning. Jag har själv tränat för byggning och kan när som helst se hur folk kör. Vad som helst i bara en timme bara behöver ingen fet PWO.

Langster
2012-12-11, 15:51
Man bör vara medveten om att motivationen är mycket lättare att hitta när man är tjock och glad än när man är utmärglad och less.
Energi och sömn ÄR den bästa PWO'n. Men ibland har man inte tillgång till dessa.

hurril
2012-12-11, 15:53
Det säger inget mer än att jag har rätt. Förstår att det är bajsjobbigt, men värst intensivt (i den vanliga andemeningen hektiskt) är det inte. Sen kan ni få blåsa upp det hur mycket ni vill på the interwebs, men man ser inte annat än glada gubbar som står och dricker kaffe och äter bullar/pratar, i typ 20+ min mellan setten, utan antydan till att det syns att de är där för att träna. Förutom i själva settet då.

Då missförstår du för att du vill plocka poäng. Varsågod, Rickard, inkassera 10 IP (Internet-Poäng). Löses in på närmaste Internetoil-mack.

Det jag (och Dreas) säger är att seriösa SL-pass (eller tävling) med utrustning (gissar samma sak om Strongman-pass och dito tävlingar) är jobbiga som satan och tar lång tid. Han gillar socker+EAA, jag tycker inte att det "räcker".

hurril
2012-12-11, 15:54
Man bör vara medveten om att motivationen är mycket lättare att hitta när man är tjock och glad än när man är utmärglad och less.
Energi och sömn ÄR den bästa PWO'n. Men ibland har man inte tillgång till dessa.

Där har du en god poäng. Under diet (eller med skeva arbetstider) ser jag att stimulantia kan vara en god ide.

Dreas
2012-12-11, 15:54
Det säger inget mer än att jag har rätt. Förstår att det är bajsjobbigt, men värst intensivt (i den vanliga andemeningen hektiskt) är det inte. Sen kan ni få blåsa upp det hur mycket ni vill på the interwebs, men man ser inte annat än glada gubbar som står och dricker kaffe och äter bullar/pratar, i typ 20+ min mellan setten, utan antydan till att det syns att de är där för att träna. Förutom i själva settet då.Har du sett det genom att analysera hur man tränar i Svanskog? ;)

När det närmar sig tävling och utrustningen åker på hos flertalet är det en helt annan atmosfär, iaf nere på KAK.

Pepz
2012-12-11, 15:57
På fullaste allvar kör jag antingen 200g Helnöt eller 200g russin & mandel. Enda som ger effekt i 2.5-3 timmar; behöver man piska upp sig själv med stimulanta för ett byggarpass i en timme så kanske mammas telefonnummer vore något att blanda i drinken.


gött

Stor kaffelatte(fyra espresso) innan och en liter röd mjölk under passets gång samt en bulle.
utmärkt för långa pass.
pre och intra. aminosyror -koffein och carbs i ett.


Göra egen pwo- vad vill du ha ut av en pwo? Pump? pigghet? uthållighet?

Rikard Jansson
2012-12-11, 15:59
Har du sett det genom att analysera hur man tränar i Svanskog? ;)

När det närmar sig tävling och utrustningen åker på hos flertalet är det en helt annan atmosfär, iaf nere på KAK.

Ja, för jag har ju aldrig tränat nån annanstans :) anyway, nog om det nu!

hurril; om du presterar bättre med pwo, varför inte använda den? göra en @10 till en @9? mer kvalitativ träning, och man får faktiskt använda pwo på tävling. dra den mitt i uppvärmningen inför primära lyftet, 20 min in i träningen eller vad det nu blir, tillsammans med energin ifrån kosten fram till träningen bör du kunna ta dig igenom passet lika väl ändå. är heller ingen krasch ifrån koffein/taurin/whatnot, och känner du dig trött mot slutet finns red bull. "onödigt" är väl ett svar, men det är det ju inte om det ger mer kg på tävling. tävlar man i SL kan man ju dra PWO:n inför sista bänken eller första marken kanske.

hurril
2012-12-11, 16:05
Ja, för jag har ju aldrig tränat nån annanstans :) anyway, nog om det nu!

hurril; om du presterar bättre med pwo, varför inte använda den? göra en @10 till en @9? mer kvalitativ träning, och man får faktiskt använda pwo på tävling. dra den mitt i uppvärmningen inför primära lyftet, 20 min in i träningen eller vad det nu blir, tillsammans med energin ifrån kosten fram till träningen bör du kunna ta dig igenom passet lika väl ändå. är heller ingen krasch ifrån koffein/taurin/whatnot, och känner du dig trött mot slutet finns red bull. "onödigt" är väl ett svar, men det är det ju inte om det ger mer kg på tävling. tävlar man i SL kan man ju dra PWO:n inför sista bänken eller första marken kanske.

Det var därför jag frågade i början om man vill piska en lat häst eller öka muskeltillväxten. EAA gör det senare, koffein det tidigare.

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara det. Jag _har_ ju testat stimulantia tusn gånger; det jag säger är att det finns andra alternativ som fungerar bättre. Men visst: de ger dig inte samma buzz.

Rikard Jansson
2012-12-11, 16:08
Det var därför jag frågade i början om man vill piska en lat häst eller öka muskeltillväxten. EAA gör det senare, koffein det tidigare.

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara det. Jag _har_ ju testat stimulantia tusn gånger; det jag säger är att det finns andra alternativ som fungerar bättre. Men visst: de ger dig inte samma buzz.

Så du förutsätter att man (alltid) kan åstadkomma 100% av sin kapacitet så länge man är "icke-lat", frisk och utvilad?

Morty
2012-12-11, 16:10
Jag gillar att SL'are drar i sig 10x vad passet bränner för att det är så jobbigt att träna. Ni får gärna vara med och köra 2 timmar kvalité på cykel eller ett brickpass :)

hurril
2012-12-11, 16:13
Så du förutsätter att man (alltid) kan åstadkomma 100% av sin kapacitet så länge man är "icke-lat", frisk och utvilad?

Nej det gör jag inte. Vi är bara människor hela bunten. Jag påstår egentligen två saker:

1. Kanske behöver du inget annat än motivation.
2. Vad gäller PWO föreslår jag Xxx istället för Yyy - särskilt vad gäller Zzz.

Xxx == Choklad, vatten[, kaffe]
Yyy == Diverse stim- och NO-produkter
Zzz == Långa pass med tungt arbete.

Därefter frågar jag lite:

1. Vad får det för effekt för kropp (och själ) att väldigt ofta driva sin kropp på light-tjack.
2. Var är din motivation? Måste det kännas så där pirrigt och buzzigt för att du ska våga ta i lite?

Rikard Jansson
2012-12-11, 16:19
Nej det gör jag inte. Vi är bara människor hela bunten. Jag påstår egentligen två saker:

1. Kanske behöver du inget annat än motivation.
2. Vad gäller PWO föreslår jag Xxx istället för Yyy - särskilt vad gäller Zzz.

Xxx == Choklad, vatten[, kaffe]
Yyy == Diverse stim- och NO-produkter
Zzz == Långa pass med tungt arbete.

Därefter frågar jag lite:

1. Vad får det för effekt för kropp (och själ) att väldigt ofta driva sin kropp på light-tjack.
2. Var är din motivation? Måste det kännas så där pirrigt och buzzigt för att du ska våga ta i lite?

Motivation är mäktigt, men relativt. Det finns ju lite skalor mellan att vara taggad för passet och som den värsta korstågaren vara beredd att gå i döden för att ta sig till gymmet, ty vikterna ska slaktas värre än någon någonsin slaktat något, ever.

1.) Jag tror det kan vara negativt för kroppen med produkter som Craze, Rush, o.s.v, men inte med produkter som innehåller koffein, taurin, beta-alanin (till en måttlig gräns, såklart)

2.) Som ovan 1.)

Det sägs att vi kan prestera runt 40% av vår kapacitet, som idrottsmän. Vet inte hur det stämmer, men alla vet ju hur det kan skilja sig i motivation, mental styrka, tagg, form, osv, om inte annat för att jag beskrev det ovan. PWO gör att det alltid blir högre värden, och då det inte finns någon tillgänglig övre maxgräns, kommer det alltid hjälpa, oavsett hur taggad, mentalt stark och motiverad man är ifrån början. Det här handlar förstås bara om när man kör pass där man måste prestera, om man ska slå pb eller är i en period där man helt enkelt ska köra så hårt man kan, inte om man ska till gymmet för att köra 5x5 @ 8 eller whatever.

edit; men jag förstår vad du menar :) jag gillar bara att vara på min absoluta topp varje träning jag går tungt (numer bara vissa bänkpass) då jag älskar att slå pb och så vidare

hurril
2012-12-11, 16:19
Jag gillar att SL'are drar i sig 10x vad passet bränner för att det är så jobbigt att träna. Ni får gärna vara med och köra 2 timmar kvalité på cykel eller ett brickpass :)

Det här är bara pinsamt, Morty. Jag är med på att du är en mycket vältränad individ men du är även en liten och lätt klenis så då förstår jag att 1200 kcal är mycket. Tre timmar SL med utrustning bränner inte bara 120kcal. Min kropp bränner mer än 120kcal i vila på 3 timmar.

Den här attityden behövs inte från dig. Att jag skulle vara usel på ditt sätt att träna är inte svårt att lista ut. Men säg mig, Morty, hur många gånger har dragit en total på över 900? Du skulle gå av som en liten pinne och det är _inte_ en fånig come back från mig utan snarare ett sätt att säga: Ok, ska vi köra fånigheter där vi jämför en specialist från Domän A med en från Domän B så ska vi även göra det åt andra hållet. Kan vi vara överens om att lägga ner det?

Om du är intresserad av att veta hur lång SL-penis du har så är du välkommen till STK på fredag. Jag kan direkt säga att min cykelpenis är 0.5cm lång. I bastun. Är kukmätningen avklarad då, Morty?

