handdator

Visa fullständig version : frivändningar och marklyft på samma dag?


TeddyGirl97
2012-12-10, 05:25
Hej! Till skillnad från de flesta tjejer tränar jag inte bara maskiner utan försöker köra fria vikter för att få en inte bara snygg utan också välfungerande kropp.. jag körde först mest knäböj men började sedan även med marklyft och nu har jag testat frivändningar ett tag o det är riktigt kul faktiskt!

Jag har nu börjat köra först frivändningar och sedan avsluta med marklyft.. man presterar såklart inte max i marklyft då men det är ändå bättre än tvärtom eftersom man blir mycket mer muskelmässigt slut av marklyft än av vändningar.

Dock kom en tyngdlyftar veteran fram till mig häromdagen och började prata om att man inte kan köra frivändningar och marklyft på samma dag (eller att man inte borde det) då signalerna tar ut varandra eftersom vändningar är explosiva och marklyft "rå-styrka" sa han, och dessutom är det lätt att skada sig eftersom mark är väldigt tungt och det är inte bra att köra liknande övningar innan..dvs t ex frivändningar, stångrodd, shrugs... knäböj var gränsfall men OK tyckte han.


Vad säger ni har han rätt?? Gör en Poll för att få klart resultat!!


:em:

PrimalAeon
2012-12-10, 06:35
Nu är det ju en del som kör frivändningar som uppvärmning för mark. T.ex. greyskull lp.

Vanligast är nog att man turas om på passen mellan frivändning och marklyft.

Rent utmattningsmässigt så har jag svårt att se att frivändning innan skulle vara värre än knäböj innan.

LarsLasr
2012-12-10, 06:47
Vad upplever du? Får du problem med tekniken i mark pga att du kört frivändningar? Orkar du mindre?

Han kanske har en poäng om man är olympisk lyftare eller styrkelyftare och vill bli stark i antingen frivändning eller marklyft, om man tränar på hobbynivå är det nog inte så mycket att tänka på, är det roligt fortsätt.

Jag har blandat mark, knäböj och frivändningar på samma pass och fått ökningar över 4 månader, kanske hade gått snabbare om jag inte gjort det, kanske inte. Det var roligt och man blev trött :)

LoveMachine
2012-12-10, 08:30
Så länge som man inte försöker lyfta så tungt så tycker jag frivändningarna är jättebra innan marklyft. Jag håller på och tränar tekniken så jag kör 5x5 på 40-50 kg innan jag börjar med veckans marklyft. Jag tycker att bara ger bra effekter på marklyften. Det ger lite explosivitet som gör att man får lite fart och klipp i marklyften.

PrimalAeon
2012-12-10, 09:18
LoveMachine: Hur gör du då, hur ser seten ut för marklyft inkl ev uppvärmning? Grova drag bara :)

Själv frivänder jag vid varje set axelpress.

LoveMachine
2012-12-10, 09:41
Det kan variera lite från gång till gång. Men oftast så börjar jag med några femmor hängvändningar med bara stången för att få hitta tillbaka till tekniken. Ibland så kör jag superset först hängvändningar med tom stång och sedan frivändningar med dagens vikt. Sen så vilar jag innan nästa superset. Där efter så kör jag marklyft efter Wendler 5/3/1. Så det varierar ju lite från vecka till vecka beroende på var i cykeln jag befinner mig. Klippt och klistrat ur journalen så såg lördagen ut så här:

Frivändningar
5x40
5x40
5x40
5x40
5x40

Marklyft
5x67,5
5x85
3x100
5x125
3x142,5
2x160 PB
10x85
10x85
10x85
10x85
10x85

Följt av en hög med komplementövningar.

Exdiaq
2012-12-10, 09:53
Född '97, d.v.s. 15år (?). Du ska lyfta, lyfta och lyfta. Att försöka pilla med olika former av styrka och kombinera för att optimera skulle jag inte rekommendera att du gör på egen hand utan i så fall låter en erfaren tränare göra. Bra utförande och grundstyrka, grundrörlighet och grundstabilitet är viktigare än program-optimering i din ålder om du inte har lyft innan.

Men visst, har svårt att se varför en tyngdlyftare på högre nivå skulle köra vändningar och därefter marklyft.

Rikard Jansson
2012-12-10, 09:56
Om du vill börja tävla i OL så har tyngdlyftaren helt rätt, annars fel.

LoveMachine
2012-12-10, 10:01
Men visst, har svårt att se varför en tyngdlyftare på högre nivå skulle köra vändningar och därefter marklyft.

Jag tror inte att någon av tyngdlyftarna på klubben kör marklyft överhuvudtaget. Det är olika former av drag från marken som tränas.

Jag kan ju samtidigt passa på att förtydliga att jag varken tävlar i OL eller SL. Däremot så tränar jag rätt SL-inspirerat, med målet att blir stark i de tre stora. Ju mer man specialliserar sig dessdå mer får man ju också begränsa sig i sina övningar. Men ur ett brett, ej grenspecifikt, träningsperspektiv ser jag inga hinder för att göra båda på samma dag. Men naturligtvis så kan man inte förvänta sig att kunna köra gristungt i båda.

andeem
2012-12-10, 10:28
Halvt OT: Jag gillar att köra powercleans före marklyften. Frivändningar behärskar jag inte (ännu).

LoveMachine
2012-12-10, 16:27
Jag kör också styrkevändningar snarare än riktiga frivändningar. Eller snarare, det kommer bli styrkevändningar när jag slutar vara okoordinerad och allmänt kass.

z_bumbi
2012-12-10, 17:15
Det är två skilda typer av drag men så länge du inte satsar helt på tyngdlyftning så ser jag inte det som ett problem, satsar du helt på tyngdlyftning så be tyngdlyftaren om hjälp med ett komplett program.