handdator

Visa fullständig version : ont i ryggen, "överroterat becken"


Blanca
2012-12-10, 06:37
Då ska vi se, har varit hos en naprapat flertalet gånger nu, senast fick jag äntligen loss tummarna och startade en lite längre dialog med honom om varför jag får ont i ryggen, tänker på utförande, längre vikter än jag klarar av ( högreppare ) oavsett,
Det han kom fram till var att jag har för mycket svank, eller som han sa, överroterat bäcken. Han föreslog att jag skulle prioritera mage samt hamstrings för att få bukt på det.

Till min fråga, har han rätt i att det är dessa muskler som ska få extra tid/prio ? Några övningar som är att föredra extra mycket? Ska tillägga att jag är vansinnigt stel i hams/röven.

Ska tillägga att jag har lite svårt för att "svanka övre rygg", stel som en pinne.

Får ont i nedre rygg samt i bröstryggen.

Hoppas någon stött på samma problem och funnit en lösning.

openside
2012-12-10, 07:36
RDLs för baksida lår eller finnen tycker jag är bäst. För magen så är det framförallt plankor samt en del situps varianter.

Finns ganska mycket på tuben om stretching för ditt problem men krotfattar stretcha säte och höftböjare. Om du sitter mycket på jobbet/i plugget så försök att stå upp lite mer.

Ett lätt sätt att stretcha övre delen av ryggen är att sitta på en stol med relativt lågt ryggstöd och böja ryggen bakåt mot överkante av stolsryggen.

Blanca
2012-12-11, 06:21
Tackar så mycket! Blir att prova idag!

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2