Morty
2012-12-11, 16:33
Jag menar vad själva lyften kostar. Att bara traska runt i lokalen i tre timmar bränner nog mer än lyften i sig. Sen att man kan behöva en snuttefilt för att prestera ordentligt flera timmar i sträck är vi nog båda med på. Dock har jag aldrig blivit så trött som jag blir av långa, hårda konditionspass av styrketräning. Det är två skilda världar och jag tror att det som gör mig så trött av lång, hård konditionsträning är att det just gått åt väldigt mkt energi, 2000 kalorier brända med ett intag på 2-300 bara är inte ovanligt för ett sådant pass. Du får göra många marklyft för att bränna 2000 kcal.

Sen tränar jag gärna med er i STK någon gång! Vi är båda två säkert tuffa internetkrigare online men snälla offline. Tror mig ha en potential för runt 430 eller så i rawtotalen vilket imo är rätt bra i -74.

midwinterholes
2012-12-11, 16:34
Det sägs att vi kan prestera runt 40% av vår kapacitet, som idrottsmän. Vet inte hur det stämmer, men alla vet ju hur det kan skilja sig i motivation, mental styrka, tagg, form, osv, om inte annat för att jag beskrev det ovan. PWO gör att det alltid blir högre värden, och då det inte finns någon tillgänglig övre maxgräns, kommer det alltid hjälpa, oavsett hur taggad, mentalt stark och motiverad man är ifrån början. Det här handlar förstås bara om när man kör pass där man måste prestera, om man ska slå pb eller är i en period där man helt enkelt ska köra så hårt man kan, inte om man ska till gymmet för att köra 5x5 @ 8 eller whatever.

edit; men jag förstår vad du menar :) jag gillar bara att vara på min absoluta topp varje träning jag går tungt (numer bara vissa bänkpass) då jag älskar att slå pb och så vidare
http://3.bp.blogspot.com/-whyavUncH_Q/TgTG2c--rTI/AAAAAAAAC84/UP93JZ2RR4E/s1600/little_bro-thumb-473x351.jpg
http://sciencegames.4you4free.com/science_labwork_general.gif

hurril
2012-12-11, 16:41
Jag menar vad själva lyften kostar. Att bara traska runt i lokalen i tre timmar bränner nog mer än lyften i sig. Sen att man kan behöva en snuttefilt för att prestera ordentligt flera timmar i sträck är vi nog båda med på. Dock har jag aldrig blivit så trött som jag blir av långa, hårda konditionspass av styrketräning. Det är två skilda världar och jag tror att det som gör mig så trött av lång, hård konditionsträning är att det just gått åt väldigt mkt energi, 2000 kalorier brända med ett intag på 2-300 bara är inte ovanligt för ett sådant pass. Du får göra många marklyft för att bränna 2000 kcal.

Sen tränar jag gärna med er i STK någon gång! Vi är båda två säkert tuffa internetkrigare online men snälla offline. Tror mig ha en potential för runt 430 eller så i rawtotalen vilket imo är rätt bra i -74.

Det jag undrar över är varför du tror dig behöva bestämma hur ojobbigt det är att köra SL. Det är så att många lyftare är förbannat otränade, det är något som provocerar mig också. Så många slänger bort potential på att vara helt vanliga latmaskar så vi står liksom på samma sida där. Det är inte som att _jag_ tycker att de borde äta (ännu mer) choklad direkt... Snarare tvärtom: det finns för många feta lyftare. Jag snackar om seriös satsning precis som jag är säker på att din satsning på din sport är det.

Morty
2012-12-11, 16:50
Jag lyfter också. Det är på knappa hobbynivån och enbart ur ett rekreationssyfte, men fortfarande kan min rawtotal räcka för att ge mig pallplacering på mindre tävlingar där "riktiga" SL'are är med. Därför vågar jag uttrycka mig lite om hur jag upplever lyftande som intejobbigt vs hårda konditionspass. Fast kanske är 5/3/1 "lättare" än RPE-träning eftersom man bara gör 1-3 set @9 per pass.

Jaja, vi är lite offtopic. PWO är det som gäller!

hurril
2012-12-11, 16:51
Jag lyfter också. Det är på knappa hobbynivån och enbart ur ett rekreationssyfte, men fortfarande kan min rawtotal räcka för att ge mig pallplacering på mindre tävlingar där "riktiga" SL'are är med. Därför vågar jag uttrycka mig lite om hur jag upplever lyftande som intejobbigt vs hårda konditionspass. Fast kanske är 5/3/1 "lättare" än RPE-träning eftersom man bara gör 1-3 set @9 per pass.

Jaja, vi är lite offtopic. PWO är det som gäller!

Pallplacering i 74:an en mindre rawtävling är ungefär lika relevant som först till nästa rödlyse på Kungsholmen.

