handdator

Visa fullständig version : Om ni får bestämma överkroppsövningar...


Lalla
2004-02-12, 00:15
Är tacksam om ni kan föreslå lämpliga övningar enligt denna överkroppssplit:
Mage/Rygg/Bröst och Biceps/Triceps/axlar

Behöver lite övningstips, det skall vara tunga basövningar då jag e rookie...har nämligen inte boken "Styrketräning - En anatomisk guide" den é ju sååå bra.
Även förslag på andra överkroppssplittar också, nog för att jag trivs med dethär upplägget.

Funderar på:
Mage: magvridning i maskin, crunch i maskin och abwheel
Rygg: Sittande rodd, latsdrag och marklyft
Bröst: lutande bänkpress, plana hantelpressar

Biceps: Stående EZ-curl, sittande hantelcurl
Triceps: liggande tricepspress, stående puschdown med rep
Axlar: sittande hantelpress, framåtlutande hantellyft, stående rodd och hantellyft sida

Övningsnamnen kanske inte riktigt stämmer, men jag hoppas ni förstår iaf. Som sagt, helst fria vikter o tunga basövningar...:bpump:

Löjtnant Blank
2004-02-12, 00:34
Aja baja, inte slarva med benträningen! ;)

Om du är nybörjare - träna lätt! Det är väldigt lätt att skada sig i början om du försöker lasta på för mycket vikt. Det här har du säkert hört förut, men det är sant. Du vill väl inte skada dig redan nu? En skada kommer att påverka din träning för en lång tid framöver, och det är inte roligt, tro mig.

Annars är det bra övningar du har nämnt. Börja med dem. Men jag invänder en smula mot hantelpressar för axlarna. Personligen skulle jag rekommendera press i smithmaskin (antingen framför eller bakom nacken - det är en smaksak) för att bygga upp "grundstyrka". Har ni en speciell maskin för axelpressar - använd den! Man ska inte förakta maskiner. Hantelpress är en avancerad övning, och det är lätt att göra fel.

Men absolut viktigast är att du tränar med lätta vikter. Många repetitioner för att öva in rätt teknik. Teknik är allt. Utan teknik bygger du varker massa eller styrka, det enda som kan hända är att du förr eller senare skadar dig.

Lycka till med träningen! Skriv och berätta hur det går. :thumbup:

Karl_alfred
2004-02-12, 01:34
Originally posted by Lalla
Funderar på:
Mage: magvridning i maskin, crunch i maskin och abwheel
Många övningar med tanke på att du är nybörjare
Rygg: Sittande rodd, latsdrag och marklyft
Bröst: lutande bänkpress, plana hantelpressar

Biceps: Stående EZ-curl, sittande hantelcurl
Byt ut ez mot en rak stång för maximal utveckling av biceps. Sen är dessa två övningar nästan samma övning, jag föreslår att du byter ut någon av dem mot scottcurl i stället.
Triceps: liggande tricepspress, stående puschdown med rep
Bra övningar men kom ihåg att köra stången runt huvudet i liggande.
Axlar: sittande hantelpress, framåtlutande hantellyft, stående rodd och hantellyft sida
många övningar här för en nybörjare, kom ihåg att du aktiverar axlarna i stort sett i alla överkroppsövningar

Att tillägga: Fulldjupa knäböj, och någon övning för baksidan utav låret t ex. lårcurl. Å minst en vadövning.

Lalla
2004-02-12, 09:25
Hmmm, jag borde kanske förtydliga mig ngt.
Jag har styrketränat i 4-5år, men bara som ett komplement (alltså där jag kunnat klämma in ett styrkepass) till ishockeyn. Men det är först nu då jag slutat med hockeyn, jag börjat prioritera styrkan lite.

Ingen anledning till oro för benen, de har jag kört sedan jag var liten knatte....benböj, stående vadpress, bencurl, benspark och utfall...

Militärpress i smith har jag kört nu i två år, börja lessna lite...

Karl_alfred
2004-02-12, 12:05
kör med hantlar då.

Lalla
2004-02-12, 12:56
Löjtnant Blank > Precis, förrut har jag bara gått in som en robot o kört mina övningar på nästan samma vikter jämnt...bara för att ha gjort det. Teknik o känsla, vad é det?!?! :smash:

Men nu ska jag börja träna med mottot
"Känsla och muskelkontakt istället för att svinga vikter"


Vilka erfarenheter har ni med AbWheel?
Har kört med det i ca. 1,5mån och tycker den är väldans bra, men man får dock passa sig lite för att gå för djupt då man blir trött. Kan nog vara lätt att skada korsryggen då...

kharon
2004-02-12, 16:44
Originally posted by Lalla

Funderar på:
Mage: magvridning i maskin, crunch i maskin och abwheel

Crunches med extra vikt, hipraise

Rygg: Sittande rodd, latsdrag och marklyft

Marklyft, chins, bentover row, shrugs

Bröst: lutande bänkpress, plana hantelpressar

Variera stång/hantlar

Biceps: Stående EZ-curl, sittande hantelcurl

Rakstångcurl, chins

Triceps: liggande tricepspress, stående puschdown med rep

DIPS, smal bänkpress

Axlar: sittande hantelpress, framåtlutande hantellyft, stående
rodd och hantellyft sida

Militärpress, hantelpress, Bentover row för baksida axlar, side laterals

Övningsnamnen kanske inte riktigt stämmer, men jag hoppas ni förstår iaf. Som sagt, helst fria vikter o tunga basövningar...:bpump: