handdator

Visa fullständig version : Överkroppen faller framåt vid knäböj


PowerSlize
2012-12-09, 21:02
tjaoo

Jo.. när jag kört ett par reps och är riktigt trött så faller jag fram lite med ryggen/överkroppen så det blir lite av en "goodmorning" rörelse..

Varför blir de såhär och vad kan jag tänka på för att jobba bort det?

Kör med bälte i böjen då de känns bättre.

Är 190cm lång.

Är stark i ryggen så de borde inte bero på att jag är för svag? (drar 240 i marklyft utan bälte)

Zapson
2012-12-09, 21:05
Pressa med hälarna. Träna bålen.

jokem
2012-12-09, 21:16
Träna magen, försök ha tyngdpunkten i mitten av foten eller på hälarna. Tryck ut knäna så mycket som går. Stretcha höftböjare, baksida+framsida lår, röven, vaderna, fotlederna osv. Funkar det inte så köp skor med högre klack eller böj med en planka under hälarna.

miaz
2012-12-09, 21:17
jag skulle säga goodmornings.

men bara för att man drar mycke i mark betyder det ju inte att man
automatiskt är stark i ryggen för böj.
självklart hör de samman, men är ju ändå väldigt olika.

pvv4uk9XbsY
denna kis verkar råka ut för samma.
de förklarar även vad som måste förbättras.

PontusAndersson
2012-12-09, 23:53
Jag har samma (eller ett liknande) problem. När jag böjer så orkar jag lyfta mycket mer vikt om jag tillåter mig själv att luta mig framåt. Jag tror inte det har någonting att göra med att jag inte orkar hålla mig upprätt, kan böja mig fram, bak, åt sidan eller hur jag vill och bålen håller. Men benen orkar inte när jag lutar mig bakåt. Jag kommer helt enkelt inte upp och känner tydligt att det är i benen (tror det är mest i stora sätesmuskeln) styrkan saknas. Däremot när jag böjer mig lite framåt känns det som att andra benmuskler aktiveras och de små trumpinnarna orkar med att räta ut sig.

För tillfället har jag löst detta genom att köra på lägre vikter och hålla bra form, men vet att jag enkelt skulle kunna lassa på 30 kilo till om jag gjorde lite mer goodmornings av det hela.

Jag är 192 cm och i likhet med ts oproportionerligt stark i ryggen, tar dubbelt så mkt i mark jämfört med böj.

Skulle ni ge samma råd till mig? Stretcha och träna bålen? Känns inte som att det är bålen som brister för mig, där är jag stark...

thefishing
2012-12-10, 00:02
Har märkt att jag tenderar att falla framåt med ryggen om jag har stången för högt upp på nacken istället för att låta en "sjunka" ner..

Mala
2012-12-10, 00:04
Släng gärna upp ett klipp på det? Annars tror jag att lite bålstyrka skulle kanske hjälpa lite.
För mycket vikt, bristande teknik? Testa med drygt 15% mindre vikt och se om du fortfarande lutar fram efter ett par reps eller set.

190cm, kanske det som gör det lite svårare?

bearwolf
2012-12-10, 00:05
Samma problem, bytte till high-bar så håller sig ryggen riktigt rak och fin. Low bar för mig blir magplask

Eddwin
2012-12-10, 00:20
Vet ej om någon har skrivit det, men titta uppåt. Det gör din hållning automatiskt mycket bättre!

MtotheM
2012-12-10, 00:28
Hur är vigheten i fotlederna?

Spetälsk
2012-12-10, 00:46
tjaoo

Jo.. när jag kört ett par reps och är riktigt trött så faller jag fram lite med ryggen/överkroppen så det blir lite av en "goodmorning" rörelse..

Varför blir de såhär och vad kan jag tänka på för att jobba bort det?Du gör rätt de första repsen och blir mer trött i benen än i korsryggen och "tar lite fart" med en liten ryggresning? låter inte som ett teknikfel om problemet inte finns de första repen.

billmaier
2012-12-10, 08:19
Varför vill du jobba bort det? Om du lyfter mest med den tekniken är det bara att fortsätta böja så :)

Sokrates696
2012-12-10, 09:07
Denna video hjälpte mig mycket.
Tryck rumpan bakåt,,,,,

http://www.youtube.com/watch?v=YK29zn2DTL4

/Tommy.

PowerSlize
2012-12-10, 11:45
Härligt, fått måånga goda tips av er som jag ska prova på onsdag!

Ska tänka på att pressa genom hälarna, pressa knäna utåt och ha blicken högre upp.. Tror det är detta som jag vart dålig på, speciellt det med blicken.

Billmaier - jag vill jobba bort det för varje gång det händer så blir det SVINJOBBIGT att rädda upp lyftet.. Tar mycke energi. Sen är det nog inte så hälsosamt för ryggen heller..

Har provat lowbar squats förut men då viker kroppen ihop sig som en fällkniv ungefär :D så att ha den högt upp passar mig bäst.

Funkar inte knepen ovan så får jag fixa en film så ni kan kika påt och kanske träna upp bål, mage och rygg som ni tipsat om.

Det med planka under hälarna, det brukar väl folk ha som har "för korta" vadmuskler eller vad beror det på att dom har svårt att gå ned djupt utan att lyfta på hälarna?

Har inga problem alls med det så där är jag nog tillräckligt rörlig.

Donkey Kong
2012-12-10, 13:44
Många bra tips.

Jag har liknande problem. Jag försöker jobba bort det genom rörlighetsträning / stretching.

Jag har märkt att jag böjer ryggen för att "komma ner djupt". Egentligen är det vader, höftparti, baksida lår som saknar den del rörlighet hos mig, samt nån kombination att jag i bottenläge, inte klarar hålla upp överkroppen riktigt. Känns lite som svaghet i bröstryggen, mer än i vekryggen.

Köpt riktigt platta skor. Sitter helt enkelt på huk, med fötterna helt i backen och försöker hålla överkroppen uppe/rak (det blir dessutom ännu svårare med händerna i "stångposition").
Ibland med en "stopp" under rumpan, en stepupbräda t.ex. :)

Opher
2012-12-10, 14:03
Kommer med ett annat tips som jag tycker är bra.

Börja med overhead squat fast med en pinne istället och försök komma så djupt du kan med raka armar över huvudet. Då känner du hur stel du är i höften och fotlederna. Nöt på tills du klarar av att göra OHS med lite vikter. Sen kommer du att ha lättare för knäböj och frontböj. Så var det för mig iallafall.

Opher
2012-12-10, 16:19
MqyV9KIBuPw

Sheos video om hur man ökar rörligheten vid knäböj