Rikard Jansson
2012-12-11, 16:57
Får jag inga mer svar? :(

Mackan58
2012-12-11, 16:59
Problemet med det resonemanget är att du antar att du vet något om SL-träning. Jag har själv tränat för byggning och kan när som helst se hur folk kör. Vad som helst i bara en timme bara behöver ingen fet PWO.

Man bör vara medveten om att motivationen är mycket lättare att hitta när man är tjock och glad än när man är utmärglad och less.
Energi och sömn ÄR den bästa PWO'n. Men ibland har man inte tillgång till dessa.

Haha, hurril. Vad är resonemanget och vad är problemet? Jag betvivlar inte att du kan mer om sl-träning (obviously) än dig men kom inte och säg att jag "inte vet någonting om sl-träning". Det som bekant ingen hjärnforskning. Värm upp. Lyft en tung vikt. Sitt och ät bullar i 20 min, lyft en vikt, sitt och ät rulltårta i en halvtimme. Lyft en vikt, dra till McDonalds.


Langster sätter huvet på spiken. Det är lätt att vara full av energi och köra på hur hårt som helst utan kaffe eller andra pwoer när man redan är späckfylld med energi. Testa deffa :).

Hur som helst. Nu är det nog med gym-infighting. Ha en god kväll min käre Jesus och kört hårt med marken, nu ska jag pumpa bröst!

:hbang: :)

hurril
2012-12-11, 17:03
Haha, hurril. Vad är resonemanget och vad är problemet? Jag betvivlar inte att du kan mer om sl-träning (obviously) än dig men kom inte och säg att jag "inte vet någonting om sl-träning". Det som bekant ingen hjärnforskning. Värm upp. Lyft en tung vikt. Sitt och ät bullar i 20 min, lyft en vikt, sitt och ät rulltårta i en halvtimme. Lyft en vikt, dra till McDonalds.


Langster sätter huvet på spiken. Det är lätt att vara full av energi och köra på hur hårt som helst utan kaffe eller andra pwoer när man redan är späckfylld med energi. Testa deffa :).

Hur som helst. Nu är det nog med gym-infighting. Ha en god kväll min käre Jesus och kört hårt med marken, nu ska jag pumpa bröst!

:hbang: :)

Om du kapat tjacket så hade du kanske kunnat läsa resonemanget och förstå problemet.

vicarious
2012-12-11, 17:10
Koffein
Beta-alanin

.. kanske lite maltodextrin.

Kreatin i efter-träningsdrinken.

Dreas
2012-12-11, 17:57
Jag lyfter också. Det är på knappa hobbynivån och enbart ur ett rekreationssyfte, men fortfarande kan min rawtotal räcka för att ge mig pallplacering på mindre tävlingar där "riktiga" SL'are är med. Därför vågar jag uttrycka mig lite om hur jag upplever lyftande som intejobbigt vs hårda konditionspass. Fast kanske är 5/3/1 "lättare" än RPE-träning eftersom man bara gör 1-3 set @9 per pass.Det var allt en jävla dålig tävling du har hittat isf.

Sen är raw inte bara mindre slitigt på kroppen rent smärtmässigt utan det tar också betydligt kortare tid.

Fastback
2012-12-11, 18:27
Koffein, kreatin, beta-alanin och taurin!

RykteT
2012-12-11, 18:29
gött

Stor kaffelatte(fyra espresso) innan och en liter röd mjölk under passets gång samt en bulle.
utmärkt för långa pass.
pre och intra. aminosyror -koffein och carbs i ett.


Göra egen pwo- vad vill du ha ut av en pwo? Pump? pigghet? uthållighet?

Jag vill ha energi, pump och den där kicken att ge ett extra rep!

Koffein, kreatin, beta-alanin och taurin!

Vad gör Taurin och Beta-alanin för kroppen?

Koffein
Beta-alanin

.. kanske lite maltodextrin.

Kreatin i efter-träningsdrinken.

Beta-alanin är bra för vad?

Tack ni tre (och alla andra som gett förslag till mig) för att ni faktiskt har postat svar på min fråga och inte tjabbat på varandra! ;)

Pepz
2012-12-11, 18:32
Jag vill ha energi, pump och den där kicken att ge ett extra rep!



V

aha typexempel. vill h allt på en gång ;)

Jag anser att pump och extra rep(uthållighet) är motsatser.

Får du rejäl pump så hindrar det fortsatt prestation.

RykteT
2012-12-11, 18:38
aha typexempel. vill h allt på en gång ;)

Jag anser att pump och extra rep(uthållighet) är motsatser.

Får du rejäl pump så hindrar det fortsatt prestation.

Hur tolkar jag pump då? ;) Är inte det lite "extra styrka"?

I sådana fall söker jag Energi och Pump!

Pepz
2012-12-11, 18:57
Hur tolkar jag pump då? ;) Är inte det lite "extra styrka"?

