handdator

Visa fullständig version : Ska jag deffa/bygga?


waddap
2012-12-10, 16:16
Hej!
Är relativt ny inom träning men det känns som jag är på gång. Jag kör 4st halvkroppspass i veckan och har hyffsat bra koll på vad jag äter.

Jag är noga med att jag får i mig 2.0-2.5g protein x min vikt.

Jag är 175cm lång och väger 69kg. Jag har gått ner 40kg därav slapp hud och jag undrar om jag ska deffa ner mig till 65kg eller börja bygga redan nu och lägga mig på ett litet överskott eller kanske rentav lägga mig på balans?

Bifogar 3st bilder. Jag visste inte hur jag skulle ta korten så jag 1 fram 1 bak 1 från sidan

sp0941
2012-12-10, 16:26
Bra jobbat på 40 kilos nedgång!

Imo kan du börja bygga nu, men det beror ju på hur du känner själv. Är du nöjd som det är just nu? Isåfall skulle jag börja kötta på lite för volym kring axlar, armar och bröst innan du börjar deffa nästa gång :)

edit; skippa energi-balans. lägg dig på vettigt överskott och känn dig fram, ökar du inte tillräckligt så höj bara kcal-intag lite och fortsätt nöta!

Lychgate
2012-12-10, 16:36
Överskott. Du har relativt låg fettprocent men striaen/löshuden sabbar intrycket(Know the feel bro). Lägg dig på +100-200 max på träningsdagar och samma/balans på vilodagar. Deffa längre fram när huden har stramat åt sig mer.

jasonmago
2012-12-10, 16:37
Bra jobbat på 40 kilos nedgång!

Imo kan du börja bygga nu, men det beror ju på hur du känner själv. Är du nöjd som det är just nu? Isåfall skulle jag börja kötta på lite för volym kring axlar, armar och bröst innan du börjar deffa nästa gång :)

edit; skippa energi-balans. lägg dig på vettigt överskott och känn dig fram, ökar du inte tillräckligt så höj bara kcal-intag lite och fortsätt nöta!

Efter en sån stor fettförlust lär mycket av fettet komma snabbt tillbaka vid ett överskott, har jag rätt?

isåfall skulle JAG vara försiktig

EDIT: vid ett för STORT överskott

Lychgate
2012-12-10, 16:41
Efter en sån stor fettförlust lär mycket av fettet komma snabbt tillbaka vid ett överskott, har jag rätt?

isåfall skulle JAG vara försiktig

EDIT: vid ett för STORT överskott

Tidigare övervikt har en påverkar på ration mellan muskler/fett vid överskott, men det är inte överdrivet brutalt.

sp0941
2012-12-10, 16:50
Efter en sån stor fettförlust lär mycket av fettet komma snabbt tillbaka vid ett överskott, har jag rätt?

isåfall skulle JAG vara försiktig

EDIT: vid ett för STORT överskott

Förespråkar aldrig nån grisbulk. Kanske borde förtydligat att det "vettiga" överskott jag rekommenderade var ca 200kcal inledningsvis.

Men Mr Lychgate får nog ses som relativt bra rådgivare i frågan. Han om någon har gjort en jävla förvandling, så han vet nog bättre där. Hur eller hur skulle ja ändå inte oroa mig för att lägga på mig "för mkt" fett om vi snackar såpass låg bulk som ca 200kcal/dag. :)

Edit; OffTopic fråga till Lychgate: hur pass fort (om det nu kan beskrivas) stramar lös-hud åt sig då? Hur har "åtstramningen" gått i ditt fall t.ex? Av ren nyfikenhet undrar jag..

Akada
2012-12-10, 16:52
Sen lärde jag mig något nytt inom detta med ex-fet osv, att tidigare ha varit fet påverkar fett:muskler man lägger på sig negativt vid överätning, men inte effekten från styrketräning som inträder, dvs du får inte mindre muskler än du skulle fått den vägen.

Hoppas det var någorlunda förståeligt.. :d

sp0941
2012-12-10, 16:55
Sen lärde jag mig något nytt inom detta med ex-fet osv, att tidigare ha varit fet påverkar fett:muskler man lägger på sig negativt vid överätning, men inte effekten från styrketräning som inträder, dvs du får inte mindre muskler än du skulle fått den vägen.

Hoppas det var någorlunda förståeligt.. :d

Typ, "fett-minne" som i "muskelminne"? :)

Lychgate
2012-12-10, 17:06
Edit; OffTopic fråga till Lychgate: hur pass fort (om det nu kan beskrivas) stramar lös-hud åt sig då? Hur har "åtstramningen" gått i ditt fall t.ex? Av ren nyfikenhet undrar jag..

Högst individuellt. Först och främst är det genetik och ålder, sedan hur snabbt man gick ner i vikt. Jag förespråkar en lugnare viktnedgång med pauser så att huden ska återhämta sig ordentligt innan yttligare viktnedgång. Yttre faktorer är kost, om man röker osv. Allt spelar in.

Det enda jag rekommenderar att prova för att påskynda åtstramning är lätt torrskrubbning av huden morron/kväll, detta får bort döda hudceller och ökar blodtillförseln. Man ska inte skrubba så det gör ont och sluta när en lätt rodnad uppstår.

Akada
2012-12-10, 21:43
Typ, "fett-minne" som i "muskelminne"? :)
Något liknande verkar (tyvärr) existera, ja.