I sådana fall söker jag Energi och Pump!

pump är ju när musklerna fylls av blod och känns som de sprängs/är två nummer större än vanligt. tips - se pumping iron

RykteT
2012-12-11, 19:06
pump är ju när musklerna fylls av blod och känns som de sprängs/är två nummer större än vanligt. tips - se pumping iron

Tack för tipset och jag har uppenbart fått det begreppet fel! ;)

Men om vi säger Energi och uthållighet: Vad bör jag ha i min PWO?

- Koffein
- ??

LillisJ
2012-12-11, 19:40
Koffein och EAA duger för mej! :)

Pepz
2012-12-11, 21:51
Tack för tipset och jag har uppenbart fått det begreppet fel! ;)

Men om vi säger Energi och uthållighet: Vad bör jag ha i min PWO?

- Koffein
- ??

energi-
koffein synefrin (eller valfri stimprodukt)

uthållighet
Gakkic. + en tesked bikarbonat, eventuellt kolhydrat

+kreatin och beta alanin, bör tas varje dag och behöver inte tas innan träningen även om de flesta gör det.

Timme
2012-12-11, 22:23
Varför beta alanin? :(

Timme
2012-12-11, 22:26
Denna tråden ska bli kul att läsa ^^

feyin
2012-12-11, 22:34
koffein beta alanin kreatin

Morty
2012-12-12, 08:32
Det var allt en jävla dålig tävling du har hittat isf.

Sen är raw inte bara mindre slitigt på kroppen rent smärtmässigt utan det tar också betydligt kortare tid.

Tog bara nån som det stod "klassisk styrkelyft" på i resultatsidan på styrkelyft online.

Pepz
2012-12-12, 08:40
Varför beta alanin? :(

uthållighet/mjölksyratålighet

mycketbrännvin
2012-12-12, 10:27
500mg koffein, malto,vassleprotein sen skulle jag ännu vilja ha med agmatine kanske

mycketbrännvin
2012-12-12, 10:33
Intressant tråd, jack3d eller craze är kanske inte den optimalaste laddningen för att 3 timmars slpass men gör gött för 45min bicepspumpande!

Sniggel
2012-12-12, 11:10
Motivation är mäktigt, men relativt. Det finns ju lite skalor mellan att vara taggad för passet och som den värsta korstågaren vara beredd att gå i döden för att ta sig till gymmet, ty vikterna ska slaktas värre än någon någonsin slaktat något, ever.

1.) Jag tror det kan vara negativt för kroppen med produkter som Craze, Rush, o.s.v, men inte med produkter som innehåller koffein, taurin, beta-alanin (till en måttlig gräns, såklart)

2.) Som ovan 1.)

Det sägs att vi kan prestera runt 40% av vår kapacitet, som idrottsmän. Vet inte hur det stämmer, men alla vet ju hur det kan skilja sig i motivation, mental styrka, tagg, form, osv, om inte annat för att jag beskrev det ovan. PWO gör att det alltid blir högre värden, och då det inte finns någon tillgänglig övre maxgräns, kommer det alltid hjälpa, oavsett hur taggad, mentalt stark och motiverad man är ifrån början. Det här handlar förstås bara om när man kör pass där man måste prestera, om man ska slå pb eller är i en period där man helt enkelt ska köra så hårt man kan, inte om man ska till gymmet för att köra 5x5 @ 8 eller whatever.

edit; men jag förstår vad du menar :) jag gillar bara att vara på min absoluta topp varje träning jag går tungt (numer bara vissa bänkpass) då jag älskar att slå pb och så vidare

Det fetstilta ifrågasätter jag.

Rikard Jansson
2012-12-12, 11:33
Det fetstilta ifrågasätter jag.

Varför? Förutsätter att man valt ut en PWO, provat den och sett så att den inte funkar tvärtom.

RykteT
2012-12-12, 11:34
energi-
koffein synefrin (eller valfri stimprodukt)

uthållighet
Gakkic. + en tesked bikarbonat, eventuellt kolhydrat

+kreatin och beta alanin, bör tas varje dag och behöver inte tas innan träningen även om de flesta gör det.

Vad skulle du säga Arginin gör för kroppen?

500mg koffein, malto,vassleprotein sen skulle jag ännu vilja ha med agmatine kanske

Får jag fråga vad Agmatine är till för?

mycketbrännvin
2012-12-12, 12:58
agmatine är bra för pumpen

hurril
2012-12-12, 13:00
Delar av den här tråden känns som den om trippbeskrivningar på Flashback.

Pepz
2012-12-12, 13:30
Vad skulle du säga Arginin gör för kroppen?





inte mycket

Fuark
2012-12-12, 18:14
400 mg koffein + eaa så äre bara att köra!!

+1

Sniggel
2012-12-12, 19:09
Varför? Förutsätter att man valt ut en PWO, provat den och sett så att den inte funkar tvärtom.

Om du alltid och ofta använder en PWO så kan det sänka din normala prestation (dvs till vardags). Efter ett tag kanske du behöver PWO för att ens komma tillbaka till din normala (icke-stimbrukande) nivå och dessutom så kan all stressen påverka din återhämtningsförmåga negativt. Vilket teoretiskt sett kan hålla dig tillbaka på längre sikt.

RykteT
2012-12-12, 21:47
agmatine är bra för pumpen

Tackar vänligast för tipset! :)

inte mycket

Då tror jag att jag har kommit fram till min combo från och med nu:
-Koffein
-Beta-alanin
-Agmatine
-EAA

Så får vi se hur det fortsätter efter det! :)

Tack allihopa!

fitJoes
2012-12-13, 15:29
Har alltid vart ett fan av kreatin då jag tycker det ger mig en bra grunduthållighet.
Kör nu FireUp som har arginin kreatin beta-alanin m.m. Funkar väldigt bra!

RykteT
2012-12-13, 19:04
Är det Beta-Alanin som ger stickningar?

Timme
2012-12-13, 19:28
Är det Beta-Alanin som ger stickningar?

Ja

RykteT
2012-12-13, 19:32
Tackar! :)

Timme
2012-12-13, 20:10
Kan ge min syn på saken i deff vs tjockis med SL utrustning för jag har provat både (körde dock inte lika hårt med utrustningen som hurril för jag pallade max 3 tunga set utrustningsböj i veckan)

I hård deff (jag låg för lågt i energi) mådde jag totalt skit. Var extremt känslig och stundtals sjukt arg.
Kunde inte tänka klart och var bara långsam och trög. Sen träning på det. Hemskt.

Tjock och glad men med utrustning var också hemskt. Hade ångest inför nästa utrustningspass redan dagen efter och då körde jag inte ens i närheten av Hurrils volym eller andra duktiga utrustningsböjare.

Båda deff/byggning och SL med utrustning är sjukt jobbigt men på olika sätt och jag kan inte avgöra vilket som är värst. Men hade jag försökt ge mig på hög SL volym med utrustning så hade det vart värre. Det är hemskt och få har psyke att palla det. Jag klarade det inge vidare (men så är jag en fjolla också).

Zer4
2012-12-13, 20:51
300 mg koffein , beta-alanine, L-arginin och något centralstimulerande, t.ex. fenyletylamin eller dimetylaminetanol m.m.

RykteT
2012-12-13, 20:55
Funkar arginin på samma sätt som agmatine?

Zer4
2012-12-13, 21:15
Funkar arginin på samma sätt som agmatine?

Vet inte hur skillnaden påverkar, vet bara att man dekarboxylerat en karboxylgrupp, vilken avspaltas i form av koldioxid.

RykteT
2012-12-13, 21:16
Blir nog bara beta-alanin, koffein och EAA annars... Hittar inte agmatin och vet inte hur arginin ska hjälpa mig mer än beta-alanin redan gör?

mangemani
2012-12-13, 21:18
nu kör jag temporärt med craze, men i nästa beställning så blir det det som jag köper då jag blandar själv, vilket består utav:
beta-alinine
arginin
EAA
koffein(400-600 mg)
taurin(vilket jag sällan numera blandar i)

RykteT
2012-12-13, 21:20
nu kör jag temporärt med craze, men i nästa beställning så blir det det som jag köper då jag blandar själv, vilket består utav:
beta-alinine
arginin
EAA
koffein(400-600 mg)
taurin(vilket jag sällan numera blandar i)

Nu är ni två som rekommenderat arginin på rad och jag undrar varför det behövs tillsammans med beta-alanin som också är för pump? :)

krabbklor
2012-12-14, 12:45
På fullaste allvar kör jag antingen 200g Helnöt eller 200g russin & mandel. Enda som ger effekt i 2.5-3 timmar; behöver man piska upp sig själv med stimulanta för ett byggarpass i en timme så kanske mammas telefonnummer vore något att blanda i drinken.

Haha, vilken biff du är! =)

Ondskapelsen
2012-12-14, 16:11
Hittade precis den här tråden och är fruktansvärt glad att jag har hittat hit.

Låt mig återge lite godbitar:

Ja, många gånger men då för långa pass. Det är det som ligger till grund för min slutsats att choklad fungerar bäst. De andra sockerblask-varianterna med olika mängder stimulanta leder till för mycket tryck, kramp, uppblåsthet (läs: tryck) och dålig prestanda i slutet av passet. Sen är man sänkt resten av kvällen.

Man behöver inte äta protein i varje måltid, Morty.

Snorta tjack för att lyfta fikon i en timme -> you're doing it wrong.

En fråga man bör ställa sig är:

Vad är syftet med PWO:n. Är det att piska en död (kanske framförallt lat och omotiverad) häst eller är det att söka optimering av bygget av muskelmassa.

Är du en lat jävel eller någon som vill ha ut maximalt muskelbygge?

Din träning gör av med mer energi än min?

Fniss.

Vad som helst i bara en timme bara behöver ingen fet PWO.

Pallplacering i 74:an en mindre rawtävling är ungefär lika relevant som först till nästa rödlyse på Kungsholmen.

[/Slut på Hurril-fanboi-post]

bigjepp
2012-12-14, 19:11
Nu är ni två som rekommenderat arginin på rad och jag undrar varför det behövs tillsammans med beta-alanin som också är för pump? :)

beta alanin för pump? nope.. snarare tvärt om..

RykteT
2012-12-14, 19:17
My apologies! Tänkte snett igen! :em:

Rahf
2012-12-15, 01:17
Efter en fundering så har jag kommit fram till följande: 'Nöden' för PWO är betydligt mindre om jag har en träningspartner. Motivationen och energin man kan få från dem är guld värt. Ett dåligt substitut som fortfarande funkar ok är en hel del koffein och beta-alanin.

mikaelj
2012-12-20, 07:40
Jag gillar att SL'are drar i sig 10x vad passet bränner för att det är så jobbigt att träna. Ni får gärna vara med och köra 2 timmar kvalité på cykel eller ett brickpass :)

Been there, done that.

Jag menar vad själva lyften kostar. Att bara traska runt i lokalen i tre timmar bränner nog mer än lyften i sig. Sen att man kan behöva en snuttefilt för att prestera ordentligt flera timmar i sträck är vi nog båda med på. Dock har jag aldrig blivit så trött som jag blir av långa, hårda konditionspass av styrketräning.

Samma här. Direkt efter simpassen förra hösten fick jag ligga i soffan resten av dagen. Men jag är fräsch i huvudet dagen efter och oftast redan samma dag.

Precis tvärtom när jag lyfter tunga vikter. På det viset, trots den akuta tröttheten, upplever jag konditionsträning som mer vilsamt.

Det går inte att jämföra styrkelyftsträning med konditionsträning i ansträngingsnivå, för det är ansträngande på två helt olika sätt.

En styrkelyftare måste vara fräsch nog i huvudet att göra tekniskt riktiga lyft med stor kraftutveckling under trötthet. Den konditionstränande atleten behöver istället utveckla förmågan att bita i gräset och vispa vidare i ett repetitivt mönster.

Rahf
2012-12-20, 08:05
Att träna väldigt tungt är mer än fysiskt jobbigt. Herrejävlar vad det sliter på precis allting!

Morty
2012-12-20, 08:54
Kan säga att en banan och 30g mörk choklad var tveksam PWO inför mitt hårda brickpass igår. Är trött fortfarande, 12h senare. Eller mja, jag klarade ju passet men sprang lite för kort, lite för långsamt. Kramkänningar typ överallt.

Inför nästa såna här pass prövar jag en mer kemisk pwo för att se hur det går.

mikaelj
2012-12-20, 09:05
Hur åt du resten av dagen, både före och efter? Det är nog snarare där skon klämmer.

Om något borde ju din "kemiska PWO" snarare förvärra effekten - du blir tröttare - eftersom den ökar din förmåga att ta ut dig. Så jag ser inte här vad du argumenterar mot.

Morty
2012-12-20, 09:12
Hur åt du resten av dagen, både före och efter? Det är nog snarare där skon klämmer.

Om något borde ju din "kemiska PWO" snarare förvärra effekten - du blir tröttare - eftersom den ökar din förmåga att ta ut dig. Så jag ser inte här vad du argumenterar mot.

Min vanliga post-wo: Först 10g EAA med lite socker i, sedan en måltid med runt 1000 kcal. Tror att jag sov lite för lite, runt 8h. Hade nog behövt 9+

Ser dock att jag uttryckt mig lite klumpigt: vad jag menade var inte att jag inte skulle bli mindre sliten efter passet utan att jag skulle klara av att fullfölja utan kraftigt försämrad prestationsförmåga och krampkänningar.

Kanske borde äta ett mellanmål inför ett sånt här pass också. Och tvinga i mig mer vätska under. Det är svårt att försöka säga varifrån den försämrade prestationsförmågan kommer.

hurril
2012-12-20, 11:10
En orsak till att hålla nere stimulantia är för att man blir totalt bränd i huvudet av det på halvlång sikt. Snackade lite mer med styrkekamrater om det här och flera hade ungefär samma syn. Tränar man "på adrenalin" och/ eller stimulantia så är man helt körd i pallet efter ett par veckor. Man måste lära sig att istället ta det lugnt mesta delen och lägga kraften på lyften (i min sport då) och övrigt tid fokusera på återhämtning.

z_bumbi
2012-12-20, 13:15
En orsak till att hålla nere stimulantia är för att man blir totalt bränd i huvudet av det på halvlång sikt. Snackade lite mer med styrkekamrater om det här och flera hade ungefär samma syn. Tränar man "på adrenalin" och/ eller stimulantia så är man helt körd i pallet efter ett par veckor. Man måste lära sig att istället ta det lugnt mesta delen och lägga kraften på lyften (i min sport då) och övrigt tid fokusera på återhämtning.

Jag har hört liknande erfarenheter från andra håll. Det är inte direkt svårt att träna över sin förmåga att återhämta sig om man är något så när normalt skapt och lägger man då till något som piggar upp tillfälligt eller kanske ännu värre något som blockerar smärtan så går det bara snabbare.

Joel01
2012-12-20, 13:33
Min vanliga post-wo: Först 10g EAA med lite socker i, sedan en måltid med runt 1000 kcal. Tror att jag sov lite för lite, runt 8h. Hade nog behövt 9+

Ser dock att jag uttryckt mig lite klumpigt: vad jag menade var inte att jag inte skulle bli mindre sliten efter passet utan att jag skulle klara av att fullfölja utan kraftigt försämrad prestationsförmåga och krampkänningar.

Kanske borde äta ett mellanmål inför ett sånt här pass också. Och tvinga i mig mer vätska under. Det är svårt att försöka säga varifrån den försämrade prestationsförmågan kommer.


Behöver ju inte vara så att du gjort något fel precis innan, du kanske helt enkelt haft en tung träningsperiod och kroppen behöver vila?

Och krampkänningar har ingenting med mellanmål eller vätska att göra, utan snarare trötthet i muskeln...

Morty
2012-12-20, 13:34
Behöver ju inte vara så att du gjort något fel precis innan, du kanske helt enkelt haft en tung träningsperiod och kroppen behöver vila?

Och krampkänningar har ingenting med mellanmål eller vätska att göra, utan snarare trötthet i muskeln...

Halvvägs i tyngsta träningsperioden på... väldigt länge, kanske nånsin. Deload om 10 dagar cirka.

Muskeln borde ju inte bli lika trött om den är mer energiladdad, eller hur?

hurril
2012-12-20, 15:02
Energiladdad med 30g mörk choklad och en banan?

Morty
2012-12-20, 15:47
Energiladdad med 30g mörk choklad och en banan?

Jag äter annat på dagen också. Detta var vad jag åt precis innan passet. Man kan inte äta så mycket innan tröskelträning för då kräks man.

hurril
2012-12-20, 15:52
Jag äter annat på dagen också. Detta var vad jag åt precis innan passet. Man kan inte äta så mycket innan tröskelträning för då kräks man.

Samma som vid mängdträning i SL. Med den mjölksyramängden kommer man ändå ha ont i skallen, må illa och bli kallsvettig. Säkerligen inte lika jävligt som i din sport men det påverkar vad man kan äta.

monsterek
2012-12-23, 10:04
Måste inmundigas på tom mage

500 mg Grönt te extrakt minst 50% ECGC. I pulverform.
L-DOPA (Mucuna Pruriens) / 1-carboxy-2-amino- 3-pyrobenzol (3,4 diol) (800 mg)
PEA
Vitamin B1 (thiamine) / sulbutiamine
1,3dimethylamylamine 40 mg
Beta-Alanin
30 mg zink aspartat
400 mg magnesium monomethiene
vitamin b6
koffein 200 mg
agmatine
40 gram druvsocker/maltodextrin
BCAA 5 gram

Mycket grejer, det är bra ;) Men ger Zink och Magnesium i samband med träning någon prestationshöjande effekt?

monsterek
2012-12-23, 10:11
Min nya favorit-PWO består av: Kaffe cirka en timme innan passet sen Rezerk och/eller Craze cirka 45-60 minuter innan passet. Ungefär en halvtimme innan äter jag skumtomtar med lite nutella och precis innan passet tar jag BCAA med extra tillsatt L-leucin och kreatin :)
Den fantastiskt goda smaken av skumtomtar med lite nutella gör att jag presterar mycket bättre bara pga av det ;) *flex*


Cirka 3 timmar innan har jag druckit min havredrink med 2 dl havgryn ,3 minimjölk, proteinpulver samt bär.

-squat-
2012-12-23, 13:19
50 gram Carbosyn och 10 gram EAA.

Stims är inget för mig. Jag blir förvisso mer taggad, men sen får jag dålig matlust, får svårt att sova, får ångestkänslor och känner mig överstressad etc. Så lite som 100 mg koffein ger mig dessa problem.

KalleTeodor
2012-12-23, 14:49
har själv "missbrukat" diverse pwo tillskott innan och jag vet inte om jag inbillar mig eller inte men jag tycker mig blivit segare i skallen överlag. Mer trögtänkt xD Kan mycket väl vara något annat men sett över en längre tid så tror jag man ska försöka slopa så mycket som möjligt av dem. syftar på jack3d, craze osv.

RobinEH
2012-12-27, 18:20
Tycker totalis ser ut att ha en ganska bra blandning.
https://www.smartpowders.com/Images/totalisfacts.JPG Citrulline Malate ingår också.

Någon som vill tycka något om denne? Har inte någon jättestor koll på prestationshöjande.

Linjedomarn
2012-12-27, 19:21
Just nu är det:
500mg koffein
1 Tsk Kreatin

Blandas i valfri sötdryck, t.ex julmust.

LyftarGrabben
2012-12-30, 22:40
Dmaa, dmaa och kanske lite dmaa :hbang:

RykteT
2012-12-30, 22:40
Dmaa, dmaa och kanske lite dmaa :hbang:

Olagligt, olagligt och kanske lite till olagligt.